Asie,  Carnets de voyage,  Inde,  TDM

Khajuraho (India) – en zijn tempels met erotische beeldhouwwerken

Khajuraho wordt niet uitgesproken zoals het geschreven staat, wat ons erg irriteert telkens als iemand ons vraagt naar onze reisroute in India. Nu weten we dat het moet worden gezegd “khaj rrraho.”

Deel 1 : Khajuraho reisdagboek

Dag 1: Aankomst in Khajuraho

Weer een slapeloze nacht voor JB die zijn benen niet kan strekken in de trein. De 2e klas met airconditioning (AC2) heeft geen deuren, alleen gordijnen en een veel kleiner bed dan de bovenklasse (AC1). We zetten onze grote tassen op het bed uit angst dat ze gestolen worden, maar daarna is er niet veel plaats meer voor ons (nou ja, vooral voor JB…). We horen veel meer lawaai. Zoals gewoonlijk heb ik een goede nacht en geniet ik ’s morgens vroeg van een chai in de trein voor 10 roepies (als de trein stopt, stappen de chai verkopers in de trein, ze springen er zo nodig af)

Ik heb het gevoel dat de reis Khajuraho – Varanasi voor JB nog moeilijker zal worden, omdat we weer comfortabel uitstappen en de reis langer duurt. Trouwens, we hebben de omstandigheden van de laatste klas zonder voorbehoud gezien, het is gewoon… Verschrikkelijk Voor de Parijzenaars: stel je de metrolijn 13 voor in de spits op een stakingsdag en vertel jezelf dat de reis de hele nacht duurt!

De trein is een uur te laat. We arriveren dus in Khajuraho onder een stortbui om 7:30 uur in plaats van 6:30 uur. Deze keer hebben we van onze les in Jaipur geleerd dat we onze paraplu moeten pakken om weg te komen van de menigte

JB onderhandelt als een baas over een riksja naar ons hotel voor 100 roepies (ik laat hem nu onderhandelen, hij doet het beter dan ik). Het hebben van Google Maps is een geweldig onderhandelingswapen, omdat we de exacte afstand en reistijd kennen. We komen nog half doorweekt bij het hotel aan

We boekten ons prachtige hotel met tuin en zwembad (JB staat te popelen om ervan te genieten), een beetje ver van het stadscentrum om goedkoop uit te rusten en te genieten van de prachtige omgeving (Khajuraho ligt op het platteland, de tarieven zijn de helft van de prijs van andere steden)

img_1822.jpg img_1819.jpg

Maar omdat er voor de komende 7 dagen regen en onweer wordt voorspeld, is het mogelijk dat het zwembad geen deel uitmaakt van het programma. Het hotel lijkt leeg in het laagseizoen, en de service is onberispelijk. We hebben geluncht en gedineerd in het restaurant van het hotel (een beetje duur, maar erg goed) en kwamen weer eens tot de conclusie dat Indiase koks geen idee hebben wat “niet pikant” betekent. De ober, als hij hoort dat we uit Frankrijk komen, begint te tellen: “uno, dos, tres, cuatro”

Dag 2: Tempels van het Westen

Vandaag regent het, maar minder dan gisteren. We lopen van het hotel naar het westelijke tempelcomplex. De audiogidsen bestaan niet meer, we moeten een gids betalen. Voor stadspaleizen is geen gids nodig, maar hier is het zonder gids moeilijk om de kleine details te zien

Het is dus onder de regen dat we de eerste tempels bezoeken. Zelfs met de paraplu zijn we helemaal doorweekt (de vreugde van de moesson). Maar de sculpturen onder de regen zien is een interessante ervaring. De gids vertelt ons dat het al maanden niet meer zo geregend heeft. Een paar dagen geleden was het nog onmogelijk om bij 47 graden over straat te lopen. Dus we moeten onszelf gelukkig prijzen

De tempels zijn echt goed bewaard gebleven en heel erg mooi. De beelden geven goed de bewegingen en uitdrukkingen weer, zowel van dieren als van mensen. Het geheel is harmonieus, de details zeer interessant

img_1798.jpg img_1810.jpg img_1799.jpg img_1666.jpg image

De trappen en muren rond de platforms die naar de tempels leiden zijn beschadigd, stel je de pracht van deze tempels voor als alles goed bewaard was gebleven zoals in de begindagen

De gids laat ons vooral de erotische beeldhouwwerken zien (daarvoor komen hier toeristen) en zijn commentaar lijkt meer op “kamasutra voor dummies” dan op “de kunst van de stenen beeldhouwkunst”. De beelden zijn erotisch maar niet vulgair. Verderop lacht ook een groep Indische vrouwen om de opmerkingen van hun gidsen

Er is echter meer aan de hand. De beelden beelden het dagelijks leven van die tijd uit, waaronder de jacht, oorlog en religie. Seks, als deel van het leven, wordt gepresenteerd

Het bezoek is zo aangenaam dat we er de hele ochtend doorbrengen. Veel Indiase mannen en vrouwen poseren met ons voor selfies. Ik denk dat de tempels van Khajuraho in mijn top 3 in India staan (met de Taj Mahal en Ranakpur). Daarna lunchen we in het beroemde Raja Café, dat alleen een goed uitzicht op de tempels heeft

Kleine experimentele sessie voor JB die de service van een kapper-kapper uitprobeert. Het knippen gebeurt alleen met een schaar (geen tondeuse zoals in Frankrijk). JB geeft de kapper het Gilette scheermes dat hij net gekocht heeft, maar het scheert slecht. Na zorgvuldige inspectie van de uitrusting van de kapper, zijn we het erover eens dat hij JB met het mes scheert. We geven hem (mineraal)water om zijn meshouder te wassen en controleren of hij een gloednieuw mes gebruikt. Hier in India, doen ze talkpoeder op het einde van de snede en op het einde van de scheerbeurt. JB krijgt ook een kleine hoofd- en gezichtsmassage

De echte prijs is 100 roepies voor het knippen + scheren (50 roepies per persoon), de kapper vraagt ons 150 roepies. De service is zo onberispelijk en zorgvuldig dat JB aan het eind 200 roepies geeft

img_1815.jpg img_1812.jpg

Een Indiër die Frans wil leren praat met ons. Alles gaat goed totdat hij ons vertelt over zijn diensten als gids voor de

Ik koop een kilo rijpe mango’s voor 50 roepies (0,7€ tegenover 18€ in Frankrijk) en we brengen de rest van de namiddag door aan het zwembad van het hotel, waar de stoelen speciaal voor ons zijn klaargezet

Het grootste deel van de avond zit ik zonder stroom vanwege de storm. Ze schijnen er aan gewend te zijn omdat de kaarsen al in de kamer staan. JB kijkt naar de wedstrijd Frankrijk-Duitsland om middernacht, helemaal alleen, zonder enige sfeer. Hij had waarschijnlijk graag voor een paar uur naar Frankrijk getransporteerd willen worden

Dag 3: Rust

Zoals gewoonlijk is het ontbijt zeer uitgebreid en zeer goed. Het regent af en toe, maar de hitte maakt dat een beurt aan het zwembad niet wordt geweigerd

We vragen om een gratis drop off aan het treinstation zoals het op de officiële website van het hotel staat. De receptie komt erachter dat het op de website staat. Na een uur onderhandelen gaan ze er eindelijk mee akkoord om ons vanavond gratis bij het treinstation af te zetten

Stroomuitval weer, kaart betaling werkt niet. We zijn goed in het land 😁. JB werkt aan zijn projecten terwijl ik bezig ben onze spullen klaar te zetten

Hoe er te komen

Neem vanuit Delhi of Agra de trein (bij voorkeur een nachttrein die 7 uur duurt)

Tips

• Profiteer van de goedkope tarieven in Khajuraho om uit te rusten (zoals wij)
  • Ga vroeg in de ochtend of laat in de middag om aan de hitte te ontsnappen

• 100 roepies = 1,3€
  • Hotel Syna Heritage : 2300 roepies/nacht tweepersoonskamer met airconditioning. Late check-out tussen 1000 en 1500 roepies
  • Maaltijden in het hotel: tussen 350 en 400 roepies/maaltijd/persoon
  • Mango’s: 50 roepies/kg
  • Bezoek aan de tempels: 1000 roepies/persoon
  • Tempelgids: 1190 roepies voor halve dag
  • Rickshaw treinstation -> hotel : 100 roepies

TOTAAL : 14820 roepies of 197€ voor 3 volle dagen, 2 personen (met late check-out). We hebben iets meer uitgegeven in Khajuraho door een mooi hotel te nemen met airco, zwembad, ontbijt en uitgebreide maaltijden in het hotel