Australie,  Carnets de voyage,  Océanie,  Storytime,  TDM

[verhaaltijd] Mijn uitwisselingssemester in Australië : Sydney, Brisbane, Melbourne & Adelaide (reisverslagen) 2/2

Ik heb jullie verteld dat het leven voor mij als Aziatische student in Sydney niet rooskleurig was, maar ik heb toch het beste gemaakt van mijn 4 maanden als uitwisselingsstudent in Australië in 2009 om een beetje te reizen.

Deel 2 : Mijn reisdagboek in Australië

Mijn gewoontes in Sydney

Ik ging vroeger naar de vismarkt in Sydney waar sashimi per kilo werd verkocht. Ik was zo gulzig (ik kocht vaak 500 g zalm om alleen op te eten) dat ik vaak gefotografeerd werd om reisblogs te illustreren

Ik las vroeger veel vrouwenbladen. Ze hadden minder advertenties dan de Franse versie en kostten meer (AU$8). Een van mijn tweets voor Cosmopolitan Australia werd gekozen en afgedrukt in hun tijdschrift. Ik bewaar deze pagina nog steeds als souvenir

Ik weet niet of u het wist, maar om een adres xxxxx Sydney te hebben, moet u in het CBD (central business district) zijn, dat qua grootte in feite een borough is (het is klein en duur en er zijn alleen maar wolkenkrabbers). Dan zijn er nog andere “boroughs” rond de CBD, het geheel vormt de stad Sydney. Mijn flat was één straat verwijderd van het CBD, en ik moest er altijd om lachen dat mijn wijk Chippendale heette, net als de strippers😀

Dit appartement was niet alleen centraal gelegen (ook al mocht ik maar 2m² achter de kleerkast), het had ook het voordeel dat het 50m van Mc Donalds en 60m van mijn favoriete bubble tea lag. Dus, al mijn kleine fortuin ging daar doorheen : elke dag : 2 bubble thee ’s morgens en ’s avonds aan 4$AU elk, en wat nuggets bij McDo’s ’s avonds als ik lui was om te koken

Vlakbij mijn appartement was er een zwembad met de naam Ian Thorpe (ik ben zo’n fan van hem, hij bracht verschillende Olympische zwemmedailles voor Australië mee naar huis). Ik bracht er al mijn ochtenden door, tussen het olympisch zwembad en de sauna

Ik bezocht ook het Olympisch dorp (bijna verlaten) en het beroemde Olympisch zwembad in Sydney waar Ian Thorpe zijn gouden medaille won

Ik ging ook vaak naar de bioscoop en keek naar 3D-films in bioscoopzalen die twee keer zo groot waren als in Frankrijk. De prijs was ook twee keer zo duur (AU$20) en de plaatsen waren genummerd

Ik ben zelfs een kookblog begonnen, met veel tijd om handen en een grote keuken thuis

Ik had een paar missies als een mysterie shopper. Ze betaalden veel beter dan in Frankrijk, tussen 20$ en 25$ voor een missie van 1 uur + 1 uur verslag

Ik heb veel tijd doorgebracht op Circular Quay, niet ver van het Sydney Opera House

De eerste keer dat ik het Sydney Opera House zag, was ik zeer verbaasd te zien dat wat het bedekte gewoon een stel goedkope keramische stukken was

Het was een leuke plek om rond te lopen en te winkelen, maar net als in de film Nemo was er een soort meeuw (die in Nemo “mijn, mijn” zegt), die naar mijn smaak iets te aanwezig was en die er niet voor terugdeinsde om eten te stelen. Daarnaast zat een grote, lelijke vogel, waarvan de snavel, vreemd lang, erg eng was. Je wilt dat niet in je oog krijgen. Toen ik eens rustig op een van de vele traptreden mijn boterham zat op te eten, kwam er een vogel van achteren en stal de helft van mijn boterham. Snuif

Op een dag werd ik heel vroeg wakker en de lucht was helemaal oranje, als een apocalyps scene. Ik zette de TV aan en ze vertelden ons dat de wind zo hard had gewaaid dat het woestijnzand helemaal tot in Sydney kwam. Overal lag oranje zand, iedereen probeerde binnen te blijven om zijn longen niet te laten rotten, het was echt een ongelooflijk gezicht

JB in Sydney

JB kwam om een maand in Sydney door te brengen. Hij huurde een privé-kamer in een hostel voor AU$30/nacht in de rosse buurt van Sydney, maar dat was niet zo slecht. Eerlijk gezegd had ik de lessen kunnen overslaan en met hem naar Fiji of de Gouden Kust kunnen gaan, maar ik heb echt genoten van de lessen en ik heb geen enkele les gemist om welke reden dan ook

In die tijd was er nog geen 3G/4G, dus JB wachtte me wijselijk op in de bibliotheek (mijn colleges vonden vaak ’s avonds plaats) en maakte verbinding met de computer van de universiteit om onbeperkt snel internet te hebben. Daarna zouden we kangoeroevlees gaan koken in het hostel. Kangoeroevlees was een van de goedkoopste in Australië, en de voorgemarineerde versie is heerlijk. Bovendien zou het fokken van kangoeroes 40% minder methaan produceren dan rundvlees

JB is, net als ik, een te grote fan van de vismarkt en we praten er jaren later nog steeds over. Ik denk dat als we terugkomen naar Sydney, het alleen voor deze vismarkt zal zijn 😀

We namen de veerboot om de dierentuin van Sydney te bezoeken, de beroemde dierentuin waar je een foto kon maken van een giraffe met het Sydney Opera House op de achtergrond. Om dit te doen, zijn er stappen om op het niveau van de giraffen te komen. In deze dierentuin zijn er regelmatig animaties, waarbij je sommige dieren kunt aanraken, waaronder de koala. Die kans hebben we niet gehad, maar we konden ze van heel dichtbij zien eten en slapen (ze weten toch niet wat ze anders moeten doen)

Het was ook de gelegenheid om kangoeroes van dichtbij te zien (het is zo schattig). We beten op onze vingers omdat we hun vlees een beetje te lekker vonden 🙁

We namen de bus om naar de Blue Mountains te gaan. Om beter van de plaats te kunnen genieten, betaalden we extra voor een hop-on hop-off bus

Nu, na de wereld te hebben rondgereisd, hadden diezelfde landschappen ons kunnen teleurstellen. Maar op dat moment was zo’n dagtocht voor $35AU een onverwachte kans. En we waren zo gelukkig!

Wat we ook graag deden was de metro nemen, of de veerboot (net zo goedkoop als de metro omdat het een snelle manier was om de twee delen van Sydney met elkaar te verbinden) en in minder dan 30 minuten op een strand te zijn (Bondi, Manly…)

Er was een mooi pad langs de kliffen van Bondi Beach en vanaf de kliffen konden we de veiligheidsmaatregelen zien (netten) om te voorkomen dat haaien te dicht bij het strand komen. We hebben er geen gezien in het water, maar er was een zwembad dat vlak naast de oceaan ligt, voor degenen die echt bang waren voor haaien

En toen ging ik naar Canberra, de Australische hoofdstad. De Engelse rondleidingen kosten ongeveer AU$80, maar de Chinese rondleidingen die in Chinatown werden verkocht kostten slechts AU$45, dus kocht ik deze rondleiding. Comfortabel gezeten in de bus met andere Chinezen, wachtte ik op het vertrek toen de chauffeur die 5 minuten lang in het Chinees sprak naar me toe kwam “Miss xxx” ? “Ja” ? en de hele bus lachte. Blijkbaar was hij al eerder aan het bellen en iedereen was aanwezig, behalve ik, want ik spreek geen Chinees 😀 Hij was erg aardig, en gaf de presentatie van de monumenten in het Engels, speciaal voor mij

Wat u moet weten is dat in Australië alles zo duur is dat agentschappen het zich niet kunnen veroorloven om zowel een chauffeur als een gids te betalen. Dus de chauffeur moet tegelijkertijd rijden en gidsen

Na school, reisde ik 2 maanden met mijn neef, die in Brisbane woont

Hij nam me mee naar zijn universiteit, die groter was dan mijn universiteit in Sydney. Hij verbleef in een huis in de buitenwijken. Ik herinner me een dag dat we laat thuiskwamen en er geen licht was. Hij vertelde me dat, omdat het huis aan een riviertje lag, het bijna een wildernis was: na elke regenbui kwamen de slangen naar boven en het was niet ongewoon om er een te zien als je de deur opendeed. En hij vertelde me dit allemaal terwijl we in het donker liepen

We gingen naar de kust om de wilde dolfijnen te zien (zie mijn artikel) en het grootste koraalrif (zie mijn ander artikel)

Toen gingen we naar Melbourne, we deden de dagtocht om de 12 apostelen te bezoeken, de look out..

Ook hier was de chauffeur een reisleider en reed super snel

Uit ons geheugen, betaalden we meer dan honderd dollar voor zo’n dagtour (per persoon). Het jaar daarop gingen mijn vrienden op huwelijksreis naar Australië en moesten zij hun PEL breken om zich rondreizen tussen AU$100 en AU$600 per persoon te kunnen veroorloven

In die tijd kon ik nog niet rijden, dus links rijden leek onmogelijk. Als we nu terugkomen naar Australië, huren we een auto en ik weet dat ik nu links kan rijden, nadat ik zonder al te veel problemen in Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika heb geoefend

Kom dus niet naar Australië zonder je internationaal rijbewijs!

Mijn neef en ik eindigden de reis in Adelaide. Met ons kleine studentenbudget hebben we geen betalende monumenten of attracties bezocht, en het bleek ook erg kort te zijn (slechts 2 weken). Maar het was mijn eerste road trip en ik heb er echt van genoten

Ik miste het oudejaarsvuurwerk in Sydney met 4 dagen vanwege mijn visum
Ik durfde niet 4 dagen te blijven nadat mijn visum verlopen was

Toen kwam ik terug naar Vietnam en ik ben nog niet terug geweest naar Australië

Maar dit land staat op ons lijstje voor de 2e wereldronde, dus misschien gaan we er in 2019/2020 heen.