Amérique,  Carnets de voyage,  El Salvador,  TDM

Concepción de Ataco op de Bloemenroute, Santa Teresa & Santa Ana Hot Springs (Salvador)

Na een weekend San Salvador te hebben bezocht, gaan we weer op weg naar Concepción de Ataco, gelegen aan de Bloemenroute. De Bloemenroute heeft verschillende kleine dorpjes, en de naam komt van de wilde bloemen die je op de weg ziet, niet van de bloemen in de dorpjes. Concepcion de Ataco is het mooiste van de dorpen op de Bloemenroute.

Aangezien we met Kerstmis in Mexico moeten zijn, hebben we niet veel tijd meer. We zitten in een wereldreisritme en zijn geen Digital Nomad, we blijven maar een paar dagen in Concepción de Ataco om te werken, en trekken dan weer verder.

Deel 1 : ReisdagboekDeel
2 : Praktische adviezen

De logische volgende stap na San Salvador zou geweest zijn om naar Santa Ana te gaan, maar we konden geen geschikte accommodatie vinden om in te werken. Wat een vergissing! Aangezien Concepción de Ataco, een tranquillo dorp, ook een te tranquilla verbinding heeft. Maar dat wisten we nog niet en we gaan naar de busterminal van Occidente om een speciale bus (met bagageruimte) naar Ahuachapan te nemen ($2,3). Vandaar nemen we een minibus naar Concepción de Ataco ($0,4) (gedetailleerde route & tarieven hier)

westelijke terminal

Onze Airbnb in Concepción de Ataco

We verbleven in de grootste kamer in het Casa Pino hotel (Booking link) met verschillende werktafels in de tuin en een in de kamer. Het douchewater is warm, en het appartement is zeer ruim en voorzien van een keuken. Maar of het nu Wifi of 3G is, de verbinding is erg traag (1,85Mbps down, 1,83Mbps up), er lijkt een gebrek aan antennes bij ons in de buurt te zijn. We kunnen nog steeds via Skype bellen, pfoe. De tuin is prachtig en wordt bezocht door allerlei soorten vogels.

Op een gegeven moment, komt de eigenaar naar me toe met een vraag. Salvadoraans Spaans, vooral in dit deel van het land, is een uitdaging. Hij spreekt zo snel dat ik Google’s instant vertaal functie moest gebruiken. En toen ik zag dat zelfs Google hem niet zo goed begreep, dacht ik “ahhh het is ok, geen druk”

“de” = moet vertaald worden als “jij”

Ze hebben specifieke woorden hier. Bijvoorbeeld, voor 25 cent, is het een cora. Zij zijn niet gewend toeristen te zien, dus als een toerist het niet begrijpt, gebruiken zij geen synoniemen om het uit te leggen, maar herhalen gewoon hetzelfde, met dezelfde snelheid van spreken.

Ontwerp door Ataco

Het dorp is zeer klein en kan te voet worden bezocht. In tegenstelling tot San Salvador, staan hier geen hekken voor de ramen, alles is in ontspannen modus. Het is super rustig op maandag en erg druk in het weekend. De huizen zijn allemaal klein en oud, en zelfs de centrale markt is piepklein. We hadden veel moeite om meer dan $100 op te nemen bij de ATM’s, in feite, de ATM’s geven zulke kleine biljetten ($5) dat je slechts $50 per keer kunt opnemen 😀

Er zijn verschillende uitzichtpunten, en door een misverstand met de tuk-tuk chauffeur, worden we afgezet bij het uitzichtpunt bij Vista al Cielo ($1 voor twee). De Mirador de la Cruz, vlak achter de mooie kerk, is bekender en zeker mooier omdat u daar meer bergen ziet.

Het is niet echt een Salvadoraans gerecht, maar we zijn erg blij dat we het restaurant La Raclette hebben gevonden, dat echt fondues en raclettes serveert met geïmporteerde kazen en vleeswaren (elke dag om 12 uur, zonder reservering). Het voelt zo goed, vooral omdat het niet zo duur is (rond de 24$).

De comedors serveren dagelijkse menu’s in de 2,5 $ tot 3 $ (drankje inbegrepen), het is gebaseerd op rijst, een beetje vlees en een beetje tomaat. Het meest voordelige en typisch Salvadoraanse gerecht is de pupusas, gemaakt van maïs. De vullingen worden rechtstreeks in het deeg gemengd, het geheel wordt geplet en op een hete plaat gekookt. Dus, de pupusas worden alleen op bestelling gemaakt. Voor 4 pupusas + 2 drankjes, betaalden we slechts 3$. Ik vind de pupusa met chicharron erg lekker. Wat leuk is, is dat ondanks de toeristische kant van het dorp, er ’s avonds altijd lokale restaurantjes open zijn, waardoor je heel goed kunt eten voor weinig geld.

Santa Teresa Hot Spring

Na een paar dagen werken, besluiten we een lang weekend van 4 dagen te nemen om de omgeving te verkennen. We laten onze bagage bij het hotel. Tenslotte zal dit weekend slechts 1,5 dag duren, maar we zullen u later uitleggen waarom. De eerste dag besluiten we naar Santa Teresa te gaan, zeer beroemd om zijn warmwaterbronnen. De hele streek staat daar om bekend, er is zelfs een geothermische fabriek iets verderop.

Hoe kom ik bij de thermale wateren van Santa Teresa?

Er is geen informatie over hoe men er met het openbaar vervoer kan komen. We gaan er dus een beetje blind heen (meer info onderaan het artikel). Allereerst nemen we een minibus vanaf de ingang van het dorp Concepcion de Ataco naar Ahuachapan (0,40$/persoon). Eenmaal aangekomen in Ahuachapan, stoppen we een tuk-tuk.

De eerste kondigt ons de prijs van 1$ aan, en wanneer hij begrijpt dat het om de Santa Teresa warmwaterbronnen gaat en niet om de Santa Teresa wijk van Ahuachapan, schopt hij ons uit zijn tuk-tuk door 10$ aan te kondigen. De tweede tuk-tuk kondigt dezelfde prijs aan, maar we zijn erin geslaagd te onderhandelen over 7$ voor twee.

Voor 15 minuten vinden we het duur, maar als de tuk tuk veel moeite heeft om de heuvels op te komen, vervolgens de rotsen moet trotseren om ons vlak bij de ingang van het hoofdrestaurant af te zetten, zeggen we tegen onszelf: ja, het verdient toch zijn $7. We betalen 10$ per stuk, en hier gaan we voor 3 uur ontspanning.

Thermaal water van Santa Teresa

Er is een restaurant op het terrein, het is niet geweldig maar ook niet te duur (reken $7/persoon). Er zijn ongeveer 15 zwembaden van verschillende temperaturen en ik denk dat het warmste bad ongeveer 40°C is. De kleedkamers en douches zijn eenvoudig maar voldoende. Eén persoon gaat van het ene bad naar het andere om de bladeren op te rapen die in de baden vallen. Ik hou echt van deze plek.

dit is het heetste zwembad (40°C)

JB vraagt me hoe we nu terugkomen zonder tuk-tuk. Ik antwoord hem dat we in het slechtste geval 30 minuten zullen lopen naar het kruispunt en een bus zullen aanhouden. De werknemers van de plaats bevestigen dat ze ook lopen om hier te komen. Nu ik de weg gezien heb, lijkt het me geen slechte weg, en midden in de jungle kunnen we lopen.

Wandelen is een goede beslissing, want u ziet niet alleen het kokende water en de modderbron bij de ingang van de baden, maar ook de bloemen langs de weg en een adembenemend uitzichtpunt.

Als je aankomt bij Las Glorietas (Google Maps coördinaten), is er een bus R7 die daar omkeert, en je kunt die nemen om naar Ahuachapan te gaan ($0,25/persoon).

Terwijl ik op de bus wacht, praat ik met een man die op de hoek woont. Hij vertelde me dat de Santa Teresa bron niet de beste is. Het water wordt opgepompt, terwijl de bron ernaast(Termales de Alicante) goedkoper is en van betere kwaliteit: het water stroomt er op natuurlijke wijze uit, zonder dat het opgepompt hoeft te worden. Natuurlijk, de infrastructuur is kleiner, maar het is degene die hij aanbeveelt. Bovendien zou de tuk-tuk goedkoper zijn geweest (reken op 3$/persoon).

Ahuachapan -> Santa Ana met de chicken bus

De R7 bus zet ons af bij het kruispunt(Google Maps coördinaten) waar de bussen naar Santa Ana vertrekken. Hij laat me de chicken bus 210 in de verte zien. Deze Salvadoranen zijn aardig, ze vragen ons altijd waar we heen gaan, om ons te informeren en ons te helpen. De reis duurt 1 uur en kost 0,48$/persoon. We zullen onderweg veel bergen en vulkanen zien, het is erg mooi!

In Santa Ana stapt iedereen hier uit in plaats van te wachten op de aankomst bij de Francisco Lara Pineda Terminal, want er zijn genoeg bussen die naar het centrum leiden op slechts één blok afstand(hier). Ik weet dit allemaal omdat ik de menigte heb gevolgd heheh.

Ons hotel in Santa Ana

Ik vraag een Salvadoraan welke bus er naar de kathedraal gaat, en hij vertelt me dat de meeste bussen erheen gaan en ons één blok van de kathedraal kunnen afzetten. De bus kost tussen de $0,25 en $0,35. Er komt een bus voorbij en hij zegt tegen me “die kost $0.35”. Hij gaat er niet heen omdat hij de voorkeur geeft aan de bus van 0,25$, zonder air-conditioning. Zonder het te weten, hebben we net bus 55 genomen die ons recht voor ons hotel Hostal Sole af zet (tussen 19$ en 29$ de nacht, Booking link, 9$ de slaapzaal).

Tenslotte hadden we hier moeten boeken en van hieruit eigenlijk moeten werken. Santa Ana is de op één na grootste stad van El Salvador, maar het is er nog steeds erg rustig en veilig. De verbinding is zeer goed voor El Salvador (10Mbps down) en er is een tafel in de kamer + een tafel in de eetkamer om te werken. De plaatselijke cafés (ik raad Artisant aan) zijn zeer goed ingericht en comfortabel. Wij betreuren het een beetje dat wij Concepcion de Ataco als uitvalsbasis hebben gekozen, terwijl Santa Ana meer geschikt zou zijn geweest voor ons vacuüm van nomaden. De eigenaar van het hotel is van een goedheid!!! Omdat hij weet dat we morgen naar het meer van Coatepeque gaan, belt hij een vriend die ter plaatse woont om het nummer van de bus te vragen, evenals de dienstregeling van de doorgang (dank uii)

Ik moet momenteel medicijnen nemen, en door de bijwerkingen voel ik me niet zo goed. Ik ga op zoek naar een eenvoudige kom rijst op het grote plein. Ik legde mijn probleem uit aan een bui-bui verkoper en in plaats van me af te wimpelen, was hij super begripvol, ongelooflijk vriendelijk. Hij toonde me de rode bonenrijst die hij heeft, gewoonlijk gebruikt als vulling voor pupusas – en bood me aan het te verkopen als ik het nodig had. Ik was erg ontroerd dat hij zo aandachtig luisterde en een oplossing aanbood. Die rode bonenrijst heeft me veel goed gedaan.

Salvadoranen staan bekend om hun vriendelijkheid. Elke keer als ik de lokale bevolking vraag om bevestiging van zo en zo een bus, voelen ze zich alsof ze de baas over ons zijn en als we eenmaal op de bus zitten, zorgen ze ervoor dat ze ons de halte aanwijzen, of ervoor zorgen dat de busterminal waar we heen willen ook echt de bus is die we nodig hebben <3<3 het is echt heerlijk. Toeristen moeten hier vaker komen, want dit land is niet alleen een schoonheid, maar de mensen zijn dat ook, ze hebben allemaal een prachtige ziel.

Santa Ana Kathedraal

De volgende dag gaan we de kathedraal van Santa Ana bezoeken, die de reputatie van de stad maakt. Het is inderdaad enorm, imposant en gaat niet onopgemerkt voorbij. We vragen ons alleen af waarom de voorkant wit is geschilderd en de rest niet.

Dit is waar de dingen ingewikkeld worden. Ik had een supergaaf schema bedacht om het Coatepeque-meer en de rest van de dorpjes op de Bloemenroute te verkennen, maar ik verneem via Instagram dat een actieve vulkaan, die in Guatemala al elke dag erg actief is, wakker begint te worden.

Ieder normaal mens zou gedacht hebben “ik blijf hier in de warmte”, maar ik weet niet welke vlieg me beet, we besluiten om van El Salvador ASAP naar Guatemala te gaan om deze uitbarstende vulkaan te zien #facepalm. Wetende dat het vorig jaar om deze tijd 500 mensen in enkele minuten doodde (de dorpen aan de voet van de vulkaan, maar niet Antigua)

Alles is gedaan in een uur, ik slaag erin om de twee overgebleven plaatsen van de shuttle Concepcion de Ataco – Antigua. We nemen de omgekeerde weg Santa Ana – Concepcion de Ataco met het openbaar vervoer om onze bagage op te halen. En tussen het overhaaste vertrek (om 11 uur) en de aankomst in Antigua (8 uur ’s avonds), zijn we uitgeput… maar het is echt de moeite waard..

De rest van ons avontuur is hier. In de tussentijd, lees onze artikelen over El Salvador hier

Hoe kom ik naar Concepcion de Ataco vanuit San Salvador?

Ik heb hieral een lang artikelgeschreven

Hoe kom ik met het openbaar vervoer bij de warmwaterbronnen van Santa Teresa?

Vanaf Concepcion de Ataco, zijn er twee manieren:

• Neem een minibus naar Ahuachapan ($0,40/persoon). Neem dan een tuk tuk ($3/persoon) zoals wij.
  • Of neem een minibus naar Ahuachapan ($0,40/persoon). Stop bij het kruispunt(Google Maps coördinaten). Dan 30 minuten lopen (het is een beetje bergopwaarts dus neem de tijd, dit pad is veilig en wordt ook door de dorpelingen gebruikt). Als je de R7 bus ziet, stap dan niet in, want hij zal omkeren en teruggaan naar Ahuachapan, hij zal niet naar de thermale baden gaan

Vanaf Ahuachapan, zijn er twee manieren:

• Neem een tuk tuk ($3/persoon) zoals wij.
  • Of neem een minibus naar Ataco ($0,40/persoon). Stop bij het kruispunt(Google Maps coördinaten). Dan 30 minuten lopen (het is een beetje bergopwaarts dus neem de tijd, dit pad is veilig en wordt ook door de dorpelingen gebruikt). Als je de R7 bus ziet, stap dan niet in, want hij zal omkeren en teruggaan naar Ahuachapan, hij zal niet naar de thermale baden gaan

Van de Santa Teresa warmwaterbronnen:

• of je gaat liften (veel klanten komen hier met de auto)
  • of je loopt naar Las Glorietas (Google Maps coördinaten), daar is de R7 bus die daar keert, en je kunt die nemen naar Ahuachapan ($0.25/persoon)
  • of u kunt naar het kruispunt lopen(Google Maps coördinaten) en een bus naar Ataco nemen ($0,40/persoon).

• Vervoer:
    • Concepcion de Ataco – Antigua met shuttle: $35
  • Hotel: El Salvador heeft zeer weinig toeristen, hotels zijn vaak leeg
    • Concepcion de Ataco : ongeveer 35$/nacht : hotel Casa Pino link Reserveren
    • Santa Ana : vanaf 9$ de slaapzaal en 19$ de privékamer : Reserveringslink Hostal Sole Reserveringslink