Amérique,  Carnets de voyage,  Chili,  TDM

Puerto Montt & Castro op het eiland Chiloé (Chili): een Kerstmis als geen ander

Vanuit Bariloche nemen we een busrit van 5-6 uur naar Puerto Montt (500$AR/persoon), een van de belangrijkste vervoersknooppunten in Chili. Zo belangrijk dat er een scherm is (zoals op de luchthaven) met de vertrektijden van de bussen en hun locatie

Dag 1: Puerto Montt

Na 3 weken van verlaten straten in Patagonië, is het een beetje een schok om zoveel mensen op straat te zien, vandaar een valse indruk van onveiligheid in Puerto Montt

We hadden een bus rechtstreeks naar Castro kunnen nemen, maar we hebben echt veel tijd te verliezen, dus waarom niet hier een nacht doorbrengen, gewoon om de stad te leren kennen en de opties die we hebben voor het nieuwe jaar

Het was uiteindelijk een goed idee, want de eigenaar van ons pension gaf mijn zelfvertrouwen een boost: we slagen erin samen te converseren, in het Spaans. youpiii! Ik heb het er hier al over gehad

Buiten dat, heeft de stad geen interesse
Maar wie betaalde om dit aan de kust te zetten?

Wandeling met uitzicht op zee (niet erg mooi, ruikt een beetje onaangenaam)

We proberen onze Argentijnse peso’s hier in te wisselen (ik heb veel te veel opgenomen, uit angst om in Argentinië zonder geld te komen zitten) maar niemand houdt hier van Argentijnse peso’s. Om 2160$AR (dat is 133€) in te wisselen, met hun rotte wisselkoers (1$AR = 35$CH), had ik 20€ kunnen verliezen !!! Nee, bedankt Ik heb al 6,5% betaald om die 2000 arme pesos op te nemen. Maar dat betekent dat ik mijn peso’s tot april moet bewaren :'( Nou ja, we zullen zien of we ze in Bolivia of Peru kunnen inwisselen voor een betere koers

Ik probeer geld op te nemen, maar na verschillende pogingen, kon ik slechts 200.000 pesos opnemen, meer niet. Vanwege deze mislukte pogingen, denkt mijn bank dat er frauduleuze activiteiten zijn met mijn kaart. Ik zal het hier later over hebben

Dag 2: Castro – Chiloé Eilanden

We nemen een bus vanuit Puerto Montt met de maatschappij Queilén die alle reizen op het eiland Chiloé verzorgt. De reis is min of meer aangenaam met een snelle overtocht per veerboot (inbegrepen in de prijs). En bovenal, het is veel goedkoper dan in Argentinië (slechts 6500$CH of 9€). In Argentinië zou zo’n reis minstens 30€ gekost hebben!

Het is duidelijk dat het Kerstmis is, een groep van 10 jongeren die dezelfde bus nemen als wij, reizen met een heleboel koffers, cadeaus, machines… Het kostte ze minstens 30 minuten om dit allemaal in het ruim te krijgen. De chauffeur moet er aan gewend zijn, want hij klaagt helemaal niet en slaagt erin deze berg koffers binnen te krijgen

Bij rode lichten, zien we, zoals gewoonlijk, jongleurs

De Castro terminal is erg druk. Bij de uitgang staan verschillende collectivo taxi’s buiten te wachten (het is een gedeelde taxi met een vooraf bepaalde route cf. de foto hieronder) maar geen van hen gaat naar ons hotel (dat iets verder weg ligt, in Nercon)

Jammer, ik stop een normale taxi. En dan realiseer ik me dat deze taxi geen nummer heeft (d.w.z. het is geen officiële taxi). Moeten we het nemen of niet?

We nemen hem toch, maar pas nadat we de prijs hebben gevraagd. 4000$CH, vertelt hij me. OK, het hotel zei ons een prijs van 3500$CH, laten we niet onderhandelen voor 70 cent

We komen aan in ons hotel Cabanas Palafitos Los Pescadores. De eerste indruk is gemengd: het is eb en het is lelijker dan op de foto’s. De eigenaar is echter erg aardig, doet zijn best om met mij in het Spaans te praten en zet ons zelfs af bij de supermarkt in het centrum

Dankzij de aanwijzingen van de eigenaar, slagen we erin om bus n°2 te nemen om terug te keren naar het hotel, onze armen vol met eten

Het uitzicht vanuit onze kamer wordt met de tijd beter. Het schijnt dat je, ook al is het heel zeldzaam, dolfijnen in de baai kunt zien. Zie je de huizen aan de overkant op palen? Het is typisch voor het eiland Chiloé ! Ons appartement staat ook op palen!

Tadam! Het kleine terras met een barbecue

Dit is ons appartement, zeer ruim met een houtkachel (niet alleen voor de gezelligheid, het is de enige verwarming die we hebben) en een TV (om beter Spaans te leren). Dit is waar we Kerstmis zullen doorbrengen!

Er zijn altijd vogels of eenden voor het terras

Het hotel geeft ons een soort poeder om de houtkachel makkelijker aan te krijgen. Het probleem met dit soort fornuis is dat het zeer snel verbruikt. S Nachts gaat het vuur uit en we hebben het de volgende ochtend een beetje koud

Dagen 3 -> 6 :

We beseffen dat we echt veel eten en dat het beetje eten dat we de dag ervoor hebben gekocht niet genoeg zal zijn voor 5 dagen. We keren weer terug naar het stadscentrum door de plaatselijke bevolking te observeren hoe de lokale bussen functioneren

De busstations zien eruit als kleine hutjes, maar je kunt de bus overal aanhouden door hem aan te houden. Het ticket kost slechts 350$CH per persoon. Om te stoppen, druk je op de stopknop en ga je direct naar de uitgangsdeur. 5 meter later zal de bus stoppen (ook al is het geen officiële halte). Het is eigenlijk net een taxi, maar goedkoper en ruimer. Zo cool!

Om terug te keren naar het hotel, wachten we altijd op de bus op dit station, tegenover de UNIMARC supermarkt

We maken van de gelegenheid gebruik om de stad te bezoeken. Het eiland Chiloé is zeer beroemd om zijn kerken die door Unesco zijn geclassificeerd. Castro heeft er een: helaas, het is gesloten voor werk(templo cerrado para trabajos)

Miniaturen van andere kerken die op de lijst staan, zijn te vinden bij het toeristenbureau

Op het grote plein in het centrum van de stad

Bij het water zien we huizen op palen. Het is eb, dus het is iets minder mooi

We eten ook bij deze kleine paalwoning

Vanaf onze tafel zagen we boven op de heuvel een huisje dat me te veel deed denken aan Hobbiton in Nieuw-Zeeland. Ja, Bilbo’s huis! (maar met veel hoogspanningskabels)

Ik raad de munt en gember limonade aan

Naast ons, is een Franse familie op doorreis. Het kleine meisje van 12 jaar spreekt heel goed Spaans, ohlala had ik haar niveau maar! Hoe dan ook, het moet zo cool zijn om je kinderen een vreemde taal te laten oefenen dankzij de reis. Om hen nog meer te motiveren, moet elke bestelling van ijs gemaakt worden door de persoon die het wil eten ahahah het duivelse plan!

Ik herinner me dat mijn vader me eens meenam naar Madrid op een zakenreis. Een week lang was ik zijn tolk in de restaurants. Maar ik heb nooit meer Spaans geoefend en ben alles vergeten

De stad is niet superschoon, maar wel heel kleurrijk en charmant

We nemen de bus terug naar het hotel en stoppen bij de houten kerk van Nercon (ook geclassificeerd door Unesco). Geen geluk, er is een begrafenis vlak daarna, we hebben maar een paar minuten om het interieur van de kerk te bekijken en de zuilen die beschilderd zijn om marmer te imiteren

JB begint te barbecueën

…min of meer verbrand. Het zal de volgende keer beter gaan

Ik krijg een bericht van mijn bank dat er fraude is vastgesteld met mijn kaart. Gebaseerd op de transacties die het me stuurt, ben ik de dief. Ik probeerde verschillende keren geld op te nemen zonder succes en het veranderde in een fraudemelding. Het goede nieuws is dat het fraudedetectiesysteem lijkt te werken. Het slechte nieuws is dat ik mijn kaart zal moeten vernieuwen. In de tussentijd werkt mijn huidige kaart nog steeds. De nieuwe kaart zou binnen 10 dagen moeten aankomen, wanneer ik enkele dagen in een hotel in Santiago zal verblijven

Wel, er is heel goed nieuws : na een vruchteloze zoektocht naar een goedkoop hotel in Valparaiso/Vina del Mar voor het nieuwe jaar, daalt plotseling de prijs en vinden we een geweldig hostel voor 50€/nacht in Vina del Mar. Hier zijn we met het beste vuurwerk van Chili!

Een verrassingsgast

Terwijl er alleen nog sintels over zijn na de barbecue, verschijnt er een hond uit het niets om om eten te bedelen, hij rook de barbecue. Ons terras is gesloten, hij moest zich in bochten wringen om van het volgende terras hier te komen. Ik geef hem wat restjes chorizo en beloof hem later wat eten te kopen. Is hij niet schattig?

Een paar dagen lang gaan we elke dag naar deze hond toe (bij elke barbecue in feite), ’s avonds klopt hij zelfs op de deur om wat eten te vragen. We hebben er niet aan gedacht hem een naam te geven, maar we zijn dol op hem en hij is heel braaf (hij probeert niet in de hut te komen)

Wees voorzichtig. Als je de honden wilt voeren, geef ze dan geen chocolade, brood of avocado. Het veiligste is om ze vlees te voeren, en als het kan, hondenvoer

Kerstavond & Kerstdag

Op kerstavond hebben we een kleine barbecue. Ik denk dat het de eerste keer in ons leven is dat we kerst vieren met een T-shirt met korte mouwen en een barbecue. Het regent met tussenpozen, waardoor we niet naar de kerk willen

Op eerste kerstdag, ik noemde het hier al, hebben we een aardbeving met een epicentrum niet ver van waar wij zijn, en een tsunami waarschuwing. Meer angst dan schade, we lachen er nu om

De dag na Kerstmis, ons verlangen naar sushi is sterker dan ooit, besluiten we om de sushi bij KOI downtown te proberen. Door te betalen met kredietkaart, hebben we recht op 45% korting! We hebben veel gegeten… maar niet zo goed omdat de zalm half ontdooid was. Lonely Planet vertelde ons geen zalm te eten in Chili, de echte, goede Chileense zalm wordt geëxporteerd naar Brazilië, de VS en Japan. In Chili, zal er alleen nog maar goedkope zalm zijn :'( Waarom?

De volgende dag nemen we de bus naar Puerto Varas, 20 minuten van Puerto Montt

CONCLUSIE: Wij hebben echt genoten van deze kleine “vakantie “week tijdens onze wereldreis. Het huisje was prachtig, perfect voor Kerstmis. JB kon enkele experimenten uitvoeren (hij kweekte linzenscheuten – iets wat hij van plan is te doen als we ons ergens vestigen). En ik kon genieten van het gezelschap van een hond, ook al was hij meer geïnteresseerd in mijn bord dan in mij

Tips

• Als u om de een of andere reden wat tijd wilt doorbrengen aan de Puerto Montt kant van de grens, moet u naar het stadje Puerto Varas gaan, op slechts 20 minuten rijden met de auto.
  • De andere grote stad van het eiland Chiloé is Ancud, maar daar kun je geen huizen op palen zien, je kunt beter naar Castro gaan (zoals wij).
  • Verblijf niet in het centrum van Castro waar niets te zien is, kies in plaats daarvan hotels met uitzicht op de baai, of op palen. Ons hotel : Cabanas Palafitos Los Pescadores, is perfect om Kerstmis door te brengen, met zijn kleine schoorsteen, super lachende schoonmaaksters, en een terras met uitzicht.
  • Zoals u kunt zien, hebben we niet alle kerken bezocht die door Unesco zijn geclassificeerd. Het eiland Chiloé zit vol kleine wonderen, ik raad u aan dit artikel van A Backpack te lezen als u dieper wilt graven.

• Omrekeningskoersen per december 2016: €1 = $16AR en €1 = $704CH. Ik zet hier de omrekeningskoersen omdat de bedragen door de inflatie over een paar maanden kunnen veranderen, maar het €/USD-equivalent blijft hetzelfde.
  • Bus
    • Bariloche -> Puerto Montt: 500$AR/persoon en 25$AR belasting per persoon
    • Puerto Montt -> Castro : 6500$CH/persoon met de maatschappij Queilén Bus
  • Hotel
    • Puerto Montt: Hospedaje Javiera, 28000$CH/kamer met ontbijt, zeer aan te bevelen, wij hadden de grootste kamer, met plaats voor 4 personen.
    • Cabanas Palafitos Los Pescadores: 256USD voor 5 nachten zonder belasting (of 34 500$CH/nacht), voor een 3-persoonshut. Als u contant betaalt (pesos of dollars), kunt u de 19% BTW betalen.
  • Voedsel
    • Races : 64000$CH, of 90€ voor 6 dagen, 2 personen
    • Restaurants: tussen 30 000$CH en 33 000$CH in visrestaurants, voor 2 personen, inclusief fooi en drankjes. In normale restaurants (geen zeevruchten), kan je eten voor 6000$CH/persoon