Asie,  Carnets de voyage,  Japon,  TDM

Mount Yoshino (Japan): 30.000 kersenbomen in bloei

Vandaag zijn we gemotiveerd om naar de prefectuur Nara te gaan, meer bepaald naar de berg Yoshino, waar we 30.000 kersenbomen in bloei kunnen zien. De bloeiperiode was een week geleden, dus we hopen geen 30.000 kersenbloesems te zien, maar toch een paar duizend in bloei 😀

Hoe kom je daar?

We nemen de metro en dan een lokale trein om er te komen. Er is een beperkte express die er sneller heen gaat (van 15mn) maar we slaagden er slecht in de plaatsen te kopen. Dus gaan we met de lokale trein en betalen we met onze prepaid ICOCA-kaarten. Kosten: 1150yen enkele reis. Het aankomststation: Yoshino Station

Onze reis

Ter plaatse aangekomen vernemen we dat de kabelbaan niet functioneert, maar dat we in plaats daarvan een bus kunnen nemen die ons naar de top brengt (op het niveau van het Nakasenbon Park). Deze bus vertrekt zodra hij vol is (dus ongeveer elke 10 minuten). De bus kost 340yen enkele reis

We krijgen ook een blad met de routes die we te voet kunnen afleggen (klik op de afbeelding hieronder om in te zoomen). Als wij zien dat het ons 53 minuten kost om tot het punt te komen waar de bus rijdt, en dat het begint te regenen, zeggen wij tegen onszelf dat het beter is de bus te nemen en dan te voet naar beneden te gaan

15 minuten later, komen we aan in een heel klein en schattig dorpje

Er zijn veel mensen, ik kijk links en rechts, ik volg mensen, en ik zie nog steeds de kersenbomen niet in bloei staan. Ik moet toegeven dat ik erg teleurgesteld ben. De dag ervoor waren we in Kyoto en we zagen dat er na de volle bloei van vorige week bijna niets meer over was in Kyoto, dus ook hier moet er niet veel meer over zijn. Vooral omdat het vanochtend regende en de wind veel kersenbloesemblaadjes met zich meebrengt

2 uur om te gaan, 2 uur terug om niets te zien? Ik ben een beetje boos op mezelf dat ik niet eerder ben gegaan, ik had deze berg een week eerder moeten ontdekken. Het is jammer

En dan, vanaf een parkeerplaats, zie ik de berg op de top met honderd kersenbomen die nog in bloei staan. Ik herinner me dat de kaart “oku senbon” had vermeld, 52 minuten lopen van waar ik ben. Maar al wandelend in die richting ontdekken we dat er een bus is die naar de top rijdt (400yen per persoon). En dan moeten we naar beneden lopen

Sinds Oku Senbon, is dit wat we verondersteld worden te zien (nou als het in volle bloei was)

Helaas, de wachttijd (van de bus) is 45 minuten, en het regent met tussenpozen. We besluiten de weg links van de bus te nemen (het is daar namelijk waar mensen te voet uitstappen) en daar vallen we op

Het uitzicht bevredigt me, ik wil niet meer naar boven, hijgend. We besluiten om iets te gaan eten terwijl we langzaam naar beneden lopen

Er staan nog meer bomen te wachten op onze komst (hoe leuk!)

De bloemblaadjes van kersenbomen, zelfs gevallen, blijven te mooi

Wel, we hebben niet hetzelfde gezien als op de foto op de poster, maar het dorp is charmant en sommige kersenbomen staan nog in bloei

Het begint hard te regenen en we schuilen in een klein familierestaurant, waar we op de tatami zitten, genietend van de kleine rijstwafels met een hete oolong thee

Hier in Japan, bieden de meeste restaurants oolong thee aan, ik zie niet veel matcha thee op het menu

We gaan naar beneden naar de Kinpusenji tempel. We betalen veel geld om binnen te komen (1000yen) maar dit geld helpt hen om de tempel te restaureren. Het interieur heeft enkele enorme standbeelden, maar het is te donker om de details te bewonderen. In ruil daarvoor krijgen we een mooie tas en een houten geluksbrenger

Vanaf deze tempel hebben we uitzicht op de hele berg van Yoshino, en als de kersenbomen in bloei stonden, ja dan hadden we duizenden kersenbomen tegelijk in bloei gezien

Wat we hoopten te zien

Wat we echt zagen

Het uitzicht is nog steeds erg mooi

Je kunt beneden zelfs een huisje met een Japanse tuin zien, zo schattig

Voordat je afdaalt naar het treinstation, moet je het zig-zag pad nemen (bijna voor Ryokan Kato) want dit pad is omzoomd met kersenbomen, het is prachtig!

We namen de trein en vertrokken voor een reis van 2 uur naar Osaka. Ook al zagen we minder kersenbomen dan we hadden verwacht, het was goed om frisse lucht in te ademen en dit charmante dorp te bezoeken

• Trein vanuit Osaka: 2300yen retour/persoon
  • Bergsnack: 800yen/persoon
  • Bus naar Nanka Senbon: 340yen enkele reis
  • Bus van Nanka Senbon naar Oku Senbon: 400yen enkele reis

Tips

• Het is beter om ’s morgens te gaan want de meeste foto’s zijn tegen het licht (genomen rond 13.00 uur)
  • Vanaf Oku Senbon kunt u ’s middags een mooie foto van het dorp maken en u zult niet misstaan
  • Het is duidelijk beter om tijdens de volle bloei te gaan. Voor en na, de berg heeft minder charme. Om te weten of Yoshino in volle bloei is of niet, typt u “cherry blossom reports yoshino” op Google
  • Ik denk dat we onze verwachtingen waarschijnlijk wat naar beneden moeten bijstellen, want we zagen op Instagram (van een week geleden) foto’s in volle bloei en ondanks de filters is het niet zo mooi als de foto’s van de fotografen (die de kleuren waarschijnlijk nog eens extra hebben geaccentueerd met Photoshop). Zelfs de ansichtkaarten die we daar zagen, laten zien dat de kersenbomen, zelfs in volle bloei, niet dezelfde intensiteit hebben als de foto die we bovenaan dit artikel hebben geplaatst.