Afrique,  Carnets de voyage,  Croisière sur le Nil,  Égypte,  Louxor,  TDM,  Tour du Monde

Dagen 2 & 3 in Egypte : Karnak Tempel en Nijlcruise

Als je ze nog niet gelezen hebt, lees dan ons eerste reisdagboek in Egypte en het tweede.
Vandaag neem ik jullie mee naar de Karnak tempel in Luxor en ontdek onze boot op de Nijl.

Einde van dag 2 in Egypte

Vanavond hebben we een privé-auto geboekt om ons naar de Karnak tempel te brengen, een uurtje op ons te wachten en ons dan terug te brengen. We zijn van plan om de geluids- en lichtshow daar bij te wonen.
De geluids- en lichtshow in de Karnak tempel is niet de beste in Egypte, maar we willen een voorproefje van de tempel hebben voor het grote bezoek morgen. De show in het Frans is vandaag om 21.00 uur (let op, het verandert elke dag). We komen 20 minuten te vroeg, zijn de eersten en de kaartjesverkoper legt ons uit dat we minstens 10 toeschouwers nodig hebben om de show te laten doorgaan. We moeten nog even wachten, of we kunnen de 10 kaartjes kopen 😀 gelukkig komt er om 21.00 uur een groep klanten (waarschijnlijk van een cruise) aan en gaat de show door (voor 250 pond/persoon).
De voorstelling begint met de oude pier met sfinxen, waarna de in het Frans voorgelezen tekst ons uitnodigt voorwaarts te gaan naar de tempel.
Zij geven een zeer mooie voorstelling van het eerste voorhof, dat een mengeling is van tempels en overblijfselen van verschillende farao’s. Dankzij het licht wordt het werk van deze of gene farao verlicht, wat het begrip vergemakkelijkt. Maar als we bij de grote zuilen komen, ben ik de tekst helemaal kwijt, en ik viel bijna in slaap voor het heilige meer.

Hoe dan ook, met het licht, zijn sommige hiërogliefen makkelijker te lezen/zien op deze manier.

Dag 3: Karnak Tempel en ontdekking van onze boot

Vandaag hebben we een afspraak om 7:45 uur bij de receptie van het Pavillon Winter Hotel. Gelukkig weten we, dankzij de verwarring van onze aankomst in Luxor de dag ervoor, dat het niet de receptie van ons hotel is, maar van het andere hotel van hetzelfde complex, 20 meter verderop. Een gids komt ons ophalen. Vanaf vandaag en gedurende 6 dagen reizen we op een dahabiya (kleine traditionele boot) met het Frans-Egyptische agentschap Les Gréements du Nil, het beste van het beste op het gebied van Nijlcruises.
Een paar dagen voor onze aankomst in Luxor schreef Sara, de baas van het agentschap, ons dat we een upgrade hadden gekregen om niet met 12 andere klanten te reizen, maar met slechts 2 andere klanten, op een kleinere maar oudere en traditionele boot, el Khedewi.
We voelen ons zo bevoorrecht, niet alleen om op deze boot vol geschiedenis te zijn, maar ook om slechts met 4 op de boot te zijn + onze gids. Maar ik zal je er later meer over vertellen.

Tempel van Karnak

Vandaag gaan we, voordat we de boten nemen, de tempel van Karnak bezoeken, die we gisteravond al even hebben bekeken. Het bezoek wordt afgelegd met een gids van een Egyptoloog en dat is veel beter, want deze tempel is zo complex en enorm groot dat het moeilijk zou zijn geweest om alles alleen te begrijpen. Wij komen rond 8 uur bij de tempel aan en behoren tot de bevoorrechten om deze tempel te bezoeken met zeer weinig toeristen (de groepen cruises zullen later arriveren).
De tempel is gewijd aan de god Amun, god van de zon. Hij is de belangrijkste god en iedereen wil tempels voor hem bouwen en offers aan hem brengen.
We beginnen bij de oude pier met de sfinxen. Wees voorzichtig, dit is niet het steegje dat verbonden is met de Luxor tempel.

We komen op de binnenplaats en zien rechts de tempel van Ramses III, heel mooi. Deze binnenplaats is een beetje moeilijk te begrijpen met een veelheid van constructies die in verschillende tijden zijn gemaakt.

in het midden bevindt zich een grote steen van albast waar de priesters de offers voor de goden in legden. Ik weet niet waarom, maar ik vind deze steen echt mooi, ik wil hem echt aanraken, terwijl ik de monumenten gewoonlijk niet aanraak om ze niet te beschadigen.

En voor ons staan honderden zuilen (ook te zien in de film “Murder on the Nile” achter de pyloon.
Deze kolommen zijn verdeeld in drie delen. In het midden van de hogere zuilen is een open bloemvorm (papyrus). Links staan zuilen met hiërogliefen over Sethi I (gesloten lotusbloemen) en rechts zuilen met hiërogliefen over Ramses II zijn zoon.

Dit is hoe het spel er vroeger uit zou zien.

De zuilen zijn nog zeer goed bewaard gebleven, en op sommige plaatsen, de kleuren ook. Het zijn er wel honderd!

In tegenstelling tot andere gidsen, legt de onze niet alleen de voorstellingen op de muren uit, maar leest ook de hiërogliefen voor ons. Dus tonen ze ons de scènes en de hiërogliefen ernaast. Hier is een belangrijke scène, waar we zien dat de farao een aanbod doet aan de Godin Wahakao (niet zeker van de spelling, een vorm van Isis). En rechts zien we de boom des levens(Ichet), en de farao die de sleutel des levens ontvangt.

Dit tafereel toont de offers die aan de goden werden gebracht: twee obelisken, vele juwelen, vazen…

In een kleine kapel (waar Hatsjepsoet werd gekroond) zien we voorstellingen van haar die door de volgende farao (haar schoonzoon die haar niet erg mocht) worden uitgehamerd.

Op een andere plaats kunt u zeer goed bewaarde kleurentekeningen van Alexander de Grote zien. Dit heiligdom is verborgen achter een houten deur, maar we mogen naar binnen. Het is echter niet gemakkelijk te vinden.

In principe, om u het waarom en hoe van de voorstellingen uit te leggen. De oude Egyptenaren geloven in de kracht van deze voorstellingen, dat zij de mogelijkheid hebben om de ziel van een God… of de farao in de voorstellingen te brengen. Dus als er op een dag geen echte offers meer zijn, zullen alle voorstellingen die op de muur zijn gemaakt veranderen in echte offers. Daarna, toen de kopten deze plaatsen begonnen te bezetten (op de vlucht voor de Romeinen), wilden zij de voorstellingen beschadigen en vernietigen door erop te hameren, omdat zij ook geloven dat deze voorstellingen de “ziel” van de farao herbergen.
Het gewone volk had geen toegang tot de binnenkant van de tempel zoals wij tegenwoordig, alleen de priesters. Dus als ze de tempel komen bezoeken, kunnen ze alleen rond de tempel gaan, buiten, met een priester. Er zijn scènes die gebruikt worden als propaganda, van deze of gene farao die de vijand verdrijft, die Egypte beschermt… scènes met offers, die de bezoekers aanzetten om ook offers te brengen.
We komen aan bij het heilige meer en zien verschillende pylonen die gerenoveerd worden.

Hier zien we twee obelisken. De grootste rechts is de toren die door Hatsjepsoet werd gebouwd. Normaal worden obelisken met twee tegelijk opgericht, maar vele zijn verloren gegaan of omgevallen.

De kever, die de zon elke dag voortduwt, zodat hij weer verschijnt. Aangezien de kever zelfbevruchtend is, zijn wij er zeker van dat hij nooit zal verdwijnen, evenmin als de zon.

De boom des levens

Belangrijke scène van de offers. We zien de farao die het wierook aansteekt en het schudt, en de priesters die de boot dragen. We zien de priesters in verschillende exemplaren (over elkaar heen gelegd) omdat er verschillende zijn.

Het bezoek is echt interessant omdat onze gids Bassem egyptoloog is en weet hoe hij hiërogliefen moet lezen. Ik ga niet alles opschrijven wat we tijdens het bezoek hebben gezien en begrepen, want dan ga ik misschien weg om een boek te schrijven. Ik zal dit artikel later afmaken als ik in Marokko ben.
Hoe dan ook, hij beloofde ons een cursus hiërogliefen als we op de boot zitten.
We zijn blij dat we deze tempel hebben bezocht in goede omstandigheden (onze gids bracht ons soms naar plaatsen waar helemaal niemand was) en vroeg in de ochtend omdat de zon dan al hard stond te schijnen. En vooral, aan het eind van ons bezoek rond 10:30 uur, staat er een vreselijke menigte voor de ingang.

Ontdekking van onze boot

Onze boot ligt in Esna, want om van Luxor naar Aswan te gaan, is er een dam in Esna en kleine boten zoals de onze kunnen beschadigd raken als ze door de sluizen van Luxor gaan. Dus de boot is afgemeerd na de sluizen.

Onze dahabeya ”el Khedewi” is gebouwd in 1897 tijdens het Ottomaanse tijdperk – het lag tientallen jaren verlaten aan de oevers van de Nijl – het is volledig gerenoveerd en biedt plaats aan 5 personen aan boord – het is uitgerust met een suite met eigen balkon / terras – een cabine met een tweepersoonsbed – een cabine ”single” – alle zijn voorzien van een eigen badkamer.

Ik laat je de video hier ontdekken:

Hier is onze prachtige dahabeya “el Khedewi”, een boot voor maximaal 5 personen. De ultieme luxe !

Het bovendek met onze matroos Ali. Dit is de plaats waar we maaltijden gebruiken en uitrusten terwijl we de taferelen van het Nijlleven gadeslaan.

Onze lunch op de boot, het is te lekker!

Een andere dahabiya gezien vanaf onze boot. Hij is groter en zwaarder dan onze boot. Waarschijnlijk met een dozijn toeristen.

En hier is de dorps felucca, die dient om de twee oevers te verbinden

Het privé balkon van de koninklijke suite. We waren daar uitgenodigd door onze buren op de boot. Dank aan hen!

Hoe is het leven op de boot?

Ze is een gerenoveerde traditionele zeilboot dus ze is erg mooi met modern comfort. Als er genoeg wind is, gaan de zeilen open en zeilen we met de wind mee.

Hier is nog een dahabiya die uit volle zeilen vaart.

Als er geen wind is, trekt een sleepboot ons. Omdat het ver weg is, kunnen we het niet zo goed horen vanaf de brug. De sleepboot blijft altijd dicht bij de dahabiya. Een telefoontje en ze komen ons halen. Ze maken deel uit van de bemanning.

Elektriciteit is een paar uur per dag beschikbaar via een generator. Als er elektriciteit is, is er warm water. Onnodig te zeggen datinternet niet beschikbaar is en dat ik al deze artikelen schrijf dankzij de 4G van mijn Egyptische sim-kaart.
Er worden 4 maaltijden per dag geserveerd. De chef-kok kookt voor ons Egyptische specialiteiten om voor te sterven (wat niet het geval is voor de 200-persoons cruises). En als de tafel is afgeruimd, neemt de bemanning de maaltijd. S Avonds slapen ze op het dek, op de sleepboot of benedendeks waar matrassen zijn. Er is een hut voor de kapitein en de chef.
De gids heeft een hut helemaal voor zichzelf. Hij blijft van ’s morgens tot ’s avonds bij ons op het dek. Hij organiseert de bezoeken, legt ons het dagelijks leven van de Egyptenaren uit, laat ons de vogels zien die we vanaf de boot zien. In principe zitten we de hele dag op het dek en er is zoveel te zien dat we zelden een dutje doen.
De kamer wordt elke dag opgemaakt als we op bezoek gaan. Als er bezoek is, legt de boot aan. We lopen erheen of nemen een koets of tuk tuk om er te komen.

Alles is reeds inbegrepen in de geadverteerde prijs (althans voor ons bedrijf, wat niet het geval is voor andere), zodat wij ons werkelijk nergens zorgen over hoeven te maken, of de indruk te hebben dat wij geldautomaten op poten zijn, en dit is zeer waardevol.
JB vroeg of het mogelijk was om in de Nijl te zwemmen en de bemanning stopte op rustige plaatsen om hem daartoe in staat te stellen. Er zijn geen krokodillen meer op de Nijl en het water is vrij goed. De stroming is sterk, dus je moet niet te lang zwemmen.

De rest van de reis is hier

Waar we voor betaald hebben

Alles is al betaald door onze twee agentschappen, behalve:

• geluids- en lichtshow: £250/persoon
  • rondrit auto naar Karnak tempel + een uur wachttijd: 150 pond voor twee
  • diner: snack in het Winterpaleis: £150 voor twee

Bekijk hier de budget samenvatting van onze reis

Wat u zou hebben moeten betalen als u hetzelfde deed als wij als onafhankelijke

• Geluids- en lichtshow in Karnak: 250 pond per persoon
  • Rondrit auto naar Karnak tempel + 1 uur wachttijd: 150 pond voor twee (+20 pond fooi)
  • Diner : reken tussen 70 en 150 pond per persoon (+ 10% fooi)
  • Toegang tot de Karnak tempel (overdag): 140 pond

Advies

Ik heb jullie veel te vertellen over het kiezen van een cruiseschip, maar ik beloof dat in een andere post te doen, want ik geniet nog steeds van mijn reis op het schip 😀 FYI, we boekten een cruise rechtstreeks bij Nile Rigs, geen tussenpersoon agentschap. We kregen een upgrade om op dit luxe schip (El Khedewi) te mogen. Anders hadden we in een grotere boot gezeten, 15 mensen in totaal.

• Kom vroeg in de ochtend (Karnak tempel opent om 7 uur) om de drukte te vermijden.
  • Het licht in Karnak zal echter beter zijn in de namiddag (u bent tegen het licht in de ochtend).
  • De klank- en lichtshow is een beetje teleurstellend, maar als je tijd hebt, waarom niet. Ik zet hier de dienstregelingen en de beschikbare talen. Het is mogelijk om gratis een audiogids in de taal van uw keuze te lenen.