Asie,  Carnets de voyage,  TDM,  Turquie

Pamukkale (Turkije) : Geen water, grote teleurstelling

U hebt ongelofelijke foto’s gezien van de smetteloos witte zwembaden, overstroomd met helder water, waar mensen vrolijk baden terwijl ze witte modder uitspreidden die te goed is voor de huid? Wel, dat is de visie die door de reisbureaus wordt verkocht, want zo is Pamukkale niet meer:

Dag 1:

Na een dag in Selçuk / Efese, nemen we om 16.30 uur de bus met de maatschappij Pamukkale Turizm (40TL/persoon). 3u30 later, na vanuit de bus getuige te zijn geweest van een uitzonderlijke zonsondergang, komen we eindelijk aan in Denizli. We worden allemaal overgebracht in een minibus. In de haast en het onbegrip (niemand had ons in Selçuk gewaarschuwd dat er een buswissel was) vergat een van de reizigers zijn grote koffer in de grote bus. Dus begint een achtervolging en een walkie talkie uitwisseling om de grote bus en de koffer te vinden. Maar eind goed, al goed. Ze moeten er aan gewend zijn, want de chauffeur dringt echt aan op de bagage, tot op het punt dat hij twee keer aan ieder van ons vraagt of we bagage hebben.
Aangekomen in Pamukkale, worden we verwelkomd in het kantoor van het agentschap onder het voorwendsel ons een gratis kaart te geven, maar het is vooral om te proberen ons tours te verkopen. We vertrekken snel nadat we vragen hebben gesteld over de rondleidingen en de tarieven en lopen dan naar ons hotel, dat we een paar uur eerder hebben gevonden en geboekt (we zitten in de modus “we plannen niets” dit weekend). We eten snel en gaan dan weg.

Dag 2:

Vandaag, na een stevige maar niet al te beste lunch in het hotel, ontdekken we vanaf het terras een heteluchtballon die over Pamukkale vliegt. Dus de site (of de klif), van veraf, lijkt niet op mijn verbeelding. En op dat moment kon ik niet begrijpen waar dat witte blok voor onze ogen mee overeenkwam. Wat ik wel weet is dat al dat wit me nu al verblindt, en dat ik niet wegkom zonder de zonnebril die ik in Istanbul ben vergeten. Ik koop snel een goedkope bril (25TL) voordat ik aan de tour begin.

Wij lopen enkele minuten naar een van de drie ingangen van de site, die de “ingang van het dorp” wordt genoemd omdat hij het dichtst bij het dorp ligt en er geen vervoermiddel voor nodig is. Maak je geen zorgen, ik zal een praktische gids voor je schrijven en een schema maken.
We weten het nog niet, maar dit zal de ingang zijn waar we het meest over zullen kwijlen. 50TL/persoon entreegeld later, gaan we de site binnen, te blij. Al snel moeten we onze schoenen uittrekken om de site niet te beschadigen. Het gaat omhoog en de grond is vrij scherp, je moet voorzichtig zijn waar je je voeten zet. Ik had een extra paar sokken mee moeten nemen.

Dit pad zou in de jaren ’70 zijn aangelegd, om toegang te krijgen tot de hotels die zich boven op het terrein bevonden (nu vernietigd). In 50 jaar, heeft de natuur de tijd gehad om het over te nemen. De grond is bedekt met de kalk die in het water zit en men zou bijna geloven dat al deze bekkens langs het pad door de natuur zijn gemaakt.
De “wolk” en “katoen” muren zijn authentiek. Het is echt te mooi!

Opmerking: alle bekkens op dit pad zijn bekleed met beton, daarna heeft de kalkafzetting het geheel geopend, waardoor het geheel zeer harmonieus is. Aangezien het door de mens is aangelegd, kunt u er in waden (maar niet in de natuurlijke bekkens, die rond zijn). De vaas op de bodem kan gebruikt worden om een gezichtsmasker te maken.

Het is 10:30 uur, maar de georganiseerde rondleidingen schijnen liever in de zwembaden boven te waden. Eerst dachten we dat ze lui waren en bang om hun voeten te bezeren. Dan, als je omhoog gaat, realiseer je je dat de ‘zwembaden’ bovenin warm water hebben terwijl het water in de zwembaden beneden ijskoud is. In ieder geval is het goed nieuws want mijn blote voeten beginnen te bevriezen. Ik herinner me dat het 10 graden is. Zelfs met de zon, lijden mijn voeten.
Natuurlijk, hoe heter het water, hoe meer mensen er zijn. Ik weet niet of al deze mensen blij zijn om door iets nep te waden? Hallo Instagram generatie!

Ik zeg tegen JB: laten we op zoek gaan naar meer authentieke zwembaden. We volgen een houten pad aan onze linkerhand om bij een uitzichtpunt te komen dat we op alle toeristische brochures zagen staan. Ja, het is wel dezelfde plaats, maar we vallen van hoogte.
Alle bassins zijn leeg. Geen druppel water.
Wat we zagen:

Wat we dachten te zien:

We raken een beetje in paniek, en stellen ons duizenden vragen. Wat is er gebeurd? Waar hebben we het verpest? JB typt op google “pamukkale geen water” en valt op honderden meningen en artikelen van boze toeristen, die zich verraden voelen en bedroefd zijn dat ze de weg daarvoor hebben vrijgemaakt. De verklaringen zijn allemaal hetzelfde: het is om de bassins te beschermen tegen algen en mos. Ze kunnen niet de hele tijd gevuld worden.
Maar wanneer zijn ze dan gevuld?
Ik praat met een bewaker en aangezien zij niet erg goed Engels spreekt, weet ik niet of zij mij vertelt dat het in de zomer of op zondag gevuld zal zijn. Dit gesprek zal drie dagen in mijn hoofd blijven hangen, zo walg ik van het gebrek aan water in Pamukkale.
Ik ben verscheurd tussen woede en medelijden. Als ze, al was het maar aan de ingang, duidelijk hadden uitgelegd waarom er geen water was, zou ik walgen, maar niet boos zijn geweest. Zij hebben gelijk om de site te beschermen, het stelt zelfs hun recht om een door Unesco beschermde site te zijn als voorwaarde. Maar hier is het ding, een minimum aan communicatie zou niemand kwaad doen. Sommige toeristen komen vooral voor deze plaats naar Turkije.
Evenals de toegang of niet tot de bassins. Hoe kun je mensen toegang geven tot sommige bassins (die natuurlijk van beton zijn, je kunt niet zien dat ze van beton zijn) en de toegang tot andere bassins verbieden (de meeste hebben gewoon een bordje in de verte, niet altijd in het Engels vertaald, geen touwen om de toegang te verhinderen). Een toevallige toerist die de oude foto’s van de site heeft gezien, zou niet hebben gemerkt dat de spelregels zijn veranderd. Ze hadden de regels op het toegangskaartje moeten drukken of ze op zijn minst bij alle ingangen van het terrein moeten ophangen.
Kortom, walgend gaan we rond de bekkens om te bevestigen dat geen enkel natuurlijk bekken gevuld is.
U kunt echter wel gebruik maken van de infrastructuur die is aangelegd om uw voeten in het water te zetten (let op de bergen op de achtergrond, prachtig!!!)

Dan herinneren we ons dat Pamukkale ook een oude stad is. Het werd 2000 jaar geleden gebouwd juist om zieke mensen te ontvangen, die kwamen om genezen te worden dankzij het wonderbaarlijke en genezende water van Pamukkale.
We lopen de heuvel op naar het amfitheater. De aanblik van dit prachtige amfitheater is genoeg om me te kalmeren. In tegenstelling tot die in Efeze die we de dag ervoor bezochten, kunnen we niet helemaal naar beneden. Maar het uitzicht is al heel bevredigend, met de bergketens in de verte. Het centrale deel is goed gerenoveerd, want in het begin was het niet meer dan een hoop ruïnes.

Omdat we niets anders te doen hebben, gaan we zelfs naar boven naar het martyrium van de heilige Filippus, die daar gekruisigd is, hoewel we niet zeker weten of zijn graf hier is. Het is ook een belangrijk pelgrimsoord.

We lopen weer naar de agora, het centrum van deze oude stad. Er zijn alleen nog ruïnes over, maar het is een populaire plaats voor trouwfoto’s.

We lopen naar de noordelijke ingang van de site om de necropolis (honderden massieve graven) te ontdekken. Deze wandeling is slechts van middelmatig belang, maar we hebben een extra tip kunnen vinden voor elke bezoeker aan Pamukkale. We vertellen je er later meer over.
We lopen weer in tegengestelde richting (het moet een uur lopen in de zon zijn) om onze benen op te bouwen en het vet te verbranden dat we hebben opgebouwd sinds we naar landen reizen waar we te goed eten.
Een blik op de bekkens. Nog steeds droog.

Ik kalmeer een beetje door mezelf te vertellen dat al deze moeite niet voor niets is geweest. Op alle plaatsen waar het water stroomt (voetbaden of het waterleidingnet), kan men de aanwezigheid van algen zien. Als u de voor- en na-foto’s vergelijkt, kunt u zien dat al deze inspanningen vruchten hebben afgeworpen: de bekkens zijn wit en wit en niet half groen en half oranje zoals voorheen. Tussen witheid en water, moet je kiezen 😀

We besluiten te lunchen bij deAntique Pool, ook bekend als “Cleopatra’s zwembad” (men zegt dat zij het water uit Pamukkale heeft meegebracht, of er zelf in heeft gebaad, wie zal het zeggen). Er is daar een groot fast food restaurant, dus de toegang is gratis. Maar als u wilt zwemmen, kost dat 50 TL extra per persoon, en zelfs het kluisje is niet gratis. Het zwembad ziet er mooi uit in de toeristische brochures, met stukken van oude zuilen op de bodem van het zwembad (in feite is het een echt oud zwembad met zuilen eromheen en een dak, maar door de aardbevingen zijn de zuilen… in het zwembad gevallen, en ze hebben het gelaten zoals het is). Maar het is ondiep (1 meter). Het diepe gedeelte is kleiner, het water is warmer, maar het is daarentegen extreem diep (ongeveer 3 meter). Het water is warm (35°C), maar ook niet erg schoon. Eerlijk gezegd, als we andere dingen te doen hadden, zouden we hier geen tijd hebben doorgebracht. Het eten is ook niet buitengewoon. Ohlala ! Ik hoor sommige Fransen mopperen: “bovendien hebben we voor deze prijs niet eens het recht om foto’s te nemen”. Dat is het!
De rest van de middag dwalen we rond op het terrein, denkend. Aangezien er niet veel te doen is in de buurt, we ons vliegticket al geboekt hebben en we hier nog 2 dagen moeten blijven, voelen we ons een beetje opgesloten. We vragen ons af of we hier liever in de zomer terugkomen, want de geruchten zeggen dat in de zomer de bassins vol zullen zijn. Of we besluiten een gelijkwaardige site in een ander land te bezoeken? En dan vragen wij ons oprecht af waarom wij zo walgen, want wij hebben toch, in tegenstelling tot veel andere toeristen, veel meer tijd, vakantie … en bovendien zijn wij pas uit Istanbul verhuisd. Ik heb het antwoord nog steeds niet, ik denk dat ik eigenlijk iemand ben die boven alles onrecht haat. Dat is waarom dit verhaal op mij werkt.
We wachten op de zonsondergang boven op het terrein, ter hoogte van grote bassins. Het zien van de witheid en de schoonheid van de bekkens hier laat ons relativeren, het is nog steeds erg mooi, zelfs zonder water.

We gaan langzaam naar beneden en volgen het pad van vanmorgen, op blote voeten. De streek heeft het voordeel van prachtige zonsondergangen. De zon die een enorme bergketen verbergt, zorgt voor een ongelooflijk licht, dat zachtjes weerkaatst op de witte muur van het “katoenen kasteel”. Het is prachtig! Mijn voeten doen pijn, maar ik ben gekalmeerd. Er zijn nog steeds veel mensen op het terrein, sommigen komen zelfs na zonsondergang (het terrein is open tot 21.00/22.00 uur, afhankelijk van de ingang).
opmerking: de foto hieronder is genomen met de camera ingezoomd. We kunnen niet zo dicht bij deze “waterval” stijl bassins zijn. Ik zeg dit omdat ik vaak teleurgesteld ben door de professionele foto’s van reisbloggers hihihi die vaak de neiging hebben de werkelijkheid te overdrijven.

Dag 3: Laodicea en Karahayıt

Aangezien we in het laagseizoen zitten, kunnen we de Laodicea – Salda Meer enz. tour niet doen. Maar de hoteleigenaar moedigt ons aan om zelf een dolmus naar Laodicea te nemen. Nadat we de dag ervoor in Selçuk de dolmus (lokale minibus) hadden uitgetest, voelen we ons prima in staat om hetzelfde nog eens te doen. We checken uit, nemen al onze spullen mee (we hebben maar twee kleine rugzakken). We ontmoeten elkaar op het centrale plein van het dorp. We richten ons tot een man die het onderwerp lijkt te beheersen. Hij heeft inderdaad een walkie-talkie en vertelt ons dat er een dolmus aankomt, die moeten we nemen in de richting van Denizli. Hij roept het voor ons. Dank u, meneer Tien minuten later komen we aan in Laodicea, en JB betaalt 3,5 TL per persoon aan de chauffeur.

Laodicea was een van de belangrijkste antieke steden in het gebied vanwege de export van haar textielproducten. Er is ook de laatste van de 7 Kerken van Openbaring (gedeeltelijk gerenoveerd) en twee enorme amfitheaters die momenteel worden gerenoveerd.

We worden niet afgezet voor de antieke site, maar aan de kant van de weg (die een trottoir heeft, maak je geen zorgen). En we lopen 20 minuten naar de site, de tijd om onderweg een restaurant te zoeken. JB neemt het me kwalijk dat ik zo haastig vertrek, met een lege maag, want er is niets te eten in de omgeving, behalve een restaurant dat nog niet open is, en een café op het terrein, waar alleen armzalige minicakejes en thee/koffie worden verkocht.
Wel, de belangstelling voor de site is zeer gemiddeld, maar we moeten ons bezig houden gedurende de twee resterende dagen. De entree kost slechts 15TL/persoon. De verrassing is dat er heel weinig toeristen zijn, en het is ook de ontdekking van een van de 7 kerken van de Apocalyps ter plaatse (we bezochten een van hen slechts 2 dagen geleden), en twee enorme amfitheaters in renovatie. Dit geeft ons een idee van de toestand van de amfitheaters vóór de renovatie tegenover die welke gerenoveerd zijn (en die wij bezochten in Efese en Pamukkale). De site is in de vorm van heuvels dus je moet echt rondlopen, overal kijken anders mis je de kerk en de twee oude amfitheaters helemaal

We lopen terug in tegenovergestelde richting en lunchen in het restaurant dat we vanmorgen vonden. De eigenaar biedt ons slechts twee keuzes: lam of kip (dat is tenminste wat we begrepen 🙂 ). We kiezen lamsvlees en denken dat we een ribbiefstuk krijgen. Hij serveert ons zelfs uitstekende lamsbrochettes op de barbecue, met een frisse salade en pita. Het is heerlijk, voor 100 TL voor twee, drankjes inbegrepen. Wat een geweldige ontdekking! Het is goed, vooral omdat we erg slecht eten sinds het begin van ons weekend.

We wachten op de stoep, in de richting van de stad waar we heen willen(Karahayıt). We vragen ons af hoe we een dolmus kunnen stoppen, want hier is niemand meer om ons te helpen. Uiteindelijk was het heel gemakkelijk, we stopten een slechte dolmus, de chauffeur seinde ons te wachten op de volgende, en hij moest via walkie talkie zijn collega waarschuwen. Want een paar minuten later, roept een dolmus ons een koplamp ten teken dat het de juiste voor ons is 😀 Overigens, er staat een bord dat aangeeft dat hij ook naar Karahayıt gaat.
We worden afgezet bij de ingang van het dorp. Dit dorp toont trots een enorme fontein bij de rotonde. We zijn gewaarschuwd! Het thermale water is hier heet, zeer heet, en bevat ijzer, vandaar de ijzerafzettingen op deze fontein.

We lopen over een erg leuke lokale markt voordat we naar ons hotel Doga Termal gaan. We zijn slechts 6km van Pamukkale. De meeste toeristenbussen stoppen in deze stad voor de nacht omdat Pamukkale geen faciliteiten heeft voor groepen. Dit is ook een poging om het kuurtoerisme te doen toenemen. Als Pamukkale bekend is om zijn geneeskrachtige waterbron vol kalksteen, heeft Karahayit ook travertijnen en zijn bronnen. Het thermale water is geladen met ijzer, het water is bijna rood en de bronnen worden “rode bronnen” genoemd.
De meeste hotels hier hebben thermale zwembaden (die visueel niet aantrekkelijk zijn), maar als je er eenmaal in zit, zul je waarderen dat het water 40 graden is.
We doen er lang over om het plaatselijke thermaalbad Kirzimi Su te vinden, met travertines gevuld met water deze keer 😀 Als we aankomen, weet ik niet of we op de verkeerde plaats zijn, maar niemand baadt er, de toegang is gratis, je kunt er gratis je voeten dompelen. Het bronwater is superheet (het kan wel 60°C worden).

We gaan terug naar ons hotel en genieten van de vele thermale baden (buiten en binnen), Turkse baden, sauna’s, hammam enz. Ik weet niet of het water echt genezend is, maar hoe dan ook, het voelt goed om in zulk warm water te baden (40°C). Ik weet niet of het water echt genezend is, maar in ieder geval voelt het goed om in zulk warm water (40°C) te baden.

Dag 4: Pamukkale en zijn travertijnen

Door een samenloop van omstandigheden, de samenloop van planeten en ook de hulp van het universum, besluiten we plotseling onze laatste dag in Pamukkale door te brengen. Het is zondag en terwijl het gesprek met de babysitter van de 2e dag nog steeds door mijn hoofd gaat (misschien zei ze “zondag” en niet “zomer”), gaan we terug naar de travertines. Des te erger als we weer entreegeld moeten betalen. We wilden voor een taxi betalen, maar die was er niet. We kiezen voor de dolmus oplossing. Toen we de dolmus van Laodicea naar hier namen, zagen we dat die ook stopte aan de noordelijke ingang van de site van Pamukkale.
We seinen de chauffeur om daar te stoppen. We betalen 50TL/persoon voor de entree. En dankzij onze lange wandeling op de 2e dag, kwamen we te weten dat er een pendeldienst was binnen de site, waardoor we Noord-ingang => antieke zwembad konden doen. Dat scheelt ons 30 minuten lopen, voor maar 5 TL per persoon. Vanuit het antieke zwembad, doen we een inspectie van de bassins. Nog steeds leeg. Ik denk dat JB, zelfs van achteren, in staat is het gevoel van hulpeloosheid over te brengen, starend in de leegte, wachtend op iets dat nooit zal gebeuren.

Tot we de bovenste bassins bereiken, niet ver van de zuidelijke ingang.
Ik hoorde het geluid van water.
Ik zag de kranen helemaal open staan.
En bolsters gevuld met water.
Ik rende, mijn hart gevuld met vreugde. We hebben het gehaald We gaan echt travertijnen vol met water zien.

De kleppen moeten onlangs zijn opengezet, want een groot deel van de zwembaden is nog niet gevuld. We staan daar meer dan een uur te wachten tot alle bassins voor ons gevuld zijn.
Ik denk dat alleen toeristen die een hele dag lege bassins hebben gezien, mijn vreugde kunnen begrijpen. Degenen die er de hele dag zijn, beseffen niet hoeveel geluk ze hebben met bassins die zo vollopen met water.
Een Franstalig gezin klaagt erover dat het niet kan baden in het “blauwe” gedeelte, dat te verleidelijk is, maar alleen in het grijze betonnen gedeelte (boven bij de bassins is het betonnen gedeelte nog niet wit). Zoals wat, als je dingen voor lief neemt, weet je niet meer hoe je je geluk moet waarderen.
Net als ik de afgelopen 2 dagen, heb ik lopen zeuren over het gebrek aan water, maar ik nam de witheid van de bassins voor lief. Terwijl er enkele jaren geleden nog veel water was, en toeristen klaagden over de kleur van de bekkens. #nevercontent
Deze glimlach is die van overwinning. Overwinning van geduld, doorzettingsvermogen, maar ook van geluk.

Na een lang moment van bewondering, verbrand door de zon, besluiten we eindelijk om naar het dorp af te dalen. We gaan naar buiten langs het houten pad, naar de zuidelijke ingang. Laatste mooie uitzicht op de travertijnen beneden.

Vanaf deze ingang is er geen dolmus, maar de parkeerwachter biedt aan een taxi voor ons te bellen (dat is te aardig, want ook hier is geen taxi beschikbaar). De ritprijs is 30 TL, vaste prijs volgens de chauffeur, hij zal geen meter plaatsen, dat is de ritprijs, zegt hij, maar hij kan ons overal in het dorp afzetten. Het is erg duur, maar na de euforie van het zien van de volle travertines, vinden we het niet erg om meer te betalen.
We gaan naar het Turkse reisbureau om een shuttle naar het vliegveld te boeken. We lunchen en rond 20.00 uur landen we in Istanbul. Een goede nacht wacht op ons, voor een nieuwe zeer drukke week.

• Bus Selçuk => Pamukkale : 40TL/persoon met Pamukkale Turizm maatschappij
  • Taxi : 30TL Pamukkale dorp => zuidelijke ingang van de site
  • Shuttle in de stad Pamukkale:
    • 5TL/persoon vanaf de noordingang => antiek zwembad
    • 6TL/persoon : antiek zwembad => amfitheater (je kan het te voet doen, maar als je lui bent, is het mogelijk om het met de shuttle te doen)
    • 10TL/persoon: amfitheater => martyrium
  • Hotel:
    • in Pamukkale: HOTEL ALIDA PAMUKKALE (Boekings link) 158TL/dubbel kamer met verwarming/air conditioning, ontbijt inbegrepen. Ik beveel
    • in Karahayit : Doga Thermal Health & Spa (Reserveren link) 451TL/dubbel kamer, zeer luxe, veel thermale baden, Turks bad, sauna etc. ontbijt inbegrepen. Ik raad het aan.
  • Maaltijden: ongeveer 50TL/persoon/maaltijd
  • Entree:
    • pamukkale site: 50TL/persoon
    • toegang tot de Antieke Pool: 50TL/extra persoon
    • toegang tot de Laodicea site: 15TL/persoon
    • Kirzimi Su (Karahayit): gratis
  • Pendeldienst naar de luchthaven van Denizli: 40TL/persoon/weg

TOTAAL : 908TL per persoon (exclusief vliegticket van/naar Istanbul) of 144€/persoon voor 3 nachten, 4 dagen
Reken ten minste 40 tot 50€ retourvlucht per persoon vanuit Istanbul extra

Gedetailleerde plattegrond

Bekijk de Pamukkale gids hier, hier is de gedetailleerde kaart van de site (gemaakt door mijzelf) en de becommentarieerde Google Maps