Belgique,  Carnets de voyage,  Europe,  TDM

Een dag in Gent: Gravensteen & middeleeuwse kerken – Road trip in België 3/5

Op weg naar Antwerpen besluiten we een halve dag in Gent door te brengen. We slapen er niet omdat ik geen goedkope hotels kon vinden voor ons drieën (mijn vriendin M., haar 5-jarige zoon en ik reizen samen). Deze halve dag heeft ons echt zin gegeven om een andere keer terug te gaan, onder de zon als het kan 🙂

Opmerking: dit bericht maakt deel uit van een reeks blogberichten over onze road trip in België. Ik nodig u uit de vorige artikelen te lezen: deel 1, deel 2 hier

Deel 1 : Reisdagboek
Deel 2 : Praktische adviezen

Trein Brugge – Gent

Vanaf het station van Brugge vertrekken regelmatig treinen naar Gent. Er zijn verschillende stations in Gent, vrij ver van elkaar, ik raad u aan uit te stappen in Gent-Dampoort, dat is dichter bij de stad. Omdat we in Gent geen hotel hadden geboekt, moesten we onze bagage in de kluisjes doen. Verrassing: de betaling gebeurt alleen met munten (op internet lezen we “betaling met kaart aanvaard”). We slagen erin wat kleingeld te wisselen bij de stationsbalie. Voor 5,5€ hebben we recht op een enorme geldkist om onze twee kleine koffers gedurende 24 uur te laten staan. Bewaar het ticket, want het maakt het mogelijk om het kluisje later te openen.

Wel, het is maar goed dat we onze koffers hebben achtergelaten want het regende als een gek, het zou niet leuk geweest zijn om met onze koffers te slepen in dit weer. We hadden van het station naar het centrum kunnen lopen, maar we lopen liever zo min mogelijk in de regen. Dus nemen we een bus van het treinstation (3€ per rit, betaling aan de chauffeur) naar het centrum van de stad. M. is een beetje geïrriteerd omdat ze in dit deel van het land alleen Vlaams tegen ons spreken. In haar streek leerde M. ook Vlaams, maar op een veel slordiger manier dan de Belgen uit het Noorden. Ze zijn echt tweetalig, maar ze verwachten van iedereen hetzelfde. Dus, ook al begrijpen ze heel goed Frans, ze antwoorden ons alleen in het Vlaams.

St. Bavo Kathedraal

Wegens het weer zijn we er niet geweest, maar het is het symbool van de stad. Toeristen komen er om de Aanbidding van het Lam Gods, een meesterwerk van de gebroeders Van Eyck, te bewonderen.

St. Nicholas Kerk

We nemen genoegen met een kerk dichter bij het stadscentrum: de Sint-Niklaaskerk in Gent. Het is een rooms-katholieke kerk met beelden uit de 18e eeuw, barokke schilderijen en biechtstoelen uit verschillende perioden. Het interieur is vrij eenvoudig vergeleken met andere kerken die we tijdens onze reis zullen zien, maar je voelt je hier bijzonder goed, er hangt een prettige energie over deze plek.

Mercado post plaza

Het begint veel te hard te regenen en we besluiten te gaan slapen bij Le Pain Quotidien, genesteld in dit prachtige gebouw, omgetoverd tot galeries, trendy winkels en restaurants. Le Pain Quotidien heeft een supercomfortabele ruimte, met sofa’s, fauteuils, banken… het zou heel goed mogelijk zijn geweest om hier te komen werken. Gelukkig spreken de serveersters Frans (en Engels) en hebben ze geweldige brunchaanbiedingen. Ik heb gekozen voor een maximum aan groenten en fruit, dat voelt goed! Reken 20€/persoon ongeveer.

Verrukt over deze leuke ontdekking, lopen we langs het kanaal naar het kasteel. De kleine jongen M., 5 jaar oud, is erg opgewonden om een kasteel te bezoeken. Sinds hij de citadel van Némur bezocht, is hij geïnteresseerd in alles wat op een vesting of een kasteel lijkt.

Kasteel van de Graven

Als het niet geregend had, hadden we de boottocht rond het fort kunnen doen (8€/persoon). Maar de boot is zo gesloten en beschermd dat we misschien niets zien.

De toegang tot het kasteel is betalend (12 euro per persoon, gratis voor kinderen jonger dan 13), maar het is de moeite waard. De audiogids is gratis en de nummers zijn duidelijk aangegeven en dienen als routegids. Dit is het enige middeleeuwse kasteel in Vlaanderen waarvan het verdedigingssysteem nog grotendeels intact is.

Deze donjon, omringd door een wal van puin met 24 torens, werd gebouwd om zich te beschermen tegen aanvallen van de Vikingen. U kunt over de wallen lopen (maar wees heel voorzichtig, want er zijn weinig beschermingen).

Als het meubilair ontbreekt, heeft het kasteel een kleine collectie martelwerktuigen. Aan het eind van de 18e eeuw werd het kasteel verkocht aan particulieren en werd het een katoenfabriek, voordat het werd verlaten. Dankzij de wereldtentoonstelling in Gent in 1913 werd het kasteel in zijn oude luister hersteld en werd het wereldberoemd – met zijn collectie folterwerktuigen.

We lopen weer langs het kanaal en kijken naar de prachtige gevels van de gebouwen die zijn omgetoverd tot restaurants of hotels. Schepen hebben hier aangemeerd gelegen sinds de 11e eeuw

Sint-Michielsbrug

De oversteek van de Saint-Michelbrug zal lang duren – niet omdat hij lang is, maar omdat zich om de 5 seconden kansen voordoen om mooie foto’s te nemen. Vanaf de brug is het panorama, het landschap dat het biedt uniek: tussen de kerk Saint-Nicolas, het belfort, het kasteel van de graven in de verte, de mooie gevels… je weet niet waar je heen moet.

Vanwege de regen en de vermoeidheid, haasten we ons om de trein naar Antwerpen te nemen en in onze airbnb in Antwerpen te overnachten.
We nemen de bus voor 3€ naar het station en halen onze bagage. Als u niet weet welke bus u moet nemen, kijk dan gewoon op Google Maps, de busroutes en -tijden kloppen.

• Trein Brugge – Gent: 6,7€
  • Boot: 8€/persoon
  • Toegang tot het kasteel: 12€/persoon, gratis voor kinderen jonger dan 13
  • Bagage-opslag: 5,5€ voor 24 uur (betaling alleen in munten)