Asie,  Carnets de voyage,  TDM,  Vietnam

Da Lat (Vietnam) : De meest romantische stad van Vietnam

In Vietnam wordt Da Lat geassocieerd met romantiek. Het is normaal! Da Lat is de nummer één bestemming voor huwelijksreizen. Het roept ook geesten op, het is ook de meest populaire locatie voor Vietnamese horrorfilms.

Deel 1 : ReisdagboekDeel
2 : Praktische adviezen

In dit reisverslag dat teruggaat in de tijd, vertel ik over ons verblijf in deze prachtige stad, die JB en ik in december 2013 bezochten. Dit is pas de 2e keer dat ik Da Lat bezoek. De eerste keer was in 2006 of 2007, met mijn familie. Ik vond het erg leuk, en ik wilde terug gaan met JB.

Wat u moet weten over Da Lat

Voor de Vietnamezen betekent Da Lat = stad waar de 4 seizoenen op één dag voorbijgaan. S Morgens is het lente, ’s middags is het zomer, ’s middags is het herfst en ’s avonds is het winter. Zodra iemand naar Da Lat gaat, zal iedereen om hem heen hem waarschuwen: het weer is wisselvallig, word niet ziek. Vooral als deze persoon uit het zuiden van Vietnam komt (waar het het hele jaar door mooi weer is). Naar Da Lat gaan is voor hem hetzelfde als naar IJsland gaan, hij moet voldoende gekleed zijn, en in laagjes, om kleren te kunnen uit- en aantrekken naargelang het “seizoen” van de dag.

Da Lat, gelegen in de hoogten, was een zeer populaire bestemming voor kolonisten die de verstikkende hitte van Saigon wilden ontvluchten. Da Lat deed hen aan Europa denken.

Het lijkt een beetje op Ba Na hills, dat vroeger een vakantieoord was voor kolonisten die in Da Nang gestationeerd waren. Als gevolg daarvan zijn er veel Franse villa’s in art deco stijl. De stad is erg groot, want ze bestaat uit uitgestrekte valleien, parken, meren… rivieren… het is erg romantisch.

Na de oorlog werden de villa’s verlaten. Planten namen er hun intrek, vernietigden sommige, bedekten andere, waardoor verlaten plaatsen ontstonden die zeer gunstig waren voor het filmen. Voeg daarbij de mist tegen het einde van de dag, de kou, de wind, de bossen… en je hebt het beste decor voor horrorfilms.

Maar hey, als je in de stad blijft, zul je dit griezelvisioen niet hebben eh ahahaha wees niet bang!

Dag 1: Aankomst in het Edensee Da Lat Hotel

Bij mijn eerste bezoek aan Da Lat werd ik verliefd op het Tuyen Lam-meer, dat een eindje buiten de stad ligt. En toen mijn vader me vertelde dat er een viersterrenhotel aan het meer was geopend en dat hij korting voor ons kon krijgen, zei ik zonder nadenken ja.

Uit ons hoofd hebben we daar 3 nachten geboekt, inclusief 24 en 25 december. Dankzij Kerstmis hadden we een paar vrije activiteiten, waarover ik je later zal vertellen.

Omdat het hotel een beetje uit de richting ligt, is er een gratis pendeldienst die meerdere keren per dag van het hotel naar het stadscentrum rijdt. Er is ook een shuttle (betalend) die ons ophaalt aan de luchthaven. Ik herinner me nog, in deze shuttle, was er een Vietnamese klant, die domme vragen moest beantwoorden van zijn junior collega’s. Ik hoorde hem het verschil uitleggen tussen “impressies” en “clicks” op Facebook 😀 Ik had zin om zijn telefoon te pakken en hem te zeggen “je bent op vakantie man, laat ze het maar googelen!”

Dit hotel is echt het hotel van mijn dromen. Niet alleen kijkt het uit over het meest vredige (en schone) meer dat ik ken in Vietnam, maar het is net een privé villa, met een balkon, omringd door bomen. U ziet op de foto het hoofdgebouw, en de kleine villa’s.

Om van de villa naar het hoofdgebouw te komen, is er een systeem van elektrische auto’s van het type golfkarretje. Je hoeft alleen maar de receptie te bellen en ze komen je ophalen. Zo stijlvol! Ook al zijn we maar 100m van het hoofdgebouw, JB en ik bellen nog steeds met de elektrische auto haahha.

We konden dankzij Kerstmis genieten van een gratis uur vissen en een massage per persoon + half pension (we kunnen kiezen tussen lunch en diner, maar we geven de voorkeur aan het diner in het hotel in plaats van naar het stadscentrum en terug met de shuttle te gaan). Kortom, we hebben een geweldige kerst gehad in dit hotel. Voor 4 dagen 3 nachten => 100€/nacht tweepersoonskamer halfpension

Opmerking: Ik controleerde de tarieven in 2019, het is ongeveer 80€/dubbele kamer, ontbijt inbegrepen (Booking link)

Tuyen Lam Meer

Omdat het Tuyen Lam meer vlak naast de deur ligt, is dat wat we als eerste bezoeken! De shuttle van het hotel zet ons daar ook af, bij de pier vanwaar verschillende gemotoriseerde boten vertrekken.

Tuyen Lam Lake is een kunstmatig meer van 350ha, gecreëerd door een dam. Het water wordt gebruikt voor de landbouw en het water van het meer is afkomstig van de rivier de Tia. Het is zeer diep (tot 30 m) en heeft kleine eilandjes bedekt met dennenbomen. Het is een romantische plek zonder gelijke.

We zien andere hotels in aanbouw (mijn gok is dat ze nu in 2019 klaar zijn), de bloemen, de tuinen, het is super super mooi!

JB’s gezicht is niet veel veranderd ten opzichte van 2013

Hoewel ik Vietnamees spreek, is de communicatie met de eigenaar van de boot niet erg goed (de Vietnamezen uit het noorden zoals ik begrijpen niets van het accent van het zuiden).

Hij laat ons stoppen om inkopen te doen op een eilandje, waar we ons een beetje verplicht voelen om te consumeren, alvorens weer op weg te gaan. Pas als hij begrijpt dat we net ontbeten hebben en dat we niet echt honger hebben, nemen we de weg weer in de richting van de pagode Truc Lam.

Hoe dan ook, als er iets is dat je niet mag missen in Da Lat, dan is het dit meer. Het voelt echt goed, met zo’n positieve energie dat er een Zen Boeddhistische tempel naast is gebouwd (in Vietnam worden de locaties van pagodes, tempels, standbeelden altijd zorgvuldig gekozen, volgens de regels van feng-shui, energie, vier elementen etc.)

Thuyen Vien Truc Lam

Ja, aan de rand van het meer staat een relatief nieuwe tempel, Truc Lam. De eerste keer dat ik naar deze tempel ging, stak ik zoals vandaag het hele meer over, en toen ik de tempel vanaf de boot zag, waande ik me in het paradijs (en mijn moeder had me niet eens verteld waar we heen gingen).

Het tweede bezoek is echter minder indrukwekkend 🙂 omdat ik weet wat ik kan verwachten.

We kunnen op deze foto zien dat JB gesmolten is tijdens de wereldtournee

We gaan rond de tempel. Het is te nieuw voor me en overal zie ik tekenen van rijkdom, zoals deze waarschijnlijk dure bonsai. Dit is niet mijn favoriete tempel in Vietnam, maar de uitzonderlijke ligging maakt de plaats interessant.

Dan nemen we de kabelbaan om naar het centrum van de stad te gaan. Het uitzicht is minder mooi dan het meer 🙂 maar we kunnen zien dat de stad niet vervuild is.

Liefdesvallei

Dan nemen we een taxi om naar de vallei der liefde te gaan. Het is een betalend park waar geliefden wandelen.

De landschappen zijn prachtig…

… maar kijk uit voor de kitsch-elementen die alomtegenwoordig zijn

Overal in Da Lat zie je hele letters/zinnen gemaakt van planten/bloemen.

We nemen een taxi om naar de stad te gaan. We boeken een dagtocht bij een toeristenbureau en de hotelshuttle komt ons ophalen.

Dag 2: Dagtocht

Het toeristenbureau komt ons ’s morgens vroeg bij het hotel ophalen. We moeten ongeveer twintig toeristen zijn.

De gids spreekt erg goed Engels en is erg grappig. Ik kan het niet helpen, maar ik zie dat ze heel, heel mooi is, maar dat haar gebloemde t-shirt en waaierhoedje van bedenkelijke smaak zijn. Het is echter niet ongewoon dat vrouwelijke gidsen opzettelijk in elkaar geslagen worden om te voorkomen dat ze lastig gevallen worden. Vooral op meerdaagse tochten, waar ze het risico lopen te worden lastiggevallen door toeristen, of erger nog, hoteleigenaars. In transregionale bussen dragen veel Vietnamese vrouwen die alleen reizen een stoffen masker – om hun schoonheid te verbergen en minder te worden lastiggevallen.

Opmerking: Intimidatie is geen groot probleem voor buitenlandse toeristen.

De eerste stop is een bloemenplantage. Het bijzondere weer in Da Lat maakt het mogelijk veel bloemen en planten te kweken die elders in Vietnam niet groeien. De rozen van Da Lat zijn beroemd in het hele land, je kunt er nog rozen vinden die prikken en lekker ruiken (echte). Ze hebben de bijzonderheid dat ze grote stengels hebben, in tegenstelling tot de bloemen uit andere Vietnamese streken.

Vietnamezen houden altijd van bloemen met grote stengels omdat ze vaak grote vazen kopen. Als het op bloemen geven aankomt, moet het enorm, ostentatief zijn.

Het is de enige plaats in het land waar tulpen groeien, evenals aardbeien en kaki’s van buitengewone kwaliteit. Vroeger was het bijvoorbeeld de enige plaats waar je het hele jaar tomaten kon krijgen, maar nu importeren we die omdat Da Lat niet in staat is het hele land te voorzien.

Bloemen groeien het hele jaar door, en Vietnamese bloemisten – uit alle streken – vertrouwen altijd op Da Lat om hun de mooiste bloemen te bezorgen voor Valentijnsdag, Lerarendag, Moederdag enz.

De eerste stop is een koffieplantage. Ik weet niets van koffie, dus deze stop was niet erg interessant voor mij, maar ik denk dat het goed is om Vietnamese koffie bij toeristen te promoten – want het is nog steeds niet erg bekend. Vietnamezen zijn gewend om zeer sterke koffie te drinken. Toeristen en expats raken, nadat zij Vietnamese koffie hebben geproefd, er vaak aan verslaafd. Er zijn nog meer koffie- en theeplantages in het noorden van Vietnam, aan de Thai Nguyen-kant, als u geïnteresseerd bent. En als u Vietnamese biologische koffie en thee wilt importeren, heb ik ook contacten (het meisje dat nooit een kans voorbij laat gaan om de economie van haar land te stimuleren loool)

Dan bezoeken we een insectenboerderij – krekels om precies te zijn. Het is niet zo slecht als we dachten. Een paar dagen voordat de krekels worden gegeten, moeten ze vasten om zo schoon mogelijk te zijn. Daarna worden ze gebakken of gegrild. Als je ze eet met hete saus, eerlijk gezegd, is het helemaal niet slecht. Ik moet toegeven dat ik niet weet aan wie ze dit allemaal verkopen, want ik heb ze nog nooit van mijn leven gegeten, en mijn Vietnamese vrienden ook niet. Misschien eten ze in het zuiden meer dan in het noorden?

We worden meegenomen om de zijdefabricage te zien. We zien de zijderupsen, hoe de zijdedraden worden gemaakt (10 wormen = 1 zijdedraad) etc. De gids stelt ons voor om de gekookte zijderupsen op te eten, maar niemand wil dat 🙂 Zijderupsen worden ook in het noorden van Vietnam gegeten, het is als een voorgerecht voor ons, terwijl we wachten op het avondeten. Maar mijn ouders houden er niet van, dus ik heb er niet veel van gegeten.

Bijkomstige schade: gekookte zijderupsen

We vervolgen ons bezoek aan de Datanla waterval. Dat is het, de “lente” is weg, het is super heet nu, het is “zomer”. Gelukkig zijn we in laagjes gekleed. De stroming is erg sterk, wees voorzichtig en neem niet te veel selfies, anders eindig je onderaan de waterval.

Daarna bezoeken we een tempel. Ik weet niet waarom, maar ik heb absoluut geen herinnering aan deze tempel #selectivemememories noch aan wat we aten bij de lunch 😀

En we eindigen met een bezoek aan dit huis, Crazy House genaamd – waarvan een deel is omgebouwd tot hotel – met zijn vreemde architectuur, als een gigantisch spinnenweb. Op dat moment waren sommige delen nog in aanbouw.

Vlak naast dit huis is een borduur galerie. Ik raad u ten zeerste aan het te bezoeken, want ze hebben aan beide zijden geborduurde doeken. Ik heb dit nog nooit eerder gezien, het is super mooi, het is 100% traditioneel en 100% handmatig. Een must bezoek!

Dat is het, het is al voorbij! Ik hield van deze eendaagse tour, het is echt geweldig en ze nemen ons niet mee naar de romantische parken gereserveerd voor geliefden. Het is een goede kennismaking met de specialiteiten en vaardigheden van Da Lat.

Dag 3: Binnenstad Da Lat

We gaan weer naar het centrum, op zoek naar geiten barbecue. De eerste keer dat ik hier kwam, namen de vrienden van mijn moeder me mee voor een barbecue en ik vond het te gek. Helaas had ik het adres niet opgeschreven, dus kozen we deze keer voor piff barbecue

De barbecue is op houtskool. Er is een man die een kar vol vlees en vis duwt. Je neemt het bord dat je wilt (elk bord heeft een kleur die overeenkomt met de prijs), en je betaalt aan het eind. Het is niet zo goed als wat ik de vorige keer had, maar het is nog steeds vrij goed.

Opmerking: vraag me niet naar het adres, ik weet het niet meer. Typ “bbq” op google maps om de dichtstbijzijnde barbecue bij uw hotel te vinden.

In Da Lat zijn er veel leuke cafés, leuke restaurants, je moet een beetje zoeken op Tripadvisor. Het is de stad waar de homestays ook de mooiste van het land zijn, aarzel niet om een tour te maken op Airbnb

We brengen wat tijd door op de centrale markt van de stad. Ik wil er echt heen omdat de verkoopsters altijd erg vriendelijk zijn en me veel gratis spullen laten proeven. In tegenstelling tot de verkoopsters in het Noorden die schreeuwen tegen klanten die niets kopen, zijn ze hier heel aardig en vriendelijk “kom en proef dit en dat, je hoeft niet te kopen”. En als ik niets koop, zeggen ze ook niets.

Ik vond vooral de beef jerky hier lekker (die ze “hind jerky” noemen, maar het lijkt meer op rundvlees, of zelfs varkensvlees). Wanneer ze ons de thee laten proeven, spelen ze ook vals, door er een beetje honing of zoete kruiden in te doen – de thee die in het stalletje wordt geproefd, zal te lekker zijn, maar thuis zal hij flauw zijn. Ga erheen, het is een geweldige lokale ervaring!

Er zijn lokale restaurants binnen, hygiëne is niet hun sterkste punt, maar het is goed en goedkoop. Ik herinner me dat ik een soort gebarbecuede pannenkoek at, de specialiteit van de stad, maar ik vond het niet erg lekker.

Hier kun je veel wollen truien vinden. OK, het is acryl, maar het is goedkoop en het is een goede hulp voor toeristen die niet genoeg warme kleren hebben meegenomen.

Dag 4:

We bleven de hele dag in het hotel (het is eerste kerstdag), genoten van de gratis activiteiten en rustten uit.

In Da Lat, de meest romantische stad van Vietnam, is het aan te raden om tekiezen voor een goed 4/5 sterren hotel, of een charmantehomestay op Airbnb.

Ons hotel heet Edensee (boekingslink), ik raad het vooral aan voor de kerstperiode.

Het is de stad die ik zou aanraden aan digitale nomaden, er zijn veel dingen te ontdekken in de omgeving, cafés te leuk, te goed, het is er mooi, rustig, fris, en niet vervuild. Er zijn rivieren, bergen, lavendelplantages, tulpen… Instagrammers zullen er ook hun geluk vinden. U kunt ook andere, even romantische meren in het stadscentrum bezoeken, naar de villa van de laatste koning van Vietnam gaan… er zijn genoeg activiteiten.

Wie op zoek is naar spanning, vraagt de plaatselijke bevolking waar het beroemdste spookhuis van Da Lat staat. Het wordt van tijd tot tijd bewoond door daklozen.

Na Da Lat, kunt u naar Nha Trang, of Ho Chi Minh stad gaan. Met de bus of met het vliegtuig.