Afrique,  Carnets de voyage,  Croisière sur le Nil,  Égypte,  TDM

Dag 4 in Egypte : Bezoek aan El Kab en de tempel van Edfu

Als je ze nog niet gelezen hebt, lees dan de vorige reisverslagen (Dag 1, Dag 2, Dag 3)
Vandaag is onze 2e dag op de dahabiya (traditionele boot) en we zullen een aantal bezoeken brengen in klein comité

Dag 4 in Egypte

Bezoek aan El Kab

Vandaag ontbijten we om 7:30 uur. Het ontbijt is super stevig, met brood, een veelheid aan kazen, jam… en zelfs enkele mini croissants. Normaal eet ik geen ontbijt, maar als het met liefde geserveerd wordt, op het dek, met een prachtig landschap, kan ik geen nee zeggen

We ontscheepten rond 8:30 uur. Onze boot ligt aan de voorkant, en de andere boot is ook van hetzelfde bedrijf, maar die is groter met meer hutten

Een tiental kinderen staat ons al op te wachten met wat souvenirs die ze ons proberen te verkopen. Zij zeggen ons gedag, maar ik denk dat verkopen voor hen optioneel is, zij zijn gewoon blij ons te volgen en enkele Engelse woorden te herhalen die zij kennen

We zien enorme golfvormige wallen, die doen denken aan de mythe van de schepping van de wereld (zie de uitleg hieronder). Binnen deze wallen ligt een oude stad, maar die is gesloten voor toeristen. foto (van links naar rechts) : JB, onze gids en onze reisgenoten, twee gepensioneerden uit Nice, erg aardig en gepassioneerd over Egypte. Wij hebben het geluk met hen te reizen, want zij stralen alle drie een ongelooflijke energie en aura uit

Mythe van de schepping van de wereld: In het begin was er een oneindige en tijdloze watervlakte: de Noun (waarschijnlijk een metafoor voor de Nijl, een rivier die in de Egyptische samenleving van overwegend belang was). Toen baarde Atum, de demiurg, zichzelf uit de leegte en nam plaats op de oerheuvel die uit het water te voorschijn kwam. Daaruit heeft hij een paar voortgebracht: Shu, een antropomorf mannetje getooid met een struisvogelveer, is de god van de lucht, en Tefnut, een zoömorf vrouwtje (met een leeuwinnenhoofd), is de godin van het vocht.

We vervolgen het pad, tussen de suikerrietstruiken, de wallen en steken dan de rails over, dan een “snelweg” te voet..

…om de graftombes vanEl Kab te bezoeken. Er komen hier maar weinig bezoekers omdat deze plaats geen deel uitmaakt van het programma van de grote cruiseschepen. Alleen toeristen die per dahabiya (traditionele zeilboot) reizen, komen hier

Dit is het interieur van een tombe. Dit is heel anders dan de koninklijke graftombes die we in Luxor zien. Hier bezoeken we de drie graftombes van voormalige priesters/gouverneurs van de stad

Daardoor zijn de scènes en hiërogliefen anders, er zijn scènes uit het dagelijks leven, zoals oogsten, het bewerken van het land..

… of scènes van het transport van goud, hier gekomen uit Afrika en dan vervoerd per boot

Het bezoek is echt aangenaam omdat er weinig toeristen zijn. En we hebben ook een kleine preview van een klein Egyptisch dorpje

Op weg naar Edfu

We bewonderen het landschap vanaf de brug als onze gids ons een MAGNIFIEK huis aan de Nijl laat zien. Het behoort toe aan de Belgische missie die in El Kab werkt. Het werd ontworpen door de architect Clarke Somers, die ook Carter’s huis bij de Vallei der Koningen ontwierp. Daarom moet je de hele tijd op de brug zijn met de gids, anders riskeer je klompjes als deze

Tempel van Edfu

We lunchen op de boot (er is altijd een kleine soep aan het begin met citroen miaaam) en een veelheid van gerechten + het dessert. Het is een traktatie!

We komen om 13.00 uur in Edfu aan en aangezien we al klaar zijn en verder niets te doen hebben, vertrekken we meteen om de tempel te bezoeken. Dit is het voordeel van slechts 4 personen, er is geen inertie en het schema kan flexibeler zijn

We nemen een paardenkoets (die al op de kade op ons staat te wachten – wat een organisatie!) om naar de tempel te gaan (200 pond heen en terug, maar al inbegrepen in onze tour). Op de foto, ben ik met onze gids Bassem

De stad is een beetje chaotisch, we zijn erg blij dat we niet deze kant op zijn gelopen want ik zou zijn gestorven in de hitte en het stof

We komen aan op de site: we zijn de enige toeristen, alleluia! terwijl deze site meestal, zwart van de wereld de ochtend is

Het eerste gebouw dat we bij aankomst zien is een plaats die gewijd is aan de verjaardagen van de goden, hier vieren we hun verjaardagen. Let op de hoofdletters, ze zijn verschillend van vorm, het is geen copy/paste zoals wat we in Luxor zien. Deze verschillende kapitelen zijn beïnvloed door de Grieks-Romeinse stijl

En hier is de tempel van Edfu, gewijd aan de god Horus, de valkgod. Kijk, niemand in de buurt! De ultieme luxe! Kijk eens hoe groot de patronen en ontwerpen zijn. En bovenal, goed bewaard! Deze tempel is bewaard gebleven dankzij de zandstormen die hem onder enkele meters zand bedolven

Zicht op de pyloon van achteren

De binnenplaats

Maar vroeger was het bijna tot aan de top van de tent begraven, volgens een gravure van David Robert (foto gegeven door mijn gids Bassem, met dank aan hem!)

Schitterend standbeeld van Horus, de valkengod, zeer goed bewaard

En binnen, ohlala, het is ongelooflijk! Enorme zuilen staan ons op te wachten, met een dak (helaas helemaal zwart vanwege de kopten die de plaats wilden beschadigen)

Binnenin zien we scènes van de farao, die de God toestemming vraagt om een tempel te bouwen en de bevestiging van de locatie van deze tempel, tot aan de offers aan de Goden, de boot die door de priesters wordt gedragen… sommige scènes echoën de scènes die we in de tempel van Karnak zien. Veel afbeeldingen van de Farao werden met hamers geslagen, door de Kopten, die wraak wilden nemen. Ze hamerden zo veel dat ze er op een gegeven moment genoeg van kregen en de motieven liever bedekten. Dus dankzij het zand dat de luiheid van de kopten verborg, werden sommige tekeningen niet gehamerd. Phew!

Hoe verder we de tempel binnengaan, hoe hoger we komen, en hoe lager het plafond, alsof we de goden naar beneden willen halen en ons een beetje meer naar hen toe willen richten. Tot deze mooie kamer

Er zijn hier veel voorstellingen van geesten om de tempel en de toegangen te beschermen… tegen het kwaad

Deze beschermgodinnen bestaan in 30 exemplaren, er is er een per dag om de tempel te beschermen

In een van de kamers staan hiërogliefen met duidelijke uitleg over de geneeskrachtige recepten. Fascinerend en super super mooi! Die hiërogliefen in reliëf daar, ik kan het nog steeds niet geloven, het is te mooi!

Er is een trap aan de rechterkant die naar de top van de pyloon leidt, maar die was helaas gesloten (een kerel probeerde zichzelf zo goed te vermoorden…). Deze trap, die wordt gebruikt om naar boven te gaan, heeft de vorm van een slak om de vlucht van een valk om naar boven te gaan te imiteren. De andere trap, aan de andere kant, die wordt gebruikt om naar beneden te gaan, is recht, om de beweging van een havik na te bootsen wanneer hij jaagt

Daarna verkennen we de binnenste omheining rond de tempel. Voordien mocht de gewone man alleen dit gedeelte bezoeken en had hij geen toegang tot de grote zuilen binnenin eh. Er zijn prachtige illustraties op de muur, en onze gids nam ons mee op een grote rondleiding om de 14 illustraties te zien van Horus die zijn vader wreekt en Set grijpt

We komen buiten via de grote binnenplaats, het begint druk te worden in de tempel. We zijn zo bevoorrecht dat we zo’n mooie en drukke tempel een tijdje voor onszelf hadden. Ik ben overweldigd door de schoonheid van deze tempel. En dankzij de uitstekende staat waarin het bewaard is gebleven, kunnen we de typische structuur van een Egyptische tempel beter begrijpen en kunnen we ons de tempel van Karnak en de tempel van Luxor in hun oorspronkelijke staat beter voorstellen

We stappen weer in de koets, geven de chauffeur een kleine fooi (10 pond) en beginnen weer te varen. Natuurlijk klaagt de chauffeur, hij wil meer, maar zo gaat het altijd in Egypte, je geeft een fooi en ze zeggen dat ze niet gelukkig zijn, dus geef je meer. Maar uiteindelijk nemen ze afscheid met een glimlach omdat ze toch gelukkig zijn 😀

Zwemmen in de Nijl

Op een gegeven moment legt de boot ruim voor zonsondergang aan, zodat JB kan zwemmen. Het water is goed, zegt hij, maar de stroming is sterk, hij zwemt maar komt geen centimeter vooruit 😀 Het water is ook erg diep, het is beter om te weten hoe je moet zwemmen

Er zijn geen krokodillen meer als je je zorgen maakt om hun leven. Ze worden aan de top van de Nijl tegengehouden door de dam in Aswan. Er zijn krokodillen in het Nassermeer, maar niet hier

In ieder geval, met de zonsondergang, is de omgeving magisch

SURPRISE ! De bemanning installeert een tent en een barbecue… voor ons

We dineren in de tent (koninklijk diner zoals gewoonlijk) en de hele bemanning komt Nubische en Egyptische muziek spelen (op percussies) en we dansen samen. Andere dahabiya doen hetzelfde, maar zonder de tent, omdat er geen dozijn gasten in een tent passen. In dit geval dineren ze buiten op stoelen, maar het ziet er ook erg leuk uit

Dit is het einde van onze 4e dag in Egypte. Nogmaals, het is een dag rijk aan ontdekkingen en emoties.

We betaalden niet veel meer, alles was al inbegrepen in de prijs die ons dahabiya agentschap gaf (meer details hier), behalve de 10 pond fooi voor de koets “chauffeur”

Voor de tempel van Edfu is het beter om zoals wij tussen 13.00 en 14.00 uur te komen, omdat de grote cruiseschepen deze ’s morgens komen bezoeken en de dahabiya rond 14.00 uur. De site is gesloten om 16u

Er is een klank- en lichtshow bij de tempel van Edfu (dit is nieuw)

Wat u zou hebben moeten betalen als u hetzelfde deed als wij als onafhankelijke

• Privé-auto Luxor => Aswan met stops in El Kab, Edfu en Kom Ombo: tussen 500-600LE voor twee, 150LE fooi (37,5€)