Amérique,  Carnets de voyage,  Chili,  TDM

Puerto Varas (Chili): een charmant stadje

Weet u nog dat ik in de vorige aflevering aan de eigenaar van mijn hotel in Puerto Montt vroeg wat de beste steden waren om het nieuwe jaar door te brengen (behalve Valparaiso & Co.), het antwoord was zonder meer: Puerto Varas. Ze vertelde me, onder andere, over Valdivia, Pucon… maar Puerto Varas blijft haar favoriet

Die dame had helemaal gelijk, kijk maar naar deze !!!!

Deel 1: Reisverslagen

Dag 1:

De foto hierboven is slechts (een deel van) het geweldige uitzicht dat we hebben vanaf het Llanquihue meer in Puerto Varas, op de Osorno en Calbuco vulkanen. Ben ik in Japan, de Filippijnen of wat? Het uitzicht is perfect!

Vanuit Castro (eiland Chiloé) nemen we de bus van Cruz del Sur naar Puerto Varas. De beste plaatsen zijn de onze: nummer 3 en 4, met een uitzicht van uren op deze twee vulkanen. Als je niet zoveel geluk hebt, kun je naar rechts gaan. Na Puerto Montt, zult u ook dit prachtige uitzicht hebben

We zitten weer in een hostel, in Hostal Tronco del Aleman. De infrastructuur is niet erg goed, maar het personeel is erg vriendelijk en de Wifi is snel (dankzij die kun je mijn artikel lezen). Het is al 4 uur en we hebben nog steeds niets gegeten

Daarom gaan we direct naar het restaurant Tierra y Sabor, op slechts 5 minuten van het hostel. Het personeel van de herberg beveelt het van harte aan en dringt aan op de enorme kan bier van 3000$CH. Tot slot een mojito boordevol alcohol voor slechts 3500$CH, een pizza en vooral de zalm ceviche die in huis wordt gemaakt. De ceviche is een typisch Zuid-Amerikaans gerecht. Het is gewoon een voorgerecht (maar zeer hartig), gemaakt van rauwe vis gemarineerd in limoensap, koriander en ui. Als het zo goed gedaan wordt, voel je de sterke, onaangename smaak van de ui niet. Ik denk dat ik maar 5600$CH heb betaald. Ik raad dit restaurant ten zeerste aan!

Dag 2:

Vandaag brengen we de hele ochtend door met wandelen langs het meer. Er is hier niet veel te voet te doen, dus wandelen langs het meer is de gemakkelijkste optie. Er zijn 2 stranden in de buurt van het centrum, het zand is OK. Hoewel zwemmen wordt afgeraden, zien we toch veel mensen in het water

We lunchen in restaurant La Marca, nummer 2 op Tripadvisor. We begrijpen beter waarom wanneer de 300 gram rib-eye wordt geserveerd: de garing is perfect, en dit grote stuk is al goed gemarineerd. Er is geen saus nodig. Volgens de Lonely Planet is het vlees uit het merengebied even goed als het Argentijnse vlees. Ik kan dit bevestigen!

Perfect koken

S Avonds gaan we naar Mercado 605, waar ik een tartaar van rundvlees in Chileense stijl vind. Het is niet slecht, niet zo goed als in Frankrijk, maar ik heb zo’n trek in tartaar dat ik alles goed vind

Dag 3:

Omdat er geen centrale busterminal in Puerto Varas is, gaan we naar het Pullman Bus adres dat op Google staat om te controleren of de bus van vanavond vanaf dat adres vertrekt. Dat is zo!

We bezoeken de kerk ernaast: Iglesia del Sagrado Corazon, de enige bezienswaardigheid in het stadje. Het is gemaakt van plaatstaal met ijzeren steunen. De architectuur is geïnspireerd op die van het Zwarte Woud in Duitsland

Het stadje is echt pittoresk met zijn zeer “kerst cottage” architectuur en zijn Duitse culturele erfgoed (veel Duitse namen voor de winkels)

Zoals overal in Zuid-Amerika zijn er overal honden op straat, het is moeilijk te zien of ze van iemand zijn of niet. Ze zien er allemaal gezond en schoon uit. Ik heb een paar koekjes met vitaminen gekocht om aan de honden op straat te geven, voor het geval dat

Lapis Lazuli (metamorf gesteente) met blauwe kleur en pyrietschilfers wordt in Chili gevonden. De andere plaats waar je er veel van kunt vinden is Afghanistan, maar ik denk niet dat je daar zo vroeg kunt komen. Ondertussen zijn lapis lazuli juwelen zeer betaalbaar in Chili (10€ tot 30€)

Niet ver van het toeristenbureau is een zone met foodtrucks. We zijn zo gemotiveerd dat we gewacht hebben tot de opening van de foodtrucks om 13.00 uur. Ook al is de ceviche niet zo goed als het eerste restaurant dat we in Puerto Varas uitprobeerden, de appelsap met citroen en gember is een killer! Voor slechts 1000$CH (1,5€)

Plotseling zie ik een bekend silhouet: het is een van de 3 studenten die we op Paaseiland hebben meegelift. Wow! Het is grappig om elkaar tegen te komen in een klein stadje als dit

Men zal een groot deel van de middag in de jeugdherberg doorbrengen om te wachten op onze bus naar Vina del Mar om 20.00 uur

• 1€ = 698 pesos, 1000$CH = 1,43€
  • Bus : Castro -> Puerto Varas 6500$CH/persoon (9€)
  • Restaurants
    • Restaurants: tussen 24000$CH en 32000$CH/maaltijd voor twee (zeevruchten of gebarbecued rundvlees), drankjes en fooien inbegrepen. Het eten is hier geweldig, dus leef je uit!
    • Food trucks : 4000$CH het gerecht. Sap op 1000$CH. IJs tussen 500$CH en 1000$CH.
  • Jeugdherberg: 11150$CH/bed/nacht

Tips

• De rekening heeft altijd 3 regels: bedrag van de bestelde gerechten, 10% fooi (ter info), het totaal als je de fooi toevoegt. Zelfs als het op de rekening staat, is het aan de klant om op het moment van betaling te zeggen dat hij ermee instemt de fooien te betalen. Je moet dit doen omdat iedereen hier fooi geeft (ongeacht hoe goed de service is)
  • Wij bevelen ons hostel Tronco del Aleman niet aan, ondanks de vriendelijkheid van het personeel. Elke keer als de vrachtwagen passeert, schudt het hele huis. De muren zijn dun (ik werd gewekt door het gesnurk van de buurman in de kamer ernaast). En de douche is erg grillig, de watertemperatuur varieert elke seconde.
  • Wees voorzichtig, er is geen centrale busterminal, u zult naar de terminal van de busmaatschappij moeten gaan die u wilt nemen om de kaartjes te kopen/te vertrekken. Om naar het zuiden te gaan, neem Cruz del Sur. Voor het noorden, neem de Pullman Bus.
  • Er zijn verschillende geldautomaten in de stad, en veel leuke winkels.
  • Je hebt het. We bevelen deze twee restaurants ten zeerste aan: Tierra y Sabor en La Marca
  • Als u wilt kajakken, met een bootje het meer wilt verkennen of naar het uitzichtpunt van de vulkaan Osorno wilt wandelen, heb ik foto’s genomen van de excursies die bij het toeristenbureau beschikbaar zijn (klik om te zoomen)