Amérique,  Bolivie,  Carnets de voyage,  TDM

Potosí (Bolivia): de stad geclassificeerd door Unesco

JB zal u vertellen over de onmenselijke werkomstandigheden van de mijnwerkers in Potosí. Maar ik zal je vertellen over Potosi met zijn prachtige kerken en casas die dateren van de conquistadores. De stad is niet alleen een van de hoogste ter wereld (4070 m hoogte), het is ook de moeite waard omdat alle straten schuin lopen

Dag 1:

Route Uyuni – Potosí

De weg Uyuni – Potosí is erg schilderachtig. U kunt de salar van Uyuni van ver zien en zijn “reuzenspiegel” bekijken. Het is ongelooflijk!

Vervolgens doorkruisen we vele kleine dorpjes, met adembenemende landschappen. Zo gaat de 3u30 van de reis zeer snel voorbij

We worden afgezet bij de terminal van Antigua, buiten de stad. Al degenen die naar Sucre willen, moeten hier ook uitstappen en zich naar de andere busterminal begeven (Nueva Terminal), vanwaar de bussen naar Sucre vertrekken. Omdat wij ons van deze “val” bewust waren, hebben wij opzettelijk twee dagen in Potosí doorgebracht, om de stad en de mijn te bezoeken, alvorens later naar Sucre te vertrekken

Het grappige is dat er ongelooflijk veel mensen zijn die naar Sucre willen en bij de verkeerde terminal worden afgezet. Zij zijn dus lui om naar de andere terminal te gaan en nemen liever collectieve taxi’s (die nauwelijks duurder zijn dan de bus). Elke toerist die er een beetje verloren uitziet wordt omringd door 4 à 5 mensen die hem vragen of hij naar Sucre gaat, aangezien de eerste gevulde collectieve taxi de eerste zal zijn die vertrekt

Ons hotel ligt op 11 minuten rijden met de auto. We hebben geen keus. We moeten een taxi nemen. We houden een taxi aan met een logo dat officieel lijkt (een van de risico’s voor de toeristen in Bolivia is dat ze zich laten inschepen door een “valse taxi” die je naar een afgelegen plaats brengt om je met handlangers te strippen). 15$B vertelt hij ons, terwijl de Lonely Planet ons een tarief van 4$B/persoon vertelt. Bovendien schijnt de chauffeur ons hotel niet te kennen. We proberen zonder succes te onderhandelen over de race naar 10$B. Jammer, we zullen een tweede taxi stoppen, 10$B. Super! Deze chauffeur heeft het kompas in het oog, hij brengt ons naar ons hotel door rijstroken te volgen die nauwelijks breed genoeg zijn om een auto te laten passeren, parkeert in crenel op de straten in helling in 10 seconden horloge in de hand. Het is indrukwekkend! Als we uit de auto stappen, bedanken we hem hartelijk, zonder te vergeten hem te complimenteren voor zijn buitengewone rijgedrag

De receptionist van het hotel heeft ons verteld dat het mogelijk is om ook bussen te nemen voor 1,5$B. We zullen het de volgende keer doen als we naar de busterminal gaan. Ondanks de zeer slechte beoordelingen op TripAdvisor (alle logementen staan sowieso slecht aangeschreven in Potosí), vinden wij de kamer zeer acceptabel, ook al lijkt alles oud. We kregen zelfs een upgrade! Met een eigen douche (zeer warm). Erg blij met de kamer, we boeken nog een nacht en een tour om de mijnen te bezoeken de volgende dag voor JB (niet voor mij)

We slenteren door de straten van Potosi om bij San Francisco te komen, nu een museum. Deze kerk is zeer beroemd om zijn crypten waar u echte menselijke beenderen kunt zien (20$B/persoon). Daar komen we later nog op terug

We gaan verder naar de Plaza 10 de Noviembre, voor de kathedraal. Er zitten veel mensen op de bankjes, een kleine groep jongeren zingt rapmuziek, verkopers van geperst sinaasappelsap (tussen 5$B en 10$B) en donuts (1$B). Het is echt leuk!

We verdwalen in de steegjes en vinden het toeristenbureau dat ons voorstelt 10$B te betalen om naar de mirador van het tegenoverliggende gebouw te gaan. Hiervandaan hebben we een adembenemend uitzicht over de hele stad (het moet gezegd, omhoog gaan naar de mirador werd ons fataal – we ademen met onze mond wijd open – het is nogal zielig)

Het wordt er niet beter op met de auto’s uit de oudheid (vooral de buurtbussen) waarvan de uitlaatpijp een zwarte, giftige en stinkende rook uitstoot. Je stopt elke 30 seconden je neus dicht als je een bus passeert. Er is al niet veel zuurstof meer, de straten zijn hellend, gedwongen worden deze zwarte rook in te ademen doet me elke lust om de stad te verkennen verliezen. Het is jammer, want het is te mooi!

Dag 2: Reisroute te herhalen

Gisteren gingen we van 3500m hoogte in Uyuni naar 4070m hoogte in Potosí, dat is toch geen 500m? Daarom heb ik geen medicijnen genomen. De hoogteziekte zal niet meteen toeslaan, maar geleidelijk aan, om me de volgende dag helemaal af te maken. Gelukkig is het niet zo erg als in San Pedro de Atacama, ik heb alleen erg erge hoofdpijn, en zal de dag slapend doorbrengen

Als je ziek bent, verlang je het meest naar het eten van je land. Ik wou dat ik nu wat worst of papayasalade had

JB en ik hebben lang gediscussieerd over de haalbaarheid van een retourtje Cuzco-Havana. Als de richting Cuzco – Havana geen problemen oplevert, zou de terugreis problematisch kunnen zijn vanwege mijn problemen met de hoogte. Om naar Cuzco te gaan, gaan we van 0 hoogte in Havana, naar Bogota (2500m hoogte) met 12 uur tussenstop om te eindigen op 3500m in Cuzco. We hebben lang gezocht naar goedkope vluchten vanuit andere bestemmingen in Zuid-Amerika, tevergeefs

Dus besluiten we Havana te bezoeken aan het eind van onze wereldreis, maar dan vanuit Parijs (het retourticket vanuit Parijs is dezelfde prijs als vanuit Cuzco, is dat niet gek?). Ondertussen gaan we zo snel mogelijk naar Cuzco en Machu Picchu om het regenseizoen in februari te vermijden, terug te keren naar Bolivia en tenslotte… Paraguay door te steken naar de watervallen van Iguazu: nog een land om te bezoeken en de bonus om het op één na beste carnaval van Zuid-Amerika te ontdekken, naar het schijnt. Het is geweldig om dat soort landen in een opwelling toe te voegen. Plus, het is zuiniger dan de eerste reis die ik samenstelde voor Zuid-Amerika

Dus, in plaats van naar Sucre te gaan, gaan we zo snel mogelijk naar La Paz om Machu PIcchu te beklimmen in express mode. Het voordeel van La Paz is de hoogte (3500m) en de vele Franse, Vietnamese of Koreaanse restaurants waar ik op krachten zal kunnen komen

Dag 3:

Ik ben genezen! Tijd om onze bagage op te halen bij de receptie van het hotel en hier zitten we dan in een lokale bus om naar de busterminal te gaan. We kopen de kaartjes liever van tevoren, voor het geval dat. Een zeer goede beslissing, want we begrijpen snel dat met de bus gaan helemaal geen goede optie is. We zetten 40 minuten in om naar de Nuevo Terminal te gaan. Vanavond gaan we per taxi naar de terminal

De lokale bussen zien er zo uit. 50 is het busnummer. Er zijn ook U, F, G bussen… en de belangrijkste haltes zijn aangegeven op het bord. Het is echter niet duidelijk welke kant de bus op gaat, dus het is beter om het aan de chauffeur te vragen. Dit type bus bestaat ook voor lange afstanden. Het is niet zeldzaam dat er bussen rijden naar Uyuni en Oruro

Er zijn ongeveer tien busmaatschappijen bij de terminal. Ze gaan naar Sucre, Cochabamba, La Paz, Tupiza… maar Trans Copacabana S.A werd ons aangeraden door de hotelreceptionist voor La Paz. Nachtelijke busreizen zijn bijzonder gevaarlijk in Bolivia (vanwege de dronken chauffeurs), het is beter om een goede maatschappij te kiezen. 100$B/persoon later, hebben we onze tickets, 2 plaatsen in cama (de beste categorie, volledig liggende stoel)

We zullen om 7:00-7:30 in La Paz aankomen. De receptioniste van ons hotel waarschuwt ons dat we beter tot 8 uur ’s morgens in de terminal kunnen blijven en dan een taxi van de maatschappij “Terminal” kunnen nemen. Een taxi aanhouden op straat of rondlopen in de terminal van La Paz is erg gevaarlijk

Na deze weinig geruststellende aanbevelingen besluiten wij hier geld op te nemen en niet in La Paz

We stoppen bij de Mercado Central om te eten, 10$B/persoon, we namen Calde de Res (een soep met een enorm stuk vlees en 2 aardappelen) en Albondiga (gehaktballetjes met pasta). Het is goed en goedkoop!

Ernaast, zijn er “salade bar” type kraampjes. We kopen onze salade per gewicht. Het is te verleidelijk, maar we gaan vanavond met de bus, het is beter geen risico’s te nemen

JB voor de Mercado Central

Aan de andere kant van de centrale markt, een prachtige kerk

• Hostal San Pedro Velmont: 124$B/nacht met twin bedden (+50% duurder als het een double bed is), ontbijt inbegrepen
  • Wasserij in het hotel: 10$B/kg
  • Voedsel
    • tussen 10$B en 25$B/schotel in lokale restaurants
    • 5$B voor een 2L fles water in supermarkten
    • 5$B – 10$B voor geperst sinaasappelsap
  • Bezoeken (prijs per persoon)
    • 100$B het bezoek van de mijnen (de prijs varieert sterk van agentschap tot agentschap), wij gingen via ons hotel dus was het goedkoper
    • 25$B aan geschenken voor minderjarigen
    • 20$B het bezoek van San Francisco (er is hier ook een uitzichtpunt)
    • 10$B toegang tot het uitkijkpunt bij het toeristenbureau
  • Bus: Uyuni -> Potosí: 30$B met 11 de Julio. Bussen vertrekken dagelijks vanuit Uyuni naar Potosí om 10.00 uur en 13.30 uur met Emperador; en om 11.30 uur en 18.00 uur met 11 de Julio. Dit zijn de twee beste busmaatschappijen die vanuit Uyuni vertrekken
  • Vervoer
    • Taxi: 5$B/persoon van de Aguia terminal naar het stadscentrum
      • 8$B/persoon van de Nuevo terminal naar het stadscentrum
    • Lokale bus: 1,5$B/reis, te betalen aan de uitgang van de bus. Je kunt de bus overal nemen en overal uitstappen

Praktisch advies

• Vervoer
    • Bussen naar Uyuni vertrekken vanaf de Antigua terminal
    • Bussen naar Sucre en La Paz vertrekken vanaf de Nueva Terminal.
    • Alle bussen die naar La Paz vertrekken zijn nachtbussen, de vertrektijden van de bussen (niet volledige lijst) zijn beschikbaar op de website www.potosy.com.bo
    • Het is mogelijk om gedeelde taxi’s te nemen om naar Sucre te gaan (3 uur rijden), de stad Potosí is tamelijk veilig. Dat zullen we in La Paz bijvoorbeeld niet doen.
  • Bergziekte
    • Loop hier niet te snel, ren niet de straat op, neem de bus als het moet (1,5$B), te betalen aan de uitgang van de bus
    • Neem medicijnen voordat je naar Potosi komt
  • Poets je tanden met mineraalwater, het leidingwater hier is te hoog in metalen
  • Bereid je psychologisch voor op de uitlaatgassen, de stad is ultra vervuild
  • Kies altijd een hotel met warm water (indien mogelijk met verwarming), omdat de stad op grote hoogte ligt, is de lucht ’s avonds ijskoud.