Carnets de voyage,  Nouvelle Zélande,  Océanie,  TDM

Christchurch, Hanmer Springs en Kaikoura (Nieuw-Zeeland) : Reisverslagen

Na een vlucht van 10 uur vanuit Kuala Lumpur (stel je het aantal uren vanuit Frankrijk eens voor!), landen we in Auckland…
…. om 4 uur later een vliegtuig naar Christchurch te nemen.
Het controleren op verboden of beperkte artikelen bij de douane gaat beter dan we dachten. Net als Australië is Nieuw-Zeeland erg kieskeurig wat de douane betreft. We zorgden er nog steeds voor dat we al het voedsel weggooiden, elk voorwerp dat honing bevatte, en verklaarden onszelf als pestslachtoffer (vuile schoenen, voorwerpen in contact met niet-drinkbaar water, contact met wilde dieren de laatste 30 dagen). We verwachtten wekenlang in quarantaine te worden geplaatst om te bewijzen dat we geen ebola hadden, en uiteindelijk is dat heel goed gegaan. Het is beter te veel aan te geven dan te weinig (je moet een lang gezondheidsformulier invullen als je aankomt), in het ergste geval gooien ze onze goederen weg en dat is het dan.
We komen rond 17.00 uur in Christchurch aan en elke 10-15 minuten gaat er een shuttle langs om mensen precies daar af te zetten waar ze willen. Voor slechts 29$NZ, worden we afgezet voor ons hostel om 17:30. We hebben niet veel aandacht besteed aan het schema, maar het was een kans om vóór 18.00 uur, de sluitingstijd van de receptie, aan te komen. Bovendien, terwijl we om 21u02 de Subway voor ons passeren en bijna geweigerd worden, beginnen we te begrijpen dat we hier geen grapjes moeten maken met de dienstregelingen. Veel winkels sluiten om 18.00 uur, de kampeerterreinen tussen 20.00 en 21.00 uur.

Onze twee dagen in Christchurch kunnen in één woord worden samengevat: RUST. 5 uur tijdsverschil helpt niet, en de stad heeft niets bijzonders te bezoeken, we genieten van het comfort van ons hostel voordat we 3 weken in een sleepervan doorbrengen.

Dag 3 : Huur sleepervan

Dit is het! Dit is de grote dag! We gaan naar SpaceShip Rentals om onze sleepervan te halen. We boekten het op het laatste moment (1 week voor de huur) en bovendien voor het begin van het hoogseizoen (november), dus we kregen een exhorbitante prijs. 97,37$NZ per dag (al met -20% korting omdat we het busje vanuit Christchurch nemen) en 30$NZ aan verzekering (alles inbegrepen, 0 eigen risico) per dag. Outch, het doet pijn aan het budget!
Met een berouwvol gevoel bekijken we de prijzen voor… 2017 en beseffen dat een reservering vooraf ons geen geld zou hebben bespaard in die zin dat de prijzen al op voorhand vastliggen. Vooraf reserveren geeft ons alleen maar meer keuze en daardoor mogelijk goedkopere modellen.
We krijgen wat gratis warme kleren en wat kookgasblikjes achtergelaten door de vorige reizigers (alle huurders hebben een kleine ruimte waar we gratis wat spullen kunnen achterlaten voor de volgende reizigers). En daar gaan we!
Onze slaapwagen is een Toyota Estima omgebouwd tot camper. Het heeft het voordeel dat het eruit ziet als een normale auto (minivan formaat) en minder dieven aantrekt, terwijl de andere campers mijlenver zichtbaar zijn (hetzij met graffiti of met een groot logo van het verhuurbedrijf). Het is minder goed geregeld dan de andere campers in die zin dat je buiten de auto moet koken. Maar ik heb hem gekozen omdat (1) ik een hekel heb aan de geur van gebakken voedsel op mijn laken (2) het een comfortabeler bed is (3) de auto kleiner is en dus handelbaarder dan de andere campers.
We gaan naar de supermarkt (Countdown) om eten in te slaan en naar Caltex om benzine en drinkwater in te slaan. Ons autoverhuurbedrijf gaf ons een AA-loyaliteitskaart. Als u een account aanmaakt met deze kaart, krijgt u elke keer dat u benzine koopt bij Caltex of BP, een korting van 6 cent/liter. Als we bij Countdown inkopen, kunnen we deze korting verhogen tot 9 cent/liter.
Voor onze eerste twee dagen besluiten we een lus te maken: we verlaten Christchurch om naar Hanmer Springs en Kaikoura te gaan en keren dan in 2 uur terug naar Christchurch. Het doel is de auto te testen, een minimum aan inkopen te doen, en te profiteren van de terugkeer naar Christchurch om te kopen wat we nog missen.
Onze eerste stop is in Hanmer Springs, op slechts 2u30, maar omdat we de tijd hebben genomen om inkopen te doen, komen we pas om 18u aan op de camping. Op dat moment realiseren we ons: we zijn in de bergen, daarom is het koud!
De eigenaar ontvangt ons hartelijk. We maken van de gelegenheid gebruik om domme vragen te stellen zoals waar te picknicken, kunnen we de keuken/douche van de campings gebruiken zonder te overnachten etc. Ze is erg aardig en geduldig want ik heb alle antwoorden gekregen. Ze is erg aardig en geduldig en ik kreeg alle antwoorden.
Voor onze eerste nacht heeft de eigenares ons een parkeerplaats gegeven, niet omdat ze ons niet mag, maar omdat het de enige plek is waar we beschut zijn tegen regen en wind. Aangezien we geen elektriciteit in onze auto hebben (behalve een accu voor de koelkast), en de temperatuur vannacht tot 1 graad daalt, wordt zelfs een gedeeltelijke beschutting op prijs gesteld. Ze heeft gelijk, want een uur later begint het te regenen en stopt pas in de ochtend.
Omdat we absoluut niet uitgerust zijn om zo’n lage temperatuur in de auto te overleven, rennen we naar de plaatselijke supermarkt om twee warmwaterflessen te kopen ($5NZ per stuk). We vullen hem met warm water uit de keuken van de camping. De strategie wierp vruchten af, want we hadden het ’s nachts niet te koud.

Dag 4: Hanmer Springs en zijn thermale baden

Het is 10 uur, en iedereen moet de plaats verlaten. Het is een goed moment omdat we van plan zijn naar de thermale (en hete) baden te gaan die om 10 uur ’s morgens open gaan. De entree kost 20$NZ en er zijn een tiental zwembaden van verschillende temperaturen, met of zonder jacuzzi, waaronder 3 zeer hete (tussen 40° en 42°) die sterk naar zwavel ruiken. Mensen gaan van het ene zwembad naar het andere tot zij HET zwembad vinden dat bij hen past.
Het uitzicht vanuit de zwembaden op de besneeuwde bergtoppen is adembenemend. En baden in warm water als het buiten koud is, is best cool.
piscinehanmersprings
De warme douche na het zwembad is ook erg lekker. Ik noem dit omdat de onbeperkte warme douche een obsessie/grail is voor kampeerders hier. Op de goedkoopste (of zelfs gratis) campings, is er geen douche. Op de gemiddelde campings zijn er warme douches, maar die zijn meestal betalend EN getimed (vb. NZ$2 voor 5 minuten). Dus geven kampeerders goede tips door om warme douches te nemen en indien mogelijk onbeperkt te douchen. Op de CamperMate app voor alleen kampeerders kun je zelfs alle plaatsen waar je kunt douchen (koud of warm) buiten de campings weergeven 😀
Onderweg: we zien een kerel bungee jumpen. Heel dapper!
Picknick onderweg. JB houdt van mijn omelet sandwiches met toast.

Dag 4 bis: Kaikoura

We rijden de hele middag naar Kaikoura, een heel charmant stadje aan zee, met op de achtergrond bergen met besneeuwde toppen van een ongeëvenaarde romantiek. De weg naar Kaikoura is ook zeer aangenaam waar we bij elke bocht “wow” maken en landschappen ontdekken die mooier zijn dan de andere.
kaikourachemin
We wilden de beroemde kreeften BBQ aan de kant van de weg proberen, maar die was te vroeg gesloten (18.00 uur). Dus moesten we genoegen nemen met een bezoek aan de zeehondenkolonie (we zagen er drie, grote exemplaren) voordat we in een plaatselijke bar belandden. Als je goed kijkt, ligt er een voor me, op een rots.
Kaikoura is bekend om zijn walvissen, zeehonden en dolfijnen. Om de walvissen en dolfijnen te zien, moet je betalen voor de rondleidingen. We besloten het hier niet te doen (er zijn grenzen, we gaan niet telkens 130$NZ/persoon uitgeven) en alleen van de landschappen te genieten. Het pad langs de zee nodigt uit tot picknicken en joggen, maar het is al laat, we moeten naar de camping.

Voor de nacht kiezen we een 100% pittoreske plaats : Paia Point, 20 minuten van Kaikoura, aan de rand van het strand. Deze camping heeft de bijzonderheid afhankelijk te zijn van een andere zeer goed uitgeruste camping. Dus zelfs als we goedkoop betalen (13$NZ/persoon) en dat het alleen uitgerust is met toiletten, hebben we het recht om alle apparatuur van de camping ernaast (1km verderop) te gebruiken: keuken, douche, toiletten, wasmachine (betalend).

Wakker worden voor de zee is zeer aangenaam, zelfs als de nacht koud en winderig was. Net voordat we in slaap vielen klopte er iemand op ons raam, een charmante buurvrouw vertelde ons dat we vergeten waren onze koplampen uit te doen, dank u mevrouw!
Hier ontmoetten wij een te enge man met zijn lange baard, zittend in de lotushouding in zijn aftandse caravan. Maar toen hij zijn mond opendeed om met ons te praten (de volgende dag), straalde er alleen maar vriendelijkheid van hem af.

Dag 5: Terugkeer naar Christchurch

Na onze eerste was gedaan te hebben (we maken er gebruik van, 2$NZ de was, 2$NZ het drogen het is 2 keer goedkoper dan in de andere campings), vertrekken we, richting Christchurch om te kopen wat we nog missen:
– een dekbed, 20$NZ bij K-Mart omdat we het koud hadden de laatste twee nachten
– kleerhangers, om onze jassen, binnengoed en rugzakken op te hangen. In plaats van ze te laten rondslingeren en ze eraf te laten vallen elke keer als we op de rem trappen. Ook konden we vooraf twee hoeden kopen tegen sterk gereduceerde prijzen. Omdat het lente is, is het erg moeilijk om winter items te vinden. Maar we zijn net drie maanden in Azië geweest, we hebben het koud!
100% uitgerust, zullen we de middag en de nacht doorbrengen in Akaroa

Tips

• Douane:
    • FAQ over wat wel en niet is toegestaan om Nieuw-Zeeland binnen te komen, vindt u hier: https: //www.customs.govt.nz/personal/prohibited-and-restricted-items/
    • Als u in het vliegtuig in uw ingecheckte bagage ongeoorloofde voorwerpen aantreft, hoeft u zich geen zorgen te maken: u gaat door de douane nadat uw bagage is opgehaald. En voordat het zover is, zijn er genoeg vuilnisbakken waar u deze voorwerpen kunt weggooien voordat u door de douane wordt gepakt. Onmogelijk te missen, er staat een groot bord “Laatste kans”.
    • Het is beter te veel aan te geven dan helemaal niets (elk verzuim van aangifte leidt tot een boete van 400$NZ, direct!). Maar u moet nog steeds een reden hebben om aangifte te doen; als u bijvoorbeeld het vakje “levensmiddelen” hebt aangekruist, zal een ambtenaar u vragen “voor welk artikel hebt u dit vakje aangekruist? Je kan hem niet zeggen “Ik weet het niet, ik heb alles gecontroleerd dus controleer het zelf maar”. Nee !
  • SIM-kaart: er zijn SIM-kaarten in alle supermarkten. Persoonlijk koos ik voor SPARK. Voor 50$NZ, heb ik 3GB voor 2 maanden en 100 belminuten
  • Hypermarkten: Countdown (zoals Carrefour), Pak’n’save (goedkoper dan de andere)
  • Benzine: U kunt klantenkaarten nemen bij Mobil (6 cent/liter korting), de AA-kaart wordt gebruikt bij BP en Caltex. Diesel kost minder dan gewone 91
  • Siteweb: Kiwipal – de enige echte Franse gids om te bezoeken. Het is zeer compleet, elk bezoek wordt in detail verteld, zoals wanneer je op deze plaats aankomt, zie je dit links, dat rechts. Het laat je beslissen of je wilt gaan of niet. Het enige verwijt dat we kunnen maken is dat de transporttijden iets te optimistisch zijn: 300 km in 3u30? LOL!!!
  • Apps om te downloaden :
    • CamperMate (om de lijst van campings, douches, benzine, toiletten, plaatsen om te bezoeken te hebben)
    • Camping NZ : alleen interessant om 10% korting te krijgen op cruises en tours
    • New Zealand Frog Guide: Franse gids, 9,99€

• Sleepervan:
    • Spaceship Beta 2S sleepervan huur (Premium model) voor 24 dagen, inclusief NZ$30 per dag voor verzekering (alles inclusief): NZ$3056,88
    • Het Spaceship Beta 2 model, een beetje minder goed ontworpen, kost 2800$NZ, verzekering inbegrepen voor 24 dagen
    • We hebben het agentschap gevraagd om al het geld te nemen voor onze aankomst. Als we net als iedereen hadden gedaan (d.w.z. de rest met een creditcard hadden betaald op de dag dat we de auto ophaalden), hadden we extra bankkosten moeten betalen (ik weet niet of dit specifiek voor Spaceship geldt of voor alle bedrijven)
    • Huur van een tafel en twee stoelen: 50$NZ
    • We hebben al een GPS dus die hoefden we niet te huren, maar anders is het 5$NZ/dag, beter om er een te kopen bij een verblijf van meerdere weken.
    • Benzine: 10L/100km met benzineprijs van NZ$1.92/liter. Geschat brandstofbudget voor 24 dagen bij : 723$NZ. Onderschat dit budget niet als je een krap budget hebt
    • 0$NZ tol
  • 2 nachten in Christchurch: The Old Countryhouse, eigen tweepersoonskamer: NZ$170
  • 1 nacht in Hanmer Springs: Alpine Holiday Apartments & Campground, standplaats zonder stroom NZ$15/persoon
  • 1 nacht in Paia Beach: 13$NZ/persoon
  • Races: NZ$200 bij Countdown
  • Overige uitgaven :
    • Boilers: NZ$10 voor twee
    • Dekbed: NZ$20
    • Hangers: NZ$3
    • Wasserette: tussen NZ$2 en NZ$4 (voorraad NZ$2 munten, de machines accepteren alleen deze)
    • Droger : tussen 2$NZ en 4$NZ (hij droogt zeer goed ondanks een grote hoeveelheid kleren, tenzij anders vermeld op de Campermate app)