Digital nomad,  Europe,  Italie,  Rome,  TDM,  Tour du Monde

Digital Nomad: 2,5 maand in Rome (Italië), ideale bestemming in het midden van Covid

Zoals u weet, moesten we vanwege de Covid, in plaats van het rustig aan te doen in Azië, terug naar Frankrijk en daar 7 maanden blijven alvorens eindelijk weer op pad te gaan, bestemming Italië. Waarom Italië? Omdat de bestemming deel uitmaakte van onze oorspronkelijke reisroute: Frankrijk – Duitsland – Oostenrijk – Italië en hoe meer we erover te weten komen, hoe meer we er willen zijn.

Rome stond altijd op ons verlanglijstje, maar omdat het “te dicht” bij Frankrijk ligt, dachten we dat we alle tijd van de wereld zouden hebben en uiteindelijk zijn we twee keer de wereld rondgereisd zonder er een voet te hebben gezet. Het kostte ons meer dan 30 jaar om daar te komen, het is gek!

Hoe kom je daar?

We vlogen gewoon. Met de Covid is er steeds minder keuze en wij moesten Air France betalen om erheen te gaan (96€/persoon inclusief ruimbagage) en landden op de luchthaven van Fiumicino.

Op de luchthaven zijn er pendeldiensten zoals https://www.airportshuttleexpress.it/fr/, voor maximaal 20 euro per persoon, en glijdende tarieven: 2 personen: 30 euro, 3 personen: 40 euro, 4 personen: 50 euro met tal van mogelijke haltes. We kozen gewoon voor een privé-bedrijf (fiumicino-shuttle.com), zoals een shuttle of een taxi, maar met meer betaalbare tarieven (de normale taxi, met de vaste tarieven zou 45€ hebben gekost voor Fiumicino, en 31€ voor Ciampino) en die ons recht voor onze Airbnb afzet voor 39€.

Sinds eind september 2020 zijn de Fransen verplicht een negatieve Covid-test voor te leggen die binnen 72 uur voor hun vertrek is uitgevoerd. Gelukkig kwamen we begin september aan, want we zouden niet eens weten waar we het moesten doen.

Waarom Rome?

Met de Covid is Rome, een van de duurste steden wat accommodatie betreft, ultra toegankelijk geworden omdat er geen toeristen meer zijn. Met de beperkingen die aan Franse toeristen zijn opgelegd, zijn er nog minder toeristen. Dit geeft een lege Sixtijnse Kapel, een leeg Sint-Pietersplein. Geluk! Ik denk dat ik Rome heel leuk vind omdat er niemand is, maar ik weet niet of ik het nog zo leuk vind als ik er weer heen ga en 3 uur in de rij moet staan om iets te bezoeken.

Onze Airbnb

We vonden eerst een Airbnb in de Airbnb Plus categorie (bijzonder mooie en goed beoordeelde accommodaties), niet ver van het Colosseum voor 30€/dag. De eigenaar heeft om familieredenen de boeking voor ons een maand voor onze aankomst geannuleerd. We konden snel een andere Airbnb vinden, nog dichter bij het centrum, in de wijk Trastevere, voor 45€/nacht met glasvezel. Het moet ongeveer 45m² 62m² zijn met uitzicht op twee binnenplaatsen.

Dus als u een Airbnb in Rome boekt, zelfs voor meer dan een maand, moet u toeristenbelasting betalen (maar rechtstreeks aan Airbnb), het is 3,5€/dag/persoon, maar beperkt tot maximaal 10 dagen. Dus zelfs als je 1,5 maand op dezelfde plaats blijft, is het beperkt tot 70€ voor twee.

Link naar onze Airbnb. Ontvang tot 50€ korting op uw eerste reis met Airbnb door hier te klikken

We hebben de meubels wat verschoven en het geeft ons een werkruimte voor twee. Ik heb zelfs ruimte om door te gaan met het maken van mijn papieren bloemen.

Hoe dan ook, de mensen die ik hier heb ontmoet (Dominique en Simona), en het appartement, heel licht en rustig, hebben me veel inspiratie gegeven en me in staat gesteld heel mooie dingen te maken, zoals deze kersenbloesems, waar ik heel trots op ben. Als u twijfelt, ze zijn gemaakt van crêpepapier, het papier komt ook uit Italië.

We kwamen 3 weken later terug en deze keer verbleven we tussen het Pantheon en de Spaanse Trappen. Ik heb hier een artikel geschreven

Waar verblijf je in Rome?

Om de wijken van Rome een beetje uit te leggen, is hier de plattegrond van de wijken:

foto credit: Wikimedia

Zoals u kunt zien, zijn we in Trastavere:

• Trastavere was ooit een soort dorp waar de Romeinen elkaar allemaal kenden. Maar het gebied is getransformeerd en er zijn nu alleen nog toeristen. Je hoeft alleen maar de brug over te steken om in het oude gedeelte van de stad (Oud Rome) te komen, daarom is het zo populair bij de toeristen. Er zijn veel restaurants, maar ze zijn erg duur in vergelijking met de meer Romeinse gebieden. We vinden het lekker, maar ik ben een beetje gefrustreerd door de prijzen op de menu’s hier
  • Het oude Rome is natuurlijk mijn favoriete wijk, daar zijn de meeste monumenten te bezichtigen, ik zou zeggen het equivalent van het 5e arrondissement in Parijs. Er is de Trevifontein, de beroemdste pleinen, het Pantheon enz. Je kan er wandelen, het is heel aangenaam en mooi. Het is duidelijk duurder, maar we konden een andere, kleinere Airbnb vinden (in de 40m² range) voor 35€/nacht voor november-december. Ik denk dat dit tempo alleen mogelijk is in Covid tijd. Er zijn natuurlijk veel toeristenrestaurants, die nog duurder zijn dan in Trastavere. JB betaalde voor een bord met 5 slechte ravioli voor 13€ bijvoorbeeld
  • Colosseo : heel erg mooi, ik kom er steeds langs in de bus en ik vind het prachtig !
  • Aventino – Testaccio: hier passeren verschillende trams, ik hou van de trams in Rome, dus voor reizen naar de meer toeristische gebieden, zal er geen probleem zijn, maar het is rustig voor mij
  • Esquilino – San Giovanni: een wijk vlakbij het treinstation Termini. Het is echt niet slecht, het is levendig, ik vind het leuk, er zijn veel winkelstraten, kleine betaalbare restaurants, een paar toeristen maar niet te veel
  • Modern centrum: veel musea, nabijheid van het oude Rome. Ook erg duur
  • Nomentano : ik ken het niet, maar Dominique, een lezer van de blog die al 30 jaar in Rome woont, vertelde me over de wijk Coppete, heel mooi vanuit architecturaal oogpunt, een must see
  • Vaticaan : op de kaart omvatten zij het Vaticaan en de wijk Pradi. Pradi, voor diensten, om te winkelen, om uit te gaan is de TOP van de top. Bovendien is het slechts 20 minuten met de bus van het stadscentrum. Als je achter het Vaticaan rondhangt, zijn er dagelijkse markten, kantines voor 9€, het is veel betaalbaarder. Ik zie mezelf daar al lang wonen, het buurtleven is authentieker dan wat ik in Trastavere zie
  • Noord Centrum: vlakbij de Villa Borghese, de Amerikaanse Ambassade… het is duidelijk een leuke buurt, een beetje te rustig, maar als je niet te ver van het park zit, zul je het er echt naar je zin hebben. Het is een buurt die ik echt leuk vind, maar ik weet niet of ik me een Airbnb kan veroorloven
  • Municipio XV: ik ben er met Dominique geweest, zij nam me mee naar de wijk niet ver van de Olympiade, aan de andere kant van de Milviaanse brug. En eerlijk gezegd, het lijkt op een klein dorpje in Frankrijk, het is pittoresk, de restaurants zijn authentiek, niet duur, je ziet oude mensen van ’s morgens tot ’s avonds in het café rondhangen, kaarten, het is geweldig. We zitten wel 40 minuten met de bus van het centrum, maar als je niet veel geld hebt en lang in Rome verblijft, vind ik het zeker de moeite waard.

Vervoer

Simpel, €1,5 voor een reis van 100 minuten. Tickets kunnen worden gekocht via een app (meer info hier) of in krantenwinkels.
Ubers worden alleen door toeristen gebruikt, Romeinen geven de voorkeur aan taxi’s (duurder). Ubers zijn allemaal grote, zwarte, 7-persoons busjes. De Uber tarieven zijn gelijk aan die in Parijs.

UitgavenBedragNoot
Huisvesting1350€ per maandalles inbegrepen
(elektriciteit, water, glasvezel, toeristenbelasting)
Restaurantgemiddeld 20€/persoon/maaltijddoor slechts één starter te nemen + één schotel + water
Winkelen3€ tot 5€/persoon/maaltijdwe koken eenvoudig, alleen
mozzarella tomaten of we
kopen 2€ brood en 5€ prosciutto

Ijs2€ tot 4,5€, afhankelijk van de grootte en de winkelIk geef op omdat de ijsjes zo lekker zijn dat het
een apart budget is, lol
Bezoeken13 tot 17€/persoon voor de bekendste monumenten =
70 tot 100€/persoon om alles te bezoeken
Vervoer1,5€ voor 100 minuten reizen

Dus met z’n tweeën gaan we ’s middags naar het restaurant, we koken ’s avonds = 47,5€/persoon/dag exclusief bezoek

Wat te bezoeken?

U kunt mijn zusje (YouTube-account hier) bedanken voor haar plan & dag voor dag bezoeken (1, 2, 3, 4), evenals bezoeken te doen in Florence en Venetië.
U kunt hier klikken voor toegang tot de kaart

U kunt ook onze reisverslagen over Rome raadplegen:

1. Rome (Italië) #1 : Onze eerste dagen & onze Airbnb
  13. Beste gezichts- en lichaamsbehandelingen in Rome
  14. Ik ging naar een tandarts in Rome
  15. Ik ging naar een chiropractor in Rome

Waarom hebben we besloten langer te blijven?

We hadden net een maand in Frankrijk rondgereisd, dus toen we in Rome aankwamen waren we uitgeput en hebben we niet veel bezocht. JB had verschillende controles te doen, ik werk minder dan hij, maar heb gezondheidsproblemen, dus besteedde ik meer tijd aan behandeling dan aan bezoeken.

Na 1 maand werden we gestresseerd en zeiden “oeps, we hebben maar 3 grote bezoeken afgelegd”, dus besloten we ons verblijf in Rome te verlengen. We hebben al 3 weken Venetië en Florence geboekt, dus gaan we eerst daarheen, om dan begin november naar Rome terug te keren en Rome rustig te blijven bezoeken tot half december.

Als wij bovendien zien hoe Frankrijk is opgeklommen tot de top 3 van landen in de wereld met de meeste nieuwe gevallen van Covid, hebben wij geen zin meer om naar Frankrijk terug te keren om het vliegtuig naar andere bestemmingen te nemen. Dus waar we ook heen gaan, we vertrekken vanuit Italië, dat is zeker.

In totaal => 2,5 maand in Rome, 10 dagen in Florence en 2 weken in Venetië

Winkelen

Nu ik Vinted in Frankrijk heb overvallen, hoef ik geen kleren meer in Italië te kopen (wat jammer, hè).

De verkoop loopt wat vertraging op in vergelijking met Frankrijk, dus als u hier in september komt, zal alles uitverkocht zijn. Italiaanse cosmetica en kleding zijn nog steeds geweldig. Echt leren tassen en schoenen zijn zeer betaalbaar. Als je Intimissimi leuk vond, zul je Yamamay ook leuk vinden. Als je MaxMara leuk vond, kijk dan ook eens naar Max&Co, het is onderdeel van hetzelfde bedrijf maar heel modern en betaalbaar. Mensen gaan graag naar OVS voor kleding, ik weet niet waarom, want het is lelijk.

Er zijn wel veel Italiaanse merken in het buitenland verkrijgbaar, maar ik ga graag windowshoppen in de wijk Pradi: Via Cola del Rienzo, of in het centrum: Via del Corso en Via del Babuino. Dominique is een paar keer met me meegelopen en heeft me veel winkels laten zien (heel erg bedankt <3), er zijn veel outlet en onafhankelijke winkels met 70% korting, je moet je ogen open doen.

Ik hou echt van de grote winkels zoals COIN of RINASCENTE (in de kelder kun je een Romeins aquaduct zien). De Galleria Alberto Sordi heeft veel te lijden gehad van de Covid en is niet zo ongelooflijk meer. Wees voorzichtig, warenhuizen verkopen niet alleen Italiaanse merken.

Voor cosmetica, hebben we de traditionele Sephora, maar ook Douglas. Kiko, uit Milano is alomtegenwoordig. Wat gezichtsmassages betreft, ga ik naar de uitstekende Simona Primavera

Voor online winkelen heb ik een manier gevonden om pakketten in Italiëte ontvangen zonder een postadres te hebben, hier

Voor excursies of rondleidingen in Rome, kijk naar de activiteiten aangeboden door Civitatis of Viator (een Tripadvisor bedrijf)

Je kunt de adressen en plaatsen die in dit artikel worden genoemd hier vinden op de aangepaste Google Maps die ik samen met mijn zus voor Italië heb gemaakt. Om meer artikelen over Italië te lezen, klik hier