Carnets de voyage,  Europe,  Islande,  TDM

[Road trip in Iceland] Dag 5 : Gletsjers, Lagunes, Langoustines & Hot tub

Na een uitstekend ontbijt (buffet) in Adventure Hotel Hof 1(reservatielink), bezoeken we eerst de twee plaatsen waar we gisteren snel zijn langsgekomen, waarbij we een beetje op onze schreden terugkeren. We gaan veel, heel veel gletsjers zien vandaag, want we zijn aan de voet van Vatnajökull.

Deel 1 : ReisdagboekDeel
2 : Praktische adviezen

Routebeschrijving

Zoals gewoonlijk zijn het volledige logboek en de dag-voor-dag routes beschikbaar op Google Maps

Stop 1 : Vatnajökull

Vatnajökull is de grootste ijskap van IJsland. Het is de op één na grootste gletsjer van Europa. En je realiseert je de onmetelijkheid door van dichtbij te komen. Zoek op Google Maps naar Haoldukvisl , dan zie je deze picknicktafel, zo goed geplaatst en in de verte een stuk van Vatnajökull. Zo ver als het oog kan zien!

We volgen het spoor loodrecht op weg 1 om er dichter bij te komen. Het is goed om een 4×4 te hebben, we voelen ons echt op ons gemak op dit soort wegen, ook al kan een standaardauto het goed aan, we zijn minder bang voor grind met onze Dacia Duster.

Het uitzicht aan de rechterkant (ik zoomde helemaal in)
Het uitzicht aan de linkerkant (ik zoomde helemaal in)

Stop 2: Svinafellsjökull gletsjer

Bij het zoeken op Google Maps ontdek ik een spoor dat naar de voet van een gletsjer leidt. Goed, want ik heb een hekel aan lopen (er is een wandelpad naar de volgende gletsjer, maar dat is 1 uur heen en terug). Je moet zoeken naar Svinafelljokull Parking op Google Maps. Deze keer, is het een echt spoor. Hij schudt heen en weer, mijn botten schreeuwen “au” en we moesten overschakelen naar 4-wiel modus om meer kracht te krijgen.

Ter plaatse aangekomen, zoals de foto’s laten zien, is de zon bij de RDV en zien we goed de blauwe kleur van de gletsjer. Een lagune wordt gevormd door het smelten van ijsbergen en we zien dat het oppervlak een beetje bevroren is. De zuiverheid van deze gletsjer laat me sprakeloos, er zijn slechts enkele ijsbergen zwartgeblakerd door de lava, de rest is blauw.

Een familie komt met een drone en laat ons zien wat we op het scherm kunnen zien. IJsland is perfect voor drones, er zijn zo veel ontoegankelijke plaatsen te voet dat een drone nuttig zal zijn om veel dingen te ontdekken. Op sommige plaatsen zijn drones echter verboden, omdat er veel wind staat, en je het risico loopt je drone te verliezen en iemand per ongeluk te verwonden

Stop 3 : Fjallsárlón Lagoon

Er zijn twee lagunes niet ver van elkaar waar u de ijsbergen kunt zien drijven (en er heel dicht bij kunt komen). Fjallsárlón en Jökulsárlón. De eerste wordt minder bezocht omdat hij kleiner is en de ijsbergen minder blauw, maar wij zijn er ook veel rustiger.

Ter plaatse kunt u betalen voor een tocht met een zodiak op de lagune, maar het oppervlak lijkt op dit moment bevroren. In de verte zie je de gletsjer die de lagune heeft gecreëerd.

Stop 4 : Jökulsárlón Lagoon

Het bijzondere van deze lagune is dat ze in verbinding staat met de oceaan. De ijsbergen breken af van de gletsjer en drijven naar zee. Als je de brug ernaast oversteekt, zie je zelfs enorme ijsbergen die te zwaar zijn om te verplaatsen. U kunt ook een zodiac-tocht maken om dichter bij de ijsbergen en de gletsjer te komen.

De lagune zelf is niets bijzonders. Ik weet niet of het komt door de grijze lucht, maar de blauwe kleur komt gewoon van de ijsbergen, ik heb niet de indruk dat het water blauw is.

Er zijn foodtrucks op de parkeerplaats (kijk uit naar de ene genaamd “humar…” iets, het is de goedkoopste manier om de beroemde lokale scampi te proeven, in de vorm van een hot dog). Als er te veel mensen zijn, ga dan rond de lagune om weg te komen van de ongeveer 30 toeristen die geconcentreerd zijn in de buurt van de parkeerplaats.

We steken de brug weer over om naar het strand met de naam Diamond Beach te gaan. De ijsbergen lopen hier aan de grond, het wit van de ijsbergen contrasteert met het zwart van het zand, het is prachtig! Het lijkt op diamanten.

kan ik je een cola met ijs aanbieden?

We zien dat sommige ijsbergen blauwer zijn dan andere. Na inspectie zien we dat de blauwe ijsbergen minder zuurstofbelletjes bevatten dan de witte. Dit is ook een kwestie van “leeftijd”. Jonge gletsjers worden gevormd door de opeenhoping van sneeuw, en bevatten veel zuurstof. Hoe ouder ze zijn, hoe meer druk er is, en de belletjes verdwijnen => blauwe kleur.

Stop 5 : Scampi restaurant in Höfn

Het is pas het 2e restaurant dat we gehad hebben sinds het begin van ons verblijf. En dat is niet voor niets: in Höfn krijgen we de beste langoustines van het land (en waarschijnlijk van Europa) voorgeschoteld, wilde langoustines, gevist door de boten die we vlak voor het restaurant zien liggen.

We hebben twee adressen genoteerd

• Humarhöfnin Veitingahus, beroemd om zijn geheime zwarte saus
  • en Pakkhus

De laatste werd ons warm aanbevolen door Martha, van het guesthouse van de 2e dag, dus we vertrouwen liever op de lokale bevolking 🙂 We kwamen rond 15.00 uur aan zonder reservering en werden zeer goed ontvangen.

Ik verwachtte een klein bord. Tot slot kreeg ik 300 gram gegrilde scampi’s geserveerd, heerlijk, met een roze saus, salade en zelfgebakken brood (om voor te sterven). JB koos voor IJslandse gekweekte zalm, ook heel erg lekker. We bevelen het ten zeerste aan!

Opmerking: in restaurants en zelfs fastfoodrestaurants wordt kraanwater – zeer zuiver – altijd gratis geserveerd

De rekening is hoog in vergelijking met Frankrijk, maar zeer redelijk in vergelijking met IJslandse prijzen: 51€ voor mijn bord scampi’s.

Stop 6: Hoffell

Na deze onvergetelijke lunch, gaan we een stukje terug om een warm bad te nemen, maar niet zomaar een warm bad. In het midden van een veld met uitzicht op de bergen en een gletsjer.

De inkom (+ handdoek voorzien) kost 1000kr/persoon, zeer betaalbaar. Er is zelfs een douche (buiten), en superschone kleedkamers. U kunt kiezen uit 5 baden, het water varieert tussen 38° en 40°C. De wind wordt gedeeltelijk tegengehouden door een enorme rots die de baden verbergt. Door vast te houden aan de warmwatertoevoer, zal de meest frigide dit type bad zo ijslands waarderen.

Het water is niet 100% schoon, er drijven wat algen rond, maar het is veel schoner vergeleken met het zwembad op dag 3. Wij raden u aan slippers mee te nemen om tussen de kleedkamers en baden te lopen.

Stop 7: Vikingdorp & Stokksnes

Het dorp van Vikings & Stokknes ligt op een privé-terrein, waar je voor moet betalen om binnen te komen (900kr/persoon). Er is ook een camping op het terrein (2000kr/persoon denk ik)

Dit dorp (dat zij “Oude boerderij” noemen) is nep, aangezien het werd gebouwd voor de opnamen van een film – die uiteindelijk nooit werd geproduceerd. De sets zijn niet meer in erg goede staat, maar we werden tijdens deze 10 minuten wandeling naar dit nepdorp vergezeld door Brusi, de hond van de boerderij… Dankzij hem werd de wandeling heel interessant. Hem (heel snel) achter de vogels aan te zien rennen, in de vijvers te zien baden, zijn blijdschap te voelen, het was ook voor ons heel goed. Ik heb gehoord dat Brusi alle bezoekers begeleidt, want zodra hij terugkwam bij de receptie, sloot hij snel vriendschap met een ander stel en begeleidde hen terug naar het dorp 😀 Het dorp zelf is niet zo geweldig in de winter, maar ik weet zeker dat de groene daken in de zomer de instagrammers zullen verleiden.

Met het toegangskaartje hebben we toegang tot een weg (toegankelijk met de auto) die naar het strand van Strokksnes leidt. Vanaf het zwarte zandstrand hebben we een prachtig uitzicht op de berg Vestrahorn, een paradijs voor fotografen (en klimmers). Helaas waren mijn foto’s geen groot succes vanwege het slechte weer. Bij goed weer kunt u Vestrahorn op het water zien weerspiegelen (kijk op google maps)

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het een militaire basis voor het Britse leger, daarna bouwden de Verenigde Naties hier een radiostation. Nu gebruikt het IJslandse luchtverdedigingssysteem dit station om het IJslandse luchtruim te bewaken. Je kunt naar de vuurtoren lopen (lelijk).

Onderweg…

Vlak daarna nemen we een kleine tunnel (de eerste van onze reis), in de richting van ons chalet voor deze avond, bij Djupivogur. De landschappen blijven weelderig, ondanks het slechte weer.

Bragdavellir Huisjes

Vanavond, hebben we een youppiiii huisje alleen voor ons! Dit type cottage is overal in IJsland te vinden. Het maakt het mogelijk om een hele familie te herbergen (in dit geval 6 personen in ons geval). Natuurlijk is de prijs niet hetzelfde of we nu 2 of 6 zijn. Met een last-minute boeking en in het laagseizoen (april 2019), betaalden we slechts 90€ (vergeleken met 336€ in juli 2019), voor twee personen. Ik laat je de video bekijken als je meer wilt weten over Bragdavellir Cottages(Boekings link)

Hoe dan ook, dankzij een eigen badkamer, konden we voor het eerst van onze reis wat kleren wassen. Ik draag merinowol als eerste laag, die niet vaak gewassen hoeft te worden (zeker niet als je elke dag onder de douche gaat). Het droogt ’s nachts, erg praktisch!

Ondanks de ligging van de boerderij aan het “einde van de wereld” is het helaas te bewolkt om het noorderlicht te zien, ook al kreeg ik een waarschuwing op mijn app. Jammer, we krijgen nog wel andere kansen.

Het vervolg van ons avontuur in IJsland ? het is hier

Tarief in april 2019: 100kr = 0,75€

• Pakkhus restaurant in Höfn : 10940kr
  • Warm bad in Hoffell: 1000kr/persoon, handdoek inbegrepen. Kredietkaart aanvaard
  • Toegang tot Strokksnes & Viking Village: 900kr/persoon (credit card wordt geaccepteerd)
  • Tunnel: gratis
  • Accommodatie: Bragdavellir Cottages(Reserveren link): een prive cottage voor 2 voor 90€ per nacht