Amérique,  Bolivie,  Carnets de voyage,  TDM

Het Titicacameer en Isla del Sol (Bolivia): afgesneden van de wereld

La Isla del Sol (Eiland van de Zon) wordt beschouwd als de wieg van de Andes-beschaving. Alleen dat! Sommige mensen beweren zelfs dat Atlantis daar gezonken is. We wandelen van het noorden naar het zuiden van het eiland, de zogenaamde “Heilige Route van de Eeuwigheid van de Zon”. Deze wandeling zal 3 dorpen doorkruisen: Cha’llapampa, Cha’lla en Yumani. Aan de ingang van elk dorp moet men de bezoekrechten voor de verschillende gemeenschappen betalen (tussen 10$B en 15$B/persoon)
Deel 2: Begroting

Eindelijk, een plek waar we een beetje afgesloten zijn van de wereld. Dat betekent: geen Wifi, geen TV, geen geldautomaat, geen auto’s. Op het Isla del Sol kunt u de energie van het Titicacameer echt voelen en de schoonheid ervan waarderen.
Het Titicacameer, gelegen op een hoogte van meer dan 3800 m, is het hoogst bevaarbare meer ter wereld. Het meer is interessant om zowel aan de Boliviaanse als aan de Peruaanse kant te bezoeken. Aan de Boliviaanse kant is het Isla del Sol een must-see omdat het eiland de deur opent naar een andere wereld.
Ook al heeft het eiland een goede toeristische infrastructuur, het blijft zeer traditioneel. Er zijn geen auto’s op dit eiland, dat bestaat uit Inca-paden, baaien die een Grieks eiland waardig zijn, en kleine archeologische vindplaatsen. De enige manier voor ons om het te verkennen, is te voet.
Ik heb het gedetailleerde plan hier neergezet (klik op zoom).

Dag 1:

Onze bagage wordt bewaard door ons hotel in Copacabana (Wendy Mar, booking link), we vertrekken met slechts het absolute minimum in een kleine rugzak elk en nemen een boot om 8:30 uur met Asociacion Union Marines om naar het noorden van het eiland te gaan. De reis is lang (2 uur), en nog langer door een motorstoring. Gelukkig zijn het er twee en kan de kapitein van de ene motor op de andere overschakelen. Je moet niet naast de motor gaan zitten vanwege de stank en de rook. Als het weer beter was geweest, hadden we graag op het dak gezeten.
Hoewel het noorden van het eiland minder toeristisch is dan het zuiden, zijn er het afgelopen jaar nieuwe en zeer moderne hostels gebouwd. U kunt nu beschikken over een kamer met een eigen badkamer en zelfs, ultieme luxe, warm water (droom niet, warm water bestaat niet in dit gebied).
Zodra ik in het dorp Cha’llapampa aankom, koop ik meteen een mate de coca (coca thee) om op te warmen en eventuele bergziekte te voorkomen. Het is bewolkt vandaag, het is erg koud als we niet lopen. We ontdekken eerst een klein strandje waar de kampeerders hun tenten opzetten, ik hoop dat ze niet gestoord worden door de varkens en koeien die op het strand worden gehouden.
We volgen het enige pad dat naar het noorden leidt. De landschappen zijn prachtig! Met deze fijne zandstranden zou men zich op een eiland in het midden van de oceaan wanen.

We lopen (of liever klimmen, hijgend) naar de ruïnes van Chicana. De toegangsprijs is 15$B/persoon, we zullen de toegangsprijs 3 keer moeten betalen tijdens ons verblijf op het eiland want elk ticket financiert een gemeenschap. Het ticket zal onderweg verschillende keren worden gecontroleerd.

Na 2 uur klimmen komen we eindelijk aan bij de ruïnes, waar ik tevergeefs zoek naar de bron met heilig water. Een plaatselijke bewoner toont me de exacte locatie (zie foto hierboven) en legt me uit dat ik het zonder zorgen kan drinken, het is wetenschappelijk bewezen. Andere Boliviaanse toeristen aarzelen niet om hun waterfles in de put te dompelen en hem helemaal te vullen. Het water is echt zuiver, je kunt door de fles zien dat er geen onzuiverheid is. Het geeft me moed om een slokje te nemen (geen spijsverteringsproblemen achteraf te melden).
De ruïnes geven ons een voorproefje van Machu Picchu dat we zeer binnenkort zullen zien. Het is net een labyrint, we kunnen geen overzicht krijgen over het hele terrein, de plafonds zijn allemaal ingestort maar de deuren houden het nog een beetje. Trouwens, wees voorzichtig met je hoofd als je lang bent.
Onderweg zien we twee borden voor hospedaje en casa, maar beide zijn gesloten. Onze pogingen bij de souvenirverkopers om in hun huis, in een traditioneel huis, te worden ondergebracht, werden beleefd geweigerd.
We keren terug naar het dorp, nog steeds zonder onderdak, en niets in onze magen sinds het ontbijt. Het is al 13.00 uur (we zijn om 10.00 uur aangekomen), we stoppen bij het eerste open restaurant (er zijn er niet veel op dit tijdstip). Het menu is standaard: soep van quinoa, forel met plancha voor 25$B/persoon. Wij zijn uitgehongerd en vinden de maaltijd heerlijk, terwijl de twee Franse jongens naast ons met afschuw naar de maaltijd kijken.
Alle hostels in Cha’llapampa liggen naast elkaar, en ze zijn erg druk, we zien vaak 6-7 mensen op het terras van elke hostel, wat ons niet aanmoedigt om hier te blijven. We nemen opnieuw de weg, dit keer naar het zuiden van het eiland, met het idee om in het dorp Cha’lla, in het midden van het eiland, te slapen.
Zodra we vertrekken, hebben we een prachtig uitzicht op het hele dorp Cha’llapampa, en daar vinden we een superleuke schuilhut aan de rand van de klif.

Zijn naam is Refugio Alejandro of zoiets. Maar omdat we besloten hebben om helemaal naar Cha’lla te gaan, nemen we de weg terug.
Anderhalf uur en twee bergen later, zijn we in Cha’lla. Alles ziet er een beetje dood uit. We verwachten wat meer winkels, maar aan het eind van de middag is het dorp super rustig. We zien een hostal dat ons bevalt (goed onderhouden tuin, maaltijden op bestelling, half-traditionele en half-moderne architectuur), het heet Playa del Inca. We verwachten een expat te zien die ons verwelkomt, maar nee, het is een vrouw met 2 lange vlechten tot aan de riem, en de typische Boliviaanse bolhoed die ons verwelkomt. 40$B/persoon, vertelt ze ons. We zeggen onmiddellijk ja, en ontdekken dan een comfortabele kamer met een eigen badkamer (en warm water). De afspraak is gemaakt voor het diner met forel a la plancha op het menu.

Het zal de beste forel zijn die we in het Titicacameer hebben geproefd, gemarineerd met kruiden uit de tuin, gekruid zoals het hoort, en vergezeld van veel groenten (zeldzaam in Bolivia). In vergelijking daarmee begrijpen wij beter waarom de lunch vreselijk was voor de twee Fransen die wij in het restaurant ontmoetten. Na de maaltijd praten we wat met de eigenaars: dit hostel is 6 jaar geleden gerenoveerd, ze hebben veel zelf gebouwd en gebruiken zoveel mogelijk materialen die van het eiland komen. Zij vertelden ons ook hoe moeilijk het is voor kinderen die op het eiland zijn opgegroeid en hun dialect spreken, om naar school of naar een grote stad te gaan en plotseling Spaans te moeten spreken. Dat is het, mijn Spaanse woordenschat stopt hier, ik kon het gesprek niet verder opdrijven maar het is al een beetje meer ontwikkeld dan wat ik tot nu toe had.

Foto: het prachtige strand van Cha’lla. Kamperen is mogelijk, toestemming te vragen aan de eigenaar van Playa del Inca want behalve dit hostal, is er geen openbaar toilet.

Dag 2:

De volgende dag, na een goed ontbijt, vertrekken we om 10 uur naar Yumani, het laatste dorp dat we op het eiland kunnen verkennen. Het is verrassend mooi weer, wat de wandeling aangenamer maakt. Wij zijn de enige toeristen op de weg, de anderen zijn eerder vertrokken, of nog niet met de boot aangekomen. We hebben gezelschap van herders, schapen, varkens, ezels en honden.
Hier is het dorp Cha’lla (noordzijde) van bovenaf gezien

Het dorp en zijn herders

Het dorp Cha’lla (zuidkant) van bovenaf gezien:

Onderweg betalen we de bezoekkosten van Cha’lla (15$B) en keren dan terug. Op een gegeven moment passeren we aan de andere kant van de berg, het is niet meer de Boliviaanse oever die we van ver zien maar de Peruaanse oever.

We stoppen bij een restaurant langs de weg (let op de parketvloer gemaakt van boomstammen) om weer op krachten te komen, voordat we beginnen aan een zeer aangename afdaling naar de haven van Yumani (kaartje naar Yumani: 10$B). Het hotel er tegenover: Palla Khasa, heeft kamers met een panoramisch uitzicht op het meer.

De haven van Yumani:

De zoektocht naar een hostel in Yumani begint. Omdat we naast de haven willen zitten (wat een zeer goede beslissing blijkt te zijn), gaan we naar het meest bling bling hotel aan de linkerkant van de haven, alvorens afgekoeld te worden door de prijs (80$B/persoon badkamer om te delen). De eigenaar, erg aardig, laat ons het hostel van zijn buurman zien, Las Cabañas de Agua Dulce (Booking link), 50$B/persoon, eigen badkamer. We zeggen meteen ja.

Onze herberg is de eenvoudigste van allemaal hier, met adobe muren (tussen haakjes, je kunt abode stenen zien drogen in de tuin). 3 kamers in totaal, leunend tegen een kleine heuvel met een indrukwekkend uitzicht op de hele haven en besneeuwde bergtoppen. JB, te moe, doet een dutje terwijl ik mijn door ezelpoep bevuilde broek was (ja, je hebt 100% van de (slechte) kans om op ezelpoep te lopen op dit eiland). Omdat het water warm is, kan ik toch nog douchen, op voorwaarde dat ik me daarna opwarm in de zon in de tuin.
Het is de perfecte gelegenheid om een familietafereel van de eigenaar van de herberg te observeren. Ze moet kleren en lakens met de hand wassen in een emmer. Het afvalwater wordt gebruikt om de planten en het gazon water te geven. De kinderen maken er ook gebruik van om zich te wassen, met koud water. Brrrrhhh… Hoe dan ook, alles gebeurt in de tuin.
Het is 15.00 uur, honderden toeristen uit Copacabana beklimmen met veel moeite de beroemde schuine trappen. Dit pad is erg mooi en groen, met enkele mooie miradors en hostals, maar het is fysiek erg zwaar. Wij kijken met amusement naar de toeristen die hier, in het zuiden van het eiland, met een loodzware rugzak komen aanzetten. Ze hebben waarschijnlijk geen informatie gevraagd voor ze kwamen, anders hadden ze hun tas wel in Copacabana achtergelaten. Als zij een plaats zoeken om te kamperen, wel, dan is dit ook niet de juiste plaats, het noorden van het eiland is meer geschikt.

Om 5 uur is er niemand meer. Zelfs de toeristen die op het eiland zijn blijven slapen, ontvluchten de haven en slapen liever op de top van de heuvel vol hostals. We zijn met 6 toeristen die in de buurt van de haven willen slapen. Het uitzicht is prachtig, vooral bij zonsondergang (we zitten niet in de goede richting omdat we naar het oosten draaien), maar we zien toch de besneeuwde toppen rood worden onder de laatste stralen van de zon.

We eten in een restaurant onder aan de heuvel en kijken naar de sterren. De weinige lichten die aan zijn maken het sterrenkijken een beetje moeilijk, maar voor mij is het mooi genoeg.
Om 5 uur ’s morgens worden we gewekt door de kou en het geluid van de regen. We proberen half te slapen tot 9 uur ’s morgens, voor we aan de haven een heel eenvoudig ontbijt nemen. We zijn zo blij dat we naast de haven hebben geslapen, want te oordelen naar de ontredderde gezichten van de overbeladen mensen die de hele heuvel af moeten lopen over glibberige stenen bezaaid met ezelskeutels, kan dat niet gemakkelijk zijn geweest.
Het loket voor de boottickets is gesloten, maar naast een drankwinkel hangt een kerel met tickets in zijn hand, we zien hem meteen en kopen tickets van hem voor 25$B/persoon. Waarom ging hij niet gewoon aan de kassa zitten? We zijn niet zeker.
Het hield op met regenen en wij keerden terug naar Copacabana, opeengepropt in een kleine boot zonder reddingsvest, verstikt door de motorvervuiling. Terug naar de harde realiteit!

Deel 2: Begroting

• Accommodatie:
    • Playa del Inca in Cha’lla: 40$B/persoon – privé badkamer, 35$B/maaltijd en 10$B/ontbijt
    • Las Cabañas Agua Dulce in Yumani : 50$B/persoon, privé badkamer – let op er zijn 2 Las Cabanas hostels, de onze is “Agua Dulce”, aan de linkerkant van de haven, je moet niet veel klimmen om het te bereiken
  • Boot:
    • Copacabana -> noorden van het eiland: 25$B/persoon, vertrek om 8:30u en 13:30u
    • Zuiden van het eiland -> Copacabana : 25$B/persoon, vertrek om 10:30 en 15:30
  • Voedsel:
    • Menu tussen 25$B en 35$B voor de lunch (quinoa soep + forel)