Asie,  Cambodge,  Carnets de voyage,  TDM

Tempels van Angkor (Cambodja): Angkor Thom, Bayon Tempel, Ta Prohm, Preah Khan – Reisdagboek

We hebben er op gewacht, en deze dag is eindelijk aangebroken! We bezoeken de Angkor tempels voor de eerste keer (tweede keer voor JB die er 11 jaar geleden al eens geweest is, een eeuwigheid!)!

Opmerking: omdat we hier een maand blijven, hebben we een 7 dagen ticket gekocht dat in een maand te gebruiken is, zodat we de site in kleine doses kunnen bezoeken en niet verbranden onder de zon

Reisdagboek

Voor deze eerste dag huurden we een automatische scooter. 10$ de dag. Over de scooterhuur, de aankoop van tickets enz. zal ik het in een apart artikel hebben, om dit artikel niet te vervuilen

We volgen de tuk tuks die vertrekken vanaf het ticket center, en gelukkig maar, want Google Maps toont ons een kortere weg; maar de weg die deze tuk tuks volgen laat ons stoppen aan een controlepost (aan de avenue Charles de Gaulle). In principe stempelen ze ons toegangsbewijs, één gat per dag – om de inzendingen beter te controleren. Trouwens, als je “Checkpoint – STOP” ziet, stop dan om je ticket te laten zien

We passeren Angkor Wat, maar vanwege de drukte en de moeilijkheid om onze scooter goed te houden, laten we het aan ons voorbijgaan en plannen we om een andere dag terug te komen door een tuk tuk voor de dag te huren (met chauffeur natuurlijk)

De route die we deze eerste twee dagen afleggen is volledig willekeurig (op gevoel). Ik zal later een artikel schrijven over de ideale reisroute

DAG 1

Bayon Tempel

Vlak voordat we bij de Bayon-tempel aankomen, zien we deze mythische brug met zijn toren met gezichten, die op alle in Siem Reap verkochte ansichtkaarten en schilderijen voorkomt. Te gelukkig, we stoppen, zonder aandacht te schenken aan de politieauto ernaast. Dat was het, we werden gecontroleerd door de politie (vanwege de scooterverhuur – beschouwd als verboden voor toeristen), dus geniet van deze foto’s! 😀

Let op: in geval van politiecontrole, gewoon geduld hebben. En bel het scooterverhuurbedrijf, ze zullen met elkaar praten aan de telefoon. In ons geval moesten we ongeveer 45 minuten wachten voor we weggingen zonder enig probleem.

Alle bruggen (of bijna alle) die naar de tempels leiden, zijn aan beide zijden versierd met een leger van mannen die aan de staart van een slang trekken. Dit verwijst naar een mythe van Hindoeïstische oorsprong over het karnen van de zee van melk, waardoor uiteindelijk een drank van onsterfelijkheid kon worden geproduceerd

In een gezamenlijke actie karnen de goden (deva) en de demonen (asura) de zee van melk 1000 jaar lang om een drank van onsterfelijkheid (amrita) te maken

Ze gebruiken een slang, genaamd Vasuki. Dit is als een touw gewikkeld rond een berg genaamd Mandara. Hierdoor kan de berg heen en weer draaien, dankzij de werking van de goden en demonen, die beurtelings aan het lichaam van de slang trekken. De god Vishnu, die zich in het midden van het tafereel bevindt, houdt toezicht op het karnen

Bron

Voor de tempel aangekomen, vertrouwen we onze scooter toe aan een verkoopster van drankjes, waarbij we ervoor zorgen dat we hem op slot doen (door het wiel te blokkeren)

Het is er al druk. We nemen allemaal de houten trap naar het platform, waardoor we de torens met gezichten beter kunnen zien

De bas-reliëfs van de tempel zijn zeer bewerkt, ik hou van dit soort versieringen, het doet me denken aan Indiase tempels

Ta Prohm

Ta Prohm is een van de beroemdste tempels dankzij de muren die bekneld of verwoest zijn door de wortels van honderd jaar oude bomen – en zijn verschijning in de film Tomb Raider

Deze prachtige gang is volledig gerenoveerd

Wat we hopen te zien

Realiteit

Dit is de trieste realiteit achter de reisfoto’s 😀

De enorme boom die eerder op de foto te zien is, is in feite een reünie van twee bomen. De tweede dringt zo diep binnen in de eerste dat de eerste dood is, maar zijn wortels blijven duidelijk zichtbaar

Kijk eens goed naar deze boom die verscheen in Tomb Raider

Nou, het is er nog steeds!

Het bezoek aan Ta Prohm is echt aangenaam omdat we altijd in de schaduw zitten. Dit is niet het geval voor de andere tempels

Wij bezochten het op het slechtste tijdstip (rond 11 uur) in gezelschap van andere toeristenbussen. Het voordeel is dat we gratis uitleg kregen terwijl we Engelse en Vietnamese groepen volgden. Maar we zullen een andere dag terugkomen op een rustiger tijdstip

Voor Ta Prohm is er een veelheid aan restaurants. We nemen twee kokosnoten (in ruil voor de voogdij over de scooter) en dan gaan we weer op weg

Opmerking: in werkelijkheid let niemand echt op onze scooter, maar het geeft me altijd een beter gevoel om iemand met de vinger te wijzen 😀

Preah Khan

Preah Khan is een van de grote tempels in Angkor, maar omdat we er rond lunchtijd zijn (13.00 uur of zo), is het er minder druk. Hier kan niemand onze scooter houden, dus laten we hem naast de fietsen van andere toeristen staan

We moeten eerst een mooie en rijk versierde brug oversteken voordat we de tempel zien. We zijn getuige van een uitwisseling tussen twee Catalanen (uit Barcelona) en boeddhistische monniken die foto’s nemen. De Catalanen vragen de monniken waar ze vandaan komen. Antwoord: Miami! Wooow, het is geweldig om wereldreizende monniken te ontmoeten

Hier is de tempel, westzijde

Eerlijk gezegd, vraag ik me af hoe het allemaal nog kan! Dit type plafond wordt gemaakt door kleinere en kleinere stenen op elkaar te plaatsen tot het een plafond/boog vormt. Dit is heel anders dan de springtechniek die we in Andalusië zagen

Het nadeel van deze techniek is dat de constructies op lange termijn niet stabiel zijn en dat de kamers/gangen met dit type boog klein van omvang (breedte) moeten zijn

Versieringen en reliëfs worden beter gewaardeerd als er minder mensen in de buurt zijn 😀

Verrassing!

In deze tempel zien we veel stenen met gaten (zie de foto hieronder, links), de gaten werden gemaakt om het vervoer door olifanten te vergemakkelijken

Na een goed ontbijt, hebben we geen zin om te eten. En omdat het te warm is, besluiten we terug naar huis te gaan, ook al is het pas 14.00 uur

Als we Angkor Wat weer passeren, komen we vrouwen tegen diekleefrijst verkopen, gekookt in bamboe boomstammen. Dit is het soort heerlijk straatvoedsel dat niet-Aziatische toeristen volledig missen. Dus hou je ogen open en aarzel niet om de verkopers te vragen wat het is

Om te eten, spreid je de bamboe uit in een waaier zoals JB doet, je vindt binnenin kleefrijst vermengd met zwarte bonen, wat kokosnoot; en een doorzichtig laagje bamboe vastgekleefd aan de rijst, wat een lekkere kleine smaak geeft. We betaalden 1$/bamboe

Dag 2

We maken gebruik van de scooter om te proberen de minder goed bediende, of minder populaire, tempels te bezoeken. Helaas konden we, ondanks onze inspanningen, de Banteay Thom Tempel of Western Mebon niet bezoeken – omdat Google Maps denkt dat alle wegen autovriendelijk zijn. Terwijl we in werkelijkheid, op weg naar de tempels die verloren liggen in de jungle, van deze mooie weg afgaan

naar deze stoffige weg met veel gaten

naar deze waar het zand de rotsen vervangt. Zelfs met een fiets, zou het erg saai zijn geweest. Dus we geven het op en hopen dat een tuk tuk ons er later heen zal brengen, op een veiliger weg

Naast het ticketcontrolepunt vindt JB zijn bananenfriet (1000 riels per stuk) – die hij tien jaar geleden in Cambodja heeft kunnen proberen

Ik zie deze mini-schalen overal. Ik weet niet eens of het gekookt is of niet. Het feit dat het uren in de zon ligt, schrikt me een beetje af, maar ik heb jeuk. Misschien een andere dag

Terras van de Olifanten

Vandaag bezoeken we dus deze plek, die we de vorige dag hadden gezien, altijd vol met toeristen

Ziet u de olifanten in reliëf op de muur ? Het is prachtig! Ik had ze bijna overgeslagen omdat ze vrij ver van de hoofdingang liggen

De reden waarom het olifantenterras zo populair is, is omdat daarachter enkele prachtige dingen liggen, zoals de Phimeanakas tempel

Phimeanakas

Dit is een tempel die ik zag toen ik foto’s van Angkor bekeek. Het doet me denken aan de Birmese tempels. Vroeger was het mogelijk om naar de top te klimmen, maar dat is nu niet meer mogelijk omdat het te gevaarlijk is. Als het veel regent en de omgeving onder water staat en de vegetatie uitbundiger is, is het echt prachtig

Verwachting

Realiteitscontrole

Nou, het is nog steeds erg leuk 😉

Baphûon

De tempel ernaast (Baphûon) is al even indrukwekkend, en bovendien kunt u naar boven (maar u moet geen hoogtevrees hebben)

Overzicht van de tempel

Uitzicht vanaf de top van de tempel. Door een zeer dichte begroeiing kan men de andere tempels helaas niet van bovenaf zien (in tegenstelling tot Bagan in Birma)

Als we achter de tempel langs lopen, zien we het hoofd van de liggende Boeddha. Het is hersteld voor ons grootste geluk

Zeer ongemakkelijk door de hitte, eindigen we hier onze tweede dag in Angkor, ook om 13.00 uur. We nemen twee stukken kleefrijst gekookt in bamboestammen en wat fruit en gaan terug naar Siem Reap

Na 2 dagen op een scooter, hebben we een beetje een zere kont… de komende dagen gaan we een tuk tuk boeken (een vriend gaat met ons mee)

Tot binnenkort voor nieuwe reisverslagen naar de tempels van Angkor!

• 7-daags ticket geldig voor 30 dagen: $72
  • Scooter verhuur : 10$/dag
  • Benzine voor de scooter: 1$/dag
  • Eten in Angkor :
    • Soda: $1
    • Mango/ananas: $1/fruit, onderhandelbaar op $0.5
    • Kleefrijst: 1$/bamboe
  • Scooterwachter: Het is gebruikelijk om een fooi te geven. Of je koopt een drankje of je geeft 1000 riels.
  • Ik weet dat andere toeristen niets geven, gezien het feit dat er geen risico is. Er zijn sommige toespelingen en regels in Azië die moeilijk uit te leggen zijn aan buitenlandse toeristen omdat wij niet dezelfde cultuur hebben. Ik raad je echt aan om iets te geven, vooral als je een scooter huurt, want je bent buiten de wet (het is normaal verboden)