Amérique,  Carnets de voyage,  Chili,  TDM

Viña del Mar (Chili) : Nieuwjaar en vuurwerk

Op het beste vuurwerk in Chili! Hoe is Valparaíso beter? Ik zal het uitleggen: het vuurwerk van Valparaíso is beroemd omdat de steden die aan de baai liggen hun vuurwerk op hetzelfde moment afsteken, waardoor een mooi schouwspel ontstaat. Het was niet één vuurwerk dat we zagen, maar negen in één keer! Als je het vanuit Viña del Mar of Valparaíso bekijkt, is het vrijwel hetzelfde! Viña del Mar ligt op slechts 8,5 km van Valparaíso, bereikbaar met metro en bus

Hoe er te komen

We nemen een bus uit Puerto Varas (die we met spijt achterlaten) om 20.00 uur om de volgende dag om 10.00 uur(más o menos) in Viña del Mar aan te komen. Het is de beste bus die we in Zuid-Amerika hebben genomen. De Pullman Bus maatschappij zorgt voor ons, we voelen ons alsof we in een vliegtuig zitten: een kussen en een deken zijn voorzien, de zetel is zeer comfortabel. De films worden vertoond maar zonder geluid, passagiers die ze willen bekijken kunnen hun hoofdtelefoon inpluggen

Dag 1:

Op het laatste nippertje ontdekken we tot onze verbazing dat het hostel dat we gekozen hebben op 30 minuten lopen van de busterminal ligt. Maar sinds we in Castro geleerd hebben om lokale bussen te nemen, voelen we ons meer op ons gemak om bussen te nemen in plaats van in een Uber te stappen. Ook hier kunnen we de bus laten stoppen wanneer we willen, het kaartje blijft goedkoop: 330$CH voor een ritje binnen de stad

Onze King Hostel is maar 2 maanden per jaar open. De rest van het jaar zijn er studenten. We kozen het voor zijn prijs, de laagste in Viña del Mar voor oudejaarsavond: 150€ voor 2 personen in slaapzalen, 3 nachten. Als we hier tot 3 januari blijven, is dat om de post-feesten-sfeer (rotzooi, dronken mensen) van Valparaiso op 1 januari te vermijden

Volgens de eigenaar van het hostel is het vuurwerk hier in Viña del Mar mooier dan in Valparaiso omdat we een beter uitzicht hebben op de baai en vooral 9 km strand waar we het vuurwerk kunnen zien zonder op elkaar te stappen. Valparaiso staat er echter om bekend dat er op oudejaarsavond een groot feest op straat wordt gevierd. Het is perfect! We houden niet zo van dronken feestjes, we willen alleen het vuurwerk zien. Hier hebben we blijkbaar het beste uitzicht

Ook al zijn we al meer dan 6 maanden op wereldreis, toch zijn er plaatsen die ons meer het gevoel geven dat we op vakantie zijn dan andere. En dat is het geval hier in Viña del Mar, waar je langs het prachtige zandstrand kunt wandelen, souvenirwinkeltjes kunt bekijken, ambachtelijk ijs kunt eten en efemere tatoeages kunt laten zetten..

Tatoeages zijn hier erg populair, zelfs onder kinderen. JB heeft een tattoo van Che’s gezicht 😀 …voor een week

Hotels met uitzicht op zee lijken op kastelen

Dit is het beroemde 9 km lange strand, gezien vanaf de enorme ijzeren steiger. Paraplu’s kunnen worden gehuurd, maar zwemmen is vandaag niet mogelijk omdat de golven te sterk zijn

Grote lelijke gebouwen, die een gouden toevluchtsoord bieden aan de rijken, omzomen het strand

Maar als je goed kijkt, vind je een aantal zeer charmante kleine huizen

We zien Valparaiso (de overbevolkte heuvels aan de linkerkant), en de parasols van het Sheraton (JALOUSIE-stand aan). Het is hier dat we een zeehond zagen

De Disneyland-klok in bloei, een van de bezienswaardigheden van de stad

Tegenover zoveel rijkdom en overvloed besluiten we ons geld te sparen in een plaatselijk restaurant, waar de lunch slechts 4400$CH voor twee kost (6€), en niet 4000$CH het gerecht. Terwijl we de menukaart bekijken, is iedereen druk bezig ons de gerechten te laten zien, lol: Dit is een pollo asado, dit is een ensalada, pollo frito is dit ahahahah Het is pretentieloos, het is goed, het is lokaal

Voor het avondeten vonden we een hoekje met een zeer ruime keuze aan empañadas, glazen van een liter geperst sap. We bestelden een assortiment van 6 empanadas zonder te vermoeden dat ze zo groot zouden zijn! Het was heerlijk, we komen de volgende dagen terug

Dag 2: Oudejaarsavond

Mijn maag schreeuwt om ceviche. Dit is de gelegenheid om de Peruaanse ceviche mixto te proberen, die ik erg lekker vind! Peru is veelbelovend! JB zal zich tevreden stellen met alleen fruit, als voorbereiding op de grote barbecue die ons vanavond in de herberg te wachten staat

Om 19.00 uur bereiden de eigenaars van het hostel een grote barbecue voor alle gasten. Twee grote stukken van 1 kg kosten uren en uren om te koken, maar het resultaat is boven verwachting. We praten allemaal, in het Spaans of in het Engels. Ik heb moeite om de twee meisjes uit Mendoza (Argentinië) te verstaan, zij spreken veel sneller dan de meisjes die ik in het merengebied heb ontmoet. Ik heb gehoord dat hoe meer je naar het noorden gaat (van Chili of Argentinië), hoe sneller de mensen spreken. Maar het maakt niet uit, we kunnen communiceren, dat is het belangrijkste. Iedereen vindt het zo grappig dat ik Spaans leer met een applicatie op mijn telefoon

Ondanks de feestelijke stemming, kunnen we nog steeds niet geloven dat het 31 december is. 2016 was een onvergetelijk jaar: een appartement kopen, onze bezittingen & carrières opgeven, een wereldreis. 2017 belooft nog onvergetelijker te worden. Ondanks een meer dan onstabiele carrière voor ons beiden, hebben we ons nog nooit zo zeker gevoeld. Het besef dat we niet veel nodig hebben om van te leven helpt enorm

Om 23.15 uur besluiten we eindelijk te gaan. De traagheid van de groep maakt dat we pas om 23.45 uur de herberg verlaten, maar het uitkijkpunt ligt op slechts 5 minuten te voet. Het is al druk, en ik ben te klein om het vuurwerk te zien. JB en ik besluiten ons af te scheiden van de groep en vinden een ideale plek net onder het uitzichtpunt, staande op een klein muurtje. We zitten hoog, we hebben uitzicht over de hele baai, niemand staat ons in de weg

Om vijf minuten na middernacht wordt al het vuurwerk synchroon gelanceerd vanaf 9 platforms die langs de baai zijn geïnstalleerd. Dat heb ik nog nooit gezien! We weten niet waar we heen moeten. Het duurt 20 minuten, en het uiteindelijke boeket is geweldig!

Met een smartphone, ziet het er zo uit

Eigenlijk, is het meer als dit. Ik was sprakeloos tijdens het hele vuurwerk

Terug in het hostel, zetten we de muziek op volle toeren en dansen we met z’n allen. We gaan zelfs de straat op om te dansen voor de auto’s die wanhopig proberen het centrum van de stad te bereiken ondanks de verkeersopstoppingen. Rond 2 uur ’s nachts besluiten de anderen uit te gaan en het feest op het strand voort te zetten, tot 4 uur ’s nachts. We besluiten om naar bed te gaan

Dag 3:

De volgende dag, terwijl hij zijn dagelijkse jogging doet (noot van JB: 11 km op 1 januari, klasse!), ziet JB een heleboel “lijken” op het strand, sommigen hebben tenten gepland, anderen leunen op de muren om te slapen ahahah

In ieder geval was het het mooiste vuurwerk dat we ooit hebben gezien, en het was al het geld en de moeite die we hebben gedaan om hier te komen meer dan waard