Carnets de voyage,  Europe,  France,  TDM

Chamonix-Mont Blanc : Overnachting in de Albert 1er hut en beklimming van de Aiguille du Tour (3540 meter) (2/3)

Deel 1 : De verovering van de Mont Blanc vanuit Chamonix

Deel 2 : Overnachting in de Albert 1er hut en beklimming van de Aiguille du Tour (3540 meter)

Deel 3: 4 pieken op Mount Rose!

Na een paar dagen van voorbereiding in ons eentje, gingen we deze keer met onze gids op weg om de Aiguille du Tour te beklimmen, die bekend staat als een van de gemakkelijkste toppen van het Mont Blanc-massief. Het is een uitstekende race voor hoogteacclimatisatie en technische voorbereiding

Dag 6 (vrijdag 10 augustus): vertrek naar de berghut Albert 1er

Vandaag is de echte start van onze hooggebergte cursus. Onze gids, Franck (zijn instagram pagina), pikt ons op bij het appartement. We zijn verheugd hem voor het eerst te ontmoeten

We controleren een paar minuten onze uitrusting. We hebben bijna alles wat we nodig hebben en Franck kan ons de paar ontbrekende dingen lenen

We nemen de auto naar het Tour Dorp. Op de parkeerplaats geeft Franck ons onze technische uitrusting: helm, harnas, ijsbijl en stijgijzers

Vervolgens gaan we met een gondel omhoog naar Charamillon en met een stoeltjeslift naar de Col de Balme op 2.191 meter

We beginnen de klim te voet om de Albert 1er hut op 2.702 meter te bereiken. In het begin zitten we in de mist, daarna ontdekken we beetje bij beetje de prachtige gletsjer van de tocht die me doet denken aan de Perito Moreno in Argentin

Als we de hut zien, wordt de helling steiler. Het is de eerste keer dat we onze stijve bergschoenen gebruiken en deze rotsachtige klim is niet de leukste

We nemen een korte picknickpauze op het terras van de hut met een spectaculair uitzicht, laten de overbodige uitrusting achter in de kluisjes en vertrekken weer rond 16.00 uur

We beginnen aan de beklimming die voor morgen op het programma staat om het gebruik van stijgijzers te ontdekken en om het lopen met touwen te oefenen

Het experimenteren is niet gemakkelijk, het weer is grillig en het is moeilijk de temperatuur te regelen, zodat ik het te warm heb. De hoogte geeft me hoofdpijn en ik heb een blaar op mijn hielen

Na ongeveer 300 meter stijgen, beginnen we aan de afdaling om op tijd te zijn voor het avondeten. Vincent vereert ons met een mooie glijpartij op zijn billen in slow motion (artistieke noot: 7/10), gelukkig is Franck er om zijn onverbiddelijke afdaling te stoppen

Tijdens de afdaling ben ik voor het laatst opgetuigd en krijg ik een goede drukopname als ik stroomopwaarts een rotsblok zie vallen. Gelukkig houden de meeste rotsen onderweg op en heb ik tijd om over te steken om het residu te vermijden

We zijn om 18.30 uur terug, precies op tijd voor het avondeten. We genieten weer van het plezier om onze zware schoenen uit te trekken en onze voeten in comfortabele Crocs te steken

Het diner is heerlijk: soep, couscous en frangipane taart. Het is een goede verrassing dat het water drinkbaar is (het is gefilterd water van de gletsjer), terwijl de meeste refuges dit niet hebben en water in flessen verkopen, geleverd per helikopter, tegen een onbetaalbare prijs

Voor de geïnteresseerden biedt de Albert 1er refuge ook restauratiediensten aan voor dagwandelaars. De tarieven zijn zeer betaalbaar

Na het diner blijven we niet lang, we maken onze tassen klaar voor de volgende dag en we gaan rond 21.00 uur naar bed in onze comfortabele slaapzaal van 12 personen. Met een prachtig uitzicht op de gletsjer! Franck slaapt in een andere slaapzaal voor de gidsen

Dag 7 (zaterdag 11 augustus 2018): naar de top van de Aiguille du Tour!

De wekker gaat om 4 uur, wat niet zo moeilijk is, want de nacht was goed met mijn oordoppen en mijn slaapmasker

We hebben een snel ontbijt (niet geweldig, er is niets zouts voorzien voor wie zoals Vincent of ik ’s morgens liever vleeswaren, eieren of kaas eet)

We vertrekken om 5 uur ’s nachts, helm en hoofdlamp op het hoofd. Onze rugzakken zijn licht, want alles wat niet essentieel is, laten we achter in de refuge

Na een paar minuten op de rotsen te hebben geklommen, deden we onze stijgijzers aan en trokken we met z’n vijven aan een touw. We ontdekken deze heel bijzondere sfeer van stilte die alleen de penetratie van onze stijgijzers in de sneeuw kan verstoren en de bijna totale duisternis, met uitzondering van de lichten van de touwgroepen die eerder vertrokken zijn en die we in de verte kunnen zien

De nacht was koud, de sneeuw is bevroren en harder dan tijdens onze verkenningstocht van de vorige dag

Tijdens de beklimming komt de zon op en worden we getrakteerd op prachtige panorama’s

Na enkele uren klimmen, komen we aan de voet van de naald. We laten onze stokken en stijgijzers achter om het te beklimmen. Mijn grote benen komen goed van pas en na een paar minuten inspanning staan we op de top op 3.540 meter hoogte!

We blijven een paar minuten om het uitzicht te bewonderen en dan is het tijd om weer naar beneden te gaan, een stuk dat ik niet leuk vind omdat het traumatisch is voor mijn knieën

We zijn terug in de hut rond 11h30. Het kostte ons 4 uur om naar boven te klimmen en 2,5 uur om weer naar beneden te komen

Picknick, tas inpakken en afdaling naar de parkeerplaats via de skiliften. Deze rotsachtige afdaling is geen pretje. Onze bergschoenen zijn weliswaar perfect aangepast aan de sneeuw, maar het gebrek aan soepelheid maakt de progressie op rotsachtige ondergrond tot een echte uitdaging

Tijdens deze afdaling gleed Etienne uit over een rots en bezeerde zijn dij. Als de pijn meevalt en hij verder kan, maken we ons zorgen over de toekomst. Zal hij morgen operationeel zijn voor de rest van het parcours?

We zijn rond 13.00 uur terug op de parkeerplaats en gaan terug naar Chamonix.