Amérique,  Argentine,  Carnets de voyage,  TDM

Perito Moreno gletsjer (Argentinië): indrukwekkend en spraakzaam

Deel 1: Reisverslagen

Vertrek om 8.30 uur vanaf de busterminal in El Calafate met de maatschappij Taqsa (wij nemen deze alleen vanuit Ushuaia, de service en de bus zijn goed). 500$AR/persoon rondreis, alleen vervoer en zonder gids. Dit is helaas de prijs hier, met een verschil van meer of minder 50 pesos afhankelijk van de dienstregeling

Let op, om de Perito Moreno gletsjer te zien, moet je naar El Calafate, en niet naar het stadje Perito Moreno, dat helemaal niet op de juiste plaats ligt. Hetzelfde geldt voor Fitz Roy, er is een stad met die naam, terwijl de berg Fitz Roy naast El Chalten ligt. Dus, net als in de Filippijnen, hergebruiken ze de namen en dat is verwarrend.

De weg die naar het park leidt is prachtig, we naderen meer en meer het meer van Argentino, dan verwijderen we ons ervan om te stoppen aan de ingang van het park. Een bediende stapt op de bus en laat ons elk 330$AR betalen. Ik hoop dat dit ticket lang genoeg geldig is om in hetzelfde park te trekken, maar dan in El Chalten

De bus zal nog een halte “uitzichtpunt” maken alvorens definitief te stoppen bij de hoofdparkeerplaats. Het is 10:30 uur, we staan in de rij voor het bootkantoor, maar er is niemand. Enkele minuten later kondigen verschillende gidsen van het park aan dat er vandaag geen boot zal varen, vanwege enorme ijsbergen die vlak bij de instapbrug drijven. We hadden graag om 13.00 uur de boot genomen 😔 Te teleurgesteld, ren ik links en rechts voor meer informatie en hoor een conversatie van een gids met haar klanten. Ze vertelt hen dat ze hen naar een andere pier kan brengen, en dat de boot voor dezelfde prijs als deze ($350AR) zal vertrekken. Als je betaalt voor een rondleiding met gids (700$AR, dat is 200$AR meer), word je niet zomaar op de parkeerplaats achtergelaten

Onze chauffeur wijst ons een gratis shuttle, die elke 10 minuten vertrekt en iedereen naar een andere parkeerplaats boven brengt. Van daaruit hebben we toegang tot verschillende metalen loopbruggen van verschillende hoogte, die een min of meer dicht zicht op de gletsjer geven

20161209_125527

Woooow! We hebben nog nooit een gletsjer gezien die zo groot, zo toegankelijk en zo spraakzaam is. We hebben in meer het goede licht van de ochtend, het is zo mooi, zo blauw dat we helemaal verblind zijn en een zonnebril moeten dragen en zonnecrème moeten smeren

Daarnaast is de Franz Josef gletsjer in Nieuw Zeeland een grote grap. Ik stel voor dat de Lonely Planet in hun gids voor Nieuw-Zeeland toevoegt: “als u naar Argentinië gaat, verspil dan uw geld niet, sla de Franz Josef gletsjer over en spaar uw energie”

De blauwtinten zijn ongelooflijk, tussen de blauwe lucht, het onopvallende blauw van de gletsjer, het azuurblauw van de drijvende ijsbergen, en het romige, melkachtige blauw van het meer, hebben we een indrukwekkend palet van blauwtinten voor ons, aangeboden door de natuur

Afgezien van het prachtige uitzicht op de gletsjer, kunt u de gletsjer horen rommelen. Soms zachtjes als een rotje, en soms luider, als een donderslag. Als de gletsjer zo rommelt, stopt iedereen en kijkt aandachtig naar de gletsjer, wachtend op een blok ijs dat zal vallen

We hebben tijd om de hele rode route af te leggen en de vallende mini ijsblokken te bewonderen (mini van een afstand, maar elk blok is waarschijnlijk zo groot als een kokosnoot) – voordat we op het eerste balkon van de gele route neerstrijken om onze boterham op te eten. Plotseling horen we een luide donder en een enorme brok ijs valt uit een holte

Omdat we zien dat kleine blokjes van deze holte blijven vallen, wedden JB en ik op nog een val en hebben de telefoon op deze plaats vastgeklonken. Zo konden we foto’s nemen in burst-modus en een geanimeerde gif maken waarin je de hele grot kunt zien vallen (zie de Facebook-post hierboven)

Dit zal de meest indrukwekkende waterval van de dag zijn. Het is zo hevig dat er een mini-tsunami ontstaat, die enorme ijsbergen verplaatst die al in het water drijven. Het is zo’n opwindend gezicht dat iedereen van oor tot oor lacht, verrukt over deze zonnige dag en deze buitengewone waterval

We zeggen tegen onszelf dat als we de boot hadden genomen, we deze val zouden hebben gemist. Dus Moeder Natuur zelf heeft de juiste beslissing voor ons genomen

Als we de blauwe route naar het meer volgen, zijn we getuige van 2 andere enorme watervallen aan de andere kant van de gletsjer. Het is elke keer weer indrukwekkend: het geluid, het uitzicht… de drijvende ijsbergen… We zijn zo gefascineerd door de gletsjer dat we de tijd niet zien verstrijken: het is al 4 uur dat we van de ene loopbrug naar de andere gaan

De rode route is de minst interessante, maar biedt een “nieuw” uitzicht op een minder blootgestelde kant van de gletsjer
Het gele parcours is het populairst en biedt een direct uitzicht op de gletsjer
De blauwe baan is mijn favoriet, je kunt bijna alles zien vanaf het laagste balkon van de blauwe baan, langs het meer

Het enige wat ik jammer vind is het ontbreken van een balkon dicht genoeg bij de gletsjer en laag genoeg om de omvang ervan te beseffen (maar dat zou het risico met zich meebrengen de site te denatureren). De gletsjer meet tussen 40 en 70 m, maar als de loopbruggen te ver weg liggen, of te hoog (30 m), verliezen we dit idee van hoogte dat had kunnen worden gegeven door de waarneming vanaf een boot

Om ons bezoek af te sluiten, gaan we naar de rand van het meer waar enorme ijsbergen drijven. Ik pak een kleintje voor de lol, maar het is niet schoon genoeg voor ons om te proeven. Hoe dan ook, bij de bar bij de parkeerplaats kun je whisky shots met ijsberg van de gletsjer kopen voor 100$AR. De zuurstof in deze ijsbergen kan 500 jaar oud zijn

Het is 14.15 uur, onze chauffeur wacht op ons om ons terug te brengen naar het busstation in El Calafate. Iedereen is moe en slaapt in de bus

Zeer tevreden over onze dag, gaan we eten in het restaurant vlak voor de jeugdherberg. Ik ontdekte met hebzucht de heerlijke lamsgoulash (een plaatselijke specialiteit, 210$AR). Wat een goede maaltijd hier! Ik hou van dit land!

Tips

• Wees je ervan bewust dat geldautomaten hier (net als overal elders in Argentinië) zeer snel leeg zijn. Probeer zo veel mogelijk met een kaart te betalen (reisbureaus, bussen en sommige restaurants accepteren kaarten) en neem zo veel mogelijk geld op voordat u hierheen komt. We konden $1,500 per keer opnemen bij Banco La Nacion. Als u naar restaurants gaat, vermijd dan restaurants die geen kaarten accepteren.
  • Rondleidingen met gids kosten ongeveer 700$AR/persoon, inclusief vervoer en zijn beschikbaar in alle talen. Vervoer kost slechts ongeveer 500 dollar (te koop bij agentschappen of rechtstreeks bij busmaatschappijen in de busterminal). Beide tarieven zijn exclusief parkentree ($330AR vanaf december 2016 maar zal waarschijnlijk weer stijgen).
  • Ik denk dat de rondleidingen een groot pluspunt zijn, vooral in geval van problemen (geen boot beschikbaar zoals het geval was op de dag van ons bezoek), maar als alles goed gaat, kunnen we ook zonder.
  • Je hebt meer kans om het ijs te zien vallen als je lang op één plaats blijft (daar zijn bankjes voor). De blauwe route is erg goed omdat het een mooi uitzicht biedt op een groot deel van de gletsjer. Je vermenigvuldigt je kansen om grote blokken te zien vallen.
  • Door erosie vallen de keien het hele jaar door, maar de kans is groter dat je ze in de zomer ziet.
  • Het is absoluut noodzakelijk om ’s middags iets te eten mee te nemen, de cafés hebben een prachtig uitzicht op de gletsjer maar zijn niet dichtbij genoeg om de blokken te zien vallen. De prijzen zijn echter zeer goed.
  • Wij kozen voor een vertrek om 8.30 uur en een terugkeer om 14.30 uur. Aangezien het 1u30 duurt om van El Calafate naar het park te gaan, denk ik dat als we de boot van een uur hadden genomen, het te kort zou zijn geweest (ook al zei iedereen ons het tegendeel – de gletsjer is zo uitzonderlijk dat we de tijd niet zien verstrijken). Een vertrek om 8.30 uur en terugkeer om 16.30 uur zou ideaal zijn geweest. Maak voordat u uw tickets koopt een schatting van hoe lang u daar wilt blijven, want u kunt ter plekke niet van gedachten veranderen.
  • In geval van regen zijn er semi-glazen uitkijkpunten op de loopbruggen en twee cafés op de twee parkeerterreinen om te schuilen.

Begroting (tarieven december 2016)

• Bus Ushuaia -> El Calafate (18u): 1140$AR/persoon
  • Jeugdherberg: Nakel Yenu: 18€/persoon/nacht in slaapzaal, ontbijt inbegrepen
  • El Calafate – Gletsjer parkeren: met Taqsa: 500$AR/persoon rondrit
  • Toegang tot het park: 350$AR/persoon
  • Boodschappen om onze sandwiches te bereiden: $210 (genoeg voor 2 maaltijden, 2 personen)