Amérique,  Carnets de voyage,  El Salvador,  TDM

2 dagen in San Salvador: Oude Stad & El Salvador Vulkaan, El Boqueron Park

Na een maand in Nicaragua, nemen we een internationale bus van Leon naar San Salvador (meer details hier). De reis is erg lang, maar de zitplaatsen zijn tenminste comfortabel en de grensovergang (Nicaragua – Honduras – El Salvador) verloopt vrij soepel.

We hebben lang geaarzeld om nog wat langer in Nicaragua te blijven, maar het leek ons beter om zoveel mogelijk Midden-Amerikaanse landen te bezoeken, zelfs als dat betekent dat we daar moeten blijven. Deze landen zijn zo geopolitiek instabiel dat er maar één klein ding nodig is om ze voor maanden of jaren onbereikbaar te maken. In plaats van direct naar een van de stranden van El Salvador te gaan, zoals alle andere backpackers, geven wij de voorkeur aan San Salvador, dat beschouwd wordt als de mooiste hoofdstad van Midden-Amerika.

Deel 1 : ReisdagboekDeel
2 : Praktische adviezen

Dag 0: Aankomst in El Salvador

Afgezet aan de busterminal, moeten we een taxi of Uber nemen naar ons hotel. Uber werkt hier dus laten we er gebruik van maken. 2,5$ later (we gebruiken alleen Amerikaanse dollars in dit land), worden we bij het hotel afgezet.

De man bij de receptie is erg aardig Hotel Armonia (Booking link, 29€ per nacht) en geeft me een aardrijkskunde les van El Salvador en de niet zo veilige plaatsen om te vermijden: het oosten van de hoofdstad, en de weg tussen San Salvador en Suchitoto (in principe kun je met de auto oversteken maar beter niet stoppen onderweg). Als we op de kaart kijken, beseffen we dat we hoger liggen dan Nicaragua, vandaar de kou die we ’s avonds voelen.

El Salvador is erg groen, en het land is erg klein. Hier is een foto genomen vanuit het vliegtuig van de omgeving van San Salvador :

Dag 1: Bezoek aan de oude stad & test van het openbaar vervoer

Eerste vaststelling: te veel auto’s, te veel grote en mooie auto’s. Te veel vervuiling. Voetgangers hebben geen voorrang en kunnen als vliegen verpletterd worden.

We gaan meteen naar het centrale plein voor de grote kathedraal (met Uber) om een Salvadoraanse SIM-kaart te kopen. Onze Nicaraguaanse SIM-kaart werkt nog steeds, maar we wisten het niet en dachten er niet aan om hem nog 2 weken te crediteren.

Hoe dan ook, we bezoeken snel de kathedraal, die een heel mooie koepel heeft. Monseigneur Oscar Romero, die in zijn land als een held en martelaar wordt beschouwd, ligt begraven in de crypte van de kathedraal. Vermoord omdat hij zijn stem durfde te verheffen tegen onderdrukking en geweld, werd hij zalig en later heilig verklaard.

Vlak naast de deur is het oude Nationale Paleis. De toegang is betalend (3$, cash only), een Engelssprekende gids toont ons het lege interieur van het paleis. Het meest interessante deel is de tuin met 5 enorme dennenbomen die de 5 landen van Midden-Amerika voorstellen (in die tijd maakte Panama nog deel uit van Colombia en werd Mexico niet echt als deel van Midden-Amerika beschouwd). Er is het Nationaal Theater naast, met Franse architectuur, maar we hadden geen tijd om er heen te gaan.

waar is Anh op de foto?

De gids van het Nationaal Paleis vertelt ons dat de nieuwe president van El Salvador burgemeester van San Salvador is geweest en dat hij in een paar jaar de stad heeft getransformeerd, waardoor deze veel veiliger is geworden. Dit werd bevestigd door de eigenaars van onze hotels in San Salvador – die een merkbare verandering in de laatste 2 jaar van het stadscentrum hebben opgemerkt. Met de aanleg van groene ruimten (centrale pleinen) goed verlicht, aangenaam. Ze zijn hier erg blij mee, omdat het toeristen aantrekt.

Wij wilden de El Rosario kerk bezoeken vanwege het buitengewone glas dat het licht doorlaat, maar wij arriveren juist tussen 12 en 14 uur, wanneer de kerk gesloten is. Jammer

In plaats daarvan besluiten we naar het Monument voor het Goddelijke te gaan, omdat daar op dit moment de grootste boom van de stad staat, plus de verlichtingen. We hadden voor een Uber kunnen kiezen, maar in plaats daarvan wilden we meespelen en het openbaar vervoer nemen.

Na diverse inlichtingen van de plaatselijke bevolking, wijzen zij ons een paar straten verder een drukke bushalte. Het is niet echt een bushalte, maar een stoep waar verschillende bussen stoppen(Google Maps coördinaten). Ik kreeg het busnummer (102D) dat ik moest nemen, maar ik zag een minibus (44B geloof ik) met “Salvador del Mundo” erop geschreven. Let op dat u het niet verwart met Plaza Mundo, dat aan de andere kant van de stad ligt. De bus kost slechts 0,30$, en we ontdekken voor het eerst de kleine dollarmuntjes (die alleen hier gebruikt worden, je moet ze verkopen voor je het land verlaat). Hier is het monument in kwestie, toch niet zo indrukwekkend – maar de plaatselijke bevolking vertelde me er met zoveel trots over dat ik het zelf moest zien.

In San Salvador zien we vaak deze prachtige vulkaan, die zonder moeite vanaf verschillende plaatsen in de hoofdstad kan worden gezien. Ik denk dat het het uitzicht op deze vulkaan is dat de hoofdstad nog mooier maakt.

Ik weet niet of het komt omdat we oud zijn, of door de hitte of door de stress van het openbaar vervoer, maar we moeten stoppen bij McD’s om weer op krachten te komen ahahah voordat we een andere bus proberen te vinden naar het MetroCentro winkelcentrum. De dag van Black Friday daarbovenop! Suïcidale missie! Op de kaart is het winkelcentrum enorm, dus we willen zien hoe het eruit ziet. Een plaatselijke bewoner wijst ons de bus 30B. Gelukkig gaf hij het nummer op, want de bestemming was niet duidelijk op de voorruit aangegeven.

Het winkelcentrum, dat helemaal in de lengte is, is inderdaad enorm. We konden er SIM-kaarten kopen, maar dat was het dan ook. Er zijn veel geïmporteerde producten en het foodcourt bestaat voornamelijk uit fast food.

Dag 2: Bezoek aan El Boqueron Park

Ondanks de hitte, zijn we gemotiveerd om naar het park El Boqueron te gaan. Maar we moeten eerst eten. We nemen een uber naar La Pampa Restaurant, een steakhouse en kiezen voor rundvlees, echt rundvlees… (reken 25$ minimum + 10% fooi). Het koken is perfect, ze weten hoe ze met de barbecue moeten omgaan als geen ander in Latijns-Amerika. Het is erg goed, maar niet zo goed als in Argentinië of Uruguay.

Terwijl we een taxi proberen aan te houden en onderhandelen over een retourtje naar El Boqueron, komt er een kerel uit het niets (hij draagt een wit hemd en ziet eruit als een bediende of een bewaker van een etablissement aan de overkant van de straat) die ons vraagt of we een taxi zoeken. Hij rent naar een andere man – super vriendelijk – die ons een lift aanbiedt voor 40$ (met onbeperkt wachten). We onderhandelen met 35$ door te zeggen dat we maar een uur ter plaatse blijven. Daarop gaan we op zijn auto (zeer sportief die vroum vroum maakt…).

Welnu, op dat moment zeggen we tegen onszelf dat het niet erg veilig is om bij een volslagen vreemde in de auto te stappen, in El Salvador bovendien – maar we kunnen heel goed met hem opschieten, we maken een praatje en vragen om meer informatie over zijn motor. JB zorgt ervoor dat hij een foto maakt van zijn nummerplaat voor hij instapt. Hij lijkt veel van auto’s te houden want zelfs het interieur is perfect, in leer, met alle comfort accessoires

Omdat hij geen taxi is, brengt hij ons naar de verkeerde plaats en zet ons 15 minuten te vroeg af bij het restaurant La Terraza. De mirador en het uitzicht op San Salvador is geweldig, maar het is niet wat we zoeken. We vinden onze chauffeur op de parkeerplaats (1$ de parkeerplaats) en vragen hem ons af te zetten bij het park El Boqueron.

Hij klaagt helemaal niet en brengt ons erheen zonder te wachten. We hebben het geluk de laatste plaats te bemachtigen op de officiële parking (1$ tegen 2,5$ voor de onofficiële parking). We betalen 2$ voor de inkom/persoon (+ 1$ voor de chauffeur als hij niet eens langskomt) en volgen een klein paadje dat naar de krater leidt.

Er zijn in totaal 3 wachttorens en het pad is zeer gemakkelijk en goed aangegeven. Dit pad is veilig geworden, met overal politieagenten

Helaas gaan we er in de namiddag heen en staat de zon niet goed voor de foto’s. Maar we kunnen nog steeds de kleine krater in de grote krater zien. Vroeger was het een mooi meer, maar een uitbarsting heeft al het water uit het meer weggespoeld en nu kunnen we alleen de kleine krater van ver zien (het is mogelijk om tot op de bodem te gaan, maar niemand doet dat).

We keren terug naar de parkeerplaats en daar is nog een uitkijkpunt dat een uitzonderlijk uitzicht op de omgeving biedt. Het uitzicht is onovertroffen en zo helder, het is ongelooflijk!

Daarmee gaan we terug naar het hotel, blij met onze kleine dag. De chauffeur belt met iemand en lijkt het over ons te hebben. Maar hij spreekt zo snel, slikt klinkers in (typisch Salvadoraans Spaans). Meerdere keren, vraagt hij ons te bevestigen dat we hem 35$ moeten betalen. Dan legt hij uit waarom hij over ons sprak aan de telefoon, ik verstond enkel “amigo” en de naam van onze buurt. Hoe dan ook. Normaal gesproken zou ik woedend zijn geweest en boos op mezelf omdat ik het Spaans niet beter verstond, maar de hitte maakte me dom.

Ik vraag JB alleen of er een risico is dat we een mara zijn tegengekomen die ons wil ontvoeren. En hij vertelt me dat een maras van top tot teen getatoeëerd zou zijn, niet zoals onze chauffeur. Trouwens, JB ging zelfs naar een sento, midden in een Japanse maffia bijeenkomst, en het ging toch goed . Ik kan me veel dingen voorstellen: misschien belt hij om toegang te vragen tot onze buurt, omdat zijn bende daar niet mag komen? Of misschien zet hij ons af voor zijn vriend die ons komt ophalen? Ja, ik heb een levendige verbeelding.

Tenslotte zet hij ons voor het hotel af, zoals de bedoeling was, en zegt ons hem terug te roepen als men een chauffeur nodig heeft. We geven hem 40$ in plaats van 35$ omdat de taxichauffeurs veel meer gevraagd zouden hebben (40$ voor een ritje!!), hij lijkt super super blij.

Het ging ons goed af en ik geef toe dat we in de “relax, ons kan niets meer gebeuren” modus zitten, maar ik zou niet aanraden om in El Salvador in de auto van een volslagen vreemde te stappen 😀 Stop de volgende keer een echte taxi.

De volgende dag vertrekken we naar Concepcion de Ataco, ik vertelde u hier over de reis met het lokale vervoer

Vond je dit artikel leuk? Bekijk hier al onze reisverslagen & tips in El Salvador

Hoe er te komen

• Openbaar vervoer in San Salvador :
    • verschillende bussen (minibusjes, chickenbussen – Amerikaanse schoolbussen, gewone bussen) doen de stad goed. Het is nodig om het nummer van de bussen aan de plaatselijke bevolking te vragen, want er is geen gedetailleerd plan. Het is er nogal druk, dus neem alleen mee wat je nodig hebt
    • Om de hele stad te doorkruisen, zijn er Sitrams, dat zijn grote bussen met een speciale rijstrook.
  • Hoe kom je bij El BoqueronPark :
    • een taxi privatiseren: we konden $40 betalen voor een retourtje met een wachttijd van een uur. Taxi’s kunnen het dubbele vragen, dus onderhandel
    • neem een bus : n°103 qui part d’ici (wijk Santa Tecla) en die zet u hier af aan de voet van het dorp. u moet te voet verder (15 minuten) tot aan het park, de weg is veilig met huizen, restaurants en souvenirwinkels. De reis kost 0,25$/persoon
    • neem een Uber : de Uber kan u afzetten aan het park, maar voor de terugreis zal het moeilijk zijn om er een te vinden. In het ergste geval kunt u met de Uber komen en uitstappen met bus 103, die regelmatig vertrekt (bovendien is dit het eindpunt, u zult geen probleem hebben om een zitplaats te vinden)
  • Hoe te bereiken vanuit San Salvador : voor de dienstregeling van de bussen naar het westen (Ruta de las Flores, Santa Ana, Ahuchapan enz.) kunt u de dienstregelingen en busnummers raadplegen op de officiële website van Terminal Occidente. Een korte verklaring van de comfortniveaus
    • ordinario: chicken bus (oude Amerikaanse schoolbus), zonder airconditioning, zonder ruimte voor bagage
    • speciaal : met bagageruimte, met airconditioning (aanbevolen)
    • exclusivo: met bagageruimte, comfortabeler zitplaatsen (aanbevolen)

• Hotel in San Salvador : correcte wifi, airconditioning, warme douche, parkeerplaatsen in een woonwijk : Hotel Armonia (Reserveren link, 29€)
  • Openbare bus : tussen 0,25$ en 0,35$, met of zonder airco. Het is nodig om het nummer van de bussen aan de lokale bevolking te vragen, want er is geen gedetailleerd plan

SpeedTest in San Salvador

De verbindingssnelheid is uitstekend voor Latijns-Amerika, tot 39Mbps down en 20Mbps up (3G en Wifi gecombineerd). Maar het hangt ook van het hotel af, het onze, Booking link, heeft een goede verbinding. We kwamen later terug in San Salvador in een ander hotel in hetzelfde gebied en de verbinding was ongeveer 2Mbps 🙁