Carnets de voyage,  Europe,  Islande,  TDM

[Road trip in IJsland] Dagen 14 & 15: Laugarvatn Fontana Spa, Secret Lagoon, Langoustine Soep, Ikea

We komen aan het einde van ons verblijf in IJsland. Het is vermoeiend om zo intensief te bezoeken sinds 2 weken. We zijn niet meer gewend aan snel reizen 🙂

Deel 1 : ReisdagboekDeel
2 : Praktische adviezen

Stop 1 : Laugarvatn Fontana

Verschillende mensen hebben me verteld over dit kuuroord, als een must-see stop naast de Golden Circle. Toen ik om me heen keek, begreep ik waarom: veel hete potten van verschillende temperaturen, maar vooral een hammam vlak boven een warmwaterbron. Ja, de stoom komt direct van deze bron. En je kunt daarna meteen afkoelen in het meer. JB heeft het er hier over gehad, ik nodig je uit het te lezen als je meer info wilt.

Tarieven : 3800kr. We kregen 10% korting omdat we in het pension ernaast zaten

Stop 2 : Faxi

Hier is een stop die we op de 2e dag hadden moeten maken, tussen Gullfoss en de krater van Kerid. De waterval is niet erg groot (6 meter misschien ?) maar hij kan van dichtbij worden benaderd, en hij is erg mooi.

Stop 3 : Secret Lagoon

In de reisgidsen wordt erover gesproken alsof het een kuuroord is dat je niet mag missen, dus ik wilde erheen om te zien hoe het eruitzag. Vlak ernaast is een groentekas.

U kunt de receptioniste vriendelijk vragen om toegang tot de geiser en het kleine wandelpad rond het zwembad. Gratis.

U kunt de waterbronnen zien – zeer, zeer heet – die het zwembad voeden.

De rivier naast de deur ziet er ook warm uit.

En hier is de kleine geiser, erg schattig, het water komt niet hoger dan 20cm 🙂

Overal staan zulke miniatuur huisjes, ik weet niet of het voor de elfen is.

Ik heb geen foto genomen van het zwembad bij Secret Lagoon, maar het is erg klein, en er zijn niet veel hete potten zoals bij Laugarvatn Fontana. Ik snap niet hoe mensen Secret Lagoon kunnen vergelijken met Blue Lagoon, het is niet van hetzelfde niveau. De tarieven zijn lief (3500kr uit mijn hoofd), maar ik denk eerlijk gezegd dat je rond Reykjavik toch beter naar Blue Lagoon en Laugarvatn Fontana kunt gaan.

Stop 4 : Café Bryggjan

Dit adres werd me aangeraden door de plaatselijke bevolking. Blijkbaar, verkopen ze de beste scampi soep in IJsland! Alleen dat! We hebben de keuze tussen een scampisoep of een lamssoep. Met een navulling (we kunnen één keer navullen). Ik nam er een bord gerookte zalm en haring bij.

Ohlalala, het was te goed! Ik heb zelfs een paar stukjes scampi gegeten, het brood is perfect, er was zelfs peperkoek bij de haring. Kortom, ik beveel je aan met mijn ogen dicht. Kostprijs : 6600kr/voor twee

Stop 5 : Gunnuhver Hot Springs

In tegenstelling tot de naam kun je hier niet zwemmen, het water is veel te heet. Maar het creëert een aantal zeer indrukwekkende fumarolen, zoals “snelkookpan”. Het is een leuke stop, maar niet essentieel. Het helpt te begrijpen waarom dit schiereiland door de plaatselijke bevolking als een “lavacirkel” wordt beschouwd. Er zijn andere plaatsen zoals deze, type Krysuvik, dat op 45 minuten afstand ligt.

Dag 15

Het is onze laatste dag in IJsland. We maken onze koffers klaar, we scheiden ons van de laarzen waarvan we het gebruik niet meer zien zitten. Uiteindelijk hebben we bijna alles opgegeten wat we hadden gekocht (behalve wat gevriesdroogd voedsel, want daar kon ik niet meer tegen). We zijn van plan terug te gaan naar Blue Lagoon om naar het blauwe water te kijken, maar onderweg werden we meer aangetrokken door Ikea ahahaha

Toen we studeerden, hadden we niet veel geld, en ik nam vaak de gratis bus van Ikea naar Oslo (tijdens mijn stage in Noorwegen) om een goedkoop ijsje te gaan eten in Ikea. Dus gingen we daar een ijsje eten, en herinnerden ons die dagen. Het eten bij Ikea is echt goedkoop, dus doe er je voordeel mee als je warm wilt eten voordat je IJsland verlaat! Vlak ernaast is Costco, die de goedkoopste brandstof van IJsland verkoopt (203kr per liter in plaats van 233kr per liter). Helaas heb je een lidmaatschapskaart nodig. Omdat we niet wisten hoe we die moesten krijgen en het erg druk was, zijn we ergens anders heen gegaan.

We hebben onze auto zonder problemen teruggebracht naar Icerental 4×4, hij keek nauwelijks naar de staat van de auto. We worden gratis afgezet op de luchthaven en we zijn op weg naar Canada, Toronto om precies te zijn.

Heel erg bedankt dat jullie ons gevolgd zijn naar IJsland, ik heb veel vragen gekregen over onze reis en jullie kunnen onze how-to gids hier bekijken, als jullie hetzelfde als ons willen doen. <3

Om alle artikelen over IJslandte lezen en te herlezen , klik hier