Carnets de voyage,  Europe,  Italie,  TDM

Een dag in Milaan (Italië): Duomo kathedraal, Sforza kasteel, Wetenschapsmuseum

Het is met veel vertraging dat ik dit reisdagboek over Milaan online zet 😀
Als u zich herinnert, waren we in Turijn, dat is slechts 1 uur met de trein van Milaan. Dus gingen we gedurende de dag heen en weer om Milaan te bezoeken

Trein Turijn => Milaan

We boeken de treintickets de dag ervoor op trainline.fr (dat is erg handig, ze dekken ook veel Europese routes). Dus voor ongeveer 50€/persoon, kunnen we de rondreis in een dag doen met de italotrenomaatschappij

Zelfs het station is te mooi!
En met zijn oude trams, heeft Milaan alles!

Santa Maria Delle Grazie

Het eerste wat we doen als we aankomen is een metrokaartje voor de dag nemen (4,3€/persoon uit mijn hoofd)
En ga meteen naar de kerk van Santa Maria Delle Grazie in de hoop een kaartje te kopen om de Cena van Leonardo da Vinci te zien (waarvan we een kopie in het Louvre hebben). Helaas, toen we om 9:15 aankwamen, was het al te laat. De verkoopster zegt ons dat we ofwel de tickets vooraf hadden moeten boeken ofwel om 8 uur ’s morgens hadden moeten komen (om de geannuleerde tickets te kopen)

De Italiaanse agentschappen boeken massaal tickets om toeristen die niets plannen (zoals wij) te dwingen via hen te gaan en een rondleiding van 70€ per dag te betalen. En dan annuleren ze als ze niet genoeg klanten hebben. Hoe dan ook, als we waren toegelaten, hadden ze ons maar 15 minuten bezoek toegestaan

Het is jammer, want de kerk is erg mooi

Hoe er te komen: Metro Cadorna, lijn 2 dan 9 minuten te voet OFMetro Conciliazione lijn 1 dan 5 minuten te voet
Officiële website & online ticketreservering: https: //legraziemilano.it/il-cenacolo/

Duomo di Milano

Helemaal niet beledigd, nemen we opnieuw de metro om de beroemde Duomo kathedraal te zien

Het is allemaal marmer, het is heel erg mooi. Het duurde 600 jaar om het te bouwen

We kopen een fast-track (25€ in plaats van 16€) om niet in de rij te hoeven staan voor de kathedraal. Door meer te betalen, krijgen we een VIP-lift, zonder wachtrij, om naar boven te gaan en toegang te krijgen tot het terras. Wie al een normaal ticket heeft (online gekocht bijvoorbeeld) kan desgewenst 9€ meer betalen voor de draadsnijder. Het is minder druk dan gewoonlijk, maar de zon schijnt en ik voel me een beetje lui, dus heb ik voor de snelle route gekozen

Opmerking: wie het gewone ticket heeft, kan een andere lift nemen, maar er is een wachttijd, vooral in de zomer

Vraag: hoe hebben ze het voor elkaar gekregen om deze beelden (mannen) niet te laten vallen? Van bovenaf gezien zien ze er kwetsbaar / alleen uit

Alles is gemaakt van marmer, het is indrukwekkend, zelfs het dak. U kunt rond het terras lopen en een klein trapje opgaan om alle marmeren beelden te zien die ik u in het begin heb laten zien. Van hieruit kunnen we een paar restaurants met daken zien, wat ons zin geeft er heen te gaan

We gaan terug naar beneden via de lift. Er is een massa, dus we kunnen niet te veel het interieur bezoeken

Ernaast bezoeken we een prachtig winkelcentrum voor luxe merken en te dure (voor Italië) restaurants

Er is een Ferrari winkel naast de deur, het enige wat betaalbaar is, is hun 35€ pet 😀

La Rinascente

We gaan lunchen in het nabijgelegen warenhuis La Rinascente, dat op het dak ligt. Voor 20€/persoon krijgen we een heel behoorlijke lunch met uitzicht op de kathedraal

Wetenschapsmuseum

We nemen weer de metro om naar het Wetenschapsmuseum te gaan, waar ze enkele uitvindingen van Leonardo da Vinci in miniatuur hebben nagemaakt + enkele van zijn schilderijen. Het museum is zeer groot, er is een deel gewijd aan ecologie, communicatie (de oude Nokia zijn nu museumstukken). Eerlijk gezegd vond ik het niet zo’n leuke plek, maar ik weet niet waarom we er de hele middag doorbrachten

Volledige naam: Museo Nazionale della Scienza e della Tecnologia Leonardo da Vinci
Metro S. Ambrogio lijn 2
Prijzen : 10€

Kasteel Sforza

Het Sforza kasteel heeft verschillende musea. Wie naar de serie “The Borgias” kijkt, moet deze naam in alle 3 de seizoenen hebben gehoord

Er is een fontein voor het kasteel

De toegang tot het kasteel is gratis, maar de toegang tot de musea is betalend. Iedereen loopt hierheen, niet alleen voor de schoonheid van de plaats, maar vooral voor het Pietà Museum, dat Michelangelo’s laatste meesterwerk, de Pietà Rondanini, herbergt

Openingstijden: maandag t/m zondag: winter 07:00 – 18:00; zomer 07:00 – 19:00
Hoe er te komen: Metro Cairoli Castello lijn 1
Gratis toegang tot het kasteel, behalve voor de musea (volle prijs 5,00 euro – gereduceerde prijs 3,00 euro voor de dagelijkse toegang tot alle musea).

Pinacoteca di Brera

Voordat we erheen gaan, lopen we in kleine steegjes, erg leuk. Het is wel een beetje toeristisch

De toegang tot het gebouw is gratis, maar als men het museum (museum voor oude en moderne kunst) wil binnengaan, moet men betalen

Hoe er te komen: te voet vanaf het Sforza kasteel, of metro Lanza lijn 2, metro Montenapoleone lijn 3

Osteria Mamma Rosa

We sluiten deze lange dag af met een diner in het beste osso bucco restaurant van Milaan: Osteria Mamma Rosa

Adres: Piazza Cincinnato, 4, 20124 Milano MI, Italië
We boekten op de Fork dezelfde dag (thefork.it)

Nou, de presentatie moet worden herzien, maar de smaak is er. Kleine teleurstelling voor de karamel crème die niet geweldig is
Maar de obers zijn zo aardig! Het interieur is een beetje kitscherig met schilderijen van verschillende iconische plaatsen in Italië

Daarna nemen we de trein terug naar Turijn, erg moe van onze dag

Conclusie

Het vervoer in Milaan is echt geweldig, we waren in staat om Google Maps te gebruiken voor al onze reizen, of het nu met de tram, bus of metro was. Het is echt geweldig!
Dan verwachtte ik iets buitengewoons, alleen de naam Milaan al roept iets buitengewoons op. En ik geef toe dat ik teleurgesteld was door deze stad waarvan de schoonheid zeer heterogeen is van wijk tot wijk. In ieder geval ben ik blij dat ik er maar één dag heb doorgebracht, om de reis alleen vanuit Turijn te hebben gemaakt (als ik Parijs – Milaan – Parijs had gedaan, denk ik dat ik een beetje beledigd zou zijn geweest)

Dan, misschien in één dag, kon ik de kleine verborgen steegjes niet ontdekken. Als je nog geheime adressen hebt, voel je vrij om ze te delen in de commentaren

• Als hotels in Milaan te duur zijn, kies dan voor een hotel zoals het onze in Turijn en neem dan de trein om Milaan in één dag te bezoeken
  • Ik raad u aan een dagkaart voor het vervoer te kopen (4,3€) aangezien u die nodig zult hebben. De plaatsen liggen nogal ver van elkaar en om alles te voet te bezoeken lijkt me moeilijk

• 50€/persoon voor de trein (heen en terug vanuit Turijn)
  • 20€ voor de lunch
  • 30€ voor het diner
  • 4,3€ voor een dagkaart
  • 10€ toegang tot het wetenschapsmuseum
  • 25€ toegang tot Duomo + lift (+ andere dingen die we uiteindelijk niet bezochten)

TOTAAL : 139,3€/persoon

Ik zet hier de informatie over de FAST-TRACK, we namen de FAST-TRACK A

Als u in de rij kunt wachten, kies dan voor de gecombineerde kaartjes, die u 100m van de kathedraal, aan de rechterkant, bij het kathedraalmuseumkunt kopen
of gewoon online (sterk aanbevolen, vooral in de zomer)