Carnets de voyage,  Europe,  France,  Tour du Monde

Chamonix-Mont Blanc: 4 toppen op de Mont Rose! (3/3)

Deel 1 : De verovering van de Mont Blanc vanuit Chamonix

Deel 2 : Overnachting in de Albert 1er hut en beklimming van de Aiguille du Tour (3540 meter)

Deel 3: 4 pieken op Mount Rose!

De Mont Rose is na de Mont Blanc het hoogste massief van de Alpen. Het heeft 10 toppen op meer dan 4000 meter hoogte

Dag 8 (zondag 12 augustus 2018): klim naar de Citta di Mantova hut (3.498 m)

De wekker is hard vandaag! Terwijl gewoonlijk het huis actief is als ik terugkom van de bakkerij, ligt vanmorgen iedereen nog te slapen, een teken dat de organismen zich beginnen af te tekenen

We zijn dus een paar minuten te laat voor de afspraak die Franck voor ons heeft gemaakt om 8 uur

De volgende 3 dagen is een gids voor twee personen nodig, Franck wordt vergezeld door een collega: Mathieu

Mathieu is een zakgids (hij is een voormalige turner). Je kunt hem vinden op zijn Facebook-pagina: https: //www.facebook.com/mathguidearavis/

Etienne, wiens dijbeen een probleem is, is mee op reis. Het programma van vandaag is erg licht, we hopen dat hij kan herstellen

We nemen de auto en rijden door de Mont Blanc-tunnel naar Italië en bereiken de Aostavallei. We nemen twee gondels en een kabelbaan om een hoogte van 3.275 meter te bereiken

Daarboven is het koud en worden we verwelkomd door gemzen. We picknicken snel en lopen dan naar de hut

Het pad is een beetje lastig, veel rotsen en enkele besneeuwde passages die we zonder stijgijzers afleggen

Terwijl wij aan het worstelen zijn, ziet Mathieu wat genepi en gaat klimmen om er zoveel mogelijk te verzamelen. Hij komt verrukt terug, hij heeft genoeg om enkele liters alcohol te bereiden

We komen aan bij de schuilplaats Citta di Mantova na 1u15 wandelen. De refuge is echt geweldig. Het lijkt wel een chalet. We hebben geluk dat we alle 6 in dezelfde kamer zitten, niemand die ons stoort

We hebben de hele middag om uit te rusten. Na een fysieke week, voelt het goed voor de grote dag morgen. We maken hier gebruik van om onze verwondingen te verzorgen. Deze pauze helpt ons ook acclimatiseren, we zitten op 3500 meter hoogte en mijn ademhaling is niet zo vloeiend als normaal

Ik speel twee partijen schaak tegen Etienne zonder tussen ons te kunnen beslissen: 1 – 1

We zijn in Italië, geen twijfel mogelijk, bij het avondeten hebben we pasta als voorgerecht en vlees als hoofdgerecht, het is heerlijk!

We maken ons zorgen over het weer, de weerberichten zijn niet erg bemoedigend, maar we hopen dat we morgen een gunstig venster hebben voor wat de grootste dag van het parcours zou moeten worden

Als we naar bed gaan, zien we de apocalyps door het raam, voor ons, warmte bliksem (bliksem zonder de donder) zonder ophouden. Het lijkt op een vuurwerk. Het is prachtig, Franck vertrouwt ons toe dat hij dat nog nooit gezien heeft, maar het is niet erg geruststellend voor de volgende dag… We lachen Mathieu uit en zeggen hem dat hij geen bliksemafleider kan zijn omdat hij zo klein is. “Als het regent, ben ik de laatste die het weet” antwoordt hij ons, vol zelfspot

Dag 9 (maandag 13 augustus 2018): 3 toppen boven de 4000 meter!

Hoogte ? Opwinding ? Ongerustheid? Waarschijnlijk een combinatie van deze factoren, maar ik heb de hele nacht niet geslapen. Om 2:30 uur, sta ik op om naar het toilet te gaan

Op de terugweg naar boven, kijk ik uit het raam en het is een magisch zicht

Het vuurwerk van hitteflitsen is er nog steeds, maar het is naar rechts verschoven. Beneden, een tapijt van wolken geeft me de indruk in het paradijs te zijn. En daar tegenover, een sterrenhemel waar de planeet Mars intens schijnt. En als klap op de vuurpijl: elke 30 seconden een vallende ster. Ongelooflijk

Ik blijf 10 minuten sprakeloos staan voor dit geschenk uit de hemel, terwijl ik tegen mezelf herhaal “nog één vallende ster en dan ga ik naar bed”, ik zal er in totaal een stuk of twintig zien

Ik probeer zonder succes in slaap te vallen, gezien de heldere hemel die ik heb gezien, weet ik dat we om 4 uur zullen moeten opstaan om te vertrekken!

Bij het ontbijt verneem ik dat, behalve Franck, niemand heeft kunnen slapen. Mathieu is de hele nacht gestoord geweest door de gebaren van Vincent : “Het is de ergste nacht van mijn leven in de refuge, ik slaap niet meer naast je broer” zegt hij tegen mij

Het ontbijt is geweldig. In tegenstelling tot de schuilplaats Albert 1er hebben wij recht op vruchtensappen, gezouten voedsel (kaas, ham, worst) en zelfs Nutella! Niets te veel om het gebrek aan slaap goed te maken

Om 5.15 uur, zijn we op weg. Etienne heeft genoeg vertrouwen in zijn dij en vertrekt met ons. Na een paar minuten komen we aan op de sneeuw, het is tijd om te kramp en touw op

We maken twee touwen, het “oude mensen touw” met Franck, Etienne en ik. Het “touw van de jongeren” met Mathieu, Vincent en Diane

Ik hoopte dat de rust van de vorige dag voldoende zou zijn om mijn wonden te helen, maar ik besefte al snel dat dat niet het geval was

Bij elke stap, aan de linkerkant, schreeuwt mijn hiel, mijn wreef huilt en mijn knie fluit. Ongetwijfeld jaloers op mijn gebrek aan aandacht, komt de rechterkant in opstand en piept mijn hiel, zonder dat het mij al te veel stoort

Gelukkig is de show weelderig, ik weet waarom ik hier ben

Franck, de eerste van de “oude mensen groep” valt hard aan, we halen verschillende groepen in en we nemen een paar minuten voorsprong op de jongeren. Het tempo is een beetje hoog voor Etienne en mij en natuurlijk, het tast onze batterij ernstig aan

We zien regelmatig grote kloven. Maak je geen zorgen, de gevaarlijke kloven zijn degene die we niet kunnen zien. Als we een sneeuwbrug oversteken, vraagt Vincent aan Mathieu of hij stevig is. “Het zou een week moeten houden” antwoordt hij. Geruststellend!

Na een korte pauze gingen we weer op weg en bereikten onze eerste top van de dag: de Ludwigshöhe op 4.341 meter

Het wordt koud en het water in de slang van mijn Camel Back is ijskoud!

We dalen een beetje af om weer omhoog te gaan op een indrukwekkende bergkam. Franck vraagt ons bijzonder voorzichtig te zijn, het gebied waar we op klimmen is misschien een meter breed. Links als rechts, 2000 meter leegte, is het niet het moment om onze voeten in de war te brengen. Onze aankomst op de bergkam valt samen met de komst van sterke windstoten tot 45 km/u, zo sterk zelfs dat ik soms wachtte op het einde van een vlaag om mijn volgende stap te zetten, uit angst uit evenwicht te geraken

Ondanks de wind hebben we veel geluk, want de lucht klaart op als we aankomen. We hebben een ongelooflijk panorama en bereiken de top van de Parrot Point (4.432 meter) op de grens tussen Italië en Zwitserland

We dalen weer af en beginnen aan een nieuwe klim om de Punta Gnifetti (4.559 m) te bereiken, op de top waarvan zich de Margherita-vluchthut bevindt, de hoogst bewaakte vluchthut van Europa

De laatste paar decameters om de schuilplaats te bereiken zijn episch. De helling is bijzonder steil, het weer wordt slechter en de windvlagen nemen toe. We zien een helikopter snel landen om een persoon in moeilijkheden te evacueren

Enkele ogenblikken later valt Etienne, die achter me zit, stil en heeft hij enkele minuten nodig om weer bij zijn positieven te komen. Gedurende deze tijd, heb ik het moeilijk

Een beetje lager, is het in de jeugdgroep dat Diane het moeilijk heeft. Buiten adem, ze worstelt om adem te halen. Vincent en Mathieu voegen zich bij haar en omringen haar om haar te beschermen tegen de wind terwijl ze op adem komt

Het is niet de juiste plaats om een inzinking te krijgen, onmogelijk om terug te keren en onmogelijk om daar te blijven op straffe van dood te vriezen. Het is een goede motivatie om te gaan en de paar meter te klimmen

Een paar minuten later komen we aan bij de schuilplaats en voelen ons alsof we op een slagveld zijn. De ogen die we ontmoeten zijn vermoeid, getekend door de inspanning. We zien een grote vent kronkelen van de pijn als zijn gids voorzichtig een handschoen verwijdert. Ikzelf, afgekoeld tijdens de pauze, kan mijn linkerhand niet meer voelen en mijn vingertoppen worden paars

Het is 9.30 uur, we zijn uitgeput maar blij en trots dat we deze mythische plek hebben bereikt. Helaas kunnen we niet van het spectaculaire uitzicht genieten omdat er geen zicht meer is

We zijn in Italië dus voor de lunch hebben we de keuze tussen pizza en pasta. Het zal pizza zijn voor iedereen

Na weer op krachten te zijn gekomen, zijn we om 10.30 uur weer op weg gegaan om terug te keren naar de hut van Mantua. We moeten niet treuzelen want het weer wordt slechter

Weldra komt er een dikke mist opzetten en kunnen we niet meer zien op 10 meter. Etienne gaat voorop en volgt het spoor, tot de mist zo dik wordt dat het spoor niet eens meer zichtbaar is. Ik denk dat ik in Kuifje in Tibet ben. Dan neemt Franck het voortouw, hij moet zelfs de GPS pakken om de weg te vinden

We komen om 12:30 aan met de indruk dat het 21:00 is. Ik zak in elkaar op mijn bed, uitgeput door de inspanning en waarschijnlijk door het gebrek aan hydratatie

De rest van de dag rust u uit en geniet u van het comfort van de hut. De hut biedt een assortiment van eten en drinken tegen zeer redelijke prijzen voor zo’n plaats. Met uitzondering van water, 2,5 € voor een halve liter

Mathieu, die in de winter ook ski-patrouilleert (net als Franck), praat met Vincent (een voormalig brandweerman) over hun ervaringen

Het diner was weer heerlijk, met lasagne als voorgerecht

Op het programma voor morgen, een laatste top op 4000 meter op de terugweg. Deze top werd door onze gidsen gepresenteerd als een “bonus”. Ik ben zo uitgeput dat ik niet weet of ik zou hebben geaccepteerd als ik was gevraagd om het te doen of niet. Gelukkig vroeg Franck er niet naar, hij zal me later zeggen “aangezien je het er niet over had, vond ik het OK”

Dag 10 (maandag 14 augustus 2018): Punta Giordani (4.046 meter) en einde van het verblijf

Deze keer was de nacht voor iedereen goed en waren we voor 4 uur op. Na het ontbijt en het klaarmaken van de tassen, vertrekken we als een van de eersten om 4:45 uur. Een extra moeilijkheid: onze tassen zijn vol omdat we niet meer teruggaan naar de refuge. Dit is niet zo erg omdat we de meeste van onze kleren bij ons hebben en de hoeveelheid water beperkt hebben tot 1 liter / 1 liter 50

Het eerste deel van de dag bestaat uit afdalen, bijna tot het niveau van de kabelbaan op 3.275 meter. Zoals gewoonlijk hou ik niet van afdalingen, vooral niet op rotsachtige ondergrond, en ik loop achter. Ik heb mezelf twee keer de stuipen op het lijf gejaagd door uit te glijden op ijzige rotsen, ik maak het elke keer goed zonder echt te weten hoe

Het kost ons 50 minuten om beneden te komen, psychologisch is het niet makkelijk om te beginnen met naar beneden te gaan om weer naar boven te gaan

Het voordeel is dat we helemaal alleen zijn. Deze top wordt meestal beklommen door klimmers die niet in de hut slapen en die met de kabelbaan komen voor een dag. Behalve dat op dit moment, de kabelbaan nog niet open is

We vorderen op hetzelfde tijdstip als de zonsopgang en worden opnieuw getrakteerd op een fantastisch landschap

Het eerste deel van de klim is niet leuk, vanwege de hittegolf is er geen sneeuw, we vorderen op ijs. Het tweede deel is comfortabeler, we profiteren van de maagdelijke sneeuw die ’s nachts is gevallen

Aan het einde van de klim wordt de helling harder en betalen we voor de inspanningen en de opgebouwde vermoeidheid. Diane lijkt aan het eind van haar leven te zijn en Etienne klaagt dat ze niet meer pauzes neemt. Ik denk dat ik ga sterven als Franck versnelt om de jonge klimmers in te halen. Alleen Vincent lijkt makkelijk

We voltooien de klim in een belachelijk tempo, de kleine oude man in het verpleeghuis met zijn rollator loopt zeker sneller dan wij op dit punt

We laten onze stokken achter om de laatste meters te klimmen. Om 8 uur komen we aan op de top, verwelkomd door de Madonna

De afdaling is weer lang en vermoeiend. We maken ons los als de kabelbaan in zicht is. Ik raak achterop bij de anderen aan het eind van de afdaling en val jammerlijk op het laatste ijzige stuk, gelukkig zonder letsel. Ik was nog niet van mijn stokje gevallen, het moest nog gebeuren

We wachten op de liften en dalen af naar de parkeerplaats waar we blij zijn onze bergschoenen nog een laatste keer uit te kunnen trekken. Deze keer is het voorbij, we zijn uitgeput maar trots dat we ons doel hebben bereikt en blij dat we het weer hebben kunnen trotseren

Op de terugweg stoppen we bij de door Mathieu aanbevolen Pizzeria Du Tunnel in Courmayeur, vlak voordat we de Mont Blanc-tunnel oversteken. De houtovenpizza’s staan op tafel en zijn heerlijk, voor slechts 7 tot 15 €/stuk

S Avonds trakteren we onszelf op een laatste Savoyaards diner: raclette en fondue in het restaurant La Calèche, hetzelfde restaurant waar we 4 jaar geleden onze successen vierden

Dat is het, dat is het einde van onze cursus. Ik hoop dat u genoten hebt van de virtuele klim, warm in uw huiskamer, met ons.