Afrique,  Carnets de voyage,  Ã‰gypte,  TDM

Dag 9 in Egypte : Abu Simbel, Onvoltooide Obelisk & Terugkeer naar Philae

Het is onmogelijk voor mij om de foto’s van Abu Simbel te sorteren. Deze plek is zo magisch voor mij en ik voel een diep welzijn daar. Ik zal je veel foto’s laten zien. Ik hoop dat ze jou ook een goed gevoel geven 🙂

Herinnering: als u dat nog niet gedaan hebt, lees dan eerst onze vorige Egypte-reisverslagen: #1, #2, #3, #4, #5, #6, #7 en #8

De dag ervoor ben ik gaan kijken naar de klank- en lichtshow bij de Abu Simbel tempels, het was prachtig. Vandaag staan we vroeg op (4:30 uur) omdat we de zonsopgang willen zien voor de Abu Simbel tempels. Ons hotel (Nefertari Hotel, Booking link) is een beetje oud, het lijkt al 30 jaar niet meer te zijn verplaatst, maar de service is 5 sterren waardig (naast het feit dat het op 5 minuten lopen van Abu Simbel ligt). Het avondeten is inbegrepen in de prijs van de kamer (want er is toch niet veel in de omgeving), we worden bediend als koningen, en een kruier staat ons vanochtend om 5:20 al op te wachten voor onze kamer om onze bagage te dragen. Twee grote ontbijten zijn al voor ons klaargemaakt in een doos omdat we erg vroeg vertrekken

Men wacht, men wacht, de gids zou om 5u30 komen maar hij is er niet. De zonsopgang is gepland om 6:06 uur. Terwijl men zich voorstelt er met de voeten alleen heen te gaan (het is er vlak naast), komt hij om 5.50 uur eindelijk aan en legt mij uit dat de chauffeur en hij vanmorgen tot onze verrassing hun auto ingeklemd zagen door een andere auto (zij slapen bij de bewoner). Ze moesten de hele buurt wakker maken om te weten van wie deze auto was. Dus haasten we ons naar de tempels. Ik geef 300 pond aan de gids zodat hij me het recht kan kopen om foto’s te nemen in de tempels (15€ toch)

We rennen naar de tempels en ontdekken met afschuw dat er al honderd mensen zijn. Onze gids maakt zich echt zorgen over het feit dat we alleen op de plek zijn lol 🙂 de kaartjes kopen, hij heeft het al gevraagd… de drie enorme bussen toeristen die we zien (niet dezelfde als gisteren) zijn vanochtend net aangekomen uit Aswan. De jongens vertrokken om 2 uur ’s nachts. Respect !

Maar Mick, onze gids, is slim. Terwijl iedereen buiten zit te wachten tot de zon opkomt, zegt hij ons de tempel binnen te gaan, een lange tijd alleen met elkaar door te brengen, want de zon is er nog niet. Mijn andere gids Bassem (van de dahabiya) sprak uitvoerig met mij over de zon en deze tempel enz. Ik vertel er later meer over, zodat ik altijd wist dat het in deze tijd van het jaar belangrijk was om binnen de tempel te blijven, en niet buiten

Deze tempel is rechtstreeks in de rots uitgehouwen, vandaar de massieve beelden, en een relatief bescheiden diepte (slechts ongeveer zestig meter). Vanaf de ingang kunt u tot de bodem van de tempel kijken (de 4 standbeelden). Bedoeld om de grootheid van de farao te tonen en de vijanden die zich aan Egypte waagden schrik aan te jagen, stellen de 4 beelden aan de voorzijde Ramses II voor op verschillende tijdstippen, en aan zijn voeten zijn moeder en verschillende echtgenotes. Eén beeld heeft zijn hoofd verloren (waarschijnlijk als gevolg van een aardbeving die tijdens zijn bewind plaatsvond). Vlak naast zijn tempel staat die van zijn favoriete vrouw/concubine Nefertari. Deze beide tempels zijn door de UNESCO uit het water gered. Toen zij hoorde over de bouw van de tweede dam in Aswan, die tientallen Nubische tempels zou hebben opgeslokt, heeft een dappere dame , Christiane Desroches Noblecourt, zich daartegen verzet. Het resultaat: de Abu Simbel tempels, samen met andere tempels, werden gered. Abu Simbel, tot dan weinig bezocht, werd een must-see. Er is een film naast de uitgang die over dit huzarenstukje vertelt (hoe ze dit allemaal hebben uitgehakt, een kunstmatige berg hebben gebouwd, de blokken in elkaar hebben gezet…) als je niet veel tijd hebt, bekijk hem dan op YouTube

Dus, zei ik, een standbeeld verloor zijn hoofd en we kunnen, op de stukken die op de grond liggen, duidelijk de oren en de hoed zien. Wat ons ervan weerhoudt dit alles te herstellen is het laatste ontbrekende stuk: het gezicht van Ramses II, door wie dan ook gestolen, en klaarblijkelijk tentoongesteld in een museum in Londen (?!)

Het interieur van de tempel

Wij bezoeken het interieur van de tempel van Ramses II, rustig, zonder een enkele schaduw want iedereen is druk bezig met het wachten op de zonsopgang buiten de tempel. Het interieur is verlicht met kunstlicht, zodat we de reliëfs heel goed kunnen zien

De eerste zaal is zeer indrukwekkend, met deze 8 massieve Ramses II, oorlogstaferelen op alle muren, de farao die zijn vijanden bij de haren trekt of ze slaat 😀 of een massaal leger aan de voeten van Ramses II, de boodschap is duidelijk: hij is de grote baas

Ik laat je de video en de foto’s ontdekken

Er is een kleine kamer aan de rechterkant en twee kleine aan de linkerkant. Dan is er nog een kamer met zuilen en het laatste deel met de 4 standbeelden

Zonsopgang

Het is 6:20 uur. We horen buiten vreugdekreten en we beseffen dat het tijd is voor zonsopgang

Na 5 seconden buiten, ga ik de tempel weer in

De zon komt de tempel binnen, en het is magisch! Een rood licht schijnt op de Ramses II in de eerste kamer. Maar dit rode licht gaat niet verder dan de eerste kamer. Het is 17 november

Rond 20-22 oktober en 20-22 februari van elk jaar gaat dit rode licht naar de kamer aan de achterkant en verlicht de beelden, waaronder het gezicht van Ramses II. Iemand zei eens dat het overeenkwam met de geboortedatum van Ramses en de andere, met zijn kroning. Behalve dat deze data volledig onbekend zijn, weet niemand zijn geboortedatum. Maar deze legende creëert een buzz, zo veel buzz dat ze nu een ZONNEFESTIVAL organiseren. Dit rode licht is echter niet slechts 2 dagen per jaar aanwezig. Aangezien de tempel naar het oosten is gericht en de hoofdpoort zeer groot is, is het 10 dagen achter elkaar wanneer het rode licht tot op het niveau van de standbeelden binnenvalt (volgens de informatie die ik heb kunnen verkrijgen)

Dan, zoals ik al zei, is de tempel niet zo diep, de deur is groot, en de tempel is naar het oosten gericht, zodat er ALTIJD licht op de beelden valt. Het is dus VALS om te zeggen dat het licht maar 2 dagen per jaar schijnt. Een paar dagen per jaar staat de zon (bij zonsopgang) op één lijn met de toegangspoort, maar dit is een verschijnsel dat in veel tempels wordt waargenomen (ze staan in de oost-west-as, dus het is normaal) en het licht komt er elke dag binnen. Dus, als je komt vechten met 5000 aanwezigen op 21 oktober, voel je vrij! Kom een paar dagen later langs, het rode licht zal er zijn, zonder de menigte

Om u te bewijzen dat het licht daar de hele tijd binnenvalt, zijn hier de standbeelden verlicht door het kunstlicht

En hier zijn de standbeelden verlicht bij daglicht (pas op, we hebben geen rood licht maar daglicht), op 17 november. Het standbeeld links is dat van Ptah, geassocieerd met duisternis (??!), dus het wordt niet verondersteld verlicht te zijn (wel, ik weet niet of het UNESCO is die het verknoeid heeft door de tempel te verplaatsen, maar het is er verlicht, ok een arm…)

Mensen beginnen de binnenkant van de tempel te bezoeken. We gaan naar buiten en zien de tempel blozen in het zachte ochtendlicht. Het is prachtig!

En we gaan rechtstreeks naar de tempel van Nefertari, waar absoluut niemand is

Deze tempel is gewijd aan Nefertari, maar ook Ramses II werd niet vergeten, er staan 2 Nefertari en 4 Ramses II buiten. Om u een idee te geven van de grootte van deze beelden, zet ik er nog een foto bij. Ik ben niet klein, het is het standbeeld dat groot is 😀

Ik vind het interieur ook erg mooi, deze tempel is vrouwelijker en kleiner, maar de kenmerken zijn ook verfijnder. Ik kan nog steeds niet wegkomen van de scène waar Ramses II zijn vijanden verslaat

Terwijl we wachten tot de menigte is vertrokken, legt onze gids ons aan de hand van foto’s het ontstaan van de tempel uit en alle belangrijke scènes die we moeten bekijken. Het is 7 uur en iedereen is vertrokken. Wat een verdriet! Om 2 uur ’s nachts uit Aswan vertrekken voor 30 minuten in de tempel? De cruises zijn ook weg. We zijn weer bijna alleen op het terrein. En helemaal alleen in de tempels. De gids kan niet met ons mee naar binnen dus onthouden we de foto’s die hij ons liet zien om meer details van deze reliëfs te gaan bekijken

Vergeet niet op weg naar buiten een foto te nemen van Ramses II vanuit elke hoek (let op de kleine standbeelden aan de voet van Ramses II en ervoor)

Ik had er graag voor altijd willen blijven, maar het is 7.45 uur en de menigte van Aswan begint binnen te dringen (zij die rond 4 uur ’s morgens zijn vertrokken). Laten we naar de Nefertari tempel gaan voor een laatste blik en laten we gaan

Terug naar Aswan

Omdat we al vroeg wakker waren, hebben we maar in de auto geslapen. Het was onze gids die ons wakker moest maken

De onvoltooide obelisk

Toen ik op zoek was naar informatie over Aswan, ontdekte ik dat je een granietgroeve kon bezoeken waar een onvoltooide obelisk staat. Hij is onafgewerkt omdat een enorme scheur deze obelisk ruïneert en in plaats van een kleinere te maken, verkoos men hem te laten staan. Als het af was, zou het de grootste en hoogste zijn geweest

Montanus Hotel

Het agentschap heeft een kamer geboekt in het Citymax hotel, 4* Egyptische standaard (Boekingslink). Het zal een van de twee meest comfortabele hotels van ons verblijf zijn. We krijgen zoals gewoonlijk een upgrade (Egyptische hotels zijn leeg, dus we hebben een grote kans om een upgrade te krijgen) naar een suite met uitzicht op de Nijl en zelfs een klein balkon. Uitgeput van de bezoeken, besluiten we tot laat in de middag niets te doen. Het eiland dat je ziet is eigenlijk de Elephantine. Er zijn 3 delen: de massieve gebouwen (movenpick), het Nubische dorp en de tempels. We hebben uitzicht op het Movenpick gedeelte, dat ik eerlijk gezegd niet zo slecht vind (ik verwachtte erger gezien de commentaren op de Routard)

Om 16.00 uur komt onze gids ons ophalen en neemt ons mee naar een restaurant aan de Nijl, met uitzicht op het Elephantine Island (het “tempel”-gedeelte). We moeten een gemotoriseerde boot nemen om er te komen. Onderweg passeren we de Old Cataract, het beroemde hotel uit “Murder on the Nile”, waar Agatha Christie zelf verbleef

Er wacht ons een late lunch en een vroeg diner (we hebben de lunch overgeslagen, omdat we te veel gegeten hebben)

Daarna gaan we terug naar de tempel van Philae, deze keer om de klank- en lichtshow bij te wonen. We ontmoeten weer onze vroegere reisgenoten en onze vroegere gids. We hebben geluk, want vanavond zijn er maar een twintigtal toeristen, de anderen zijn met hun cruise vertrokken

We gaan langzaam vooruit in de tempel, volgen de aanwijzingen… De tekst is erg theatraal en leert ons niets meer dan wat onze gids ons de vorige dag heeft verteld, maar als we de tempel onder het licht zien, kunnen we ons sommige dingen beter realiseren, de schoonheid van de plaats..

De hoofdtempel. Ik was verbaasd. Op die granieten steen helemaal achteraan, moet het standbeeld van Isis gestaan hebben

De rest van ons avontuur (in Cairo) is hier

Hoe ga je naar Philae of Abu Simbel? Alles is al aangegeven in het vorige artikel

De geluids- en lichtshow bij Philae kost £250/persoon (tarieven 2018, of €12,5). Dit zijn de tijden (wij adviseren u altijd om 18.30 uur naar de sessie te gaan, d.w.z. om 18.00 uur aanwezig te zijn)

Philae Sound and Light Schedule

Entreebewijs voor Abu Simbel 200 pond/persoon (+ 300 pond voor het maken van foto’s in de tempels)

Wij bevelen de volgende hotels aan: Nefertari (Boekingslink) in Abu Simbel en Citymax (Boekingslink) in Aswan

Wat het globale budget van deze reis betreft, gelieve ons specifiek artikel te lezen