AmĂ©rique,  Canada,  Carnets de voyage,  TDM

Een dag in Ottawa (Canada): Canada Day, 1 juli

Vanuit Montreal nemen we de bus naar Ottawa, waar we CanadaDay doorbrengen. Iedereen zegt ons dat deze stad niet zo mooi is als de andere in Quebec, en dat is waar, maar een dag in Ottawa doorbrengen, op 1 juli, is een echte aanrader.

We beginnen met een van de meest bezochte plaatsen: het Nationaal Oorlogsmonument. Hier bevinden we ons in het volledige toeristische centrum, met veel dingen om te bezoeken. Aangezien het 1 juli is, zijn de wegen autovrij, het is zeer aangenaam.

Hier is het Château Laurier, nu een luxe hotel. Zijn sprookjesachtige kant doet ons denken aan het luxe kasteel in Quebec City

Rideau Kanaal en Sluizen

Een van Ottawa’s beroemdste ervaringen is schaatsen op de Rideau Canal Skateway, volgens het Guinness Book of World Records de grootste ter wereld. Wanneer het kanaaloppervlak voldoende bevroren is (van begin januari tot begin maart), kunt u schaatsen op het 7,8 km lange ijs, dat zich uitstrekt van het centrum van Ottawa tot Carleton University en over Dows Lake. Gratis, natuurlijk.

Het rustige Rideau-kanaal wordt gemarkeerd door een reeks kleine sluizen. Ik heb nog steeds een obsessie voor de sloten, ik weet niet waarom 🙂 misschien komt het door de film AmĂ©lie Poulain. Je moet vroeg in de ochtend komen, want dit deel is ’s avonds gesloten voor vuurwerk.

We hebben het geluk een bootje door de sluizen te zien varen en beseffen dat het sluiten en openen van de poorten geautomatiseerd is, maar dat ze de ouderwetse hendels hebben behouden.

Als we vanaf de sluis langzaam het pad oplopen, krijgen we een mooi uitzicht op Parliament Hill. Helaas is dit gedeelte ’s avonds gesloten, dus ondanks een mooi potentieel uitzicht op het vuurwerk, kunnen we hier niet blijven.

Major’s Hill Park

Iedereen komt samen in Major’s Hill Park voor gratis activiteiten in het park en de vele foodtrucks. Maar van hieruit wordt het zicht door de bomen belemmerd, dus het is niet de ideale plaats voor vuurwerk.

We lopen erlangs en komen het Ottawa bord tegen. Verplichte toeristische doorgang hehe

ByWard Market

…voordat we elkaar ontmoeten op de ByWard Market. Er zijn meer chique restaurants dan een echte boerenmarkt. Maar het is nog steeds erg mooi. Als je je ahornsiroop nog niet hebt gekocht, is het nu de tijd.

Het is al tijd om ons wat zorgen te maken over het vuurwerk. We proberen een plekje te vinden op het grasveld voor het Parlement, maar er wordt ons verteld dat het vuurwerk achter het Parlement zal worden afgestoken. Dus doen we geen moeite en gaan we liever naar de andere kant.

We kregen het programma van de dag en Canadese vlaggen. Iedereen is in het rood gekleed, de sfeer is geweldig!

Het beste uitzicht op het vuurwerk heeft u vanaf de overkant van de brug en op het gazon – met uitzicht op Parliament Hill. Typ RABASKA CANADA in op Google Maps om de exacte locatie te krijgen. Hier kregen we luidsprekers om naar te luisteren en het concert voor Parliament Hill te volgen. De enige zanger die we herkenden was Coeur du Pirate, die we op het festival van Quebec City hadden gezien.

Helaas kon ik geen foto’s maken, maar het vuurwerk was echt de moeite waard, het duurde lang en in Noord-Amerika is vuurwerk een knaller.

Na het vuurwerk, lopen we naar huis omdat het onmogelijk is een taxi of een Uber te krijgen. 40 minuten, rustig. De sfeer is feestelijk en zeer veilig.

De volgende dag vertrekken we naar Washington – en zullen de 4de juli, de Amerikaanse nationale feestdag, in Washington DCvieren.