Amérique,  Carnets de voyage,  Etats-Unis,  Floride,  TDM

Kennedy Space Center, Hollywood Beach – Road trip in Florida #7

Dit artikel maakt deel uit van een reeks artikelen over onze road trip in Florida. Als u dat nog niet hebt gedaan, lees dan hier het vorige artikel.

Programma

• Dag 11: Verlaat Orlando voor het Kennedy Space Center
  • Dag 12: De volgende dag terug om een raketlancering bij te wonen: het in een baan om de aarde brengen van een satelliet om 9 uur. Rij naar Hollywood
  • Dag 13: Zwemmen in Hollywood Beach. Breng de auto terug naar de luchthaven van Miami. Vertrek naar Colombia

Dag 11: Kennedy Space Center

Het bezoek van dit centrum is zeer belangrijk voor JB, die er al maanden over spreekt. De dag voordien vraag ik hem het bezoek te organiseren omdat ik niet zo geïnteresseerd ben in ruimteverovering en we ontdekken dat er de dag na ons bezoek een raketlancering is om een satelliet in een baan om de aarde te brengen. We besluiten om niet een halve dag, zoals gepland, maar 1,5 dag in het Kennedy Space Center door te brengen

Ticket

Parkeren kost $15 en de APOLLO 2-DAGEN ADMISSIE PAS kost $75/persoon + $5 voor online aankoop.

Pas op, deze 2-daagse dagpas wordt alleen online verkocht. We moesten het kopen met onze smartphone, ter plaatse, voor de kassa…

Ter plaatse zijn er verschillende mogelijkheden (aan de automaat & aan de kassa):

• 1 dag: $57 volwassene, $47 kind
  • 1 jaar: $82 volwassene, $67 kind
  • Atlantis jaarkaart (met privileges zoals toegang tot raketlancering): $96 volwassene, $78 kind
  • Explorer jaarpas (met extra privileges zoals het ontmoeten van de astronauten): $146, $116 kind

Reisdagboek

In het begin was ik niet echt enthousiast, maar ik werd door het spel gegrepen. Omdat het centrum is georganiseerd als een pretpark (en iedereen weet dat ik gek ben op pretparken, het bewijs). Er is een kaart, een gedetailleerd programma, IMAX-ruimtes, simulators enz. Disney voor nerds eigenlijk. Hier hebben de kinderen geen Mickey’s oren, ze dragen het astronautenpak. ah ah!

Ik raad u aan te beginnen met de ruimte gewijd aan Atlantis, het herbruikbare ruimteveer. Je kunt een vluchtsimulator doen (zoals in Disneyland). Maar vóór de “vlucht” worden we heel goed uitgelegd de verschillende fasen van de lancering (Max Q, MECO …) met behulp van een video ondertiteld in het Engels: Wie ontkoppelt eerst, tweede, laatste enz. en aangezien het principe een beetje gekopieerd / geplakt is voor alle andere draagraketten, is het heel gemakkelijk om de uitleg van andere delen van het Center te volgen.

We hebben ook toegang tot enkele besturingssimulatoren, het lijkt wel een videospelletje (je moet een element op het ruimtestation aansluiten). Ondanks de technische bekwaamheid van JB, die een lange ervaring in videospelletjes heeft, slaagde hij daar niet in. De NASA-simulator laat ons zien dat het niet zo eenvoudig is, vandaar de intensieve training van astronauten.

atlantis commandocentrum (kopie)
een kopie van de Hubble telescoop, toch niet zo groot

Vervolgens hebben we een halve dag gekeken naar de verschillende documentaires, 3D-films… die uitleg geven over de verovering van de maan, de rol van de verkeersleiders en de vluchtleiders in Houston (want als je ze elk voor een computerscherm ziet zitten, krijg je niet echt een idee van wat ze doen).

De films hebben (of hebben geen) ondertitels, en ik vind dat je een goed niveau Engels moet hebben – omdat de woordenschat nogal technisch is. Hoewel ik heel goed Engels spreek, was ik blij dat ik tijdens het bezoek aan Atlantis wat technische woordenschat had opgedaan – voordat ik naar de films keek (bovendien gooien ze met namen van shuttles, astronauten, ruimteprogramma’s… alsof iedereen zou moeten weten waar ze het over hadden). Er is een presentatie door een NASA-man, al goed uitgelegd, over hoe men foto’s van melkwegstelsels maakt, hoe men van plan is een nieuwe telescoop te sturen die zich in de ruimte zal ontvouwen, hoe die infraroodfoto’s zal maken, enz. Als je dit centrum bezoekt, krijg je een gedetailleerde planning van NASA’s projecten over 2, 5, 10, 30 jaar…

Apollo Centrum

Als u minder tijd hebt dan wij, kunt u een bus nemen (inbegrepen in de prijs van het ticket) om de lanceerplatforms te bezichtigen. Je komt langs de Space X en Apollo 11 lanceerplatforms.

De plaats is geclassificeerd als gevoelig, dus je mag op geen enkel moment uit de bus stappen, behalve wanneer hij je afzet bij het Apollo Center, waar je een raket van het Apollo-programma voor je ogen hebt. Die zo groot is dat ik hem niet in één foto kan passen.

Dankzij de 50e verjaardag van de verovering van de maan is deze ruimte bijzonder netjes: je kunt er een kopie van de maanmodule zien, een re-enactment van de eerste stappen op de maan en tot slot… kun je een steen van de maan aanraken! (ja, ik heb de maan echt “aangeraakt”) en bewonder nog een kleine steen die van de maan komt.

Deze ruimte is alleen bereikbaar per bus/shuttle (gratis, vertrek elke 15 minuten) dus als je niet veel tijd hebt, moet je daar eerst heen denk ik.

maanmodule
dit gesteente komt van de maan
een kleine stap voor de mens een grote stap voor de mensheid

Tenslotte komen we terug in de hoofdruimte en bezoeken het gedeelte dat gewijd is aan de verovering van de planeet Mars. Ze leggen uit dat Mars is gekozen om de aarde beter te begrijpen. Zij denken dat Mars was zoals de Aarde (er zijn sporen van een grote kloof), maar het is een planeet die al zijn levenselementen verloren heeft, dus zouden zij erheen willen gaan om te begrijpen wat er gebeurd is en om hetzelfde lot voor de Aarde te voorkomen. De toespraak richt zich op de aanwezige kinderen op een “NASA is aan het rekruteren” manier, want op dit moment zijn er veel dingen die ze nog niet kunnen oplossen om mensen naar Mars te sturen (het bewaren van voedsel, het bestrijden van de effecten van microzwaartekracht…) en daar hebben ze een nieuwe generatie ingenieurs, wetenschappers en astronauten voor nodig.

Nogmaals, ik ben veel minder (of helemaal niet) gepassioneerd over ruimteverovering dan JB, maar na het bezoek, eerlijk gezegd, als ik 8-9 jaar oud was, zou ik ervan gedroomd hebben astronaut te worden, ik zou me direct hebben opgegeven voor de cursussen (er zijn cursussen voor kinderen, duur zeker, maar ze leren ze veel).

Dag 12 :

We beginnen de dag heel vroeg (6 uur ’s ochtends). JB vertelde u hier over onze ervaring, hoe we getuige waren van de lancering van een satelliet in een baan om de aarde. Ik vond het erg leuk, we hebben er goed aan gedaan er een mooie dag aan het strand voor op te offeren – want stranden zijn er overal ter wereld, maar raketlanceringen zijn veel zeldzamer.

We nemen de weg weer om naar Palm Beach (in Florida) te gaan. Het is mooi, maar het strand heeft te veel zeewier, dus we zijn er snel voorbij.

We rijden weer naar Hollywood en overnachten in een klein motel op 5 meter van het strand. JB koopt een vals ticket bij bestonwardticket voor Colombia, wat erg handig blijkt te zijn (we hebben een uitreis ticket nodig om op de luchthaven te laten zien)

Dag 13 :

Vroeg in de ochtend zwemmen in Hollywood, en hier gaan we weer naar Miami. We lunchen in een steakhouse dat een Braziliaans all-you-can-eat buffet serveert. Net als in Brazilië gaan de obers van tafel tot tafel met grote spiesen vlees en snijden ons een stuk af. De salades zijn all you can eat, er zijn vele gerechten en zelfs ceviche.

We moeten de auto terugbrengen naar het vliegveld. We wassen de auto, tanken benzine, stofzuigen de auto enz. Het proces om de auto terug te brengen naar de luchthaven is snel en efficiënt, in 5 minuten top chrono, het is voorbij. En we zijn klaar om naar Colombia te vliegen.

Het is het einde van onze road trip in Florida, om de aanvulling van het reisdagboek op de 12e dag te lezen, is het hier. Bedankt om ons te volgen en tot binnenkort.

Volgende avontuur: de ontdekking van het Amazonewoud

Dit artikel maakt deel uit van onze serie Road trip in FloridaU kunt alle andere reisverslagen hier vinden: