Amérique,  Bolivie,  Carnets de voyage,  TDM

La Paz (Bolivia) : vervuiling en chaos

Dit is de tweede keer dat we in La Paz zijn. Deze stad weet ons nog steeds niet te verleiden

Vanuit Puno (Peru) nemen we twee bussen: de eerste om naar Copacabana te gaan. En een tweede van Copacabana naar La Paz. We werden voor de gek gehouden door de naam van de bus: Pullman Bus. In Chili is het een zeer goede busmaatschappij, maar hier is het een lokale bus die er uit ziet als een toeristenbus. Ze geven ons de laatste plaatsen op de laatste rij, dus gedurende 5 uur voelen we elke onregelmatigheid van de weg. En deze weg is niet geasfalteerd

Wat een verschrikking! Aangekomen om 18.30 uur in La Paz na deze verschrikkelijke reis, waarbij de vervuiling en de chaos van La Paz niet hielpen. We besluiten om zo snel mogelijk uit deze stad te vertrekken. Helaas vertrekt de volgende toeristenbus naar Sucre (via Potosi) pas de volgende dag om 19.00 uur. De dagbussen naar Sucre rijden door Cochabamba en de weg Cochabamba – Sucre is verschrikkelijk

Kabelbaan

Na een nachtje uitslapen, besluiten we toch maar de kabelbaan naar La Paz te nemen. Ons hostal ligt naast een kabelbaanstation, we nemen de rode lijn naar El Alto, voor 3$B/persoon

Het plan is om de groene lijn te nemen en vervolgens de gele lijn naar de wijk Sopocachi, zoals de kaart aangeeft. Maar in werkelijkheid is de aanleg van de meeste lijnen nog niet voltooid

De rode lijn gaat door een station genaamd “kerkhof” of zoiets. Het is heel indrukwekkend, vooral van bovenaf gezien! Het is geen begraafplaats zoals je die in Europa gewend bent, hier is alles over elkaar heen gelegd, waardoor gebouwen van verschillende ministories zijn ontstaan. Ik denk dat de meeste mensen voor crematie kiezen, anders is het technisch niet mogelijk om zoveel mensen in zo’n kleine ruimte onder te brengen

Hoe hoger je komt, hoe beter je de vervuiling van La Paz begrijpt. De stad heeft de vorm van een “kom”, omgeven door bergen en heuvels. Er zijn enkele gebieden zonder bebouwing vanwege de kliffen. Bovendien kunnen we op een van deze kliffen de vorm van een auto onderscheiden die tussen twee heuvels is gecrasht

Met zo weinig bomen, veel verkeer en een enorme fabriek naast de busterminal (bierfabriek), is vervuiling onvermijdelijk. Men zal ook de bakstenen huizen opmerken, zonder cement of verf aan de buitenkant, of huizen die half afgebouwd zijn (de eigenaar bouwt verder als hij geld heeft), waardoor een chaotische architectuur ontstaat, zoals het verkeer en de files in La Paz

We nemen de kabelbaan terug naar het centrum. Omdat we niet het geduld hebben om te wachten op een lokale bus die ons naar Sopocachi brengt, nemen we een taxi (20 bolivianos) om naar een Koreaans restaurant (Corea Town) te gaan

Dankzij dat, haten we La Paz minder. Naast dit restaurant, verkoopt een vrouw fruitcocktails. JB koopt voor 10 bolivianos een berg aardbeien, echt heerlijk

Om terug te keren naar het hostal, nemen we een lokaal minibusje (2 bolivianos) met “Terminal” erop aangegeven. Omdat ons hostal vlakbij de Terminal ligt, is het heel praktisch om de bussen en minibusjes te vinden die ons ernaast kunnen afzetten. De lokale bevolking maakt hier veel gebruik van het openbaar vervoer. Desondanks is er altijd veel verkeer, op elk moment van de dag. De lucht is onadembaar, sommige auto’s zijn van de vorige eeuw, een grote giftige rook achterlatend

Te moe door al deze chaos besluiten we de heksenmarkt, de centrale markt, de wandeltocht door La Paz over te slaan… kortom, alles. We hebben maar één haast: in Sucre zijn

Twee busmaatschappijen worden aanbevolen voor deze route: Trans Copacabana of El Dorado. We kiezen El Dorado om een beetje af te wisselen: de bus vertrekt vanavond om 19.00 uur

• Accommodatie: 17€ in Hostal Isidoros. Ik raad het niet echt aan, maar het voldoet voor één nacht, plus het is dicht bij het busstation, 24-uurs receptie.
  • Restaurant: Corea Town, B$75 per bord.
  • Fles water: 6$B voor 2,5L
  • Vervoer
    • Puno – Copacabana: 20 soles/persoon met bus Titicaca
    • Copacabana – La Paz : 30$B/persoon met Pullman Bus (we hadden beter verder kunnen gaan met de Titicaca bus, ook al moesten we 2 uur wachten in Copacabana)
    • Lokale bus: 1,5-2$B/persoon
    • Taxi : 20$B
    • Kabelbaan : 3$B/persoon

Tips

• Als u meerdere dagen in La Paz verblijft, raad ik u de wijk Sopocachi aan, waar zich nogal wat ambassades en ministeries bevinden. We voelden ons altijd veilig in dit gebied, in tegenstelling tot het gebied bij het centrale plein of de busterminal.
  • Vervoer: lokale bussen (20-30 zitplaatsen) kosten 1,5$B/persoon. Lokale minibusjes kosten 2$B/persoon. Er zijn geen busstations, bussen en minibusjes kunnen overal gestopt worden.
  • Taxi: neem alleen taxi’s met het telefoonnummer van de maatschappij erop. Na 20.00 uur is het beter om een taxi te vragen en niet op straat aan te houden. Als dit niet mogelijk is, zoek dan naar OMEGA taxi’s, zij zijn betrouwbaar. Vraag ALTIJD naar de prijs voordat je in de taxi stapt. Je kunt onderhandelen, maar toeristen betalen meestal 5 bolivianos meer. Ter info: de rit van het busstation naar Sopocachi (3,2 km) kost 20 bolivianos voor toeristen en 15 voor de plaatselijke bevolking.
  • Kabelbaan: typ FFCC treinstation in op Google Maps, dat is waar wij de kabelbaan namen.