Carnets de voyage,  Espagne,  Europe,  TDM

Granada (Spanje): Het Alhambra, flamenco en Segway

Ons verblijf in Andalusië zou niet compleet zijn zonder een weekend in Granada, waar het prachtige Alhambra-paleis al eeuwen op ons wacht

Hoe er te komen

Vanuit Sevilla: met de trein of de bus
Op dit moment zijn er werkzaamheden waardoor we niet met de trein kunnen, daarom nemen we de bus met de maatschappij ALSA
Vertrek : Plaza de Armas in Sevilla
Duur: 3u-3u30
Prijs: tussen 45€ en 60€/persoon/retour vanuit Sevilla

Eerste dag

We komen rond 14:30 uur aan bij het busstation. We zien een stand die segway tours aanbiedt en boeken voor dezelfde avond om 17 uur (35 € voor een tour van 2 uur per persoon in plaats van 50 €)

1,4€/persoon later en de SN1 bus brengt ons rechtstreeks naar het stadscentrum. Het restaurant La Milagrosa Irreverente werd ons aanbevolen. Ik hield van mijn tortilla!

De tijd om in te checken in het hotel en onze koffer leeg te maken, is het al tijd om aan onze segway tour te beginnen

Ons Play Granada kantoor bevindt zich direct naast de Plaza Nueva (zie de “PLAY” knop aan de muur? Ze zijn daar, op de 1e verdieping)

We tekenen een document voor de verzekering en dan neemt onze gids Antonio ons mee naar de Plaza Nueva om ons te leren hoe we een segway moeten gebruiken (gaan, draaien, stoppen). De eerste seconden was ik een beetje ongerust, maar na een minuut training is alle ongerustheid van mijn gezicht en dat van Antonio verdwenen

Opmerking: de groepen bestaan uit maximaal 5 personen, maar we hebben het geluk dat we een privérondleiding kunnen krijgen. Als iemand in de groep echt slecht is in segway, zal het agentschap 2 gidsen sturen in plaats van één

We volgen Antonio en ontdekken de kleine hellende straatjes van Granada. Tegen de tijd dat we de top bereiken, zien we de zonsondergang zijn laatste zachte gloed verspreiden over het Alhambra

Kleine omweg in de zigeunerswijk, waar de huizen in grotten zijn gebouwd

We gaan langzaam omhoog met de segway, zonder moe te worden in tegenstelling tot de voetgangers die veel moeite schijnen te hebben… om de Mirador San Nicolas te bereiken, die ons op dezelfde hoogte brengt als het Alhambra. Sorry voor de kwaliteit van de foto, maar in het echt, is het prachtig

De tijd gaat supersnel voorbij, het is al 2 uur dat we op de segway rijden, dat is 8km!!! Ik zou dat niet graag te voet hebben gedaan. Antonio laat ons de segway testen in heel kleine baantjes in een grote helling, we slagen zonder moeite voor de test. We zijn professionals nu!

Tweede dag

Op de Plaza de Bib-Rambla zijn er verschillende churrerias, die geweldige ontbijten verkopen. We kiezen er willekeurig een uit, de ontbijten hier zijn echt goed (en goedkoper als we aan de balie zitten). In principe komen we weg met 6,5€ voor dit alles! Ik kan het ten zeerste aanbevelen (lees hier meer over het Andalusische ontbijt)

We nemen dan de C3 bus (de C4 is ook goed) die ons precies bij de ingang van het Alhambra afzet. We hebben de kaartjes al 2 weken geleden gekocht, dus we mogen naar binnen zonder te wachten

Het Alhambra bestaat uit verschillende paleizen. U kunt de andere paleizen op elk moment bezoeken, maar de toegang tot het Nasrid-paleis staat op het ticket aangegeven. Je mag laat komen, maar je mag niet te vroeg komen 🙂

Vanaf de hoofdingang moeten we nog 15 minuten lopen om bij het Nasrid Paleis te komen, waar we om 12.30 uur naar binnen kunnen. Het is 12.15 uur en we staan in de rij met ongeveer 50 andere mensen die ook een afspraak hebben om 12.30 uur het paleis binnen te gaan

Het interieur stelt niet teleur. Het mag dan kleiner lijken dan het paleis in Sevilla, de zin voor detail is hier veel indrukwekkender

Er zijn veel “opslagruimtes” zoals die in de muur, die de structuur van de kamer weergeven

Water is overal, je hoort het overal. Het is indrukwekkend te weten dat we op de top van een heuvel staan

Het is gewoon… te goed!

We hebben verschillende Andalusische steden bezocht, maar dit is de eerste keer dat we zo’n plafond zien, wat een mooi fractal-effect geeft

Vanaf het paleis hebben we een indrukwekkend uitzicht over de hele stad Granada

We verlaten dit paleis om naar Generalife te gaan (je spreekt het uit als khénéral-li-phé, in het Spaans), het zomerpaleis. Het ligt hoger, is helemaal wit en de tuinen zijn mooier

We liepen terug om het Palacio de Carlos V, Alcazaba enz. te bezoeken, maar ik was erg moe na 3 uur lopen dus namen we de C3 bus terug

S Avonds gaan we naar het Casa del Arte Flamenco om een ongelooflijke flamencoshow te zien die 1 uur duurt (15€/persoon). Ik vond het echt leuk omdat de kamer klein en intiem is en je goed kunt zien

We eten in een restaurant/tapas bar die zeer bekend is bij de lokale bevolking Los Manueles. Zoals gebruikelijk wordt bij elk besteld drankje een tapa aangeboden. Omdat er geen stoelen zijn, eten we staand aan de toog, net als de plaatselijke bevolking

Dag drie

We volgen het pad langs de rivier, parallel aan het Alhambra. We bezoeken El Banuelo, een oud bad. Het ticket van 5€/persoon geeft ons toegang tot twee andere monumenten …

…waaronder de Casa Horno del Oro. Dit is het verschil tussen het huis van de rijken en het huis van de koningen. De decoraties zijn minder druk, de tuinen minder weelderig. De deuren hebben schuine kanten, zodat je in de winter via de zijkanten naar buiten kunt en niet de grote deuren hoeft te openen

Enkele foto’s van de straten van Granada

We eindigen ons verblijf in Granada bij de tapasbar La Riviera die gelukkig om 12:30 nog niet vol zit. Voor 6€ voor twee, eten we ons vol. Als het eten niet geweldig is, is de sfeer wel cool

Dan nemen we de SN1 bus naar het treinstation en vervolgens de Alsa bus naar Sevilla (3 uur in een bus die sterk naar toiletten ruikt, snif)

390€ voor twee voor 3 dagen, vanuit Sevilla

• Vervoer: Alsa bus (alsa.es), tussen 45€ en 60€/persoon vanaf Sevilla
  • Stadsbus : 1,4€/persoon (SN1 station <-> stadscentrum; C3/C4 stadscentrum <-> alhambra)
  • Hotel: Hotel Las Nieves, 35€/nacht op weekdagen, 65€/nacht in het weekend
  • Bezoeken
    • Alhambra: 15€/persoon, algemeen ticket (2 weken vooraf te reserveren voor het weekend, en 1 week vooraf tijdens de week op https://tickets.alhambra-patronato.es)
    • Segway tour : 35€/persoon voor 2u in Play Granada : http://playgranada.com/
    • El Banuelo + 2 andere monumenten: 5€/persoon
    • Casa del Arte Flamenco : 15€/persoon
  • Restaurant: tussen 6€ en 28€ voor twee maaltijden, dranken inbegrepen

Aanbevolen restaurants

• Ontbijt bij de churrerias op de Plaza de Bib-Rambla
  • La Riviera tapas bar (voor de sfeer)
  • Tapasbar Los Manueles (voor de sfeer en het lekkere eten)
  • Restaurante casa salvador (Calle Duante)