Carnets de voyage,  Europe,  France,  TDM

De Gorges de l’Ardeche, kanoën onder de Pont d’Arc – Autotocht in Frankrijk #12

Ik ben erg opgewonden om de Gorges de l’Ardèche voor de eerste keer te ontdekken. Ik heb er zoveel goede dingen over gehoord dat ik ze met eigen ogen wilde zien.

Opmerking: deze blog post is onderdeel van de “Road Trip in Frankrijk” gedaan in augustus 2020. Om de vorige delen te lezen, klik hier: #1, #2, #3, #4, #5, #6, #7, #8, #9, #10 en #11

Deel 1 : Reisdagboek
Deel 2 : Praktische adviezen

Reis Clermont-Ferrand – Gorges de l’Ardèche

We maken een stop in Puy-en-Velay (zie het reisdagboek), daarna een lunchstop in Pradelles, een “mooiste dorp van Frankrijk”, dat niets bijzonders heeft, behalve een uitstekend uitzicht op de bergen. Vanaf de Col de la Chavade (1266m) dalen we de kronkelige wegen af, het landschap is adembenemend. Dit is een van de mooiste wegen van onze road trip!

De weg is breed genoeg om op sommige plaatsen zelfs in te halen, maar verschillende borden herinneren ons eraande motorrem te gebruiken.

De motorrem wordt in werking gesteld wanneer u stopt met het intrappen van het gaspedaal, u zult een efficiëntere “rem” hebben door uzelf in een bepaalde versnelling te zetten (1,2,3…). De algemene regel is: als je bijvoorbeeld met de tweede versnelling omhoog gaat (in tegengestelde richting), moet je met dezelfde snelheid naar beneden gaan. Door de helling van de weg te evalueren, schatten we dus met welke snelheid we de heuvel zouden zijn opgegaan, en we moeten met dezelfde snelheid naar beneden gaan.

Rijden in de 1e of 2e versnelling remt de auto op natuurlijke wijze af, zonder steeds de rem te hoeven gebruiken. Als je de hele tijd remt, loop je het risico de remmen te beschadigen, de platen te beschadigen, en die hele heuvel af te gaan met een defecte rem -> adios. Uiteraard zal de auto, zelfs in de 1e of 2e versnelling, op een bepaald moment nog steeds hard rijden, in welk geval u nog steeds moet remmen, maar minder dan wanneer u in de 4e of 5e versnelling zou blijven rijden.

Gorges de l’Ardèche

Een paar weken voor onze reis maakte het TV-programma Capital een speciale reportage over Covid, waarvan een groot deel zich afspeelde in de Gorges de l’Ardèche. Daarna zullen zij een herhaling doen op de Dordogne, die wij ook zullen bezoeken. Toen we zoveel mensen opeengepakt zagen op de meest verwachte plek van onze road trip, werden we er een beetje bang van.

Gelukkig vond JB, ook al was heel Frankrijk geconcentreerd in de Gorges de l’Ardèche, voor ons een pension met een buitengewoon uitzicht, ver van de overvolle campings, op slechts 20 minuten van Vallon Pont-d’Arc. Dit pension (Booking link) gaf ons een zekere sereniteit. Helaas zal dat in de Dordogne niet het geval zijn.

Vogüé

We besluiten eerst te stoppen in Vogüé, dat wordt gedomineerd door een enorm viaduct. Er zijn veel viaducten in het gebied, maar die zijn alleen toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Het is niet gemakkelijk om bij deze viaducten te komen, er zijn geen sluiproutes, je moet een heel eind lopen, bijna door het bos, om er te komen en ze dan over te steken. We hebben er dus geen enkele overgestoken :'( We kwamen aan het eind van de dag in Vögué aan. Ondanks de late aankomst, lijkt het erop dat heel Frankrijk er is. Alle plaatsen op de grote parkeerplaats zijn bezet. De auto’s parkeren langs de weg, gedurende 500 meter, aan beide kanten van het dorp.

Het moet gezegd worden dat de plaats heel erg mooi is. Tussen het viaduct, het dorp dat tegen de bergen aanleunt, nog een brug die je te voet kunt oversteken, en vele plaatsen om te zwemmen, met natuurlijke poelen, rotsen hoog genoeg vanwaar je in het water kunt springen … Wat een droomvakantie!

Er zijn veel kanoroutes, van 15 euro voor 4,2km (1u) tot 25 euro voor 17km (5u) per persoon. Ter plaatse verhuren ze ook peddels als je geïnteresseerd bent. Om te weten: de peddel is zeer geschikt voor kleintjes (zoals ik), maar niet voor groten, wier zwaartepunt hoger ligt -> instabieler.

Rocher De Sampzon

Ons pension (Reserveren link) is gelegen op de top van een berg met een adembenemend uitzicht op de Gorges de l’Ardèche. Ik denk dat het het beste uitzicht in de omgeving is. Het is zo hoog dat zelfs de brandweer er de hele dag zit om op branden te letten. We hebben recht op een privé-kamer, zonder bijzonder uitzicht, maar de eigenaresse geeft ons toegang tot haar privé-terras, ook in de schaduw. We hebben daar een lange, lange tijd doorgebracht. Het ontbijt, heerlijk en zeer royaal, wordt er ook geserveerd.

We zagen een kanoclub niet al te ver van ons huis en een beetje verscholen in het bos. Ze hebben ook een schaduwrijke privé-parkeerplaats en een aanlegsteiger direct naast de deur voor de 8 km lange routes, langs de Pont d’Arc. Het is perfect! Het weer is aan onze kant: de lucht is bewolkt (we zullen niet verbranden!) maar het is warm genoeg om te zwemmen. De kano is comfortabeler dan de kajak, en dat is wat we kiezen.

Voor 19 euro per persoon, is de reis slechts 8 km (ongeveer 1u30). De club jaagt ons niet op en we spreken een “pick up” af 2 uur later (maar we hadden om later kunnen vragen). De instructeur is echt goed, want hij heeft ons de peddeltechnieken uitgelegd. Er is een tamelijk moeilijke stroomversnelling en hij vertelde ons zelfs waar we heen moesten, deze informatie is belangrijk omdat we daardoor niet in het water vielen.

We passeren de eerste 2 kleine stroomversnellingen zonder enige moeite. Maar de derde en laatste lijkt moeilijker te zijn. We zien 3 kano’s voor ons aan de grond lopen. Een toerist loopt achter zijn waterdichte bus met al zijn spullen. De andere twee zijn ofwel omvergeworpen ofwel in moeilijkheden. We proberen af te remmen, maar de stroming is te sterk. Uiteindelijk, dankzij het advies van de instructeur, konden we passeren zonder te crashen. Je moet de stroomversnelling in het midden nemen en dan meteen naar rechts gaan.

Vanuit de kano, kun je de Ruoms tunnel zien. Kun je de brug zien? Als je rechtdoor gaat (naar rechts), is er een gat. De weg is gegraven onder deze massieve rots, om het twee keer te maken. De auto’s rijden heel hard en sommige vervoeren tientallen kano’s. Het doet me altijd rillen om de massa boven deze tunnel te zien. We konden er twee keer doorheen, het is indrukwekkender van een afstand dan wanneer je binnen bent.

Uiteindelijk komen we aan bij de Pont d’Arc en ik begrijp waarom iedereen zegt dat het de snelweg voor kano’s is. We vertrokken vrij vroeg in de ochtend, maar deze passage is al overvol. Aan beide kanten zijn er rotsen van ongeveer 3 meter, waar de jongeren met hun hoofd eerst vanaf springen. Het water is erg diep, maar als je je misrekent, land je op een rots, dus je moet heel voorzichtig zijn.

We rijden nog 20 minuten door en dat is het einde van de route. We worden opgehaald door een auto die ons terugbrengt naar het agentschap (in het bos). Om de Pont d’Arc vanaf het uitkijkpunt te zien, moet je parkeren op de parkeerplaats 200m verderop (betaald parkeren, 3 of 4 euro per uur). Maar het uitzicht is duidelijk elke cent waard.

Als u zich afvraagt waarom er zoveel mensen zijn op de “stranden” naast de Pont d’Arc, dan is dat omdat er een enorme parkeerplaats + min of meer luxueuze campings pal naast ligt.

Ik moet je ook de dia’s laten zien. Onze cursus bevat er geen, maar de langere cursussen hebben tot 3 dia’s. Op de foto hieronder is het net aan de linkerkant. Je moet je zet zorgvuldig berekenen. Als je in plaats van de glijbaan te nemen, er voorbij gaat, heb je een val van 2 meter. Er is een bord dat uitlegt dat ze een systeem hebben opgezet om de vissen naar een specifieke plaats te lokken, en een fatale val te voorkomen.

Omdat het te warm is, gaan we terug naar het pension om de hele middag te rusten. Door een fout in de routebeschrijving werd wat oorspronkelijk gepland was als een “korte rit aan het eind van de dag” een “hindernissenparcours” over smalle, kronkelige wegen, waarbij we bijna in botsing kwamen met de auto’s die uit de tegenovergestelde richting kwamen. De plaatselijke bevolking lijkt de wegen uit het hoofd te kennen en toetert niet eens in de bochten als er geen zicht is. Ze rijden heel, heel snel.

Ik kan niet zeggen dat dit uitzichtpunt(Vernon’s Tetines) al deze moeite waard is, ook al zijn de landschappen prachtig.

Ik dring erop aan dat we nog een laatste poging doen om Balazuc te bereiken, een “mooiste dorp van Frankrijk”. Maar deze keer hadden we minder geluk: een kras op de rand vanwege een vastzittende/strakke doorgang bij de klif. Het is heel vervelend, het is een huurauto, maar we hebben een verzekering, we zullen zien of die ons dekt. Ondanks de schoonheid van de landschappen en van het dorp, zijn we door de vermoeidheid en de kras alle motivatie kwijt. We hebben niet nog meer moed om de straten van het dorp te voet te ontdekken, van de slag, we blijven op de brug 😀

Nou, de nacht is een goede raad en we besluiten om het tempo te verlagen. Na een ochtend gewijd aan het bezoek van de Chauvet 2 grot (ik zal het er in een apart artikel over hebben), nemen we de weg naar de Gorges. Het is na de middag dus er zijn geen toeristen meer, ze zijn allemaal aan het lunchen. De weg is vrij breed, met om de 5 minuten adembenemende uitzichtpunten. We besluiten te stoppen bij slechts 3 uitkijkpunten (we moeten het ook niet misbruiken). Vanaf de Pont d’Arc neemt het aantal kano’s drastisch af, en degenen die de route van 23 km afleggen, zijn op de vingers van één hand te tellen. Het lijkt te stil.

Het oorspronkelijke plan was om het antieke theater van Orange te bezoeken, alvorens naar Avignon te gaan. Maar gezien onze vermoeidheid en het aantal antieke theaters dat reeds in Turkije is bezocht en binnenkort in Italië zal worden bezocht, hebben wij besloten deze uit het programma te schrappen.

In de omgeving zijn er nog vele andere wonderen te ontdekken, namelijk :

• Aven d’Auvergne : erkend als een grote site in Frankrijk, een enorme grot
  • Grotte de Chauvet 2 : replica van een zeer zeer oude grot, niet ver van de Pont d’Arc (zie hier ons reisdagboek)
  • Bezoek aan een slakkenkwekerij
  • Lavendelmuseum : interessant maar minder druk bezocht dan zijn equivalent in de Provence
  • en als je hier op het juiste moment bent: hier en daar lavendelvelden en zonnebloemen

Ik zou graag een andere keer terugkomen, als er minder toeristen zijn. Misschien zullen we niet kunnen zwemmen, maar er zal minder stress zijn over verkeer, parkeren… want dit gebied is vol wonderen.

De rest van ons avontuur is hier

Nuttige links

• 4 weken autotocht in Frankrijk : gedetailleerd programma & kaarten hier
  • Deze bezienswaardigheden maken deel uit van de +800 toeristische plaatsen in Frankrijk die wij aanbevelen. Om toegang te krijgen tot de gratis Google Maps van de 800 plaatsen in kwestie, klik hier
  • Meer info over onze huurauto’s bij Leclerc hier
  • Onze kanoclub : aventure-canoes.fr die ik ten zeerste aanbeveel voor hun ernst en hun schaduwrijke parking

• Chambre d’hôte : 92 euro/nacht, ontbijt inbegrepen (Reserveren link). Pas op, de wifi is onbestaande, we krijgen alleen 4G
  • Kanoën : 19 euro/persoon voor het 8 km parcours bij “Aventures Canoes” in Salavas
  • Eten: we kochten eten bij Super U en aten/lunchten op ons privé-terras. De restaurants worden snel veroverd en de parkeerplaatsen ook.

Tips: Zo kiest u een kanoverhuurbedrijf

Er zijn tal van bedrijven die kano’s en kajaks verhuren. De tarieven zijn min of meer gelijk en ze hebben allemaal gratis pendeldiensten om u terug te brengen naar de plaats waar u uw auto hebt geparkeerd. Ik raad u aan uw verhuurbedrijf te kiezen op basis van de volgende criteria:

• Is er een privé parkeerplaats? Schaduw?
  • Is het nodig om een pendelbus te nemen om bij de vertrek/aankomst pier te komen? Ideaal is als er maar één shuttle verplicht is (meestal de aankomstshuttle), omdat je dan nog op elkaar moet wachten
  • Laat het je genieten van zoveel tijd als je nodig hebt? Als je bijvoorbeeld 8 km aflegt in 1u30, willen ze dan dat je de kano na 2u terugbrengt of mag je hem 5u houden en stoppen voor een picknick?
  • Staat de voorgestelde route u toe om onder de Pont d’Arc door te gaan? (dat is het hoogtepunt van het gebied)
  • Vraag altijd advies aan de instructeurs over het oversteken van de stroomversnellingen, elke stroomversnelling heeft zijn eigen bijzonderheden, als je niet weet hoe je het moet doen, zou je wel eens in het water kunnen belanden

Degene die wij gekozen hebben is Aventure Canoes in Salavas : aventure-canoes.fr Het parcours van 8 km voldoet aan alle onderstaande criteria. Gezien de hitte past deze baan bij ons, maar als je van glijbanen houdt, hebben ze langere banen en er is maar één vertrek ’s ochtends om ongeveer 8 uur (ze zetten je af met een shuttle iets hoger en halen je ook weer op met een shuttle).