Carnets de voyage,  Océanie,  Polynésie Française,  TDM

Papeete (Frans Polynesië): mooier dan verwacht

We deden er toch 6 uur over om van Auckland naar Papeete te komen. We vertrokken op 24 november en kwamen aan op 23 november, een dag eerder. We winnen aan efficiëntie zeg ik je! Doet dat je niet denken aan een andere beroemde reis rond de wereld?

airtahitinui2

AirTahitiNui zorgt goed voor haar klanten

airtahitinui

Op alle forums raadt iedereen aan om Tahiti Nui te verlaten, bijna zodra je op de luchthaven aankomt (lol), om naar Moorea, Bora Bora te gaan… dus ik had niet veel verwachtingen van dit eiland. Eindelijk, het is veel mooier dan verwacht.

Dag 1:

De aankomst in Papeete beantwoordt aan alle vooroordelen die wij van Tahiti hebben: bloemenketting gegeven door de reisbureaus, muziek van de eilanden met een Tahitiaanse groep ter plaatse terwijl wij net voor middernacht aankomen. In het vliegtuig, gaven ze ons zelfs een bloem om in ons haar te doen
We zijn wel erg teleurgesteld dat we geen stempels in ons paspoort hebben, maar hé, Frans Polynesië is Frankrijk, geen stempel
De eigenaar van onze airbnb regelde een chauffeur die ons op het vliegveld ophaalde. In 20 minuten brengt hij ons naar een mooi huis in een woonwijk, waar een zwembad op ons wacht. De keuken is halfopen, er zijn plafondventilatoren, de douchegels ruiken naar monoï-olie, in de tuin liggen rijpe mango’s wijselijk te wachten om geplukt te worden. Een hoekje van het paradijs

Dag 2:

De eerste ochtend besteden we aan het te voet verkennen van de markt in het centrum van de stad en het kopen van een SIM-kaart. We begrijpen al snel, want het is 31 graden, dat we geen fiets of scooter nodig hebben maar een auto. Bij toeval vinden we een folder van Ecocar die auto’s aanbiedt vanaf 35€/24u en dit, met levering van de auto overal op Tahiti. Een telefoontje later, is de afspraak gemaakt voor 18:30 uur. Intussen zetten we onze wandeling voort om het Parelmuseum, de jachthaven en de markt opnieuw te bezoeken

We ontdekken met amusement enkele plaatselijke uitdrukkingen: “casse-croûte” om de sandwich aan te duiden; en “500CFP de hoop” voor “500CFP de mand” mango’s of ananassen

marche1

Andere culinaire ontdekkingen: sashimi van rode tonijn, voor een belachelijk lage prijs (500CFP voor een enorm stuk of 4€). Er is ons verteld dat de tonijn hier meestal erg vers is, om er zeker van te zijn dat dit zo is, moet u controleren of het stuk tonijn glanst. Voor 500CFP, krijgen we ook een grote mand mango’s, ananas of carambolas. En voor 300CFP, 1L kokoswater of limonade

Er is een soort “food court” op de markt, erg populair bij de lokale bevolking. Ik koop voor 800CFP een schotel die er niet uitziet, maar LEKKER is

Het is te warm om het bezoek voort te zetten, we keren terug naar onze airbnb om te genieten van het zwembad en het geweldige aperitief tussen reizigers en eigenaars. Om te wennen aan het rechts rijden en de handgeschakelde versnellingsbak, maakt JB rond 21.00 uur een klein ritje door de verlaten straten. Niet zo gemakkelijk, want onze laatste rij-ervaringen gaan terug naar Zuid-Afrika in juni en Nieuw-Zeeland in december: dat wil zeggen met een automatische auto, een stuur aan de rechterkant en rijden aan de linkerkant

Dag 3:

De volgende dag vertrekken we vroeg om het eiland rond te gaan. We zijn zo blij dat we een auto hebben genomen. De tocht over het eiland = 200km, dus we kunnen niet lopen of fietsen

We zijn ook heel blij dat JB gisteren zijn rechtse besturing heeft geoefend, want we zijn niet meer in Nieuw-Zeeland en er is verkeer

We beginnen met het zwarte zandstrand bij Venus Point. Ons werd aangeraden te zwemmen waar er zand is, want het gedeelte zonder zand heeft een zeer diepe werveling

Dit is de eerste keer dat we een lagune van dit type zien. Het strand wordt beschermd door rotsen die een cirkel vormen, we zien zeer sterke golven bij de rotsen, maar binnenin zijn er zeer weinig golven. Het is alsof je de zee in de zee hebt. Het water is super doorzichtig en niet te warm. Het enige nadeel is dat het zwarte zand, als het niet nat is, je voeten verbrandt

We keren om naar het strand PK18 (km 18 in vergelijking met km 0 in het oosten van het eiland). Dit strand staat nergens op de kaarten aangegeven, maar iedereen kent het. Gelukkig voor toeristen zoals wij, geeft een rood bord duidelijk de parkeerplaats op het strand aan

Het lagune-effect is nog duidelijker op dit dromerige strand waar de oceaan zo ver het oog reikt. Het zand is wit, maar niet zo fijn als dat van de Pointe de Vénus, en er is ook een beetje zeewier. Maar de bonus is de huur van peddels voor 1500CFP per uur. We zagen een dappere man peddelen bij de rotsen die de lagune beschermen

Als we onze weg naar het oosten vervolgen, stoppen we op een strand voor de grotten van ? (nogmaals, niet aangegeven op de kaarten). Wij zijn niet zo geïnteresseerd in de grotten, maar dit strand is prachtig! Vanaf de oever kunnen we de koralen en kleine visjes zien rondzwemmen. Ik zag zelfs een mooie vis van 1m lang, die te veel lijkt op de vis die we in de Filippijnen zagen. Eerst dacht ik dat het een stuk hout was. Omdat we geen borden hadden gezien, besloten we daar niet te gaan zwemmen, je weet maar nooit. Misschien is er een verborgen draaikolk of een vervelende kwal

arretpoissons

Een snel bezoek aan Marae Arahurahu (marae zijn heilige gebedsplaatsen) is een must

marae

Er zijn twee replica beelden die ons een voorproefje geven van Paaseiland

Uitgehongerd komen we aan in de buurt van het stadhuis van Papara, waar een markt is en waar foodtrucks worden aanbevolen door de eigenaar van onze Airbnb. De sashimi van rode tonijn op 10000CFP lijkt niet al te veel op wat we gewoonlijk zien (de presentatie & de gebruikte saus) maar het is DELICIOUS. We maken van de gelegenheid gebruik om twee “snacks” (sandwiches) te kopen met vlees dat op de BBQ is bereid

marche2

Moet ik daaraan toevoegen dat overal waar we komen, de mensen aardig, lachend en zen zijn? Auto’s laten voetgangers passeren, iedereen neemt iedereen mee liften (bussen zijn zeldzaam), iedereen die we ontmoet hebben lacht ons toe, het tutoiement is de rigueur. Ze hebben ook een heel zen leven, we zien ze vaak rusten in de schaduw aan de rand van het strand, op elk moment van de dag

We nemen de auto naar het kleine eiland Tahiti Iti, maar niets is interessant dus gaan we via de andere kant weer omhoog om het blow hole te zien (een must bezoek, de golven zijn erg sterk dus het blow hole gooit water als een boze vulkaan). Aan deze kant van het eiland, zien we veel surfers en kite-surfers

De golven bij het spuitgat

trousouffleur

We gaan snel naar de Carrefour om eten te kopen voor de avond (en voor Moorea). We voelden ons nog nooit zo thuis 😃 Alleen de visafdeling is anders: tonijn sashimi wordt hier aan een belachelijke prijs verkocht, er is kokoswater, maar ook kreeftenwater..

sashimipapeete

Mooi uitzicht vanaf Belvadere. Je kunt de lagunes zien, nietwaar?

papeetebelvedere

De volgende ochtend nemen we vroeg, zonder reservering, de Amirity ferry naar Moorea

• Luchthaven – Airbnb taxi: 3000CFP (25€)
  • Airbnb : 50€/dag met zwembad, deur met code, tip top voor een nacht aankomst
  • Autoverhuur 24h bij Ecocar : 4500CFP/24h -> 9000CFP in totaal
  • Voedsel
    • op de markt : 1500CFP/maaltijd
    • food truck : 1900CFP/maaltijd
    • in de supermarkt : 5500CFP (3 maaltijden, het is beter om niet te koken)
  • Telefoon: Vodafone 750CFP voor de SIM-kaart kit (15 minuten bellen) + 1000CFP kosten voor 30mn bellen in totaal (we hebben het echt nodig om de verhuurbedrijven te bellen, excursies etc.)

Tips

• Taxi’s zijn hier duur (20-25€ om naar het stadscentrum te gaan), als je voor 22u aankomt, huur dan een auto bij Ecocar (35-45€/24u). Uw bankgegevens worden op een vel papier genoteerd, maar maak u geen zorgen, het wordt 1 maand later vernietigd en u kunt, zodra u het eiland verlaat, uw bank vragen om elk verkeer vanuit Frans-Polynesië te blokkeren
  • Restaurants zijn duur, verkies foodtrucks langs de weg, of de markt in het centrum van Papeete (open vanaf de middag)
  • De telefoon is onmisbaar voor elke reservering van activiteiten op Tahiti of de andere eilanden.