Afrique,  Carnets de voyage,  Maroc,  TDM

Bezoek aan Casablanca, Hassan II Moskee (Marokko)

Na Egypte besloten we Noord-Afrika verder te verkennen door naar Marokko te gaan. Het goedkoopste ticket was Caïro – Casablanca. We bleven een paar dagen in Casablanca om te werken, en namen daarna de bus naar Marrakech.
Het is de allereerste keer dat we Marokko bezoeken, het doet ons erg vreemd dat ze ons overal in het Frans aanspreken 🙂 dan spreken ze onderling Arabisch. Perfect tweetalig! Degenen die in het toerisme werken, spreken zeer goed Spaans.

Het werk

Aangezien wij 12 dagen op vakantie in Egypte waren, wachtten onze klanten ongeduldig op ons, en hadden wij een berg werk te doen toen wij terugkwamen. Dus, de 5 dagen in Casablanca zijn: eten, slapen, werken.
We kozen voor een supercomfortabel hotel (Kenzi Basma Hotel, 60€/nacht Boekingslink) met een lange tafel in elke kamer (om te werken). Er is een Spaans restaurant bij de RDV en ik geef toe dat we meer Spaanse dan Marokkaanse gerechten hebben gegeten 🙂 De verbinding is erg snel in de gemeenschappelijke ruimtes, maar erg traag in onze kamer aan het eind van de gang. Gelukkig hebben we veel 4G data (meer info over Marokkaanse SIM kaarten hier), voor 1€ per Giga.

Moskee Museum

Na twee, drie dagen werken zonder de stad te zien, besluiten we toch maar een middagje buiten door te brengen en de beroemde Hassan II moskee in Casablanca te bezoeken. Blijkbaar is het een must, als je naar Casablanca gaat zonder het te bezoeken, is het als naar Parijs gaan zonder de Eiffeltoren te zien.
We gaan erheen tijdens het middaggebed op vrijdag (het belangrijkste gebed van de week). We stoppen bij een café ernaast om een eerste couscous (het vrijdagsgerecht, met een glas melk) te eten, terwijl we wachten op het einde van het gebed. We wilden naar binnen, maar er werd ons gezegd dat we om 14.00 uur terug moesten komen. Een aardige man, die ons verdwaald ziet, vertelt ons dat het bezoek aan de moskee niet gratis is voor niet-moslims en dat we naar de fonteinen moeten gaan om het toegangskaartje te kopen.

Het bezoek vindt plaats om 9 uur, 10 uur, 11 uur, 12 uur en 14 uur elke dag (in de winter). We hebben geluk dat we voor 14.00 uur komen, want we vertrekken de volgende dag al naar Marrakech.
Het toegangskaartje kost 120dh/persoon, en 130dh als we het museum willen bezoeken. Dus betaalden we 130dh.
Een bezoek aan dit museum is zeer aan te bevelen, vooral als Casablanca uw eerste bestemming in Marokko is. U krijgt inzicht in de belangrijkste ambachtelijke technieken die in heel Marokko worden gebruikt voor de decoratie van wanden, plafonds en tegelwerk op de muur en de vloer.

Hassan II Moskee

Om 14.00 uur volgen we een Franssprekende gids voor een bezoek aan het interieur van de moskee. Er zijn slechts 3 talen beschikbaar: Frans, Engels en Spaans. De Fransen zijn natuurlijk het talrijkst. We zijn met ongeveer vijftig in totaal. De gids is zeer verbaasd te zien dat een Aziaat als ik Frans spreekt.
Hij is erg grappig, spreekt erg goed Frans en laat ons ruim de tijd om foto’s te nemen.
Ik wist dit niet, maar het is de derde grootste moskee in de wereld. De twee grootste zijn in Saoedi-Arabië. Het is dus waarschijnlijk de grootste moskee waar je een voet binnen kunt zetten (Saoedi-Arabië staat niet open voor toerisme voor niet-moslims). In Marokko mogen niet-moslims geen moskee binnengaan (dat is een wet die de Fransen hebben nagelaten), behalve deze. Het is dus een ongelooflijke kans om dit meesterwerk van zo dichtbij te kunnen bewonderen.
De gebedshal biedt plaats aan 25.000 gelovigen met een totale oppervlakte van 20.000 m2. en de esplanade aan 80.000 gelovigen (het gehele complex biedt plaats aan 105.000 mensen).
De minaret (er is er maar één) is de hoogste ter wereld. Je kunt zelfs het plafond/de koepel van de minaret van binnen bekijken, het is prachtig.

Ik heb alle foto’s in de moskee verknoeid. Dus ik zal je laten zoeken op Google als je dat nodig vindt. Hoe dan ook, het is indrukwekkend. Het is een moderne moskee (1993), alles is gewapend beton (gemaakt door Bouygues), de deuren zijn van staal, maar de versieringen zijn er bovenop aangebracht en gemaakt door Marokkaanse ambachtslieden, zodat het er nog steeds uitziet alsof het al honderden jaren oud is.
Alles is super modern en goed berekend. Het plafond erboven (van geverfd hout) gaat open als een cabriolet (om te ventileren). Er is een watersysteem in de moskee, dat tijdens bepaalde religieuze feesten wordt gebruikt. De wassingen zijn op de verdieping beneden. De vrouwen kunnen bidden in een soort mezzanine versierd met prachtig beschilderd hout. De enige teleurstelling is de mihrab, die eerlijk gezegd niet zo mooi is als de rest van de moskee.

Het plafond <3

De wasruimte

De Oceaan

Als je de moskee verlaat, kun je de oceaan meteen zien. De moskee ligt direct aan de oceaan en wordt beschermd door de zeeweringen. De golven zijn supersterk.

Dit is een heel kort reisdagboek want we hebben niet veel gedaan in Casablanca 😀
Vanuit het hotel lopen we 15 minuten naar het CTM busstation, voor een rit van 3 uur naar Marrakech.

• Kenzi Basma Hotel, 60€/nacht link Booking): veel ruimte om te werken. Het restaurant bij de RDV is altijd leeg, je kunt er werken, de Wifi is uitstekend in de openbare ruimtes
  • Bezoek aan de moskee en het museum: 130dh/persoon
  • Internet: 1€ per Giga in 4G
  • Taxi hotel => moskee : 12dh

Andere

• Van ons hotel => de moskee: de meter van de taxi geeft 12dh aan. Het was de bewaker van het hotel die een taxi voor ons aanhield. Maar toen we de taxi terug wilden nemen, wilde geen enkele taxi de meter aanzetten, en moesten we 30dh betalen
  • Ik zet hier de schema’s van het bezoek van de moskee tijdens/buiten de ramadan