Amérique,  Canada,  Carnets de voyage,  TDM

[road trip] Twee dagen in de Eastern Townships (Canada) : Foresta Lumina, Mont-Orford, Saint-Benoît du Lac, North Hatley

Dit weekend huren we opnieuw een auto bij Avis (link, 40$CA per dag) om de streek rond Montréal te bezoeken, namelijk de Eastern Townships, die heel dicht bij de Amerikaanse grens liggen.

Deel 1 : ReisdagboekDeel
2 : Praktische adviezen

Dag 1

Zwaai naar Guy

Deze golf ligt niet in de Eastern Townships, maar omdat het op de route ligt, maken we gebruik van het feit dat we de auto hebben om er te komen. Op Google maps is de weg die ervoor langs loopt een Boulevard, maar in werkelijkheid is het een leuk weggetje en kun je er zonder problemen parkeren (doordeweeks toch).

Er zijn 2 stationaire golven op de St-Lawrence rivier in Montreal, ja ja, in Montreal zelf, en wij kozen ervoor om de Golf van Guy te gaan bekijken, ten zuiden van Montreal. Het is zeer indrukwekkend, want een ervaren surfer kan uren surfen, want deze golf is eeuwig. Het is ook een zeer goede plaats om te leren surfen. Maar de stroming is erg sterk, als je valt, moet je op de kracht van je armpjes vertrouwen om terug te komen – anders zou je wel eens naar de poolcirkel kunnen drijven (ik overdrijf…) 😀

De omgeving is ook erg mooi. Op dit moment is alles groen groen groen zoals dit in Quebec. De foto’s zijn niet geretoucheerd! Ik maak van de gelegenheid gebruik om een boom te omhelzen (boomknuffelen, erg trendy op het moment), ik heb gehoord dat het ontspant en veel goeds doet. Maar ik zag vooral veel insecten de boom verlaten, in catastrofe, zodra ik hem aanraak ahahaha

Opmerking: boomknuffelen is een pejoratief woord voor milieuactivisten, die zich aan bomen zouden vastklampen om te voorkomen dat ze worden omgehakt

Abdij van Saint-Benoît du Lac

Eindelijk zijn we in de Eastern Townships, na 1u30 rijden (gemakkelijk, zonder al te veel verkeer). De abdij van Saint-Benoît du Lac, gesticht door 2 monniken uit Frankrijk, heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt en telt momenteel ongeveer 40 monniken.

We hebben alleen toegang tot de hoofdgang, de kapel en de kerk. En heel wat affiches geven ons uitleg over het monastieke leven, hoe je monnik wordt, en de geschiedenis van de abdij. Vanaf eind juni kunt u betalen voor een privé-bezoek (twee keer per dag) en hebt u toegang tot meer dingen. In de kelder is een winkel waar ze kaas en compotes verkopen die door de monniken zelf zijn gemaakt.

Er zijn verschillende uitkijkpunten rond de abdij, maar wij vonden er maar één.

Onderweg

4 Seasons Bistro

We stoppen bij de “Bistro 4 saisons” voor de lunch omdat het dicht bij het Parc national du Mont-Orford ligt

Nationaal park van de Mont-Orford

De toegang tot het park is betalend (8,75$CA/persoon). Er is een stand waar we de toegangsprijs kunnen betalen. Er zijn verschillende wandelpaden en campings in het park, en wij kiezen ervoor om een deel van deze paden te bewandelen, die leiden naar het meer en de 1e vijver.

Er is blijkbaar een familie bevers in deze vijver, maar ze zijn niet gezien.

De rit is echt aangenaam, de wegen zijn verhard, je kunt zelfs met de fiets komen. Ondanks de rampzalige weersvoorspellingen konden we de regen op het laatste moment vermijden en hadden we zelfs een paar opklaringen.

Hovey Manor

Het kostte ons 45 minuten om bij Hovey’s mansion te komen, een voormalig huis van een Amerikaanse schrijver, een kopie van een huis van George Washington. Het herenhuis is nu een luxe hotel (Booking link, in de 400$CA per nacht). Omdat we niet zoveel geld te besteden hebben in een hotel, genieten we gewoon van de bar (en de tuin), met uitzicht op het meer naast de deur voor een bescheiden bedrag van 8$CA.

North Hatley

Op een paar minuten afstand ligt het centrum van North Hatley, een zeer charmant stadje dat bestaat uit villa’s die in de jaren ’20 door Amerikanen zijn gebouwd (ik herinner u eraan dat we heel dicht bij de grens tussen Canada en de VS zitten). Het zal niet moeilijk zijn om een villa bij het meer te vinden, of überhaupt een villa, en te genieten van de vele restaurants, thee- en koffiekamers, de een nog mooier dan de ander. We zijn er 30 minuten gebleven, maar er is genoeg tijd om de hele dag door te brengen.

Foresta Lumina

Foresta Lumina is een verlichte nachtwandeling. Ieder jaar, tussen half juni en half oktober, kunt u het Coaticook kloofpark op een andere manier ontdekken. S Nachts. Er zijn verschillende tijdschema’s en aangezien het de eerste dag van het evenement was, konden we alleen plaatsen vinden voor 22.00 uur.

Dus gaan we snel naar ons Motel La Source(booking link, 10 minuten rijden van het park), de tijd om uit te rusten en snel te eten, voordat we de auto terugnemen naar Foresta Lumina. Ondanks de kleine regen, zijn er ongeveer dertig mensen in onze groep.

Het is goed gedaan, en de duisternis laat je meer aandacht besteden aan het geluid, de muziek, de omgeving. Ik vind echter dat sommige passages niet voldoende verlicht zijn (je moet heel voorzichtig zijn want er zijn boomwortels die je kunnen doen struikelen). Het is een grappige ervaring om midden in de nacht de hangbrug op 41 m hoogte over te steken. Er zijn ook hologrammen, interactieve geluiden… kortom, het is aangenaam voor een korte rit van 2,5 km, maar ik raad het niet aan voor kinderen.

Dag 2

Kloofpark van Coaticook

De volgende dag komen we terug op precies dezelfde plaats om het park bij daglicht te ontdekken. De hangbrug die we gisteravond overstaken, is overdag indrukwekkender. Het is de langste hangbrug in Noord-Amerika. Het is slechts 41 meter van de grond, maar het uitzicht is zeer bevredigend. We deden precies dezelfde route als gisteravond (Foresta Lumina). Er is nog één pad te doen, langs de berg, maar we hebben al veel te doen vandaag dus die hebben we overgeslagen.

Ik raad u ten zeerste aan te stoppen bij de Laiterie de Coaticook Ltée voor een – zeer goed – zelfgemaakt ijsje. Ze verkopen ook andere zuivelproducten (kaas, melk…)

Onderweg…

Het is het ideale land om dennenbomen te planten, en overal zie je zulke mini-dennenboompjes, zo lief!

Sherbrooke

We gaan naar Sherbrooke, waarvan ik wat foto’s op internet heb gezien. Deze prachtige stad biedt een zeer mooie (en gratis) rondleiding langs 17 muurschilderingen, verspreid over de hele stad. Typ “circuit des murales de Sherbrooke” op Google Maps om de twee muurschilderingen te vinden die we op de foto hieronder hebben genomen. Het exacte adres van de muurschilderingen vindt u hier

Er is een paneel voor de grote muurschilderingen, en het spel is om de kleine details te vinden: een muis, een baby enz. Het is erg mooi en leuk. Op weg naar het dichtstbijzijnde benzinestation, zagen we er nog 3.

We lunchen bij OMG. Het restaurant lijkt op een kerk. Ik vind hun zalmtartaar lekker:

Oostelijke Townships Routes

Zij verbinden de grens van de Verenigde Staten met het dorp Richmond en gaan langs een dozijn bergtoppen waaronder Mount Sutton en Mount Orford. Om deze paden open te houden (zij lopen door vele particuliere eigendommen), moest lang met de eigenaars worden onderhandeld. Het onderhoud van de paden gebeurt met de hulp van de eigenaars, maar ook dankzij de vereniging die de onderhandelingen heeft aangevat. De toegang tot de paden is niet gratis, u kunt kiezen voor een dagpas of een jaarabonnement.

Wij hebben een klein stukje van dit pad genomen vanaf het moeras Réal D. Carbonneau ten noorden van Sherbrooke. De route vanaf dit moeras is slechts 2,5 km. Alle routes en wandelkaarten zijn hier beschikbaar

Al dit groen geeft me een heel goed gevoel, en het is heel rustig, fris, ik vind het heel mooi!

Onderweg…

Het leven is te hard! Te veel bloemen, pfff 😀

Lavendel Blauw

Het is nog geen lavendel seizoen, maar we maken gebruik van het feit dat we in de buurt zijn om naar Bleu Lavande te gaan. Op het hoogtepunt van het seizoen, moet het erg mooi zijn (en erg lekker ruiken). Voor het ogenblik is het allemaal groen, maar hun tuin is prachtig! Als u op zoek bent naar een uitzonderlijke locatie voor uw bruiloft, zoek dan niet verder!

Bolton Spa

Er zijn veel kuuroorden met thermaal water in de omgeving, maar na lang aarzelen kozen wij voor de Bolton Spa. Het ligt recht tegenover een waterval (prachtig) en je kunt zwemmen in de rivier onder de waterval. De spa bestaat uit verschillende warme baden, koude baden, sauna’s (verwarmd met houtvuur!) en hammams van allerlei soort. De baden zijn klein, maar omdat er meerdere zijn, voelt u zich niet benauwd. Het is er vrij druk (het regent een beetje, ideaal om in warm water te liggen), maar het is niet lawaaierig en er zijn rustkamers die met houtvuur worden verwarmd. Ik raad het aan! Als je na 17.00 uur gaat, is de toegangsprijs veel goedkoper.

Dat is hoe onze dag eindigt. Omdat we van plan zijn de volgende dag naar de andere kant van Montreal te gaan (naar Mont-Tremblant park), besparen we een hotelovernachting door gewoon weer in onze airbnb in Montreal te gaan slapen. Ik zal jullie over deze 3e dag van de roadtrip in een apart artikel vertellen.

Als u hetzelfde wilt doen als wij (maar dan in een logischer volgorde – want we hebben niet de kortste route genomen), klik dan hier om naar de Google Maps route te gaan.

Opmerking: we konden niet snel rijden vanwege de vele stopborden. De gemiddelde snelheid op deze wegen is 65 km/u.

• Autoverhuur: 40$CA/dag bij Avis, exclusief verzekering (JB heeft een verzekering met zijn American Express kaart , zie zijn review hier)
  • Benzine : 50$CA
  • Motel La Source : Reserveringslink: 107$CA voor een tweepersoonskamer, bij Foresta Lumina
  • Toegang
    • Combiticket Foresta Lumina + Coaticook park: 25,3$CA/persoon
    • Toegang tot het Mont-Orford park: 8,75$CA/persoon :
    • Dagpas voor de Eastern Townships Trails: C$5/persoon
    • Spa Bolton: C$47/persoon (handdoek inbegrepen)