Carnets de voyage,  Europe,  France,  TDM

Marseille (Frankrijk): een leuk weekend

Derde bezoek voor Jb en mij in deze stad met een zingend accent, maar het zal de eerste keer zijn dat we er echt als toeristen heengaan.

De reis is goed verlopen, ondanks de annulering van onze treinen wegens de staking van de SNCF twee dagen tevoren. We konden een andere trein regelen met gereserveerde plaatsen.

Eerste dag

airbnbmarseille

De door JB gereserveerde AirBnb ziet eruit als een showroom van Ikea, volledig uitgerust voor een aangenaam verblijf in hartje Marseille. De minimalistische inrichting herinnert ons er alleen maar aan dat we met heel weinig kunnen leven. Ik ontdek de grote ramen en luiken van het Zuiden, evenals een vis-à-vis die Stéphane Plaza doet zwijmelen. De keuze is eenvoudig: of je laat alles aan je buren zien, of je sluit de luiken zoals iedereen. Als u nog geen Airbnb account heeft, gebruik dan onze doorverwijslink om tot 50€ korting te krijgen (meer info).

Erg moe na 3u30 trein, kiezen we voor een licht programma: wandeling naar de oude haven van Marseille en diner in de Bistrot L’Horloge waarvan de moderne inrichting ons erg beviel

De Virgin Mojito was tot in de perfectie bereid. De “cochonne” salade en de eendenborst “trapper style” bevestigden onze keuze. Dit alles voor 35 euro

Tweede dag

Bezoek voor mij terwijl JB werkt (rhaaa te hard leven)

Ga naar Fort Saint-Jean in de buurt van de MUCEM (bus 60, 82 halte Capitainerie) voor een panoramisch uitzicht op de oude haven van Marseille. Ik vind vooral de metalen loopbrug mooi.

Bezoek aan de esplanade en de kathedraal van Sint Maria, waarvan de gevel in aanbouw is. De kathedraal is echt enorm en goed gelegen. Een betalende tentoonstelling over de heilige Franciscus van Assisi (4 euro) draagt zeker bij tot de financiering van dit werk. Dat is de enige reden waarom ik betaald heb, want… hoe zal ik het zeggen? Na de tentoonstelling, weet ik nog steeds niet wie hij is.

Het lucifermodel van de kathedraal trok de aandacht van alle mini-toeristen (waaronder ik)

Een stevige en koninklijke lunch in het Palais de la Major, aan de voet van de kathedraal (het logo van de Michelingids trok mijn aandacht, maar pas toen ik de deur opendeed, had ik mijn keuze voor 100% gemaakt).

De Rundertartaar is half klaargemaakt, en vergezeld van groenten die niet goed genoeg gekruid waren. Maar de aardappelen waren heerlijk. Alles voor 19 euro.

Vanwege de wind kon er dat weekend geen boot naar het Château d’If of de calanques. In plaats daarvan liep ik langs het Palais de la Justice (een goed boek = rustige middag), vervolgens naar het Palais du Pharo (bus 83 halte Le Pharo) en vervolgens naar het Fort Saint-Nicolas (gesloten).
Onderweg werd ik gevolgd door een man met een rood gezicht, maar ik kon hem kwijtraken door om een vrachtwagen heen te rijden. Nota voor later: Techniek al dan niet van toepassing, afhankelijk van de gemiddelde snelheid van het individu en de tint rood van zijn gezicht.

Geen klavertje vier voor vandaag

Een dozijn foto’s later, richting het strand (bus 83 halte La Plage) om de surfers hun gezicht te zien breken in het water hihihihi

De 83 bus gaat langs de kust. Tussen de Oude Haven en het strand, is het uitzicht prachtig. Je kunt op een heleboel romantische plekjes stoppen. Ik zag de Pullmann Palm Beach met een bar met uitzicht op zee. Om te noteren voor de volgende reis.

Ik ontmoet JB na zijn lange trainingsdag voor een diner bij Toinou’s, waar je je zeevruchtenschotel naar eigen inzicht kunt samenstellen. Aan de muur van het restaurant hangen vele diploma’s en onderscheidingen van de baas, alsmede foto’s van persoonlijkheden. De bediening is geweldig voor een zelfbedieningsrestaurant.

Dag drie

Na een welverdiende nachtrust voor JB, gingen we lunchen in La Cantinetta in Cours Julien, aanbevolen door Thierry. We waren verrukt over het goede eten tegen lage prijzen en de mooie tuin.

Daarna gingen we naar de winkel “Marseille in the Box”, een van de weinige winkels die echte Marseille-zeep verkopen. De eigenaar, erg aardig, legde ons uit wat een echte Marseille-zeep was. Als u echte Marseillezeep wilt (72% olie, 0 parfum), kies dan een van de vier volgende merken: le Sérail, Maurius Fabre, Savonnerie du Midi of Fer à Cheval.

Ga naar het Intercontinental Hotel voor een drankje met uitzicht op Notre-Dame la Garde. Ik raad de warme chocolademelk van het huis aan! Ik heb niet de gelegenheid gehad om de theetijd aanbieding (thee + gebak) te proberen, maar weet dat het wordt voorgesteld tussen 15u en 18u. Het hotel is gewend aan toeristen die op hun hurken op het terras zitten (zonder consumptie), dus aarzel niet om de trap op te lopen.

Daarna een wandeling door de wijk Panier met zijn ansichtkaartstraatjes.

We zagen een familie die historische monumenten verwarde met AirBnb. Zij stonden op het punt een kerk binnen te gaan met hun volle koffers voordat zij ruzie maakten over waarom hun GPS hen naar de verkeerde plaats had geleid.

JB en ik gingen terug naar de MUCEM voordat we de bus 60 namen naar Notre-Dame la Garde. Ondanks de regen en de wind hebben we daar enige tijd doorgebracht, maar we wilden graag terug naar het centrum van de stad omdat het koud begon te worden.

De muntthee in het winkeltje tegenover onze AirBnb was een grote troost. De ontmoeting met de mooie, grillige en nieuwsgierige Smirael was slechts de kers op de taart.

We dineerden in het Arcénaux in een kamer vol boeken. De rotsvis bouillabaisse zag er goed uit, maar we houden niet van dit gerecht. Maar het voorgerecht was heerlijk.

France, Bouches du Rhone (13), Marseille, 1er arrondissement, Cours Estienne d'Orves, Les Arcenaulx, le restaurant

Dag Vier

Om 10 uur ’s ochtends uit onze Airbnb verjaagd, lieten we de koffer voor 5 euro op het station bewaren. Wij zijn naar het Palais Longchamp gegaan voor een kleine wandeling tussen joggers en gezinnen, voordat wij enige tijd in de Vallon des Auffes hebben doorgebracht, opnieuw volgens het advies van Thierry. Het “verborgen” zwembad zag er te goed uit, evenals de restaurants van dit kleine vissersdorp.

Omdat we niet gereserveerd hadden, moesten we genoegen nemen met een kleine brasserie in de buurt van de Pharo. De kamer was vreselijk, maar de serveerster glimlachte en was aardig. Eindelijk, het eten was goed. Nota voor later: beoordeel de inhoud van het bord nooit op basis van de inrichting van het restaurant. En een eenvoudig en kort menu is een garantie voor kwaliteit/versheid.

Toen we bij het station uit de metro stapten, gaven we onze dagelijkse vervoersbewijzen aan twee gelukkigen die in de rij stonden om ze te kopen. Ook wij krijgen vaak kaartjes voor de Parijse kermis, Parijse metrokaartjes, van volslagen vreemden… dat is vriendelijkheid vragen om vriendelijkheid.

Dit is hoe ons lang weekend in Marseille eindigt. We hebben er met plezier rondgekeken, ook al was het weer niet goed.

Hoe er te komen

Met OuiGo (vanaf 10€), iDTGV of TGV

In Marseille kochten we gewoon een 72h transportticket (10€)