Asie,  Carnets de voyage,  Corée du Sud,  Séoul,  TDM

Reisdagboek Seoul (Zuid-Korea) #3 : Changdeokgung Paleis, Insadong, Noryangjin Vismarkt, Hongdae, Namsan Toren, Seoul City Tour Bus

Het is beter dan de laatste keer

Alvorens een enorm reisdagboek te schrijven, wilden we jullie toch nog even op de hoogte brengen van iets: Omdat we ons helemaal verloren voelden in Seoul (zie ons artikel Lost in Translation: Seoul versie), hebben we onze manier van Seoul bezoeken herzien en we realiseerden ons gewoon dat onze gidsen en hulpmiddelen niet aangepast waren.
Voordat ik naar Seoul kwam, keek ik uren naar vlogs van Koreaanse Amerikanen. Zij zijn natuurlijk gewend om soepen vol kruiden te eten, dus wat zij als “te lekker” beschouwen, is voor mij helemaal niet lekker.
Bovendien hebben wij de fout gemaakt een gids te volgen die ik in Vietnam heb gekocht en die is geschreven door een Vietnamese vrouw die 7 jaar in Seoul heeft gewoond. In het begin vond ik het een goede gids omdat er zeer interessante anekdotes in staan over het leven van een local in Seoul. Toen besefte ik dat je geen carrière als reisleider kunt uitvinden alleen omdat je in een stad woont. De auteur is een schrijver, geen reisleider. Als ze schrijft “ga naar hongik universiteits station, uitgang 9”, is dat leuk, maar als je daarheen gaat, moet je dan proberen te bereiken welke straat precies? We gaan niet op ons geluk vertrouwen om op de juiste straat te stuiten.
Dus, nadat wij onze vergissing hadden ingezien, lazen wij de anecdotes en gooiden het boek in de prullenbak en kochten Seoul in the Pocket van Lonely Planet. En het is veel, veel beter! Er worden zelfs wandelroutes voorgesteld om beter te kunnen genieten van bijvoorbeeld Bukchon Hanok Village, een plaats waar je ook heel gemakkelijk verdwaalt.
Wat de blikken betreft die ik (of liever gezegd wij) de hele tijd krijgen, dacht ik eerst dat het te maken had met het feit dat ik geen make-up draag. En toen begreep ik dat het daar niets mee te maken had, met of zonder make-up, ze beseffen dat we verschillend zijn (JB is natuurlijk Kaukasisch), maar ik ben, ondanks mijn Aziatische gezicht, zeker geen Koreaan. Ik heb geleerd de blikken te negeren en het niet persoonlijk op te vatten.

Laten we naar het reisboek gaan! Yeahhh! Het kostte ons 2 middagen om dit alles te bezoeken, maar je kunt alles zonder zorgen in één dag groeperen.

Changdeokgung Paleis

Na foto’s te hebben gezien van mijn vrienden die in hanbok (traditionele Koreaanse kleding) de Koreaanse paleizen bezoeken, haal ook ik mijn moderne hanbok, die ik enkele weken geleden heb gekocht, uit de kast en trek hem voor het eerst aan. Mijn hanbok is een moderne versie (gekocht bij Coreano in Insadong) en ook al is hij steeds meer in, het is nog steeds zeer zeldzaam, zelfs voor Koreanen, om hem op straat te zien. Ik heb zelfs meegemaakt dat Koreanen elkaar per ongeluk tegen het lijf liepen omdat ze te druk waren met het bekijken van mijn hanbok ahahah (ik had dezelfde reactie toen ik voor het eerst een moderne hanbok zag… in Kyoto)
Hier is de traditionele hanbok (die u kunt huren in Insadong, voor 15.000won tot 20.000won voor 4 uur)

En mijn moderne hanbok:

Aangekomen bij het paleis, ontdek ik dat wanneer we een hanbok dragen, de toegang tot het paleis gratis is. JB, wat hem betreft, moet het toegangskaartje kopen. We kozen ervoor om voor hem een combiticket te kopen voor 10.000won dat toegang geeft tot 4 paleizen + een tempel. Het is zuiniger.
Er zijn gratis rondleidingen in het Engels, Koreaans, Chinees en Japans, ik zal het schema hieronder zetten.

We maken een kleine snelle bocht (vooral om foto’s te maken) voordat we bij de ingang op onze gids wachten.

We zijn eerst met een tiental toeristen, en dan geleidelijk aan komen er andere toeristen bij en aan het eind zijn we met een dertigtal. Ik denk dat het leuk is om met een gids te bezoeken want dit paleis is vrij klein, er zijn geen verklarende panelen, alleen bezoeken is niet zo’n goede optie want we vervelen ons snel.

Let op de details op het plafond en de kleur van de tegels

Meteen na deze rondleiding hebben we nog een rondleiding (in het Engels) om de Geheime Tuin te bezoeken (die zich ook in het paleis bevindt). Je kunt het niet bezoeken zonder gids, en de rondleiding kost 5.000won (meer dan de entree voor het paleis, of inbegrepen in het ticket van 10.000won). Er zijn 100 plaatsen per sessie, waarvan 50 online te koop zijn (tot de dag ervoor) en 50 ter plaatse. Ondanks mijn hanbok, moet ik nog steeds 5.000won betalen voor deze tuin.
Het is echt mooi, maar ik denk dat we het niet op het juiste moment bezoeken omdat er geen bloemen zijn (eind mei 2018). Ik denk dat als de kersenbomen in bloei staan, of als we in de zomer gaan, het beter zal zijn.

Het bezoek duurt 1u30, het is heel aangenaam en de gids is ook heel interessant.

Insadong

We bezoeken Insadong voor de n-de keer. Elke keer vinden we een steegje of een winkel die we nog niet gezien hadden.

Wat eten betreft, denk ik dat dit de plaats is waar je het meeste eten in Seoul kunt vinden (naar je smaak).

Ik kies voor een tartaar van rundvlees. Ik heb dit gerecht al eens geprobeerd in een Koreaans restaurant in New York en ik vond het niet lekker. Voordat ik een gerecht beoordeel, moet ik het minstens twee keer proeven. En de tweede keer is scheepsrecht want het is SUPER GOED!

Het vlees is gemarineerd in sesamolie + sojasaus. En het witte spul ernaast is Koreaanse peer, zoet maar behoorlijk knapperig.
Rundvlees is erg duur in Korea. En het rundvlees voor de tartaar is nog duurder omdat het vers moet zijn. Dus ik betaalde 33.000 won voor dit kleine gerecht, dat is 26€ voor 100g rundvlees.

Seoul City Tour Bus

We nemen de Seoul City Tour bus voor 18.000won/persoon. Er zijn verschillende routes, ik denk dat wij route A hebben genomen die door Myeongdong, de paleizen en Namsan Tower gaat. Het kostte ons 2 uur om het te voltooien.

Het is leuk, we hebben wat leuke plekjes gezien zoals deze hangende loopbrug niet ver van Seoul Station. Maar hier zijn we dan, we begrijpen heel snel dat we het essentiële van wat te bezoeken in de omgeving hebben gedaan. En de verkeersopstoppingen (op een zaterdag bovendien) zijn ondraaglijk.
Het voordeel van deze bus is dat je direct onder aan de Namsan Toren wordt afgezet. Op dat moment bleef ik in de bus zitten, zonder uit te stappen, ik had het voordeel van zo’n route niet begrepen. Toen ik een paar dagen later terugkwam bij de Namsan Toren en 1.30 uur in de rij stond om op precies dezelfde plek te komen, kreeg ik spijt van mijn keuze. Kortom, als u de City Tour Bus neemt, is het de moeite waard om bij de Namsan Toren te stoppen, u zult veel tijd besparen.
En op de terugweg naar Yongsan Station vlakbij ons huis, krijgen we deze zonsondergang te zien .

Noryangjin Vismarkt

Een paar dagen later, na een welverdiende nachtrust, raken we gemotiveerd om voor het eerst de bus te nemen (tot dan toe namen we alleen de metro). Buschauffeurs hebben de neiging plotseling op te trekken en te remmen, dus hou je ergens aan vast zodra je op een Koreaanse bus stapt.
Omdat we met de bus zijn aangekomen, volgen we een pad dat ons verkeerd naar de oude vismarkt leidt.

De hygiëne lijkt een beetje dubieus en het “ondergrondse parkeergarage”-aspect zorgt ervoor dat JB er niet wil zitten en eten. En dan draaien we ons om en zien dat de nieuwe markt net naast de deur is.

En het is veel schoner.

De visverkopers klampen ons aan en we zijn een beetje verbaasd. We zien er niet uit als “inwoners van Korea.” Wie laat hen geloven dat we een pan hebben om dit allemaal in te koken? En toen, na wat informatie, realiseerden we ons dat we konden:

1. Koop vis van verkopers
  2. Zij wijzen ons dan de restaurants op de begane grond of 1e verdieping waar wij hun tegen betaling rauwe vis kunnen brengen en op verzoek kunnen klaarmaken (soep, barbecue…). Wees voorzichtig en vraag vooraf naar de prijs, want sommige mensen laten zich niet inpakken door de prijs van de restaurants.

De Vietnamese gids raadde ons in haar boek twee dingen aan: vissen in de vorm van penissen en levende octopussen die nog bewegen ook al zijn ze in duizend stukjes gesneden.

Deze twee dingen moeten worden gegeten als sashimi, d.w.z. rauw met een pikante saus. Dus, als je een hart hebt, ga je gang en geef ons feedback(zat de tentakel vast in je keel?), maar we bleven ultra klassiek.
Inderdaad, we zagen een verkoper van zalm sashimi (en sushi) en voor 15.000won hebben we recht op een groot dienblad. We vragen hem of hij een tafel heeft waar we kunnen zitten. Hij laat ons de tafel zien die hij gebruikt om te eten, HEM. En we zitten daar rustig te eten… dat maakt de verkopers aan het lachen 😀

Het doet ons denken aan de vismarkt in Sydney waar we sashimi per kilo kochten.
Er zijn andere restaurants met kant-en-klare dingen (vooral op de 3e verdieping), maar de prijs is hoger dan wanneer u de verse ingrediënten rechtstreeks bij de verkopers koopt. Dus probeerden we deze tampuras (de garnalen worden met hun kop gefrituurd en Koreanen eten ze).

De volgende keer komen we terug en ik hoop dat we gebruik zullen maken van de markt in Koreaanse stijl, d.w.z. een vis aanwijzen en die naar een restaurant brengen om te worden bereid, dan is het verser en leuker.

Hongdae

Het is een zeer levendig gebied met straatartiesten op alle uren van de dag. Als u de metro neemt naar het station Hongkik University, neemt u uitgang 9 en loopt u rustig naar de Hongdae winkelstraat (365-8 Seogyo-dong, Mapo-gu, Seoul). Vandaag is het druk omdat het weekend is. Plotseling zien de mensen om ons heen er beter gekleed uit dan normaal. Het is normaal, er zijn veel studenten, jonge mensen en ze zijn erg stijlvol.

Terwijl je rondwandelt, vind je veel kledingwinkels met lage prijzen (15.000won/kleding, ongeveer 11€) maar van goede kwaliteit. Het is een beetje duurder dan de Express Bus Terminal waar ik vroeger winkelde, maar alles is hier leuker.

De jurken van Milkcocoa zijn supermooi.

En vlak ernaast zien we een kapper waarvan het interieur iets te mooi is om goedkoop te zijn. We vragen de prijs: 30.000won voor een knipbeurt voor een man (met shampoo natuurlijk). Dat is hoe JB 3 cm haar verloor.

De restaurants zien er ook cooler uit dan die bij ons in de buurt. En de straatartiesten, heel jong, zijn super getalenteerd. Dus als je je een avond verveelt, kom hier!

Namsan Toren

Ik eindig dit lange artikel met een bezoek aan de Namsan Toren, die we met de Seoul City Tour Bus hadden moeten bezoeken. Maar hé, als ik mijn reisroute niet had verknald, had je niet van mijn fouten geleerd.
U moet dus weten dat een goede, mooie zonsondergang tegenwoordig vrij zeldzaam is, het moet ’s morgens heel mooi zijn en ’s middags bewolkt. Dus, kijkend naar het weerbericht, waren we vrij zeker van een mooie zonsondergang.
Toen we Hongdae 2 uur voor zonsondergang verlieten, dachten we dat we vrij waren. Maar nee! We wachtten op een lift die 20 m omhoog ging (we dachten dat hij daarna verder ging, maar in feite laat hij ons pas bij de ingang van de kabelbaan zakken). Hoe dan ook, als je deze lift ziet en er staan mensen voor, moet je weten dat je te voet naar boven kunt, veel sneller.

Dan staan we een uur in de rij om de kabelbaan te nemen

– om gewoon aan de voet van de Namsan toren aan te komen (waar honderden en honderden kluisjes hangen – u kunt zelfs kluisjes ter plaatse kopen, bij de verdeler worden ze voorzien van een viltje ahaha).

Dan moet je een kaartje kopen om naar de top van de toren te gaan (het is sneller deze keer, slechts 10 minuten wachten) om uiteindelijk… NIETS TE ZIEN. :(((((
De wolken zijn overal!!!

Het uitzicht is het nog steeds waard. Er zijn geen grote gebouwen of wolkenkrabbers in de buurt, we hebben een volledig onbelemmerd uitzicht over de hele stad.

We wachten tot de zon ondergaat en het licht aangaat. Het is mooi, mooi, mooi!

We eindigen de avond aan de voet van de toren, in een Italiaans restaurant met uitzicht. De terugreis zal sneller gaan, gelukkig, met de bus.

• Om in Insadong te komen, typ je Insadong Maru in op de Naver Maps app, het hele gebied eromheen is de moeite waard om te verkennen, ga gerust de steegjes in, daar zitten de beste restaurants verstopt. Insadong is een uitstekende plaats om souvenirs te kopen, maar ook hanboks, traditionele of moderne. De mijne is gekocht bij Coreano.
  • Om een hanbok te huren voordat u de paleizen bezoekt, gaat u eerst naar Insadong. Er is zelfs een hanbokverhuur winkel in de kelder van de metro. Als je bij station Anguk bent, zoek dan naar uitgang 6 en je zult het zien.
  • Hongdae is een geweldige buurt om elke dag van de week te bezoeken om het echte Seoul te ervaren. Ga naar Hongdae Shopping Street 365-8 Seogyo-dong, Mapo-gu, Seoul . Op weg van het Hongik universiteitsstation (uitgang #9) naar deze straat, zul je veel straatartiesten zien. Op zaterdag zijn er kraampjes waar goedkope producten worden verkocht, of die worden gerund door studenten, die bereid zijn goedkoop een portret van je te maken.

Vond je dit artikel leuk? Ontdek al onze reisverslagen in Seoul & Jeju :
Reisdagboek Seoul (Zuid-Korea) #1 : Ontdekking van Myeongdong & Lotus Lantaarn Festival
Reisdagboek Seoul (Zuid-Korea) #2: Namdaemun Markt, Namsangol Hanok Dorp en Gangnam
Reisdagboek Seoul (Zuid-Korea) #4 : Seoul met vrienden
Reisdagboek Seoul (Zuid-Korea) #5 : Lotte World, tickets, sterrenattracties, magische pas
Reisdagboek Seoel (Zuid-Korea) #6: Oorlogsmonument van Korea, Barbecue, Lenzen en Winkelen
Reisdagboek Seoul (Zuid-Korea) #7: Gemarineerde rauwe krab, Gilsangsa Tempel, Suyeonsanbang, winkelen in Myeong-dong
Reisdagboek Seoul (Zuid-Korea) #8 : B2B markt, Koninklijk Paleis, Notre-Dame de Paris, Barbecues..
Praktische Gids voor Seoul
Seoul Winkelgids
Cosmetica-gids om te kopen in Zuid-Korea