Asie,  Carnets de voyage,  TDM,  Vietnam

Nha Trang (Vietnam) : een grote badplaats

Nha Trang is een van de meest verwachte bestemmingen van onze wereldreis, ik ben er twee keer geweest, jaren geleden, en ik heb er uitstekende herinneringen aan overgehouden. De terugkeer naar Nha Trang deze keer is als een klap in het gezicht zozeer is de stad veranderd en toeristisch geworden

We verlieten Mui Ne om 8 uur ’s morgens met de bus om rond 13 uur in Nha Trang aan te komen (bus met bochten graag)

busmuinenhatrang

Het regent op een deel van de weg. Er zijn stormen aan de gang en voorspeld voor een week, niet in Nha Trang maar in Centraal Vietnam. Bij aankomst geen druppel, en men heeft ons verteld dat het de dag ervoor non-stop geregend heeft, sommige straten stonden onder water

Ik herken Nha Trang niet meer, het Nha Trang van mijn herinneringen is verdwenen, vervangen door een ultra-toeristische stad, vol Russen en Chinezen. De stad heeft nu zelfs een skyline, door de bouw van hotels langs het strand. En het strand is 12 km lang! Dat zijn veel hotels! Het bijzondere van Nha Trang is dat de stad het strand beschermt door de bouw van resorts met privé-stranden te verbieden, zodat iedereen de straat moet oversteken om op het strand te komen (in tegenstelling tot Mui Ne waar je tussen twee resorts op het strand kunt komen).
Foto: De skyline van Nha Trang

We logeren in het Ha Thu hotel, 1 ster – verstopt in een loopbrug bij de hoofdstraat – maar met de service van een 4 sterren hotel. De was, droog en opgevouwen, wordt direct op onze kamer afgeleverd. Bij de receptie serveren ze 24 uur per dag heerlijke bloementhee, en ze zijn altijd glimlachend en behulpzaam. Dat is wat ik leuk vind aan de Zuid-Vietnamezen. Zij zijn veel feestelijker, glimlachen en zijn zorgelozer dan de Noord- en Centraal-Vietnamezen (die armer zijn, zodat zij afstandelijker en gereserveerder overkomen)

Het hotel serveert geen ontbijt, elke ochtend eten we ofwel bui-bui (vermicelli soep met visworst bun cha ca, de lokale specialiteit) of omelet broodjes(banh mi op la)

Het hoofdstrand is nog even mooi als altijd, 12 km fijn wit zand, met ligbedden die om de 5m te huur zijn. Het water is minder doorzichtig dan gewoonlijk door de regen en de stormen van dit moment. Maar normaal gesproken is het water doorzichtig en kun je je voeten zien. Het water is diep (je gaat 2 meter ver en het water komt al tot je borst), daarom zwemmen gezinnen met kinderen liever op een ander strand, 30 km van Nha Trang, genaamd Bai Dai

Dag 2: Rondleiding over de 4 eilanden

Dit is de meest populaire boottocht. Elke dag brengen tientallen boten elk ongeveer 30 toeristen rond de 4 eilanden naast Nha Trang. Er zijn in totaal 19 eilanden rond Nha Trang, maar om ecologische redenen kunnen slechts 7 eilanden worden gebruikt voor toerisme

Het snorkelen op Hon Mun Island valt een beetje tegen vergeleken met wat we op de Filippijnen zagen (ook al zagen we veel vis en is het water doorzichtig). Het probleem wanneer we rond de wereld gaan is dat we zoveel buitengewone dingen zien dat vergelijkingen totaal oneerlijk zijn. Als de reizen uit elkaar waren, hadden we minder de neiging gehad te vergelijken

Op een gegeven moment draaide ik me om en zag een enorme kwal, ongeveer 20 cm in doorsnee, rondzweven als een geest. Het is niet het soort ultra giftige kwal zoals in “Nemo’s World” maar ik reageerde op een heel logische manier: ik raakte in paniek, schreeuwde en ging terug op de boot terwijl ik “kwal!!!” riep in het Vietnamees 🙂

We stoppen bij het dorp van de visboeren, in de open zee, om te eten. Wie zijn maaltijd wil aanvullen (inbegrepen in de prijs van het ticket) kan zeevruchten rechtstreeks bij de kwekers kopen (zeer redelijke prijs). Wijs gewoon een vis aan, de boer haalt hem uit het water, weegt hem en maakt hem klaar

Er volgt een muzikale show gegeven door de leden van de boot, ik weet niet waarom ze dat blijven doen, deze show is een flop bij de Vietnamese toeristen. Ik denk dat het gewoon is om de tijd te doden, tussen de lunch en de volgende zwembeurt

We stoppen weer in open zee om een cocktail te drinken, comfortabel zittend, ieder op zijn boei. Het water is erg diep, JB maakt er gebruik van om verschillende duiken te maken

We komen dan aan op een prachtig strand, waar we 1h30 doorbrengen om te baden en te nippen van een verse kokosnoot. Het water is doorzichtig en niet te diep. Er worden verschillende activiteiten voorgesteld: parasailing, jetski of bananenboot

Voordat we terugkeren naar Nha Trang, stoppen we op een eiland. Deze halte heeft geen belang voor ons, het is zeker een commerciële halte voor de boot

Kortom, de tour is zo goedkoop (8€/persoon) dat het, ondanks het massatoerisme aspect, de moeite waard is

Dag 3, 4 & 5: VinPearl en zijn attractiepark

VinPearl Nha Trang Resort is het eerste hotel dat een sterke indruk op me maakte, zozeer zelfs dat ik er 10 jaar later nog eens naar terug wil. Natuurlijk, het is een 5 sterren hotel, maar het concept is ook avant-garde

Eerst, de eigenaar, laten we het over hem hebben! We danken hem de aanwezigheid van veel Russische toeristen hier. Hij is een zeer rijk man die zijn fortuin heeft gemaakt in Rusland en die besloten heeft naar Vietnam terug te keren en bij te dragen tot de verrijking van zijn land.
Dit hotel heeft verschillende bijzonderheden: de eigenaar kocht een eiland (Hon Tre) en bouwde zijn hotel op dit eiland, verbonden met een kabelbaan (in 15 minuten). En om het verblijf nog comfortabeler te maken, biedt het hotel kamers met volpension en onbeperkte toegang tot het attractiepark dat eigendom is van het hotel!
Vanuit Nha Trang zien we “Vinpearl” op een “Hollywood” manier gemarkeerd op Hon Tre eiland. Foto genomen vanaf de kabelbaan
We boekten 2 nachten in dit hotel, omdat ik er absoluut terug wilde komen. Natuurlijk, als je te hoge verwachtingen hebt, word je vaak teleurgesteld. Ik was teleurgesteld over het strand van het hotel, dat vervuild is door de vele bouwwerkzaamheden eromheen. Ja, omdat de eigenaar in kwestie ambitieus is. Zijn hotel maakt nu deel uit van een van de grootste groepen in Vietnam, die vele gebouwen, hotels en supermarkten bezit. In de race om winstgevendheid, en geconfronteerd met het massatoerisme van Nha Trang, moesten ze twee nieuwe (enorme) hotels bouwen op hetzelfde eiland (wat ik niet aanraad).

Ik was echter niet teleurgesteld door het exclusieve pakket van het hotel, namelijk 3 all-you-can-eat buffetmaaltijden, en het themapark naast de deur. Het is als Luna Park en Disneyland samen, maar bijna leeg (dus geen wachttijden) en de attracties zijn gratis. En niet te vergeten het zwembad van het hotel dat subliem is en vele ‘watersporten’ biedt (volleybal, basketbal, dobberen in de luie stand)

We brachten veel tijd door in het pretpark om te genieten van de botsauto’s, glijbanen, tsunami, 4D-bioscoop, water- en lichtshow, sensatieattracties… Als u niet in het hotel verblijft, kunt u toegang tot het park krijgen door 650 000VND per persoon te betalen (26€)

De buffetten zijn geweldig! Sorry dat ik geen foto’s heb genomen van het buffet zelf, ik had het te druk met eten. Bij elke maaltijd hebt u de keuze tussen 4 hoofdgerechten, die op bestelling worden geserveerd, en een dertigtal reeds bereide gerechten. Voor degenen die niet van Vietnamees eten houden, is er een “wereldkeuken” hoek met brood, kaas, worst, ham, sushi, kimchi… in overvloed. Twee barbecuehoeken serveren gegrilde brochettes en zeevruchten. Een ober gaat van tafel tot tafel om de dagschotel voor te stellen (struisvogelvlees, pekingeend…)

vinpearlspectacle

Water- en lichtshow

Ik zet hier een video omdat ik vergeten ben foto’s te nemen van het park

De kamer kost 180€/nacht met volpension. Als je het buffet niet neemt, kost de kamer 140€/nacht, dus kan je evengoed in het hotel eten

In vergelijking met mijn ervaring van 10 jaar geleden is de kwaliteit er sterk op achteruit gegaan en heb ik veel feedback gekregen (ze kwamen me meermaals om mijn mening vragen, ik weet niet waarom). Ik moet echter toegeven dat ik niet teleurgesteld ben, want ik kom hier voor het unieke concept (buffetten + pretpark en het enorme zwembad), niet voor het strand. Als u een droomstrand verwacht, vergeet dit hotel dan maar!

Dag 6: Doc Laat

De bus n°3, die stopt op het trottoir voor de Tran Phu straat nummer 86, brengt ons in 1u30 voor het strand van Doc Let, 60 km van Nha Trang, voor 24 000VND (1€). Blijkbaar is dit een goed plan dat meer en meer door toeristen wordt gedeeld, want deze bus zit vol met Russische toeristen

Doc Let, in het Vietnamees, betekent “heuvel om te kruipen”. Vroeger waren de duinen even lang en hoog als die van Mui Ne. Je moest de duinen beklimmen om op het strand te komen. Nu is er nog veel zand (wit en fijn zoals ik het graag heb) maar geen behoefte meer om te klimmen

img_4308.jpg img_4309.jpg

Het eindpunt van de bus is voor een restaurant dat toegang heeft tot het strand. Om deze toeristenval te vermijden, gaan we langs het strand op zoek naar een beter plan, maar nee, het beste plan is om daar te blijven, ligstoelen te huren en te eten in dit restaurant

Zoals overal lieten we de spinkrabben zien die we wilden eten (arme dingen), we lieten ze wegen en kookten ze. Gezien de belachelijk lage prijs, heeft JB recht op een enorm bord gambas, waarschijnlijk het grootste van zijn leven

Ik hou veel van dit strand, maar ik betreur het afval dat in het water drijft. De lokale bevolking zegt me dat het van de storm komt, normaal is het schoner. Aan de kant van het vissersdorp (heel ver van het hoofdstrand) ligt het afval overal, het doet me pijn in mijn hart om de schoonheid van dit strand door zoveel afval bedorven te zien

Na een dagje zonnebaden, nemen we om 16 uur de bus terug naar Nha Trang. Massages en gezichtsbehandelingen zijn goedkoop in vergelijking met Ho Chi Minh stad, we maken van de gelegenheid gebruik om één behandeling per dag te doen: shampoo bij de kapper, gezichtsbehandeling of massage. Het is altijd erg lawaaierig in de kuuroorden, de toeristen praten luid, de masseurs praten luid, maar als we erin slagen om voorbij dit ongemak te geraken, genieten we van onze massage aan 5€ per 45mn.
JB wijst erop dat ik nog steeds geen vervangende Kindle voor hem heb gevonden (zijn Kindle stierf tijdens de wereldtournee). Een kleine Google zoektocht en een sms later, hebben we een afspraak met een verkoper die avond. Hij toonde ons 2 oude Kindle modellen en JB vertrok met een Kindle die hij erg mooi vond voor 35€. De Kindle is geïmporteerd uit de VS. Dat is Vietnamese e-commerce, zoals Le Bon Coin maar dan sneller.

Dag 7: Binh Lap

Binh Lap is een van de trendy bestemmingen. Voorheen alleen bekend bij Vietnamese backpackers, trekt de aanwezigheid van een paar resorts steeds meer Vietnamese kaderleden aan die het massatoerisme in Nha Trang willen ontvluchten

Er zijn 4 plaatsen die beginnen met “Binh” in het gebied, waaronder 2 eilanden. Alleen Binh Lap is gemakkelijk toegankelijk voor buitenlanders. Binh Ba Island, zeer beroemd om zijn snorkelplekken, is verboden voor buitenlanders omdat het een militaire zone is

We hebben deze tour gekocht bij een Vietnamees reisbureau, dus we reizen met 4 andere Vietnamezen en de gids spreekt geen Engels. Ik moet optreden als vertaler voor JB

We bezoeken het Ngoc Suong resort, waar twee zeer beroemde (maar zeer slechte) Vietnamese films zijn opgenomen. De stranden zijn redelijk schoon, maar het water is niet super doorzichtig. De foto’s zien er geweldig uit, zo goed dat veel bruiden en bruidegoms hier komen voor hun trouwfoto’s. Vanaf het strand kunt u groepen kleine vissen zien zwemmen. Terwijl hij van het strand wegzwom, zag JB vissen voor zijn ogen springen

img_4330.jpg img_4336.jpg

img_4327.jpg img_4323.jpg

Daarna lunchen we 2 km verderop, in een hostel met uitzicht op een wild en mooi strand. Het water is doorzichtig, je kunt je voeten zien. Het zand is wit en fijn, het is echt een droomomgeving

Het water ligt echter vol afval: Binh Lap is een bijna-eiland, dicht bij Cam Ranh Bay. Door het getij spoelt het afval vaak terug naar dit gebied, vooral wanneer er stormen voor de kust zijn, zoals op dit moment

Hoe het ook zij, door de massale toevloed van toeristen en het ontbreken van een infrastructuur die een dergelijke grote hoeveelheid afval kan verwerken, heeft de hele regio Khanh Hoa met dit probleem te kampen. Ik hoop dat het verzoek van de regio om een afvalverwerkingscentrum in Khanh Hoa te bouwen, spoedig zal worden ingewilligd

Ik zie bliksemschichten aan de horizon, gevolgd door bliksem en donder. We komen uit het water en 30 minuten later regent het hard. We haasten ons terug naar Nha Trang, het regent zo hard dat we op een gegeven moment niets meer voor ons kunnen zien. De bliksem blijft inslaan, we zijn niet erg gerustgesteld. Gelukkig, als we Nha Trang naderen, wordt de regen minder en stopt helemaal. We zijn gered!

Dag 8: terugkeer naar HCM stad

We vertrekken om 8 uur voor een 10 uur durende busrit naar Ho Chi Minh stad. We zouden dezelfde prijs hebben betaald om met het vliegtuig terug te keren, maar aangezien we toch niets te doen hebben in Ho Chi Minh stad, en het uitzicht mooi is (we komen langs Mui Ne), gaf ik er de voorkeur aan de bus te nemen

We zijn amper terug bij het hotel als mijn beef jerky bezorger me belt. Hihihhi, ik hou van de Vietnamese service, één sms en alles wordt geleverd aan het hotel voor 10000VND (0,3€)

We kiezen weer de “vreemdelingenhoek” om te verblijven. JB geniet van Burger King terwijl ik mijn voorraad “nem chua Ninh Hoa” afhaal, een specialiteit van Khanh Hoa, maar 100% onverenigbaar met buitenlanders (het is gemarineerd rauw varkensvlees)

We vernemen dat drie dorpen in Centraal Vietnam volledig onder water staan als gevolg van de hevige regenval (zoals elk jaar). En zoals elk jaar, wordt het hele land gemobiliseerd om voedsel naar de ongelukkige mensen te sturen. De natuur is steeds wreder, de stormen zijn elk jaar sterker, en de landen zijn nog steeds even arm

Conclusie

Het Nha Trang dat ik kende is helemaal weg, wat me erg verdrietig maakt. Hoewel we niet veel regen hebben gehad, hebben de stormen voor de kust tijdens ons verblijf de stranden minder paradijselijk gemaakt, door afval mee te nemen en het water te vertroebelen. Ik ben echter blij dat het toerisme in Vietnam geld oplevert, want de toeristen die ik zag waren behoorlijk rijk. Helaas, voor toeristen die op zoek zijn naar een beetje rust en stilte, zullen ze naar minder bekende plaatsen moeten gaan zoals Doc Let, Diep Son, Binh Ba… Wat het eten betreft, ben ik 100% tevreden, de zeevruchten zijn te lekker en niet duur. In Nha Trang vond ik lokale restaurants die me deden denken aan Nha Trang 10 jaar geleden

Hoe er te komen

Van Ha Noi: Vliegtuig naar Cam Ranh en taxi naar Nha Trang (280 000VND ongeveer)
Van Ho Chi Minh stad : ofwel met het vliegtuig naar Cam Ranh dan met de taxi, ofwel met de bus gedurende 10 uur
Van Mui Ne : 5u bus, vertrek 2 keer/dag

• Hotel: 9€/nacht voor een tweepersoonskamer
  • 5 sterren hotel: 180€/nacht tweepersoonskamer met volpension in Vinpearl Nha Trang Resort
  • Restaurant
  • Zorg
    • 120 000VND voor een voetmassage van 45 minuten
    • 40 000VND per shampoo bij de kapper
    • 200 000VND voor een standaard gezichtsbehandeling, het kan oplopen tot 1200000VND als je lichttherapie gebruikt
  • Taxi’s: tussen 7000VND en 11500VND per km
  • Bus
    • Nha Trang – Doc Let: 24 000VND/persoon
    • Mui Ne – Nha Trang: 140 000VND/persoon (slaapwagen)
    • Nha Trang – HCM City: 210 000VND/persoon (slaapwagen)
  • Rondleidingen
    • 4 eilanden: 200 000 VND/persoon + 50 000 VND/persoon voor toegang tot privéstranden
    • Binh Lap (met gids): 580 000VND/persoon
    • Diep Son, Doc Let (met gids): 650 000VND/persoon
    • VinPearl Land Park: 650 000VND/persoon
  • Linnen: 30 000VND/kg

Tips

• Adressen
    • Zeevruchtenrestaurant: vermijd all-you-can-eat buffetten in Nha Trang (behalve als u in VinPearl bent), kies liever restaurant Cây Me (bij i-resort) waar u zeevruchten per kilo kunt kopen
    • Vietnamees restaurant: vol Vietnamese gerechten tegen lage prijzen: Nhà Hàng Đèn Lồng Đỏ, Hoàng Văn Thụ
    • Aanbevolen hotel: Ha Thu Hotel, 64 Trần Phú Street
    • Het VinPearl hotel dat wij aanbevelen: VinPearl Nha Trang Resort (kies de kamer met volpension)
  • Om naar Doc Let te gaan, neemt u bus n°3 op het trottoir langs de zee, voor 86 Tran Phu straat (let op de nummers, niet Google maps). Als je op de bus stapt, ga zitten en een vrouw zal je vragen waar je heen gaat en je vragen te betalen
  • De excursies die ik aanbeveel
    • Diep Son – Doc Let (1 dag). Diep Son is een set van 3 eilanden die met elkaar verbonden zijn door een strook zand. Als u bereid bent een beetje meer te betalen, neem dan deze tour in plaats van de lokale bus -> 650 000VND/persoon
    • Tour van de 4 eilanden (1 dag): de tour niet te missen, er zijn veel toeristen, maar het is nog steeds leuk
    • Superleuke tour : duiken om een oester te zoeken en de parel die erin zit te bezitten (1/2 dag) (we konden het niet doen omdat de zee te ruw was)
    • Bezoek aan een eiland met een mooie zandstrook, een “tweelingstrand” en vogelnesten in de kliffen (1 dag) -> bezoek aan Hon Noi , alleen georganiseerd door Sanest van maart tot september (wij hebben het niet gedaan omdat we in oktober zijn gegaan)
    • Modderbad en warmwaterbron in i-resort (geen tijd voor gehad)
    • Als u niet in VinPearl verblijft: koop een kaartje voor het attractiepark, neem uw zwembroek en wat geld voor eten en kluisje mee