Carnets de voyage,  Europe,  Islande,  TDM

[Road trip in IJsland] Dag 2: Golden Circle: Thingvellir, Gullfoss, Geysir en andere verrassingen

Vandaag ontdekken we de meest bezochte plaatsen in IJsland. Waarom het meest bezocht? Omdat ze heel dicht bij Reykjavík liggen.

Nota : als je het reisdagboek van de 1e dag niet hebt gelezen, het is hier

Deel 1 : ReisdagboekDeel
2 : Praktische adviezen

2e dag routebeschrijving

Om toegang te krijgen tot deze Google Maps, klik hier

Dankzij het tijdsverschil van 2 uur met Frankrijk, hebben we het gevoel dat we laat opstaan, ook al is het pas 8 uur ’s morgens. Een snel ontbijt (met producten en ingrediënten die ons ter beschikking worden gesteld in de koelkast van ons guesthouse) en daar gaan we voor een dag vol ontdekkingen.

Stop 1: Thingvellir Nationaal Park

We beginnen de dag in Þingvellir (Thingvellir) nationaal park. Maar eerst zien we op de heenweg een enorme maar vlakke berg (of vulkaan??) net buiten Reykjavík. De weg is echt schilderachtig, er zijn niet te veel mensen, het is perfect.

Het enorme meer in het park

Gisteren zijn we naar de brug tussen de twee continenten geweest. Vandaag zijn we in Thingvellir, en het nationale park ligt ook op de grens van twee continenten.

Zoek op Waze naar Þingvellir Parking P2. Van daaruit bent u tussen 500 en 800 meter van de belangrijkste punten van het park verwijderd. Ik zet hier een screenshot van Maps.me en de kaart van het park die meer details hebben dan Google. Parkeerplaats P1 wordt meer bezocht door toeristenbussen (bij Hakid). Het parkeren is niet gratis (730 kr per dag) en je moet online betalen, dus denk eraan om de Myparking.isapp nu te installeren

Er zijn 3 plaatsen die ik echt leuk vond

• öxararfoss waterval
  • Gezichtspunt Hakid
  • Silfra Fault

öxararfoss waterval

Deze waterval ligt op 650 m van de P2 parkeerplaats en is erg mooi. Het is nogal bescheiden in vergelijking met de bekende watervallen in IJsland (we zullen er de komende dagen nog genoeg zien), maar het is nog steeds erg mooi. Ik kreeg de opmerking (op Instagram) dat er niemand rond deze waterval is, dat is er wel, maar er is een touw dat voorkomt dat toeristen naar beneden gaan en te dicht bij de waterval zijn 😉

Hakid’s gezichtspunt

Gelegen naast de P4 parkeerplaats, geeft deze plek een adembenemend uitzicht over het hele nationale park. Het is super super indrukwekkend! Ik geef toe dat we niet echt begrepen waar de scheiding tussen de twee continenten is, maar de landschappen zorgden ervoor dat we er niet te veel over nadachten 🙂

Silfra Fault

Tot slot, wat ik echt leuk vond was de Silfra Fault. Ga naar de parkeerplaats P5 en op 5 minuten lopen ligt deze breuk, vanwaar duikers en snorkelaars vertrekken om de breuk tussen twee continentente ontdekken.

Dit paneel is om voor te sterven

Ik was opgewonden toen ik een groep mensen in het water zag gaan. Hen het water in zien gaan – met een droogpak (alleen de mond is niet bedekt), opgeblazen met lucht, zonder enige moeite, motiveert mij enorm. Misschien komen JB en ik aan het eind van onze roadtrip terug om hetzelfde te doen? Ik las op het internet dat de hele ervaring 4 uur kon duren (tussen vervoer, voorbereiding & het snorkelen zelf, voor 130€/persoon), en dat de watertemperatuur het hele jaar door constant was – tussen 1°C en 3°C.

Het water is zo doorzichtig dat ik zelfs van bovenaf iets kan zien van wat eronder verborgen is. Het schijnt dat het snorkelen echt de moeite waard is omdat het water zo zuiver is (zacht gefilterd door alle lava rondom). In ieder geval, het geeft TE veel verlangen!

Stop 2 : Friðheimar

Aangezien ik degene ben die het programma maakt en JB de chauffeur is, krijgt hij een aantal leuke verrassingen, zoals deze. Het is een restaurant in een tomatenkas! Ja, met zo’n koud klimaat heb je kassen nodig om groenten te telen

Deze kas wordt verwarmd door zeer warm water uit de aarde, het licht wordt verzorgd door lampen die gebruik maken van geothermische energie, en voor de bestuiving van de planten wordt gebruik gemaakt van (uit Nederland geïmporteerde) bijen. De tomaten zijn biologisch omdat er in IJsland geen schadelijke insecten zijn; de weinige schadelijke muggen worden gedood zodra ze door andere muggen worden uitgebroed.

We betaalden 50€ voor twee (dat is normaal gezien de IJslandse prijzen), voor een tomatensoep, een kippenbrochette en een klein bord ravioli. Maar gelukkig is het brood naar believen (alleen als we voor de soep naar believen kozen), anders zouden we te veel honger hebben gehad. Maar ik beveel deze plek toch aan, erg origineel, en goed verwarmd 😀 Water, koffie en thee zijn inbegrepen. Het restaurant is vrij klein (een twintigtal tafels), we zijn er zeker niet met bussen toeristen.

Benzine

Sinds gisteren hebben we al 3 gasstaven verloren (van de 7). We hebben een 4×4 (Dacia Duster), en die verbruikt veel. We tanken bij een N1 station. We moeten onze kredietkaart inbrengen en het bedrag opgeven dat we willen storten, en dan de tank vullen. De kaart zal dan gedebiteerd worden voor het exacte bedrag dat we hebben genomen. Even schrikken: door “volle tank” te kiezen, worden we direct gedebiteerd van 112€ terwijl het werkelijke verbruik slechts 35€ is. Een kleine controle op het Internet verzekert ons: de terugbetaling zal later gebeuren, en soms kan het enkele dagen duren.

Het is daarom niet aan te raden “volle tank” te selecteren, aangezien een groot geldbedrag gedurende enkele dagen op uw rekening kan worden geblokkeerd.

Stop 3 : Haukadalur Geothermal Field

We gaan naar het geothermische veld van Haukadalur, waar de Geysir geiser zich bevindt. In feite is het de geiser die de naam gaf aan alle geisers. Hij is nu uitgestorven, maar zijn collega Strokkur doet de show in zijn plaats, elke 3 tot 10 minuten. We bleven er lang en merkten dat het water tussen 2 en 10 meter ongeveer wordt gestuwd (het kan 30 meter bereiken). Het lijkt op een grote pot met kokend water. Indien mogelijk, moet u zich aan de linkerkant van de geiser bevinden (ten opzichte van de ingang van de site) om een grote bal water te zien vormen net voor de waterkolom. Je kunt ook het “regen” effect zien en een grote rook die daarna ontstaat.

Er zijn nog andere dingen te bezoeken in dit park: een kleine geiser die eruit ziet als een kokende pot; een andere geiser zo diep waarvan het water blauw is – dat geeft te veel zin om te baden – zelfs als het water 80-100°C is! Je ziet de rook overal, pas op je voeten, volg de gemarkeerde paden anders kunnen je schoenen ter plekke smelten!

Naar de geiser kijken is zo’n leuke bezigheid dat we hier minstens 1 uur zijn gebleven hihihi

We gaan snel naar het informatie- en souvenircentrum om de beroemde IJslandse wollen trui te bekijken, met een heel eigen ontwerp en nog steeds gedragen door jonge mensen. Het kost ongeveer 160€, het is handgemaakt maar ohlalaa het kriebelt zo

Opmerking: wat echt cool is in IJsland is dat de rondleidingen allemaal gratis zijn, en er zijn informatiecentra waar je naar het toilet kunt gaan, het is schoon, het is gratis. Het is waar dat de rest duur is, maar op dat punt is het tenminste cool. Trouwens, het is goed verwarmd en je kunt er gebruik van maken om op te warmen 🙂

Stop 4 : Gullfoss

Het is moeilijk om je de structuur van deze waterval voor te stellen als je hem nog nooit gezien hebt. Ik heb de foto’s op veel blogs en reisgidsen gezien, maar ik begrijp de structuur nog steeds niet, totdat ik alle platforms (naar boven en naar beneden) heb bezocht om alle mogelijke uitzichten op deze enorme waterval te hebben.

In feite zijn er 2 niveaus van watervallen, dan valt een enorme hoeveelheid water in een ravijn

Wij zijn eerst naar de “lagere parkeerplaats” gegaan en dit gezichtspunt geeft een globaal beeld van de watervallen (ook al zien we het ravijn niet zo goed). Het water suist rond ons gezicht, ook al zijn we nog niet ver genoeg. Er is een pad dat naar de waterval leidt, maar dat is momenteel gesloten.

Daarna kunt u de trap nemen (of de auto) naar de parkeerplaats boven – met een pad dat van bovenaf langs de waterval loopt. Daar kunt u de enorme Hvita rivier zien die de waterval voedt, de verschillende niveaus en vooral het ravijn. Het spektakel is buitengewoon, het lawaai oorverdovend en de wind waait heel hard.

Uitzicht vanaf de lagere parkeerplaats
bovenaanzicht – links
zie je de voetafdrukken op de sneeuw? Normaal mochten we zo dichtbij komen
het water valt in een ravijn. het uitzicht is buitengewoon

Toen ik deze met sneeuw gevulde landschappen op Instagram zag, werd mij gevraagd of het niet te koud was. Het heeft gesneeuwd en het stormde zelfs een paar dagen voor we aankwamen. Maar ik weet niet wat wonder is, het is vrij zacht nu, ongeveer 1°C, we hebben zelfs zon, daarom kun je de blauwe kleur van het water zo goed zien. We hebben echt geluk!

Stop 5 : Kerid Krater

Hier gaf de zangeres Björk een concert, ja ja, in het hart van de krater van een 6500 jaar oude vulkaan. U kunt rond de krater lopen of de trap naar beneden nemen naar het meer. De schoonheid van de plaats is het oker en zwart gestreepte gesteente

Toegangsprijs: 400kr/persoon

Stop 6 : Reykjadalur geothermische bronnen

Dit is een ooit geheime rit, die nu niet meer geheim is. In deze rokerige vallei zijn er warmwaterbronnen en blijkbaar is er een warmwaterrivier! Hoe verder je de rivier op gaat, hoe heter het water wordt. Helaas is het vanaf de parkeerplaats (bij het café Dalakaffi) 3,2 km of 30 minuten lopen. Gezien het tijdstip (18.30 uur) en de weg die we nog moeten afleggen, besluiten we niet te gaan, erg moe van onze dag.

Het is een goed plan dat nu vrij bekend is (wel niet bezocht door toeristenbussen, maar er rijden hier ongeveer 15 auto’s).

Ik laat je alleen het uitzicht vanaf de parkeerplaats zien, helaas is dit deel van de rivier koud 🙂 anders hadden we hier een bad genomen.

Julia’s pension

Vanavond slapen we in Julia’s Guesthouse,(Boekings link) aan de rand van Selfoss. Het is een kleine boerderij, er zijn kippen, konijnen, een kat, twee vogels… het is zo stil! We worden verwelkomd door Martha, die Julia vervangt tijdens haar vakantie. We konden haar veel vragen stellen over IJsland. Dankzij de ontdekking van een warmwaterbron in het gebied profiteren nu bijvoorbeeld alle buurhuishoudens van verwarming en een warme douche – dankzij het – natuurlijke – warme water dat bij hen thuis wordt gebracht. Betaling gebeurt niet per liter, maar in stappen (tot zoveel liter = 1e stap enz.)

Een echte aanrader, het ontbijt is bovendien heerlijk! De aanwezigheid van een kat, superknuffelig, de hele tijd spinnend, is een groot pluspunt! We kunnen de keuken niet gebruiken, maar we kunnen de vaat opwarmen in de magnetron… of gevriesdroogd voedsel eten (dat we uit Frankrijk hebben meegenomen), wat we vanavond hebben gedaan. En als laatste: betaling is in contanten, in USD, EUR of ISK. Om dit pension te boeken op Booking, c’est par ici

De rest van ons avontuur is hier

Vandaag hebben we 254 km gereden.

• Benzine: 50€ voor twee
  • Lunch: 50€ voor twee, drankjes inbegrepen
  • Parkeren: 730kr bij Thingvellir Nationaal Park
  • Toegang tot Kerid: 400kr/persoon
  • Tweepersoonskamer (gedeelde badkamer) in
    Julia’s Guesthouse (reservatielink
    ): 85€/nacht
  • Avondeten: gevriesdroogde gerechten meegebracht uit Frankrijk (5€/schotel bij Decathlon)

Tips

Om de parkeerplaatsen (P2, P4, P5 enz.) te vinden, gebruikt u Waze of Maps.me , want Google Maps is een beetje gierig met bezienswaardigheden en uitleg in IJsland. Voor wandelpaden (binnen parken bijvoorbeeld) is Maps.me perfect omdat Google maps niets meer laat zien 🙂

De roaming is prima in IJsland (we zijn op Free), maar download de plannen offline voor het geval dat.

Betaling gebeurt in dit land hoofdzakelijk per kaart, kom met een internationale kaart (met een internationale optie) om bankkosten en ongunstige wisselkoersen te vermijden

In de winter is er volop keuze voor accommodatie, wij boekten de guesthouses de dag ervoor via Booking.com. Er zijn vaak kortingen voor last minute boekingen.

Hoe er te komen” recapitulatie

• Thingvellir Nationaal Park: richt op Thingvellir Parkeerplaats P2
  • Silfra Fault: mik op Thingvellir Parking P5
  • De tomatenkas: Friðheimar
  • De rivier met warm water. Typ Dalakaffi koffie. De parkeerplaats zal er vlak naast zijn
  • Voor andere bezienswaardigheden: typ gewoon hun naam in op Google Maps (of Waze, of Maps.me)