Amérique,  Carnets de voyage,  Etats-Unis,  Floride,  TDM

3 dagen in de Keys (USA) : Snorkelen in Key West, droomstranden – Florida Road Trip #1

Dit artikel markeert het begin van de reeks reisverslagen van onze road trip in Florida. Blijf kijken, want er staan je vele verrassingen te wachten.

Deel 1 : ReisdagboekDeel
2 : Praktische adviezen

Vandaag is onze laatste dag in Miami Beach. Voordat we op reis gaan, doen we al onze winterkleren en computerspullen in een koffer en laten die in een kluisje. Dat is veiliger dan ze tijdens onze bezoeken onbeheerd achter te laten in de kofferbak van de auto (lees hier meer over de kluisjes die overal ter wereld verkrijgbaar zijn).

Het is een goede keuze, want niet alleen geeft het ons meer ruimte in de kofferbak, het dwingt JB ook om een echte pauze te maken aangezien zijn computer ook in het kastje staat (kwaadaardig gelach ahahha). Gewoonlijk blog ik op dezelfde avond als de bezoeken, maar het is erg vermoeiend, dus mijn computer staat ook op slot en ik moet op mijn geheugen vertrouwen om deze regels later te typen.

Autoverhuur bij Hertz

Voor we naar Noord-Amerika gingen, nam JB een American Express Air France kaart (meer info) om ons verzekeringskosten te besparen (Amex dekt dit soort dingen heel goed), zodat we vol vertrouwen een auto konden huren bij Hertz, zonder deze keer een verzekering te moeten betalen.

We zijn opgewaardeerd naar de volgende categorie, dus in plaats van een compacte auto, nemen we een mooie, stille automatische Chevrolet Cruz. Hij is nog steeds klein en wendbaar in vergelijking met andere pick-ups en monsters op de weg (Amerikanen houden niet van kleine auto’s). Zoals u op de foto kunt zien, zit er in Canada en de VS geen nummerplaat op de voorkant van de auto.

Programma

Om naar de toetsen te gaan, hier is ons programma (ga met uw muis over de ronde puntjes)

• Dag 1: Vertrek vroeg in de ochtend. Snorkelen in Islamorada om 13.00 uur. Nacht in Homestead
  • Dag 2: Rit naar Key West met verschillende tussenstops(Seven-Mile Bridge, Marathon, Bahia Honda Key). Bezoek Key West in de namiddag. Nacht in Key West
  • Dag 3 : Snorkelen in Key West om 9 uur. Bezoek Key West in de namiddag. Nacht naast Homestead.

De 1e dag moeten we omdraaien om in Homestead te slapen, maar het was of dat of 200€ betalen voor een hotel waar we in Key Largo geen tijd voor zullen hebben.

Dag 1: Hoe we bijna onze snorkeltrip misten

De snorkeltrip om 13.00 uur was een week van tevoren telefonisch geboekt bij het agentschap. Hier zijn we vroeg met onze Chevrolet Cruz, we verlaten Miami Beach om 9 uur. We lopen ver vooruit op de timing. Plotseling schiet me een gedachte te binnen: we zullen tijd genoeg hebben om naar een winkelcentrum te gaan en daar te lunchen.

Een klein uitstapje naar het winkelcentrum

Dus gaan we naar Dandeland Miami, 30 minuten van Miami Beach, want ik wilde iets kopen bij Urban Outfitters, en kijken of we een zonneklep voor de auto konden kopen.

Tegen alle verwachtingen in, zien we een Tesla winkel, je weet wel, de autonome elektrische auto’s! We stappen schuchter de winkel binnen, maar de verkoper stelt ons onmiddellijk op ons gemak en laat ons in alle auto’s stappen en met het bedieningspaneel spelen (dat zo groot is als een computer).

Ik ben niet zo’n autoliefhebber, maar ik ben onder de indruk van deze technische prestatie in combinatie met een minimalistisch design dat moeilijk te weerstaan is. Er zijn nog steeds de rem- en versnellingspedalen (om weer controle over de auto te krijgen – voor de lol). Maar er is geen versnellingspook, de auto is automatisch, elektrisch, zelfrijdend, er is niet eens een sleutel, alleen een kaart om door te halen. Het plafond is van glas, de zelfverwarmende stoelen bewegen naar voren, naar achteren en leunen achterover met een klik.

Alles is gecentraliseerd via het grote bedieningsscherm. Daardoor is er veel ruimte tussen de twee voorstoelen. Het voelt ook alsof je dichter bij het glas zit, want de ruimte aan de voorkant, zonder alle knoppen, is sterk vereenvoudigd.

Daarna hebben we geluncht bij Chick-fil-A, een fast food keten gelijk aan KFC, waar ik veel goede dingen over heb gehoord. Op het einde, was het niet zo goed. Het enige goede was hun friet.

Het is 11 uur ’s ochtends en ik zet rustig de GPS op mijn telefoon aan. De dag ervoor (rond middernacht) had ik op Google Maps gekeken en we zouden normaal om 12 uur ter plaatse moeten zijn. Voor een vergadering om 13.00 uur.

Maar dan, de verschrikking: Waze kondigt 2u30 weg aan in plaats van één! Ik had in mijn berekening geen rekening gehouden met de files van een WE, beginnersfout! (er is maar één weg naar de Keys, dus het is onmogelijk om anders te doen).

JB geeft me een donkere blik en we kunnen voelen dat hij gestrest is, hij wacht al maanden op deze snorkeltrip in de Keys. Ik probeer hem zo veel mogelijk gerust te stellen: we hebben een afspraak om 13.00 uur, maar de boot vertrekt om 13.30 uur. En dan? De boot bevat maar 6 passagiers, zij zullen op ons wachten. Een telefoontje naar het agentschap later, de dame is helemaal niet blij maar zegt me dat ik zo snel mogelijk moet komen. Gedurende 2u30 zijn we zo gespannen als maar kan en van zodra Waze een minuut meer voorziet voor onze aankomsttijd, stijgt de stress nog een graadje.

Bovendien zien we overal borden “tol” maar begrijpen we niet hoe we moeten betalen. We zullen later begrijpen dat de tol tussen Miami en de Keys automatisch is en dat onze autoverhuurder dit voor zijn rekening neemt door ons extra kosten te laten betalen (meer info over de tol hier).

Snorkelen in Islamorada

Maar de planeten staan op één lijn en deze road trip staat in het teken van een wonder, dus we arriveren om 13.31 uur, en rennen om de papieren te tekenen, te betalen (50$/persoon in cash), de zwemvliezen te pakken en hier zitten we dan in de boot… We hebben het gehaald, we hebben het gehaald! #insert-smileys-dancing-here Het is alsof ik de Amerikaanse droom heb verwezenlijkt ahahhaha 😀

We stopten 1 km van een oude vuurtoren. Terwijl wij aan het snorkelen waren, ging een van de gasten eerst naar beneden om met zijn instructeur te duiken.

Het water is vandaag helaas niet erg helder en er zit niet veel vis in. De zon is afwezig, dus geeft het een groene kleur op de foto’s, in plaats van blauw, het is niet erg mooi. Na de rondleiding door het gebied staan we op het punt weer in de boot te stappen als we ons realiseren dat de vissen allemaal… onder de boot zitten – om te profiteren van de schaduw. En een enorme barracuda verstopt zich daar ook (van een afstand dacht ik dat het een haai was en mijn hart stopte voor een microseconde).

De kapitein is ongerust en kijkt om zich heen omdat hij de bellen van de duikers niet kan zien. In feite is de gebruikelijke instructeur ziek en vervangen door een ander – die de verkeerde boot nam en een uur lang rondjes heeft gevaren. Misschien is het door deze vertraging dat we uiteindelijk maar één stop maakten? (in plaats van 3!).

Op de terugweg naar de haven riepen de Amerikanen “manatee” en lieten ons iets zien dat op de rug van een zeehond leek. Ik moest googlen om te weten wat het was => manatee in het Frans

Overnachting in Homestead

We nemen de auto onder een stortbui om terug te gaan naar Homestead. Ons hotel : Hotel Redland(Booking link) met zijn whisky bar, met een zeer oude, zeer Amerikaanse inrichting, bevalt ons zeer. De paella is om te vallen. We hebben een goede nacht en zo veel beter omdat we moesten rusten na zo veel stress 🙂

Om de vlog van deze 1e reisdag te zien, bekijk onze video :

Dag 2

De vakantiesfeer is maximaal, we vertrekken vanochtend vroeg om niet weer in de file te staan zoals de dag ervoor. Ik heb op internet verschillende stranden gevonden die ons onderweg zouden kunnen interesseren. Het idee is om met onze kleine drone te vliegen, niet om te zwemmen want de weg is nog lang (meer dan 200km te doen in één ochtend).

John Pennekamp Coral Reef State Park, Overseas Highway

Eerste halte: John Pennekamp Park in Key Largo. 4,5$/persoon. Mensen komen hier om te zwemmen, maar vooral om te kajakken. Overal groeien mangroves (zie de luchtfoto), en dit is de ideale habitat voor krokodillen en alligators. Er is een bord dat wijst op de aanwezigheid van krokodillen. Het zwemgedeelte wordt beschermd door een net, maar eerlijk gezegd is dat nutteloos.

Vanaf hier is het mogelijk om te kiezen voor een snorkeltocht per boot. Key Largo is de beste plaats hiervoor, omdat er een koraalrif in de buurt is. De recente recensies zijn echter gemengd, het lijkt erop dat recente stormen veel in het gebied hebben verwoest.

Sombrero Beach

Een van de mooiste stranden in de Keys. Serieus? Uhhh… Het voordeel dat ik zie is de gratis douche, en de gratis parking ook.

Ik geef toe dat de foto hierboven helemaal niet slecht is, maar in het echt overvalt een zoete geur van ontbonden zeewier de neusgaten. Overal op de stranden in Florida staat geschreven dat men weigert het zeewier te verwijderen omdat het zal worden gebruikt als meststof voor de mangroves. Ecosysteem over de hele plaats. Dat is goed!

Anderzijds zal het spel voor de toeristen erin bestaan HET strand te vinden zonder zeewier, of met zeewier maar dat niet stinkt.

Zeven-Mijl Brug

Als je op Google Maps kijkt, zul je denken dat naar de Keys gaan hetzelfde is als eilandhoppen op de Filippijnen, maar dan per auto, met bruggen tussen de eilanden. U rijdt bijna op hetzelfde waterniveau, alsof u baadt in het blauw van de oceaan. Geen denken aan! Dit is allemaal voorbij!

De mangrove heeft het overgenomen, nu heb je het groen van de mangroven dat het uitzicht blokkeert 🙁 Hier is een luchtfoto om deze “visuele vervuiling” te illustreren 😀

Maar maar maar, er is nog een magische plek in de Keys, het is Seven-Mile Bridge. Geen mangroves. Blauw zover het oog kan zien. De brug draagt het aquaduct van de Florida Keys en glasvezelkabels.

De oude brug, parallel aan de nieuwe, is nu voetgangersgebied, ideaal voor vissers, fietsers… en toeristen.

zagen we een enorme barracuda en vogels. Het was prachtig! Ik kan er niet genoeg van krijgen.

Bahia Honda

Dit is echt het mooiste strand van de Keys. OK, het zeewier is er nog, en het zanderige gedeelte is een beetje klein, maar

(1) het stinkt niet
(2) de dieptes zijn variabel, je kunt er zitten, snorkelen, zwemmen, kajakken…
(3) het strand is enorm
(4) er zijn douches ter
plaatse

(5) de parking is enorm

De toegang is $4,5/persoon. En als je helemaal tot het einde gaat, vind je een klein paadje dat leidt naar de oude brug die door de stormen is verwoest. Sommige mensen snorkelen er vlakbij omdat er daar meer vis zit.

We halen onze strandtas uit de kofferbak met de bedoeling erin te zwemmen, maar de dreigende wolken kwamen veel te snel 🙁

Key West

We rijden zonder te stoppen en komen eindelijk aan in Key West! Hemelsbreed zijn we 170 km van Havana verwijderd, het is te gek! De ontwikkeling van Key West is te danken aan zijn strategische ligging, zijn diepwaterhaven, zijn marinebasis… en het eiland is internationaal bekend dankzij de persoonlijkheden die het bezochten, zoals Hemingway, Tennessee Williams…

In tegenstelling tot andere plaatsen in de VS, hebben de straten hier namen in plaats van nummers. Het is moeilijker om je weg te vinden 🙂

We checken eerst in bij het hotel Douglas House(Reserveren link) (oude huisstijl, het is erg mooi, met eigen parkeerplaats), voordat we de haven bezoeken. Gratis parkeerplaatsen zijn zeldzaam, de meeste zijn gemarkeerd met “residential” (voor de lokale bevolking), dus we hebben alleen nog betaalde parkeerplaatsen, voor 4$ per uur.

In de haven gaan we verschillende agentschappen bekijken voor het snorkelen van morgen. JB dringt aan op 2 of 3 stops om niet de hele dag in onhelder water door te brengen. De meeste snorkelbureaus hebben geen kantoor, en verkopen alleen online kaartjes, dus boeken en betalen we ook gewoon online.

Zuidelijkste punt van de continentale VS

We passeerden al snel het zuidelijkste punt van de Verenigde Staten, maar door de lange rij voor foto’s en de onmogelijkheid om te parkeren, konden we daar niet stoppen. Om te zien wat het is, hier zijn de foto’s op Google

Higgs Beach

De wandeling langs de steiger bij Higgs Beach is echt ontspannend. Het water is helaas een beetje groen, net als gisteren, en we kunnen vanaf de steiger zien dat er niet veel vis rondzwemt.

We rijden rond in de stad en bewonderen de prachtige oude huizen die de reputatie van dit eiland maken.

Mallory Square

We eindigen de dag op Mallory Square voor de beroemde zonsondergang. Er is een foodtruck op het terrein, een duur restaurant, en veel entertainment om te wachten tot de zonsondergang om 20.00 uur. We zijn opgelucht over het zeer blauwe water hier, de kans is groot dat het snorkelen morgen uitzonderlijk zal zijn met zulk helder water.

De wolken maken de lucht nog mooier. U kunt in deze periode ook kiezen voor een snorkeltocht of een boottocht.

Dag 3

Snorkelen

De volgende dag vertrekken we voor een 4 uur durende boottocht met Fury Water Adventures. De online boeking geeft ons 10% korting, en we kozen het “Double Dip” pakket om 2 stops te hebben.

Het was een zeer goede keuze omdat het agentschap zich lijkt te bekommeren om het milieu, door ons zonnebrandcrème te geven die verenigbaar is met het koraal; en ons te vragen het snorkelgebied te respecteren en een minimale afstand tot het koraal te bewaren. Alles is voorzien (masker, snorkel, vinnen, de frietboeien die ze “noodle” noemen).

Frisdranken worden naar believen geserveerd gedurende de hele reis, maar bieren worden alleen geserveerd na het snorkelen. Er is een zoetwaterzone achteraan de boot om af te spoelen. Dat is goed omdat we daarna nog wat moeten rijden.

Het water is duidelijk blauwer, doorzichtiger. Het moet minstens 5 meter diep zijn, maar we kunnen alles tot op de bodem zien. Er zijn altijd vissen. We zijn duidelijk niet in Thailand, de Filippijnen, Australië, of Cuba, maar het is nog steeds leuk.

de andere boot van het bedrijf, met één stop en groter dan de onze

Ik hoorde een toerist praten over een verpleegsterhaai gezien in het zand, en JB zag een enorme barracuda.

Op de boot schaamde ik me erg voor het gedrag van de Fransen. Zij zijn de enigen die zonder gêne peuk na peuk roken, in welk land dan ook; ik haat rook en neem hen het passief roken dat zij mij opdringen, zeer kwalijk.

Lichthuis

Het is moeilijk om nu nog het nut van zo’n vuurtoren in te zien, zo ver van de haven en omgeven door bomen en huizen, maar deze vuurtoren heeft honderden schepen geleid, voordat hij in 1969 verouderd werd verklaard.

Hemingway House

Vlak ernaast staat het huis van de schrijver Hemingway. Het kostte ons veel tijd om een parkeerplaats te vinden (gratis, ook) en lopen in deze hitte, zelfs voor 5 minuten, maakte me bijna af.

Maar zodra ik een voet in de tuin zet, voel ik me weer goed. Toegang kost $14/persoon, en betaling is alleen contant. Ze kunnen je een hand-out geven (in om het even welke taal), maar er zijn ook regelmatig gratis rondleidingen in het Engels en wij hebben er een kunnen nemen.

Het huis ziet er enorm uit, maar van binnen lijkt elke kamer vrij klein (misschien ook door de drukke decoratie).

Hemingway was erg dol op katten, en hij had een Sneeuwwitte kat met 6 vingers (normale katten hebben er 5), die hij van een kapitein had gekregen. Polydactyle katten zijn bijzonder geschikt op de boot omdat ze blijkbaar beter op muizen jagen. Dankzij een zeer actief leven van Sneeuwwitje zijn haar nakomelingen talrijk en nu heeft de helft van de katten ter plaatse 6 of meer vingers, net als zij.

Katten mogen overal slapen, op de meubels, op het bed, in het oude kantoor van de schrijver… precies zoals toen de schrijver nog leefde.

het bureau van de schrijver, bewaard zoals het is

Het beroemde zwembad bij het huis kostte 3 keer meer om te bouwen dan het huis zelf 🙂 het blijft het grootste op het eiland. Helaas gebruikt niemand het meer.

Dit huis bezoeken is mijn favoriete ervaring in Key West. Erover praten brengt nog steeds veel emoties bij me naar boven. Ik heb zoveel over dit huis en zijn katten gehoord en gelezen dat ik het gevoel heb dat het alleen in boeken bestaat. Plus, die benauwde hitte, die vele ventilatoren aan het plafond brengen me terug naar mijn kindertijd.

Nee, wij hadden geen huis met zo’n tuin in Vietnam, maar terwijl ik door de tuin liep, herinnerde ik mij het kleine familiehuis van mijn overleden grootmoeder. In de slaapkamer, was er een enorme plafond ventilator. Deze ventilator werd gekocht nadat pa de loterij won… in die tijd was deze ventilator evenveel waard als een Porsche vandaag, dus zelfs als hij de loterij won, koos pa ervoor om het meest noodzakelijke voor ons allemaal te kopen: een ventilator… De Vietnamezen deden een dutje na het eten, en ondanks mijn onvermogen, sinds altijd, om een dutje te doen zoals iedereen, probeerde mijn grootmoeder me altijd te laten slapen, door me elke middag te wiegen. Ik liet het haar doen omdat het zingen aangenaam was.

Con cò mà đi ăn đêm,
Đậu phải cành mềm, lộn cổ xuống ao.
Ông ơi! Ông vớt tôi nao,
Tôi có lòng nào, ông hãy xáo măng.
Có xáo thì xáo nước trong, Đừng
xáo nước đục, đau lòng cò con.

Elke dag, tijdens mijn dutje, staarde ik naar die ventilator, uitkijkend naar het minste geluid van de straatverkopers, of enig ander geluid dat dat vredige moment waarop de hele stad leek te gaan slapen zou verstoren. Ik lag daar met mijn hoofd op een blauw satijnen kussensloop met borduurwerk van feniks en draak. Als de stroom uitviel (er waren er veel in die tijd), haalde mijn grootmoeder haar grote ventilator tevoorschijn, een ventilator die lekker rook, en bleef mij wiegen. Zij viel altijd als eerste in slaap, terwijl mijn wijd opengesperde ogen bleven staren naar de beweging van de ventilator. En vandaag, in deze groene tuin waar ik voor het eerst mijn voeten neerzette, in deze benauwde hitte maar zonder enig geluid, zelfs niet dat van de wind, vond ik dezelfde rust als die vele dutjes in Vietnam. Het enige wat ontbrak was het zingen van mijn oma.

We gaan de andere kant op, verlaten Key West en overnachten in Kendall. De vlog van de 2 dagen in Key West is ook hier beschikbaar:

Lees hier meer over onze ongelooflijke road trip in Florida

Begroting & adressen

• Snorkelen in Key Largo : kies het agentschap dat u wenst, het beste zou zijn om 2 tot 3 stops te hebben om de dieptes te variëren. Dit gedeelte is vaak onrustiger dan in Key West, dus pas op voor mensen die zeeziek zijn. Reken 45$ tot 50$/persoon. Je kunt iets minder betalen via Groupon.
  • John Pennekamp Coral Reef State Park: $4,5/persoon, contant geld meenemen
  • Bahia Honda-strand: 4,5$/persoon, cash meebrengen
  • Snorkelen in Key West: wij raden u Fury Water adventures aan, het Double Dip pakket met 2 stops aan 52$/persoon. Bij betaling en online reservering krijgt u 10% korting
  • Bezoek aan het huis van Hemingway: $14/persoon, alleen contant
  • Parkeertarieven in Key West: $4/uur, neem kwartjes mee of $1 als u contant wilt betalen. Betaling met kredietkaart wordt aanvaard.
  • Accommodaties in Homestead en Kendall
    • In een oud huis met veel charme: Hotel Redland(Reserveren link) 69$ de dubbele kamer, ontbijt en welkomstdrankje inbegrepen
    • Zeer schoon: WoodSpring Suites Miami Southwest(Booking link) $73.61 per tweepersoonskamer, onbeperkt koffie & thee
  • Verblijf in Key West : in een charmant huis met zwembad : Douglas House(Reserveren link) 149$ de dubbele kamer, koffie & thee bij wil
Douglas House in Key West

Dit artikel maakt deel uit van onze serie Road trip in FloridaU kunt alle andere reisverslagen hier vinden: