Afrique,  Carnets de voyage,  Maroc,  Marrakech,  TDM

Marrakech (Marokko) : Majorelle Tuin, El Badii Paleis

Na 2,5 maand in Marokko, is het tijd om naar een ander land te vertrekken. We moeten terug naar Marrakech voor we naar Lissabon vliegen. Dat komt ons goed uit, want we moeten nog een aantal plaatsen in Marrakech bezoeken.

Dag 1: Terugkeer naar Marrakech

Er zijn slechts twee CTM-bussen die overdag vanuit Essaouira naar Marrakech rijden. De eerste vertrekt pas om 12:45. We hebben nog tijd om met een klant te bellen, te lunchen (onze huisbaas heeft kip tajine voor ons gekookt) en onze koffers te pakken. Het zal vreemd aanvoelen om Essaouira te verlaten, na 2 maanden in dit appartement (het is enorm voor ons!).

Dit is de derde keer dat we in Marrakech zijn geweest. We spraken over de 1e keer hier, de 2e keer hier. Helaas heeft het me nog steeds niet van mening doen veranderen: deze stad is helemaal niet representatief voor Marokko, en je moet er snelvandoor.

Na verschillende keren in Marrakech te zijn bedrogen, worden we deze keer bij de uitgang van het busstation ingeslagen. We onderhandelen over de tarieven op 20dh (in plaats van 80dh = 8€), richting onze riad: Dar Asdika(Booking link). Het is een riad die ik aanbeveel, want de service is uitstekend! Het gebied is ’s avonds een beetje doods, dus het is de moeite waard om het diner in de riad te reserveren (dat is heerlijk en super consistent).

ergens in de souk

Wij maken de bocht van de soek, gaan dan op zoek naar een goede hammam/spa (tevergeefs), om te eindigen in een niet vreselijk kuuroord. JB gaat naar de kapper vlak naast de deur, daarna eten we in de riad en gaan slapen.

Dag 2: Majorelle Tuin & El Badii Paleis

We zijn echt lui om te bewegen maar het is buiten warmer dan binnen dus we raken gemotiveerd rond 10:30 (terwijl het oorspronkelijke plan was om om 8:30 naar buiten te gaan oeps).

Majorelle Tuin

Aangekomen voor de Majorelle tuin, zien we tot onze verbazing een lange rij (minimaal 30 minuten wachten).

Maar gelukkig, de bewakers tonen ons een prioritaire kassa met letterlijk geen wachttijd. We vragen ons af waarom wij bevoorrecht zijn en de anderen niet. Ze zeggen ons “omdat je een kind hebt”.

Ik ben beledigd als de hel, denkend dat het “kind” waar ze het over hadden, ik was (ik ben klein en mijn gezicht is jong, maar niet zo jong). Ik was een antwoord vol verontwaardigde beledigingen aan het voorbereiden toen we ons realiseerden dat ze het over het kind hadden dat toevallig met zijn vader achter ons stond. We leggen uit dat we niet samen zijn, maar vragen of we er toch door mogen. Met een grote glimlach, het is ok en we vermijden minstens 30 minuten wachtrij.

Ik vermeld deze anekdote, want als ik 30 minuten had moeten wachten en een fortuin had moeten betalen (18€/persoon voor het hele complex, met inbegrip van het Berbermuseum en het Yves Saint Laurent-museum), dan zou ik mokkend zijn geweest!

Omdat deze tuin gewoon groot is, maar niets uitzonderlijks heeft (oh ja, de reusachtige cactus misschien). Ik heb liever de geheime tuin, dichter bij het centrum, en net zo rustig.

Ik zet hier de beschrijving van de officiële website, want ik heb niets goeds te zeggen over deze tuin 🙂

De tuin die Jacques Majorelle aanlegde in zijn in 1923 verworven eigendom aan de rand van het palmenbos van Marrakech, zal zijn geschilderde werken evenaren en zelfs overtreffen. Tijdens zijn reizen werd de kunstenaar tuinier en bracht honderden zeldzame soorten bomen en planten uit alle windstreken mee terug, of ruilde ze met verre correspondenten die even gepassioneerd waren door plantkunde als hij

Laten we zeggen dat het de perfecte omgeving is voor Instagram foto’s. Het Berbermuseum, met zijn contrast van blauwe verf, gele details, ziet er geweldig uit op foto’s.

Er zijn geen borden in deze tuin en een leger van bewakers is er alleen maar om toeristen de weg te wijzen (linksaf/rechtsaf). We staan in de rij om foto’s te maken.

Yves Saint-Laurent Museum

Gewapend met onze gecombineerde kaartjes lopen we weer langs iedereen heen om het tentoonstellingsgedeelte van het museum te bezoeken, daarna het museum zelf, dat kleiner is dan ik me had voorgesteld, met vrij uitgebreide info over haar carrière. Je kunt zelfs zijn haute couture creaties van dichtbij zien, wat een primeur voor mij is.

Ik zal zeggen dat het bezoek aan de Majorelle tuin + het Yves Saint Laurent museum optioneel is. Daarna heeft iedereen zijn eigen mening.

bereikbaarheid: ongeveer 20dh per taxi vanaf het centrum van Marrakech

Entree

70dh voor de Majorelle tuin

30dh voor het Berber museum

100dh voor het Yves Saint Laurent museum

Gecombineerd ticket: 180dh. Mogelijkheid tot betaling met kredietkaart

El Badii Palace

Ondanks onze luiheid motiveren we onszelf om naar het El Badii paleis te gaan, omdat we gehoord hadden dat het erg mooi was. Dit is de plaats waar elk jaar de “Marrakech van de Lach” plaatsvindt. Ik heb me altijd afgevraagd waarom er zo’n grote plaats was, omgeven door muren, waar het voor diende enz.

Ik heb er geen spijt van dat ik erheen ben gegaan, want het pad naar het paleis is een filmset waardig.

Ik zet hier de plattegrond, zodat u zich een beter beeld kunt vormen van de plaats.

We bezoeken eerst een tentoonstelling in de kelder met historische foto’s. Er is deze buitengewone foto van een kermis in Marrakech in de jaren ’30. Het “ding” dat je ziet is het equivalent van een reuzenrad… Zo schattig !

De geschiedenis minuut van vandaag de Badia verwijst naar het paleizencomplex dat in 1578 werd gebouwd. De werken duurden 16 jaar. De plattegrond is geïnspireerd op het Alhambra paleis in Granada (Spanje), dat wij hebben bezocht (en dat heel erg mooi is). Het was bedoeld voor feesten en plechtige audiënties.

Helaas werd dit paleis in de 17e eeuw verwoest, en alles wat nu nog te zien is, zijn enkele ruïnes van appartementen en de beroemde muren die als toneel dienden voor “Marrakech van de lach”.

Als je de sinaasappeltuinen en waterbekkens ziet, is het moeilijk voor te stellen waar ze de kraampjes en stoelen voor het “Marrakech Laughter” festival neerzetten. Hoe dan ook, hier naar een show kijken moet geweldig zijn, ik hou echt van deze plek!

Daarnaast zijn er ook Saoedische graftombes, maar die bezoeken we niet omdat we gelijkwaardige graftombes in Istanbul hebben bezocht.

Toegang tot het El Badii Paleis

Ongeveer 20dh per taxi vanaf het centrum van Marrakech

Entree : 70dh/persoon

Er zijn officiële gidsen bij de ingang als u geïnteresseerd bent (ik ken de tarieven niet)

En zo keren we terug naar onze riad. Het regent vanavond, het is erg koud. We boeken een chauffeur voor de volgende dag. Hij komt precies op tijd (10 uur) en we zitten in het vliegtuig naar Lissabon.

We hebben hieral een lang artikel geschreven over taxi’s in Marrakech