Carnets de voyage,  Europe,  Islande,  TDM

[Rondreis in IJsland] Dagen 6 & 7 : Oostelijke Fjorden

Aangezien ik degene ben die de hele reis plant, heb ik er plezier in JB af en toe te verrassen.

Deel 1 : Reisdagboeken : Dagen 6 & 7Deel 2 :
Praktische adviezen

Dag 6

Reisroute voor dag 6

Toegang tot mijn gepersonaliseerde GoogleMaps hier

Stop 1: Verrassing

De dag voordien had JB de instructie gekregen om relatief vroeg op te staan (7u30). Om 8 uur ’s morgens nemen we de auto en laten al onze spullen achter in het chalet en JB krijgt te horen dat hij zijn badpak en een handdoek mee moet nemen. Wat mij betreft, ik draag al een badpak onder mijn kleren. We volgen de GPS en als we er zijn, gebeurt er niets. Ik begin ook te stressen omdat ik er nog nooit geweest ben, dit adres was me aangeraden door Martha, een Duits-Ijslands pension.

Na een snelle check op maps.me vind ik de juiste weg, we lopen 1 minuut en wat ligt er verscholen achter een enorme rots: een thermaal waterbad met een ongelooflijk uitzicht op de besneeuwde bergen!

Er zijn zelfs haken voor kleren. Maar geen kleedkamer (daarom heb ik me eerst omgekleed!)

Wij raden u echter aan om slippers mee te nemen (+ uw normale schoenen natuurlijk) om uw voeten niet vuil te maken. Het water is tussen 39°C – 40°C, wat een geluk! Het zwembad is super schoon (het schoonste sinds het begin)! Wat ik leuk vind is dat het bij de stad hoort. Ik hou er niet van om te baden in iemands privé-eigendom (in IJsland is alle grond van iemand), zonder te betalen, zonder toestemming te vragen. Ik hou er niet van dat mensen in mijn tuin lopen, ik wil anderen dat ook niet aandoen. Dus Martha gaf me alleen adressen die betaald of geautoriseerd waren.

Nu begrijpt JB waarom ik gekozen heb voor de accommodatie waar we zijn: Bragdavellir Cottages(Boekingslink). Het is maar 10 minuten van hier! Zo kunnen we meteen na dit uitzonderlijke bad midden in de natuur terugkomen in het huisje, douchen en ons omkleden. Handig, is het niet?

OK, ik zal je het adres geven, maar ik beloof je, geen wild kamperen (de borden “camping interdit” staan overal), en geen afval a.u.b

Google maps coördinaten
Kaart van maps.me

Stop 2: Djúpivogur

We rijden het kleine stadje Djúpivogur binnen. Niet ver van de haven zien we enorme eieren, die elke IJslandse vogelsoort vertegenwoordigen.

Op de terugweg stoppen we bij de winkel Stones & Bones, waar een natuurliefhebber de skeletten van op het strand aangespoelde zeedieren verzamelt. Om de botten zo wit te houden zonder chemicaliën, is veel werk nodig. Hij heeft ook een stenen en kettingen winkel…

een dolfijn!

Stop 3 : Nykurhylsfoss

Het is een kleine halte, maar ik zag de toeristische auto’s (12 zitplaatsen) er stoppen. De waterval is niet uitzonderlijk, maar de omgeving is erg mooi. Op ongeveer 1,5 km afstand is er een camping – met uitzicht.

uitzicht vanaf de camping

Oostelijke Fjorden

Dat is het, we zijn er! Dit is de 1e keer dat we de fjorden met de auto bezoeken. De eerste keer was het op een cruise in Noorwegen. De tweede keer, was het per boot in Nieuw Zeeland

Er zijn zoveel fjorden dat ik niet eens meer weet waar elke foto is genomen 🙂 en met al die sneeuw lijken de fjorden erg op elkaar. Het is jammer dat het weer niet beter is, want we kunnen het blauwe water hier niet zien 🙁 noch de bergen die op het water weerspiegelen.

Meestal rijdt JB, maar er zijn zo weinig mensen op de weg dat ik ook wilde rijden. Het is jaren geleden dat ik achter het stuur van een handgeschakelde auto heb gezeten. Natuurlijk werd ik er een beetje gestrest van, met zoveel bochten, het was geen goede beslissing. Op een gegeven moment miste ik mijn heuvelstart, ik gleed achteruit en drie zeer boze auto’s uit het niets lieten me weten dat ik slecht reed 🙁 Deze foto kostte me bijna een ongeluk, waardeer het alstublieft

We volgden dus weg 1 tot Reyðarfjörður , waar we de 92 namen naar Eskifjörður. De 92 stelt ons in staat om op één punt op het waterniveau te staan, in tegenstelling tot de andere wegen die iets hoger liggen.

Praktische info: we hadden veel moeite om een café van een benzinestation open te vinden (je kunt er benzine krijgen, maar geen hotdog – ze zijn gesloten in de winter). We konden lunchen bij Olís in Reyðafjörður waar ze betaalbare broodjes/burgers verkopen (15€). -10% korting op de rekening als u om hun klantenkaart vraagt (gratis)

op weg naar Eskifjorður
waterval bij de ingang van Eskifjorður

Daarna namen we een tunnel van 6 km (het stinkt er naar vocht, erg onaangenaam), voordat we tussen twee besneeuwde bergen doorreden…

naar de kruising met weg 953 die mij naar de Klifbrekku waterval en Mjóifjörður, de mooiste fjord in het oosten, zou brengen. Maar deze weg is aangegeven als gesloten op vedur.is 🙁 snif

Er staan geen borden ter plaatse, maar de vedur-site heeft duidelijk gemaakt dat je je niet kunt wagen om uit te zoeken waarom de weg is afgesloten enz.

route 953

Als u in de zomer gaat, stuur me dan uw foto’s !

Vanaf dat moment lijken de bomen weer tot leven te komen, want de sneeuw overheerst niet langer het landschap, we zien heel veel bomen!

Hengifoss pension

We besluiten te overnachten bij het Lagarfljót meer, waar vroeger een reusachtig monster heeft geleefd (boe), om ons bezoek aan de Hengifoss waterval de volgende dag te vergemakkelijken. We kregen een en-suite kamer met een adembenemend uitzicht voor 87€ per nacht. Ze hebben ook een camping. In de zomer kan het ontbijt (buffet) tegen betaling worden geserveerd. Reservering link

Opmerking: in IJsland leggen ze zelfs voor een tweepersoonsbed twee afzonderlijke dekens, omdat ze er, net als in Noorwegen, zeer op gebrand zijn dat iedereen het ’s nachts warm heeft (zonder dat de ander de deken steelt).

Dag 7

Ouch, de tijd vliegt, we zijn al op de 7e dag van onze reis. We hebben veel bewogen, veel gewandeld en we besloten vandaag wat te rusten. Op de agenda: heel licht en een stukje rijden voor mij. Ik heb te weinig oefening en ik heb een leeg land als IJsland nodig om te trainen 🙂

Reisroute voor dag 7

Mijn gepersonaliseerde Google Maps is nog steeds hier beschikbaar

Stop 1 : Litlanesfoss en Hengifoss

Vandaag, moeten we ’s morgens lopen. Ik ben een beetje huiverig voor deze kleine wandeling die “gemakkelijk” is voor sommigen maar moeilijk voor anderen (lees de commentaren op Tripadvisor in maart en april) maar besluit toch te gaan. Om te zien. Uit nieuwsgierigheid.

Vandaag is het weer zover, dus ik heb goede hoop voor mijn kleine niet-atletische benen.

U kunt de locatie van Hengifoss al van verre zien. Het lijkt er inderdaad op dat er een enorme greppel is die de berg in tweeën heeft gedeeld, en in het midden stromen een dozijn watervallen van verschillende grootte.

Na 20 minuten klimmen, twee kleine watervallen op de weg, met de wind zwiepend (een beetje maar het draagt bij aan de kou – 2°C deze ochtend), komen we aan bij de 1e waterval Litlanesfoss.

Het is een van mijn favorieten in IJsland omdat het omgeven is door basaltzuilen, net als Svartifoss

Ik heb het heel erg ingezoomd zodat je de details kunt zien. In werkelijkheid, zijn we een beetje verder weg dan dat. Deze waterval is prachtig. Als je niet van wandelen houdt, kom dan tenminste kijken!

Hengifoss

Zelfs niet moe, zien we Hengifoss van verre, de waterval ziet er niet bevroren uit, we besluiten door te gaan. 25 minuten later komen we aan bij het eerste uitzichtpunt.

Ik weet niet of je het kunt zien, maar het is het “ding” in het midden van de rode lijnen

Het is de op één na hoogste waterval van IJsland, maar de helft ervan is bevroren, dus… het effect is iets minder koel. Ik laat je al zijn schoonheid googelen. Dit diagram verklaart heel goed waarom we rode banden hebben (de aarde gevormd uit lava) in het midden van de zwarte basaltlagen.

Ik stop de twee wandelaars die uit de andere richting komen om hen te vragen of het de moeite waard is dichterbij te komen. Ze zeggen “nee” tegen mij. Mijn niet-atletische benen springen van vreugde en capituleren direct. OK, we stoppen hier. Yep, omdat de moeilijkheidsgraad ook toeneemt, nu moeten we over modder EN smeltwater lopen. Ewww…

Illustratie: moeilijkheidsgraad van het begin tot het eerste gezichtspunt (van links naar rechts)

Beste wandelaars, als jullie goede plannen willen hebben voor succesvolle trektochten, moeten jullie andere blogs lezen. Hier, vermijd ik het lopen zo veel mogelijk. NDLR. (cf. mijn artikel over de wereldtournee als je geen sportman bent)

Het meer van Lagarfljót

Dit meer is zo groot dat het op een fjord lijkt. Met zijn 25km lengte, bereikt zijn maximum diepte 112m!!! Er wordt gesproken over een monster dat in het water van het meer leeft, er is zelfs een video op YouTube waarop een slangachtige vorm te zien is. Maar vandaag ziet het meer er super kalm uit en weerspiegelt het wijselijk de besneeuwde toppen.

het meer van bovenaf gezien

Langs dit meer besloot ik weer te gaan rijden, afwisselend over geasfalteerde wegen en over paden. Na 30 km liet ik het gaan, want de weg tussen Egilsstadir en Seydisfjordur is nogal zwaar (veel klimmen en een sterke mist vanochtend).

Stop 2 : Seydisfjordur

2e stop van deze korte dag: Seydisfjordur. Met Noorse architectuur (omdat de stad bevolkt werd door Noren die hier kwamen om op haringen te vissen). De huizen zijn van beton, maar het doet me nog steeds aan Oslo denken. Eerste halte onderweg: Gufufoss, op slechts enkele meters van de weg. Het is grappig om een waterval zo half bevroren te zien.

We trakteren onszelf elk op een pizza bij Skaftfell Bistro. De pizza’s, lekker maar ook niet onvergetelijk, kosten tussen de 12€ en 25€.

Hiervandaan vertrekken de cruises naar de Faeröer Eilanden en Denemarken. Trouwens, als u liever per boot komt en uw eigen auto bestuurt, is dit de plaats waar u voor het eerst voet in IJsland zult zetten. We hebben geluk vandaag: er komen wat zonnestralen tevoorschijn, zodat we u deze foto’s kunnen laten zien:

De blauwe kerk is een must-see in de stad. Volg de regenboogkleurige tegels om de zeer Instagrammable straat van de stad te ontdekken.

Stop 3 : Borgarfjörður Eystri

Ik heb lang geaarzeld om helemaal hierheen te komen, en om hier te overnachten – in de winter – om een heleboel redenen, maar mijn instinct berekent de route beter dan ik en hier gaan we dan naar Borgarfjörður Eystri. Voor we daarheen gaan, tanken we, want er zullen niet veel benzinestations zijn onderweg. Ik kon 30km rijden, voordat ik JB het liet overnemen zodra het te hoog werd.

Op een gegeven moment moesten we zelfs overschakelen op 4-wiel modus omdat zelfs onze auto (hoewel stevig) problemen had (te steile helling, op een grindweg). Maar het uitzicht is adembenemend (dankzij de zon die er vandaag was).

We gaan omhoog, alleen om naar beneden te komen… met dit uitzicht!! Kijk daar eens naar Dit blauw, deze kronkelige wegen <3 <3

We moeten nog steeds om de bergen heen om in de stad te komen. De wegen zijn momenteel in aanbouw maar alle auto’s passeren zonder enig probleem.

De hoogtepunten van deze stad: de mooie, kleine kerk

En dat piepkleine huisje (30m²) vlak naast de kerk <3 <3 met zijn (veronderstelde) grasdak. Het heeft zelfs een naam: Lindarbakki. Het is een zomerverblijf, de eigenaresse gaat er elk jaar heen, en de bewoners helpen haar het huis te onderhouden door het gras te maaien. Dit huis, met de papegaaiduikerskolonie ernaast, trekt veel toeristen. Er zijn ook veel trektochten te doen in de omgeving, vraag maar rond! Er is ook een verhaal over elfen, dat ik niet zo goed begreep…

Blabjorg pension

Vanavond brengen we de nacht door in Blabjorg Guesthouse(boekingslink). Dit is een van de redenen waarom we hier zijn. Meestal zijn hotels of pensions met een bubbelbad/jacuzzi buiten erg duur. Maar aangezien deze stad niet erg druk is met toeristen en we last minute boekten, kost een kamer met gedeelde badkamer slechts 76€/nacht. Toegang tot hot tub/sauna/jacuzzi & ontbijt inbegrepen

We kwamen dus vroeg om te genieten van de warme baden en de jacuzzi, geopend tussen 17.00 en 22.00 uur. Het voelt echt goed om een warm bad te hebben met uitzicht op de natuur, de vogels… Het pension heeft ook een sauna en een hot tub binnen, met uitzicht – voor de koukleumen.

Papegaaiduiker kolonie

Ik zei je dat ik aarzelde om hier te komen – alleen voor het warme bad en het mooie huis. Want toeristen bezoeken dit stadje vooral vanwege de papegaaiduikerskolonie (supermooie vogels). Maar ze zijn hier pas vanaf juni. Dus om de reis te verlengen alleen voor dat, het was niet redelijk.

Maar ik ben niet altijd een redelijk mens 😀 Mijn instinct zei me toch te komen, om daar te overnachten. En raad eens wat! De papegaaiduikers zijn terug – na hun lange winter afwezigheid – YESTERDAY !!!

Toen de receptioniste me het nieuws vertelde, was ik zo blij. Dit is de gemakkelijkste plaats in IJsland – om ze te zien (ze houden veel van de kliffen). En de beste tijd om ze te zien is ’s avonds, of vroeg in de ochtend.

Om 21.00 uur namen we de auto om naar het einde van de stad te gaan (6 minuten met de auto, de stad is klein), op het niveau van de haven, om via de trap toegang te krijgen tot een houten hut – bedoeld om ze discreet te observeren. En daar waren ze! Ongeveer dertig van hen! Te schattig, grappige geluiden maken. Hun nesten lijken op iglo’s, het is zo schattig en als ze vliegen, lijkt het alsof ze meer moeite moeten doen dan de anderen, het is helemaal niet sierlijk ahahaha Nou, ik kon geen mooie foto’s maken, ik laat je op Google kijken hoe ze eruit zien.

Dat is alles voor vandaag, de rest van ons avontuur is hier

Wisselkoers in april 2019: 100kr = 0,75€

• Dag 6 :
    • Benzine : 6259kr
    • Accommodatie: Hengifoss Guesthouse(Reserveren link): 87€
    • Winkelen : 4114kr
    • Snel eten tijdens de lunch: 2294kr
  • Dag 7:
    • Benzine : 4800kr
    • Pizza’s voor de lunch : 3900kr
    • Accommodatie: Blabjorg Guesthouse(Reserveren link) 76€/kamer met gedeelde badkamer. Ontbijt en spa inbegrepen. Kom vroeg want de bubbelbaden worden ’s avonds bestormd