Asie,  Cambodge,  Carnets de voyage,  TDM

Tempels van Angkor (Cambodja): Ta Som, Neak Pean, Banteay Srei, Banteay Samre, Kbal Spean, Banteay Prom, Ta Nei, Mebon Occidental – Reisdagboek

Vandaag neemt onze reisagenda u mee naar de volgende Angkor tempels: Ta Som, Neak Pean, Banteay Srei, Banteay Samre, Banteay Prom, Mebon Occidental, alsmede de rivier van 1000 lingas: Kbal Spean en het Vlindercentrum

Lees het reisverslag van onze eerste 2 dagen in Angkor
Lees het reisverslag van onze 3e dag in Angkor

Dag 4

We worden vergezeld door een van JB’s collega’s, die voor de vakantie naar Cambodja is gekomen. We huren met z’n drieën een tuk-tuk. De chauffeur, Kimly, is erg aardig. Aangezien hij zijn huwelijk probeert te financieren dat binnen 2 weken zal plaatsvinden, is hij hard op zaken en betalen we het tarief van 20$ in plaats van de gebruikelijke 15$

We nemen onze vriend mee naar de tempels die we erg mooi vonden, zoals Ta Prohm, Banteay Kdei en Bayon. Maar we hebben u deze tempels al laten zien in de vorige twee reisverslagen, dus we zullen u alleen de twee tempels laten zien die we voor de eerste keer bezochten

Ta Som

Het is een mooie kleine tempel, met een grote verrassing aan het eind van de rondleiding: de achterdeur bedekt door de wortels van een honderd jaar oude boom

Neak Pean

Een vriend vertelde me dat het zijn favoriete tempel was. Dus ik heb geen andere keuze dan er heen te gaan en het zelf te controleren. De tempel ligt op een eilandje. Om er te komen, steken we een kleine houten loopbrug over. Het uitzicht is adembenemend! Indien mogelijk bij een blauwe en bewolkte hemel om het op het water te zien weerkaatsen

De tempel zelf is niet erg mooi, je kunt er niet eens dichtbij komen. Maar ga er heen voor het waterbassin!

Dag 5

Een andere vriend vertelde me over Banteay Srei, de mooiste tempel van Angkor, ongeveer 30 km van Siem Reap. We zijn gemotiveerd om er heen te gaan, vooral omdat er ook een rivier met 1000 lingas naast de deur is (Kbal Spean)

Deze keer, omdat de weg lang is, besluiten we een auto met chauffeur te huren via ons hotel voor 50$. Het is de manager van ons hotel die ons er naartoe rijdt. De klas! We verblijven nu al 2 weken in dit hotel en we waarderen de manager zeer. Hij spreekt zeer goed Engels en dankzij zijn 15 jaar ervaring als reisleider, taxichauffeur, hotelmanager… konden we hem veel vragen stellen over Cambodja, wat te eten, hoe verzekeringen werken enz

Kbal Spean

Een pas om onze buddy met zijn hotel te zoeken en dan is het nog 1 uur rijden. Men stopt eerst bij Kbal Spean omdat de weg daarheen om 15 uur is afgesloten. Zo veel om geen risico te nemen en om er eerst in te gaan

Na 25 minuten lopen (het gaat langzaam omhoog maar we zitten in de schaduw in de jungle dus het was niet erg zwaar), ontdekken we de eerste religieuze sculpturen

…gevolgd door honderden lingas (fallusvormig), die verwijzen naar een Hindoe-god (vraag me niet welke, ik ben het vergeten). Volgens onze gids wordt het water dat over deze lingas stroomt heilig, vandaar de ligging van deze lingas op de bodem van de rivier

Net boven een waterval zien we een groep monniken en in het wit geklede mensen die een soort “doop”-ceremonie uitvoeren. Het is mogelijk dat zij komen om iets aan de godheden te vragen, of dat zij komen om de godheden te bedanken omdat zij hun hebben gegeven wat zij vroegen

We vervolgen het pad en staan onderaan de kleine waterval. Het water ziet er zo schoon uit (en het is heilig, na zoveel lingas te hebben doorkruist) dat onze twee mannen het niet kunnen laten een frisse douche te nemen onder de waterval

Het kost ons een goed half uur om beneden te komen. Het is niet makkelijk, maar we zagen veel oudere toeristen onderweg. Natuurlijk zijn ze niet erg snel, maar het is niet te moeilijk voor ze

We lunchen rustig ter plaatse terwijl we wat mensen kijken

Banteay Srei

We nemen weer de weg om naar Banteay Srei te gaan, de roze tempel, of de “vrouwentempel”, Srei betekent “vrouw”. Het is een kleine tempel, want hij is niet gebouwd door een koning, maar door zijn broers. De stenen die voor de bouw zijn gebruikt hebben een roze kleur, vandaar de bijnaam “roze tempel”. Het is werkelijk de mooiste tempel van Angkor, want de reliëfs en beeldhouwwerken zijn ongelooflijk, gemaakt door de beroemdste beeldhouwers van die tijd

Gelukkig bezoeken we hem aan het begin van de middag, want ’s morgens wordt deze tempel overspoeld door bussen Chinese toeristen

Vlindercentrum

Wie houdt er niet van vlinders? Dus als onze chauffeur voorstelt om naar het vlinderreservaat te gaan, zeggen we meteen ja. Het bezoek kost 5$ en een zeer enthousiaste gids vergezelt ons om ons de verschillende soorten vlinders te tonen, de cocons, de rupsen… kortom de volledige cyclus van een vlinder

Helaas zien we niet zo veel vlinders, omdat veel vlinders dood zijn gegaan door het zeer koude weer (20°C!!) een paar dagen geleden. Maar dit centrum maakt deel uit van een groter project om plaatselijke boeren op te leiden in het herkennen en produceren van vlinders en ze te verkopen aan tentoonstellingen en dierentuinen. Hierdoor kunnen zij meer geld verdienen. Het centrum koopt ook cocons van boeren, kleine voor 25 cent en grote voor 50 cent. Een gemotiveerde boer kan tot 200 dollar per maand verdienen aan de verkoop van cocons. Vlinders beschermen betekent ook afzien van bestrijdingsmiddelen

Het centrum heeft echter weinig bezoekers en heeft moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Dus onze gids zei dat we hen konden steunen door drankjes te kopen – of over hen te praten. En dat is wat ik doe op deze blog 🙂 Ga je gang, het centrum heet Banteay Srey Butterfly Centre (BBC) en ligt niet al te ver van de Banteay Srey tempel

Banteay Samre

We arriveren bij Banteay Samre rond 16:30 uur, het is een tempel een beetje uit het centrum maar bereikbaar per scooter vanuit Siem Reap. Maar omdat het onze weg is, maken we van de gelegenheid gebruik om hem toch te bezoeken

We zijn alleen op de plek. Wat een luxe! Het is zo leuk om een tempel te bezoeken zonder de gebruikelijke horde toeristen. Alleen een groepje kleine Cambodjaanse jongens vergezelt ons, zij spelen verstoppertje in de tempel

De complete stilte, een vervallen tempel, het zachte licht van de zonsondergang… we hielden van dit moment van genade

Dag 6: Bezoek aan de tempels met een Engelssprekende gids

Dit is onze 6e dag bij de Angkor tempels. We zijn bijna archeologen! Vandaag besluiten we een Frans sprekende gids Watanabe te betalen – die ons bij het hotel ophaalt met een tuk-tuk vriend, alles voor $60 per dag

Gelukkig zijn we maar met 3 + de gids (waaronder 2 superslanke) want de tuk tuk kan niet meer mensen bevatten. We bezoeken Ta Prohm opnieuw omdat onze vriend hem maar één keer heeft gezien en deze tempel minstens 2 bezoeken verdient

Ta Nei

Daarna bezoeken we Ta Nei, een tempel verborgen in de jungle. Het pad is smal, maar je kunt er met een tuk-tuk komen. De tempel is niet gerestaureerd, we moeten een berg van stenen beklimmen om de site te bezoeken. Maar dit geeft ons een goed idee van hoe de andere tempels eruit zagen toen ze werden herontdekt

Thommanon

Deze kleine tempel was zeer belangrijk omdat in die tijd, alvorens een nieuwe tempel te bouwen, de koning hier (en naar de tegenoverliggende tempel) moest komen om een ceremonie uit te voeren en te bidden dat het werk goed zou verlopen. De naastgelegen Ta Keo tempel had deze ceremonie overigens niet en de werkzaamheden moesten worden stilgelegd vanwege de vele arbeidsongevallen tijdens de bouw

Bayon

We komen net langs de Bayon tempel, waar artefacten te zien zijn die ons het gereedschap tonen dat gebruikt werd om de stenen te hakken en te polijsten

Vervolgens lopen we 3 km langs de muren van Angkor Thom, waarbij we een geheime doorgang ontdekken die was gereserveerd voor de koning (om zo nodig de stad te ontvluchten), een verborgen tempel – het rendez-vous van geliefden voor zonsondergang. We worden vergezeld door tientallen vlinders, klein en groot, blauw, wit, geel..

Het is echt super, want dit zijn plaatsen die we zonder gids niet kunnen ontdekken

Onderweg ontmoeten we een groep toeristen op Vespa scooters. Elke toerist wordt gereden door een scooterrijder (aangezien toeristen niet geacht worden zelf te rijden), het is een heel goed idee denk ik, maar het zal ook wel duur zijn

Banteay Prom

Hier is nog een tempel die helemaal verloren ligt in de jungle en die we de vorige keer met de scooter niet hadden kunnen vinden. Maar dankzij de motivatie van de gids en de tuk-tuk, konden we er toch heen, per tuk-tuk. We hadden een paar schrikmomenten (tuk tuk die te ver naar links helt, of pad vol zand), maar we zijn zo blij dat we alleen op het terrein zijn

West Mebon

Western Mebon is een tempel op een klein eiland in het midden van een enorm waterreservoir. We hebben ook geprobeerd het per scooter te bezoeken, maar dat mocht niet baten. In feite moesten we de lange weg rond het vliegveld van Siem Reap nemen, en niet de kortere wegen zoals Google Maps ons liet zien

Om bij de tempel te komen, moet je betalen voor een bootje ($20), maar omdat we Mebon Oriental, de exacte kopie aan de andere kant, al hebben bezocht, zien we het nut er niet van in

De gids beveelt aan dat we hier lunchen. Zeker, er zijn gegrilde kip standjes, maar wat nog meer? Dan laat hij ons een soort drijvend huis zien, toegankelijk via een zeer gevaarlijke houten trap. Maar je bent of een rugzaktoerist of niet. We kopen wat gegrilde kip bij de buren en vragen of ze die naar ons brengen, want ik zie mezelf niet met volle armen deze trap afgaan

En dan… verrassing!

Beneden zijn vele hangmatten geïnstalleerd, om ons een goed dutje aan de rand van het water te garanderen

Een paar minuten later kwamen de kip en de drankjes. Uitgehongerd, en omdat de kip ook erg lekker is, aten we alles op. Suikerriet sap en kokosnoot sap als drankjes, het is perfect!

Ohlala, het leven is zo hard!

De gids is erg aardig en wacht op ons tot we een dutje hebben gedaan. Ernaast zijn Cambodjanen aan het vissen, terwijl kinderen in het water zwemmen. De tijd lijkt stil te staan, alleen het geluid van het water veroorzaakt door de boten wekt ons van tijd tot tijd

Dat is het, dat is het einde van deze super drukke dag

We hebben echt genoten van de tempels van Angkor met onze 7-daagse pas. Ik zal nog een artikel schrijven om u te vertellen over onze andere activiteiten in Siem Reap

• Angkor Ticket: 7 daagse pas $72/persoon
  • Tuk-tuk een dag om de verste tempels te bezoeken: 15$-20
  • Auto voor één dag (Kbal Spean, Banteay Srei, Banteay Samre en Vlindercentrum): $50
  • Engelssprekende gids + tuk tuk om afgelegen tempels te bezoeken die verborgen liggen in de jungle: $60
  • Lunch in Mebon Occidental (met hangmat): $3/persoon
  • Lunch in Kbal Spean: 6$/persoon

Contactgegevens en nuttige links

• Ons hotel: Sakun Angkor Boutique. Het is altijd goedkoper om tuk tuk en auto’s via ons hotel te boeken dan op straat
  • Franssprekende gids: https://www.facebook.com/watanabe.piseth

Tips

• Er zijn twee plaatsen waar je een rivier van 1000 lingas kunt bezoeken in de buurt van Siem Reap. Wij kozen voor Kbal Spean omdat het bezoek ervan is inbegrepen in het Angkor ticket. Maar er is een andere berg met grotere watervallen die 20$ kost om binnen te gaan.
  • Neem geen gids om de bekende tempels te bezoeken, want de gidsen die wij ontmoetten lijken hun kennis over elk van de reliëfs van elke tempel te reciteren, en besteden niet al te veel aandacht aan de beste tijd om te bezoeken zonder de menigte. Of het nu de gidsen zijn of de tuk tuks, voor hen is het de hele tijd druk, ze geven niet echt goede raad over de bezoekuren. Het is dus aan u om standvastig te zijn en een route zonder drukte te eisen – zelfs als dat betekent dat u zelf wat onderzoek moet doen en een route moet voorstellen die volgens u het beste is.
  • Wij raden u aan om net als wij met een gids de tempels te bezoeken die verborgen liggen in de jungle, en aan te dringen op de geheime plekjes, ver van andere toeristen en de drukte.
  • De andere tips + gids om de tempels van Angkor te bezoeken zijn hier beschikbaar