Asie,  Carnets de voyage,  Japon,  TDM

Een dag op de berg Fuji (Japan): reisdagboek

Ons verblijf in Japan stelt ons in staat twee doelen te bereiken: de kersenbloesems bekijken, en de berg Fuji zien. Het eerste is perfect gelukt in Kyoto, hier staan we voor de pittoreske, gigantische berg Fuji

We zullen eerst het reisverslag presenteren, daarna vindt u alle praktische informatie in ons 2e artikel hier (hoe er te komen, de beste plekken om mooie foto’s te maken)

Reisdagboek

Het weer is niet goed geweest sinds we in Tokio zijn aangekomen, dus we moeten het weer goed in de gaten houden voordat we naar Mount Fuji gaan. Want net als Christus in Rio, is de top van de berg Fuji vaak in de wolken. De truc is om niet alleen naar het weer te kijken, maar ook naar de meest recente instagramfoto’s om te zien of we al dan niet kans maken op een goed uitzicht

Dus we hebben één slot deze week: Zaterdag, niet ervoor of erna

Hoe er te komen

We hebben ervoor gekozen om een bus te nemen vanaf Shibuya (ze noemen het highway bus) omdat we bang zijn voor Shinjuku station (het is te groot, we zijn er een keer verdwaald). Shibuya en Shinjuku liggen op gelijke afstand van ons huis, dus Shibuya wint

Wie dichter bij Shinjuku is, heeft meer keus: ofwel neemt u 2 metro’s vanuit Shinjuku; ofwel neemt u een rechtstreekse bus vanuit Shinjuku. Geluksvogel! Meer info over vervoer hier

Reisdagboek

Onze bus vertrekt om 7.30 uur, maar we komen pas om 11.00 uur (in plaats van 9.30 uur) aan op het station van Kawaguchiko omdat het Gouden Week is en het verkeer vreselijk druk. De berg Fuji ligt vlak achter het station. We hebben geluk! Alleen een klein wolkje dat snel zal verdwijnen

We zien een lange rij om de rode bus te nemen die ons naar de verschillende uitzichtpunten van de berg Fuji brengt

We besloten dus de trein te nemen naar ons eerste uitzichtpunt (en het mooiste, vooral als de kersenbomen in bloei staan): Chureito Pagode . Neem hiervoor de metro (20 minuten) naar Shimoyoshida Station en loop vervolgens 20 minuten om naar de top te klimmen

Klein puntje van toegankelijkheid: het is mogelijk om met een rolstoel naar de Chureito pagode te gaan (er is een langere weg naast de trap) maar het zal niet mogelijk zijn om naar het platform boven de pagode te gaan. Dus, je zult de berg Fuji zien, maar gedeeltelijk.

Er staan veel kersenbomen op de weg, als ze in bloei stonden, zou het een buitengewoon schouwspel zijn geweest

Hoe dan ook, Chureito Padoga is gerangschikt onder de 10 beste plaatsen om kersenbloesems te zien in Japan. Een must-see vooral als u eind maart-medio april in Japan bent

Het uitzicht is zo bevredigend dat je de 200 stappen vergeet die je nam om hier te komen

We hadden door kunnen gaan, maar we zijn een beetje moe

We gaan naar beneden om wat kebab te eten bij de foodtruck onderaan de heuvel, voordat we ons verbazen over deze tori die zo goed geplaatst is

We keren te voet terug naar het station en nemen dan de trein naar het station van Kawaguchiko. Er zijn altijd zoveel mensen voor de bus, dus besloten we 15 minuten te lopen naar het Kawaguchi meer

Aangekomen bij het meer hadden we voor 1000yen/dag een fiets kunnen huren maar dat hebben we niet gedaan, ik vind het een grote vergissing want zo in de zon lopen (ondanks de wind) was best vermoeiend

We gaan langs de kust. Eerst kunnen we de berg Fuji niet zien, die wordt verborgen door een grote berg (er is een kabelbaan die naar de top van deze berg leidt)… en dan beginnen we de 5 sterren hotels en ryokans te zien… en uiteindelijk verschijnt de berg Fuji weer, mooier dan ooit

hoe meer je loopt, hoe beter je de berg Fuji ziet

En dan steken we een brug over, die een prachtig uitzicht op de berg geeft, en we keren terug langs de andere kant van het meer, na een tijd in een onsen te hebben doorgebracht die we niet aanbevelen

We zitten een beetje tegen het licht, maar de foto’s zien er nog steeds geweldig uit. U kunt ook waterfietsen op het meer, een bootje betalen voor een kleine wandeling op het meer… het is zo pittoresk

Men is al klaar om de omgeving te verkennen om 16u terwijl onze bus om 18u20 vertrekt. We vragen of we tickets kunnen omwisselen, en het antwoord is nee, alles zit al vol. We informeren of het mogelijk is om de terugreis naar het Fuji Shibazakura Festival te maken, maar vanwege de Gouden Week is de laatste bus om 14:00 uur vertrokken en duurt het 2u30 om hier terug te komen, in plaats van 30 minuten! We overwegen ook de mogelijkheid om naar Fuji-Q Highland te gaan, een pretpark met alleen maar thrill rides, 1 treinstation verderop. Maar we kregen te horen dat je niet alleen moet betalen om het park binnen te komen, maar dat je voor elke attractie ook nog eens 2 uur in de rij moet staan

Vergeet het! We gaan in de rij staan voor een restaurant voor het station. Ondanks de wereld die er is, schiet dat nogal op, en we bestellen de specialiteit van het restaurant te weten een enorme kom noedels. Gelukkig hebben we honger. Ik slaagde er zelfs in om 2/3 van de kom op te eten en JB 3/4 van de kom! En we zullen heel blij zijn dat we zoveel gegeten hebben, want we gaan er ook nog 4u30 over doen om terug te keren naar Tokio, zonder dat we het weten

Kijk eens in de souvenirwinkel, er zijn veel leuke dingen zoals dit glas in de vorm van de berg Fuji en de mini sakevaten

De terugkeer

Onze bus komt precies om 18:20 uur aan (Japanse stiptheid). Om 20:00 uur vertelt de chauffeur ons iets in het Japans en we begrijpen later dat hij ons 30 minuten geeft om iets te gaan eten, dat we nog een weg te gaan hebben. Na een grote kom noedels gegeten te hebben, gaan we naar beneden om alleen wat te drinken te zoeken. We kijken op Google Maps en ontdekken dat we maar 40 km in 1u40 hebben afgelegd door de files (Gouden Week alweer! dankzij de 3 feestdagen!). Gelukkig gaf hij ons deze pauze omdat hij non-stop zal rijden om pas om 23.00 uur in Tokio aan te komen op station Shibuya. Dan duurt het nog 30 minuten om thuis te komen. JB vertelt me dat we met de trein terug hadden moeten gaan, natuurlijk, gepakt als sardientjes, maar het zou maar 2u30 geduurd hebben

Vond je dit artikel leuk? Alle praktische informatie vindt u in ons 2e artikel hier (hoe er te komen, de beste plekken om mooie foto’s te maken)

Hoe ga je naar de berg Fuji ? en waar maak je mooie foto’s van de berg Fuji