Amérique,  Carnets de voyage,  Pérou,  TDM

Machu Picchu (Peru): een van de nieuwe 7 wereldwonderen

Dit artikel is een reisverslag, voor praktisch advies, zie onze gids (bijgewerkt in juli 2018): 10 dingen die je moet weten voordat je Machu Picchu bezoekt

Van de zeven nieuwe wereldwonderen heb ik de Taj Mahal en de Chinese Muur bezocht. Vandaag is het de beurt aan Machu Picchu

De algemene opwinding in het hotel begint om 4 uur ’s morgens, mensen beginnen de trap af te rennen, klaar te maken, te ontbijten. Ik wil niet zo vroeg wakker worden, maar al die geluiden maken me toch wakker. Een snelle controle bij het raam bevestigt dat het beter is om 7:30 op te staan. Het regent als een gek en er is veel mist

In Aguas Calientes begint het ontbijt in de hotels om 4.30 uur en eindigt het om 8.00 uur. Om 7:30 uur gaan we ontbijten met onze ogen half dicht

Vanuit mijn raam zie ik nog steeds veel wolken, maar de regen begint af te nemen

Inhoud van mijn tas voor Machu Picchu

We verlaten het hotel om 8:45 uur. Het regent niet meer, er is zelfs een beetje zon. Tijdens de 15 minuten wachten op het busstation zijn de medewerkers druk bezig te controleren of we de buskaartjes en de toegangskaartjes voor Machu Picchu hebben (die moeten we hebben voordat we in de bus stappen, want de toegangskaartjes worden niet verkocht bij de ingang van de ruïnes)

30 minuten later worden we bij de ingang afgezet. Er zijn al veel mensen. We zien de baños (toiletten) en een cafetaria buiten

We passeren de controle zeer snel. Je moet je paspoort en je ticket laten zien. Bij elke binnenkomst wordt het ticket afgestempeld. Je kunt Machu Picchu maximaal 3 keer op dezelfde dag betreden (upate 2018 : dit is niet meer mogelijk, het is beperkt tot 1 toegang/ticket). Meerdere ingangen maken het mogelijk om te gaan lunchen of naar het toilet te gaan

Omdat het ten strengste verboden is om eten of drinken mee te nemen in Machu Picchu. In de praktijk doet iedereen het en eet discreet, weg van de ogen van de bewakers. Alleen degenen die erg grote tassen hebben, laten ze achter bij de kluisjes

Ik verwachtte heel snel en veel te klimmen, omdat ik veel had gehoord over de beroemde “ingang naar Machu Picchu”. Ik denk dat er sprake was van een misverstand (of men had het over de wandeling tussen Aguas Calientes en Machu Picchu) want we hoefden maar recht omhoog te lopen om er oog in oog mee te komen

Hier zijn we!

Na een paar minuten over het landschap te hebben nagedacht, gaan we, net als iedereen, naar het uitzichtpunt waar iedereen de typische selfie neemt met de berg HuyaynaPicchu op de achtergrond. Er zijn te veel mensen, te veel selfie sticks, te veel camera’s naar mijn smaak. Wij zijn echter ver verwijderd van de 2500 bezoekers die verwacht werden en zoveel te beter!

Na een snel bezoek aan de ruïnes, beseffen we dat er geen paneel is, geen uitleg, we hebben een gids nodig! Onze poging om ons bij een groep aan te sluiten is een mislukking: de groepen zijn veel te groot en bewegen zich moeizaam, de meeste groepen zijn Hispanic. We proberen een kleine Engels sprekende groep te vinden, maar tevergeefs. We proberen terug te gaan door de ingang, waar verschillende officiële gidsen staan te wachten. Helaas moeten we een bepaalde route volgen, we kunnen niet terug. We zijn verplicht te vertrekken om door de ingang terug te kunnen

Na gehoord te hebben over de mogelijkheid om een groep te vinden en de onkosten van de gids te delen (150 soles alles bij elkaar of 43€), spreken we onze wens uit aan de aanwezige gidsen. Ze leggen ons uit dat het in het laagseizoen een moeilijke missie is, maar dat we, als we willen, kunnen gaan zitten wachten tot zich een groep van 6 personen vormt

45 minuten wachten later, nog steeds niets. Degenen die een gids wilden hebben, vonden er een in Aguas Calientes. De meeste mensen willen zonder gids gaan. Uiteindelijk werden we voorgesteld aan een jonge gids, die ermee instemde ons te begeleiden voor 100 soles, 2 uur. We waren bereid om 35 soles/persoon te betalen in een groep van zes, dus als we een privégids hebben voor 100 soles, en bovendien, 2 uur! Ja ja ja !

Edouard, onze gids, spreekt zeer goed Engels en is zeer gemotiveerd. Hij heeft een notitieboekje met veel foto’s om te illustreren wat hij zegt, vooral de oude foto’s van Machu Picchu of de technieken van het steenhouwen

Opmerking: We hebben niet veel foto’s genomen tijdens de rondleiding (op het hoogtepunt: tussen 11.00 en 12.30 uur). De foto’s die je hieronder ziet zijn genomen na de rondleiding (14.00 – 17.00 uur), toen we terugkwamen op de site, dus je ziet niet veel mensen.

Zie je de huizen met daken? Ze zijn gerestaureerd om ons te laten zien hoe de huizen op het terrein eruit zagen. Het dak moet elke 3-4 jaar vernieuwd worden, dat was toen waarschijnlijk ook zo

Dan komt de uitleg over de “puzzel” muren, als ze zo perfect passen, is er een religieuze connotatie. Het is of het huis van de priester of een tempel. Op deze foto zien we de dubbele deur, met de puzzelmuur, die de toegang vormt tot het huis van de priester

Dit zijn de muren van gewone huizen. Als u de hele site van boven bekijkt, zult u zien dat de muren niet alleen uit steen bestaan, maar uit twee lagen steen met aarde in het midden

De stenen komen rechtstreeks van deze berg, we kunnen een steengroeve zien op de site. De steenhouwers maken gebruik van de natuurlijke barsten in de stenen om ze te breken. Het polijsten wordt gedaan met zand en water. De bouw van Machu Picchu heeft meer dan 100 jaar geduurd. Sommige delen zijn nooit afgewerkt, vooral op de stenen die glad hadden moeten zijn, maar die niet voor 100% zijn gepolijst

De stenen structuren (vooral voor het dak) zijn in Machu Picchu zeer goed bewaard gebleven, in tegenstelling tot Ollantaytambo of Pisac (bezocht tijdens de tour door de Heilige Vallei)

Deze conservering houdt verband met het feit dat de Spanjaarden deze plaats nooit hebben ontdekt (dus geen massale vernietiging zoals bij andere ruïnes), maar ook met de renovatie van sommige delen van de plaats. Omdat we hier kunnen zien, zijn veel ruïnes niet gerestaureerd

Dit is mijn favoriete uitzicht op Machu Picchu. Er is een zekere pracht vanuit deze hoek, het lijkt wel een vesting. In tegenstelling tot de typische Machu Picchu foto (hieronder) die je al jaren ziet. Vind je ook niet?

Eén ding is zeker: de landschappen zijn ook prachtig!

Het stedelijk gebied en het landbouwgebied zijn duidelijk gescheiden door een lange trap

De terrassen zien er nu allemaal hetzelfde uit, maar vroeger hadden ze 3 functies: landbouw, decoratie of preventie tegen aardverschuivingen. De lama’s, voorgesteld op de site, hebben de missie om gras te “maaien” 😀 Ze zijn ook zeer geïnteresseerd in mijn koekjes (zonder chocolade, ik geef nooit chocolade aan dieren, daar kunnen ze niet tegen)

Deze prachtige tempel zal spoedig uit elkaar vallen, bezoek hem zo snel mogelijk

Een ander uitzicht op Machu Picchu

Hier is een grote heilige steen, die ons heel veel energie moet geven. De stenen waaruit de ruïnes rond Cuzco zijn opgebouwd bevatten kwarts en kwarts is een steen die energie kan opslaan en overbrengen. Vandaar die onverklaarbare energie rond Cuzco, de navel van de wereld volgens de Inca’s

Een oude trap, uitgehouwen in steen vs. de trap van hout van vandaag 😀

Bekijk de workshops

Het regent weer en ik voel me helemaal niet goed. We verlaten snel het terrein terwijl we de gids bedanken, om ons buiten in de cafetaria te installeren. Het regent van de touwen nu. Na een goed uur rust, 2 dolipranes (dankzij het overlevingspakket) en de lunch (met een tamelijk redelijke prijs, vanaf 20 soles), voel ik me een stuk beter. We wachten tot de regen wat is gaan liggen en passeren voor de 3e keer de ingang van Machu Picchu (het zal onze laatste toegestane ingang zijn, we mogen hem niet meer missen). Het is 14.00 uur en de spits is voorbij, de meeste mensen zijn ontmoedigd door de regen en zijn teruggekeerd naar Aguas Calientes. We moeten nu in de 300 zijn om daar weer te verblijven

We beginnen aan een lange wandeling in de richting van de “Zonnepoort”, de ingang waar de dapperen die de Inca trail nemen aankomen (4 dagen, 3 nachten). Deze weg is echt gevaarlijk (glad) en onregelmatig, we hebben slechts de moed om de helft van de weg af te leggen, alvorens op te geven bij de eerste ruïnes die we zien, onszelf voorhoudend dat het toch al te mistig is om verder te gaan. Dit versterkt alleen maar onze bewondering voor degenen die deze Inca Trail aandurven (ondanks de kosten en de moeilijkheidsgraad)

We volgen nu de pijl in de richting van de Inca Brug, voordat we worden ontmoedigd door de gidsen, die ons na 16.00 uur niet meer binnenlaten. Het maakt niet uit, we gaan terug op onze stappen, met een panoramisch uitzicht op de ruïnes van Machu Picchu. We wisselen af tussen foto’s en rust, wandelen en snacken

Om een foto als deze te maken, heb je wat geduld nodig. Het weer verandert van de ene minuut op de andere, het uitzicht is soms voor 100% door mist bedekt, om een minuut later weer ontdekt te worden. Het kan als een gek regenen, om 5 minuten later helemaal niet meer te regenen

Er is bijna niemand meer op de site, er zijn er hooguit een stuk of honderd van ons. Op een grote site als deze, zijn dat er niet veel. JB en ik brengen een lange tijd door op de verschillende uitkijkpunten alvorens te vertrekken om ongeveer 16:45 uur, het tijdstip waarop de bewakers beginnen te fluiten om de laatste toeristen weg te jagen (hoewel de site pas om 17:30 uur sluit)

Bij de uitgang stempelen we onze paspoorten, om een bewijs te hebben van ons bezoek aan Machu Picchu vandaag. Ik stempelde op een pagina met visa om geen pagina van het paspoort te verspillen

Omdat het weer begint te regenen, besluiten we buskaartjes te kopen voor de terugreis, in plaats van te lopen ($12/persoon). Na 7 uur in Machu Picchu te hebben doorgebracht met het op en af lopen van de trappen, zijn onze knieën ons dankbaar voor deze daad van vrijgevigheid

Conclusie

Het bezoek aan Machu Picchu was zeer aangenaam, maar we hadden helaas geen favoriet. Dit heeft niets te maken met het weer of de drukte, want wij slaagden er altijd in heldere uitzichten te zien en de massa toeristen te ontwijken. Van de 3 “nieuwe wereldwonderen” die we tot nu toe hebben bezocht, overtrof alleen de Taj Mahal onze verwachtingen. Machu Picchu blijft een must op onze wereldreis, en wij zijn blij dat wij het op de eerste dag van het nieuwe maanjaar hebben bezocht

Zie mijn artikel: 10 dingen die je moet weten voordat je Machu Picchu bezoekt

• Vervoer heen en terug vanaf Cuzco, entreekaartje & 2 nachten in Aguas Calientes: 214$US per persoon, 3 dagen, 2 nachten, ik heb het er hier over gehad
  • Voedsel
    • Vooraf gekocht
      • Snack: 15 soles voor twee
      • Water: 5 soles voor twee
    • Ter plaatse gekocht, in de cafetaria voor Machu Picchu (een restaurant biedt ook een buffet aan, waarschijnlijk veel duurder)
      • Thee: 7 soles
      • Sandwich: 27 zolen
      • Pizza : 20 soles
    • Maaltijden in Aguas Calientes
      • tussen 6 en 12 soles/persoon/maaltijd, op de plaatselijke markt (food court op de 1e verdieping)
  • Privé-gids: 100 soles voor 2 uur

Om mee te nemen

• Zonnebrandcrème + hoed
  • Ademende en warme kleding (het weer verandert vaak)
  • Regenponcho (2-3 zolen) en/of paraplu
  • Anti-insectencrème (verschillende mensen klaagden over insectenbeten, wij hadden er vandaag niet echt last van maar je weet maar nooit, Machu Picchu ligt niet zo ver van de Amazone)
  • Snack & water (discreet te nuttigen binnen de ruïnes, zonder afval achter te laten, of buiten de ruïnes, zoals iedereen)
  • Een paar munten om het toilet te betalen (1 sol/persoon)
  • Paspoort: we hebben het nodig, de hele tijd!