Asie,  Birmanie,  Carnets de voyage,  TDM

Inle Lake (Birma) – een uitzonderlijke plaats

Inle Lake bevestigt alleen maar mijn liefde voor Birma. Deze bestemming, een must voor elke reiziger, fascineert door zijn uitzonderlijke landschappen, en zijn markten, tuinen, drijvende huizen

We vertrekken van Bagan om 8 uur naar Nyaung Shwe, de toegangspoort tot inle Lake De tocht duurt 6 uur, pauzes inbegrepen. De mini-van is vrij comfortabel, ook al lijkt de airco niet te werken.

Fichier_001

We stoppen ’s middags bij een restaurant waar een veeleisende kat om kip miauwt (en niet om noedels… overdrijf niet). Ik moet me inhouden om hem niet te aaien <3

Fichier_002

Wat Bagan betreft, moeten we een conservation fee betalen (12 500 kyats/persoon) voordat we de “Inle Zone” binnengaan

Ons hotel (The Green Valley Inn) wordt beheerd door een heel aardige dame die ons hartelijk verwelkomt met een kleine Birmese snack (een soort instant noedels maar niet gekookt, erg lekker) en groene thee

We rusten wat uit in de kamer voor we naar het toeristenbureau gaan. Plotseling, voel ik dat het bed beweegt. Ik denk dat het JB is, ik vraag hem “ben jij dat die dat doet ?”… hij beweegt meer en meer. Aangezien het gebouw ernaast in aanbouw is, vroeg ik me af of het met de bouw te maken had, ze moeten iets geperforeerd hebben? En dan begin ik hoofdpijn te krijgen alsof we op een boot zitten. Pas als ik begrijp dat het hele hotel in beweging is, stopt het trillen. Het hele ding duurde 20 seconden denk ik. Ik ga naar beneden om de dame aan de receptie te vragen wat er net gebeurd is, ze bevestigt gewoon dat het een aardbeving is, het lijkt niets

Later vernemen we dat het epicentrum zich in Birma bevindt, honderd KM van Bagan dat we vanmorgen net verlaten hebben. Dat sommige tempels beschadigd zijn, waaronder tempels die we pas 2 dagen geleden bezochten..

Zeer getroffen door deze gebeurtenis, vooral omdat wij 10 dagen geleden in Thailand waren op het moment van een reeks aanslagen… wij zeggen tegen onszelf dat geen enkele plaats op deze planeet helemaal veilig is, dat wij elk moment moeten benutten, de plaatsen en monumenten die wij willen bezoeken zodra wij kunnen, omdat ook zij niet eeuwig zijn. De beschadigde pagodes in Bagan zullen wellicht nooit worden gerestaureerd, wij behoren waarschijnlijk tot de laatste mensen die ze intact hebben gezien. Beste lezer die deze blog leest, nu is het tijd om ook van het leven te genieten

Dag 2: Inle Lake

Op 10 minuten lopen van ons hotel in Nyaung Shwe is de haven waar alle boten naar Inle Lake vertrekken. We zijn er niet in geslaagd om echte bootbestuurders te vinden terwijl we op de oevers liepen, we waren gedwongen om via een tussenpersoon te gaan (die beweert de “zuster” van de bootbestuurder te zijn, zoals in India, iedereen is ieders broer/zus). Eerlijk gezegd, hadden we het aan de eigenaar van ons hotel moeten vragen

We kiezen de door de piloot voorgestelde route (in feite liet hij ons plaatsen zien die we niet kenden omdat we ons huiswerk niet hadden gedaan om te weten waar we heen moesten) en voegen Shwe Inn Thein Paya toe voor 3000 kyats meer -> 18000 kyats in totaal voor 7 uur boot. We waarschuwen de man dat we niets aan souvenirs gaan kopen, maar dat we het niet erg vinden om naar de ambachtswerkplaatsen te gaan. Hij is altijd OK voor dezelfde prijs. Wij nemen deze voorzorgsmaatregel omdat op sommige plaatsen de chauffeurs / gidsen / piloten worden betaald in vaste prijs of in commissie om toeristen in winkels te brengen

Vanuit Nyaung Shwe doen we er een uur over om het meer te bereiken. Zodra we op het meer aankomen, zien we verschillende vissers, die doen alsof ze vissen

In feite gaan ze in de “Ik poseer voor de typische Inle Lake foto” mode met hun vismand, voordat ze ons om wat “geld” komen vragen. Het is ronduit belachelijk, maar als zij het doen, moet het werken. Een paar uur later zien we vissers die echt aan het werk zijn en merkwaardig genoeg hebben ze noch dezelfde houding, noch dezelfde mand. Dat, beste lezer, is waarom je nu naar Birma moet gaan. Door de ontwikkeling van het toerisme dreigt het land binnen enkele jaren zijn authenticiteit te verliezen

Als het water van het Nyaung Shwe-kanaal geen vertrouwen wekt, is het water van het Inle-meer (ook al is het niet doorzichtig) schoner en weerspiegelt het de hemel

Van verre zien we de bergen die het Inle Meer omlijsten, bijna een uur lang geen zichtbare bewoning aan het meer. Het enige wat we zien zijn boten, water en lucht. Zeilen op dit prachtige meer zal waarschijnlijk een van mijn beste ervaringen van de wereldreis zijn

De loods van de boot vertelt ons vrij laat dat er vandaag geen drijvende markt is. Internet vertelt ons het tegendeel: elke dag is er een drijvende markt; het enige verschil is de aanwezigheid of niet van plaatselijke bewoners. U moet weten dat er 5 markten zijn op Inle Lake op 5 verschillende plaatsen, maar niet op hetzelfde moment: één dag, één markt, één plaats. Hierdoor konden de 5 baronnen in het verleden belastingen innen zonder concurrenten te zijn. De drijvende markt in Ywama is vol met plaatselijke bewoners wanneer de echte markt in Ywama plaatsvindt. De rest van de tijd is deze drijvende markt alleen voor toeristen. Hoe dan ook, ik ben een beetje teleurgesteld door dit nieuws, maar het brengt ons direct bij de markt van de dag: die van Phaung Daw Go pagode

Een echte plaatselijke markt, waar we de verkoop van verf voor boten in kg kunnen observeren, medicijnen die op de markt verkocht worden zoals wij shampoo verkopen, snacks, seizoensfruit, de verkoop van benzine, de hersteller van paraplu’s, … de gelegenheid om enkele plaatselijke specialiteiten te proeven en de populariteit van betel op te merken

Hier vindt JB ZIJN bananenbeignet, die hij voor het eerst in Cambodja proefde en die hij 10 jaar lang in verschillende landen heeft gezocht. Deze keer, is het de juiste!

De Phaung Daw Go pagode, die duizenden Birmese boeddhisten trekt, is beroemd om de 5 boeddhabeelden, waarop zoveel bladgoud is aangebracht dat ze wel wat lijken op de Gouden Rots in Zuid-Birma. En JB draagt er alleen maar toe bij om deze beelden onherkenbaar te maken door er ook nog wat gouden blaadjes op aan te brengen. Omdat vrouwen niet bij hen in de buurt mogen komen, observeer ik ze alleen van een afstand

Daarna volgt een reeks bezoeken aan werkplaatsen van ambachtslieden, die hier kennelijk speciaal voor de toeristen zijn ingericht. Ik ga niet klagen, ik hou van knutselen! Zo konden we zien hoe vissersboten en de langstaartboot die we vandaag namen, worden gemaakt. Dit gebeurt allemaal met de hand: we zagen twee mannen een enorm stuk teakhout zagen. JB heeft de Birmese sigaren kunnen testen (die lekker ruiken en heel licht smaken). Ik kon zien hoe zilveren sieraden worden gemaakt (hin!), hier zijn ze nog minder uitgerust dan in India, ze verhitten het metaal met houtskool (BBQ-stijl)! OMG! Het polijsten gebeurt met de hand, zonder enige machine. Ook het weven van de filamenten van lotusstengels maakte indruk op ons, dat had ik nog nooit eerder gezien! Het weven van de zijden sjaals gebeurt nog steeds met een manuele machine, waarbij één draad per keer wordt gepasseerd. De enige toeristische halte die we afsloegen waren de “vrouwen met de lange nek” (of “giraffenvrouwen”), die daar niet horen te zijn, ze zijn hier alleen voor de toeristen gebracht. Omdat we niet willen bijdragen aan deze “menselijke dierentuin”, kiezen we ervoor om het over te slaan

Birmese sigaren: JB wil er een kopen om te testen, maar hier worden sigaren alleen verkocht in dozen van 25

We eten in een restaurant op palen dat alleen dat als positief punt heeft. Hoe dan ook, het Inle Lake is zo toeristisch dat het onmogelijk is een goed restaurant te vinden

Richting Shwe Inn Thein Paya, een indrukwekkende pagode waar duizenden stoepa’s staan, gefinancierd door particulieren (op elke stoepa staat de naam van de donateur)

Als deze pagode indruk op me maakt, ben ik meer getroffen door een andere gebeurtenis: twee Birmezen die straathonden voeren. Het geeft me een veel beter gevoel dat iemand voor hen zorgt, gezien het aantal zwerfhonden dat je overal in Birma ziet. Ik volg de beweging door een verlegen uitziende hond een koek te geven. Hij blijft zo’n twintig minuten bij me in de hoop op nog een stukje (helaas, ik heb er geen meer!)

Daarna gaan we naar Ywama om vanaf de boot nog een stel stupa’s te bewonderen..

… alvorens te stoppen bij het Nga Phe Kyaung klooster, ooit beroemd om zijn acrobatische katten. Er zijn nog veel katten, maar ze doen de show niet meer, de monniken hebben deze praktijk opgegeven. Het klooster is nog steeds een bezoek waard omdat je je er echt goed voelt (komt dat door de katten?). JB speelt een partijtje voetbal met twee Birmezen terwijl ik een lokale cake probeer, gebakken in bananenbladeren

We varen tussen twee drijvende moestuinen door en zien groene tomaten (lekker!). De boeren moeten per boot reizen om voor hun tomaten te zorgen. Rhalala, het is al moeilijk op het land, per boot, moet het nog moeilijker zijn

IMG_3243 (1)

Een typisch huis. De kleine trap die naar het water leidt, wordt gebruikt als aanlegsteiger maar ook als badkamer en wasruimte

We keren terug naar Nyaung Shwe, te blij met onze dag. Er was regen voorspeld, maar uiteindelijk hadden we alleen maar zonneschijn (0 wolken op het meer), het was zo sterk dat we de paraplu’s moesten gebruiken die de bestuurder van de boot ons had gegeven om ons tegen de zon te beschermen

We eindigen de dag met een Birmese massage in Amaradavi Day Spa (geweldig!) en wat spiesjes… Hier zijn de spiesjes een slimme manier om de niet zo edele delen van de kip te eten. Als u het wilt proberen, moet u heel voorzichtig zijn en goed kijken: als de vleugels van de kip worden voorgesteld, verkopen ze ook… de achterkant van de kip en de nek van de kip

Hoe er te komen

U kunt gemakkelijk dag- of nachtbussen vinden van Mandalay, Yagon of Bagan naar Nyaung Shwe (waar iedereen stopt om de boot naar Inle Lake te nemen). We aarzelden voordat we de dagbus kozen. Goede keuze, anders hadden we midden in de aardbeving gezeten… Een andere optie zou zijn om in Kalaw te stoppen en naar Nyaung Shwe te trekken (waar de bagage met de auto zal worden afgeleverd)

• Instandhoudingsvergoeding: 12.500 kyats/persoon
  • Hotel The Green Valley Inn (dat wij met onze ogen dicht aanbevelen): $23 per tweepersoonskamer (zonder airconditioning)
  • Een dag bootverhuur voor Inle Lake: 15000 kyats/boot bespreekbaar (ongeacht het aantal passagiers). 3000 kyats extra om naar Shwe Inn Thein Paya te gaan
  • Restaurant: alles is hier duur, ga naar de Night Market en eet voor 3000 kyats (voor twee) of in de toeristenrestaurants voor 5000 kyats/schotel. Het is aan jou!

Tips

• We hadden niet de juiste informatie gekregen, dus we misten het Ywama drijvende dorp (ook al was het niet de officiële marktdag), maak niet dezelfde fout
  • Neem voldoende zonnecrème mee (en bij voorkeur een topje dat je schouders goed bedekt), het is erg heet. In het slechtste geval gebruikt u de paraplu op de boot om zonnebrand te voorkomen
  • Als u niet in de winkels wilt stoppen, maak dit dan vanaf het begin duidelijk, want de prijs kan naar boven worden bijgesteld
  • Birmese sigaren worden ook op de lokale markt verkocht, waarschijnlijk goedkoper dan de sigaren die u in de sigarenfabriek vindt
  • Birma loopt het risico binnen enkele jaren een land te worden waar de toerist wordt lastiggevallen, waar elk “hallo” belangstellend is, zoals in India. Voordat dit gebeurt, bezoek Birma zo snel mogelijk!