Carnets de voyage,  Nouvelle Zélande,  Océanie,  TDM

Queenstown, Arrowtown & Wanaka (Nieuw-Zeeland)

Het is goed om wat zon te hebben in Queenstown na 1 dag van stortregens in Milford Sound. De weg naar Queenstown is minder mooi dan de wegen die we tot nu toe hebben genomen. Maar als je tegen het einde langs het meer (ik ben de naam vergeten) naast Queenstown rijdt, dat de halfbesneeuwde bergen perfect weerspiegelt op het stille oppervlak, denk je “wow”. Ik vind het geweldig!img_5082

Queenstown

Queenstown heeft alles om te behagen: kleine huisjes, schone straten zoals in Disneyland, een mooi meer met zwemplekken (kiezelstranden), een pad langs het meer voor joggers, voor fietsers… en een van de beste hamburgers van Nieuw-Zeeland: Fergburger

We hebben het geluk dat we vlak naast dit bord verblijven. Wel, “geluk” is een groot woord, er is niet veel keus voor Queenstown, dus kozen we voor een centrale plaats, een camping die behoort tot de keten “Holiday Park” (die we voor de 1e keer testen). In feite een enorme parkeergarage, met de modernste douches en keukens. Het is een beetje de fabriek, dat alles heeft geen charme, geen aanblik, maar comfort is er

Hier vond JB een portemonnee vol met geld (ongeveer $3000), zonder ID of iets dergelijks. Natuurlijk heeft hij het aan de receptie gegeven, maar wij denken dat het van een van de Aziatische toeristen is die vaak met bundels geld reizen omdat ze hun bank niet al te veel vertrouwen. Helaas zullen we nooit weten of de receptie deze ongelukkige toerist heeft gevonden

Nou, terug naar Fergburger. Het belangrijkste van deze burger is zijn grootte: twee keer zo groot als een normale burger. Voor dezelfde prijs. Natuurlijk, het trekt mensen aan. Er staat een zeer lange rij voor het bord, we krijgen een nummer na onze bestelling. Tussen de bestelling en het proeven, moet je minstens 20 minuten wachten. Verdict? Het is goed Maar alle hamburgers in Nieuw Zeeland stellen ons teleur, dus deze is de minst slechte

Queenstown is een paradijs voor sensatiesporten… die duur zijn, dus nee bedankt! We zijn tevreden met het mooie meer, voordat we de volgende dag vertrekken naar Arrowtown en omgeving

Arrowtown, Arrow River en de Lord of the Rings

Vandaag is het “Lord of the Rings” dag. Ik heb twee filmlocaties gezien die een bezoek waard zijn. De eerste werd gekozen voor de reisscène op de rivier Anduin, waar Frodo en zijn vrienden twee enorme standbeelden zien. Helaas zullen we genoegen moeten nemen met het uitzicht van bovenaf, want het is onmogelijk om tot het waterniveau af te dalen. Het pad is niet al te moeilijk, het is zelfs aangenaam geparfumeerd met lavendel. Niet ver van deze plaats kunt u zelfs bungeejumpen. 14915675_356512601358677_569389481532558358_n

Ik toon je de verbazingwekkende landschappen van deze schietplaats

Dan gaan we naar Arrowtown, waar de scène is opgenomen waarin de Nazgûl Arwen naar de rivier jagen. In de roman, heet het “Ford van Brunei”. In werkelijkheid is deze scène op twee plaatsen opgenomen, in Arrowtown, en op een andere plaats 21 km verderop. Arrowtown is veel toegankelijker, dus laten we het bij één locatie houden

14991878_356512734691997_3881766672258190482_n 14963354_356512678025336_6195921557649522922_n

We houden erg van Arrowtown dat bevroren lijkt in de tijd van de goudkoorts. Bovendien bewaart een museum (toegangsprijs $10NZ) nog steeds de werktuigen van die tijd en reconstrueert het klaslokalen, of een bakkersoven in het museum

Lake Hawea, Lake Wanaka

We vervolgen de reis naar Wanaka waar we van plan zijn de nacht door te brengen

Onderweg hebben we een adembenemend uitzicht op Lake Hawea. De weg langs dit meer is zo mooi dat we te langzaam rijden en minstens 5 keer stoppen

Aangekomen bij het meer van Wanaka, inspecteren we de DOC camping waar we van plan zijn te overnachten (Boundary Creek Campsite) en daar, de horror! Ondanks droomlandschappen, zijn we omringd door zandvliegen

Ondanks mijn anti-vlieg product, bijten ze door de kleren heen! (Ik weet niet of zij het zijn of de muggen, maar SOMETHING heeft me door mijn dikke sokken gebeten). Onderweg inspecteren we andere DOC-campings voor we tot de conclusie komen dat we hier nooit zullen overnachten (snif)

Blauwe Zwembaden

We gaan zoveel mogelijk in de richting van de gletsjers door ons op weg naar de Blue Pools te laten ophouden. We steken twee hangbruggen over en zien dit

Sommigen sprongen van de brug om in de zwempoel beneden te zwemmen. Anderen braken hun benen. Geef toe, het is te mooi om waar te zijn!

Uiteindelijk besluiten we de nacht door te brengen in Haast, een stadje dat toeristisch niet interessant is. Zelfs het strand is niet zwembaar, de golven zijn veel te sterk en de wind waait te hard. We hebben de verrassing om 3 andere Franse koppels aan te treffen (normaal zien we veel Aziaten, Australiërs en Duitsers), alsof iedereen hier een afspraak heeft gegeven

Morgen bezoeken we de gletsjers