Afrique,  Carnets de voyage,  Égypte,  Le Caire,  TDM

Dagen 10 & 11 in Egypte : Caïro Museum, de Sfinx, de piramides van Gizeh en Saqqara

Herinnering: als u dat nog niet gedaan hebt, lees dan eerst onze vorige Egypte-reisverslagen: #1, #2, #3, #4, #5, #6, #7, #8 en #9

We verlaten Aswan vroeg in de ochtend voor een vlucht naar Cairo om 8:55 uur. Helaas, onze vlucht heeft twee uur vertraging en we vervelen ons als dode ratten op het vliegveld. De dag ervoor, maakte ik een slechte manipulatie op mijn telefoon. Mijn Egyptische lijn is geblokkeerd, we hebben helemaal geen internet of telefoon. Gelukkig wist onze gids, die ons naar de luchthaven reed, van de vertraging en waarschuwde hij onze gids in Caïro.
Vanuit het vliegtuig, zittend aan de rechterkant, zie ik de piramides van Gizeh gedurende 3 seconden. Magisch moment!

Aangekomen op het vliegveld worden we begroet door Ossama, de man die ons tien dagen geleden naar het vliegveld in Caïro begeleidde om ons te helpen het visum te kopen. Deze man moet zijn hele leven op de luchthaven zijn om klanten te verwelkomen en gedag te zeggen. Hij neemt ons mee naar onze chauffeur en legt uit dat we in plaats van naar Saqqara te gaan, zoals gepland, vanwege onze 2 uur vertraging, in plaats daarvan het museum van Caïro zullen bezoeken. Het is toch op de weg naar ons hotel. Onze gids wacht daar al op ons.
De weg van de luchthaven lijkt vlot te verlopen, we hebben geen files gehad.

Na Mick in Aswan, een Engelssprekende gids, hebben we deze keer Mohammed, een Franssprekende gids en egyptoloog. Deze twee gidsen werden ons toegestuurd door een Egyptisch agentschap, aanbevolen door mijn moeder.

Caïro Museum

Hij deelt me mee dat de rechten op de foto’s 50 pond kosten (voor één keer is het toegankelijk, gewoonlijk is het 300 pond), behalve voor het masker van Toetanchamon en de mummies. We hebben het agentschap gevraagd om ons de betalende zalen te laten bezoeken (de schatten van Toetanchamon en de mummiezaal) en daar is een speciale pas voor (goedkoper dan wanneer we de extra’s één voor één zouden betalen).

Dit museum is klein vergeleken met de enorme collectie die ze heeft. Daarom bouwen ze een nieuw museum op 5 minuten rijden van de piramides van Gizeh. Zoveel te beter, want er zijn zoveel wonderen, dat het zonde is er niet voor te zorgen en ze tot hun ware waarde te laten komen.
Ik denk oprecht dat je voor een beginner een gids moet hebben want het is niet duidelijk aangegeven en alles ziet er kostbaar uit en verdient aandacht. Er zijn genoeg beelden die super bekend zijn voor de liefhebbers van Egypte maar die ons helemaal niets zeggen (oeps). Als je ooit verdwaald bent, sluit je dan incognito aan bij een groep, er zijn er genoeg! Het museum is ’s middags minder druk dan ’s morgens (men bezoekt ’s morgens het museum en ’s middags de piramiden), maar ’s middags is het ook niet leeg.
Nou, ik ga geen commentaar geven op de foto’s want onze gids gaf ons een snelle rondleiding, 3 zinnen uitleg per standbeeld dus we hebben niet veel onthouden behalve dat het te mooi is, kijk naar de ogen hoe ze schitteren onder het licht, hoe ze dat 4000 jaar geleden konden doen…

Om u te bewijzen hoe verwaarloosd dit museum is, moet u eens kijken naar deze uitleg die nog dateert uit de tijd dat typemachines werden gebruikt. De houten vitrines zijn verouderd en afgesloten met oude roestige hangsloten. Er zijn veel objecten die geen verklaring hebben, alleen een code. Iedereen verdringt zich om het gouden masker van Toetanchamon te zien, terwijl 5 meter verderop een perfect bewaarde mummie met een mooi gouden masker niemand interesseert. In de kamer van de dieren mummies, is er een mummie van een enorme vis, maar met 1 cm stof.

Op een gegeven moment openen ze de ramen om de voorwerpen eruit te halen om in het nieuwe museum te zetten. Maar in het bijzijn van alle toeristen, zonder enig beveiligingssysteem. We konden bijna discreet een voorwerp meenemen, het in onze tas stoppen en weggaan (ik heb daar het luipaardbeeldje gezien :D).

We zijn op de eerste verdieping, in de vleugel van de voorwerpen gevonden in het graf van Toetanchamon. Hij is een jonge farao, pas 10 jaar aan het bewind, zijn tombe is erg klein, maar het is de enige die intact is teruggevonden in de vallei der koningen, dus heeft het een grote waarde voor de Egyptologen. Bovendien stierf de farao plotseling, zodat waarschijnlijk veel voorwerpen uit het paleis werden meegenomen (gouden voorwerpen), terwijl de andere farao’s in hun graftombe een kopie, maar dan goedkoop, van hun dagelijkse voorwerpen hebben.
Dit is de schatkamer van Toetanchamon, je kunt een foto nemen van de buitenkant, maar niet van de binnenkant. Er zijn gouden doodskisten. Wij hebben de Toetanchamon-tentoonstelling in Parijs bijgewoond, met kopieën van zijn schatten, maar het is niet hetzelfde als de echte voorwerpen die hier worden tentoongesteld. De doodskisten zijn ingelegd met edelstenen, en het masker ook, ik ben sprakeloos! Het is een meesterwerk.

Dat is een bekend feit, en heel mooi in het echt!

Een klein gedeelte is overgebracht naar het nieuwe museum (dit museum is nog niet open).

Dan bezoeken we de zaal van de mummies van de farao’s en eerlijk gezegd, het is de malaise. Zij verwijderden de banden aan de voeten, de handen en het hoofd en wij zien de arme farao’s in een positie die eerlijk gezegd niet glorieus is, wij raden de opgedroogde huid, de gespannen handen…. bovendien liggen zij daar zo opgestapeld, er is een minigang tussen twee mummies, en wij maken de bocht van de kamer als in een rij wachtenden naar Disneyland. De verschrikking! Ik kon het niet aanzien en rende in volle vaart weg. Arme kerels, ze moesten jarenlang hun begrafenis organiseren, de bouw van hun tombe… een ongelooflijke energie steken om de eeuwige rust te hebben… om uiteindelijk blootgesteld te worden in een museum voor 10€.
Natuurlijk, ik heb kritiek, ik bekritiseer, maar ik heb ook geen oplossingen te bieden. Behalve om ze ergens te verbergen, goed bewaard, uit het zicht.
Nou zeg ik niet dat onze gids buitengewoon was, maar aan het eind van de reis zijn wij ook erg moe en musea zijn nooit onze passie geweest.
Zoals ons werd verteld, zijn veel gidsen na de revolutie van baan veranderd, en willen ze niet meer terugkomen nu het toerisme weer op gang komt (te onstabiel voor hen). Het kost tijd om een nieuwe generatie gidsen op te leiden, om ze professioneler te maken. We moeten komen om Egypte te helpen, en niet “ik wil waar voor mijn geld”. Ik denk niet dat dit het land daarvoor is. Dit zijn de Seychellen niet.

Egypte Piramiden Herberg

We worden afgezet voor een hotel dat we zelf geboekt hebben, vlak bij de piramides van Gizeh. Eerst wilden we naar het beroemde Mena House gaan, maar de historische vleugel is in aanbouw en sommige historische delen zijn gesloten, wat de prijs niet meer rechtvaardigt (200$ per nacht toch).
We zagen dit nieuwe pension bij de reservering, waar alle kamers uitzicht hebben op de piramides. De prijs is 2 keer goedkoper dan andere in de omgeving (70$ + tax) omdat het een nieuw pension is. En het is ook de enige die nog kamers heeft met uitzicht op de piramides. We boekten het 3 weken voor onze aankomst in Egypte. We bevelen het ten zeerste aan! Egypt Pyramids Inn (Reserveren link), rekenen 80€/nacht (belasting inbegrepen, shuttle van/naar de luchthaven GRATIS).

Wij raden u ten zeerste aan een hotel in de omgeving van Gizeh te boeken. Het maakt uw bezoek aan de piramiden van Giza en Saqqarah gemakkelijker en de plaats is nog steeds rustiger dan het centrum van Cairo. En dan wakker worden met de Sfinx voor je raam, dat is koninklijk.

Er lopen nog een paar draden (ADSL kabel) door de gang en er moeten nog 3 kamers boven het terras gebouwd worden, maar ze maken geen lawaai, het internet is heel behoorlijk (veel sneller dan de hotels waar we verbleven hebben) en we kunnen naar de Son et Lumière show kijken… vanuit ons bed eigenlijk.
Ze zijn nieuw en hebben nog geen mening dus ze zijn allemaal aardig tegen ons. Ze bieden ons van alles aan: drankjes, eten, speldjes met de vlag van Egypte, het is schattig! In ruil daarvoor gaf ik ze tips over hoe ze beter zichtbaar konden zijn op Tripadvisor, Google Business, Google Maps enz.

Maar we zijn toch naar de Sound and Light show naast de Sfinx gegaan (de ingang van deze show is 10 meter van ons guesthouse). Het ticket kost 250 pond per persoon. De show om 19.00 uur is altijd in het Engels en altijd beschikbaar. De andere voorstellingen (20.00 uur) worden uitgezonden als er ten minste 10 mensen zijn. Iedereen gaat dus in het Engels naar de show en krijgt indien nodig een gratis audiogids in de taal van zijn keuze. Zoals alle klank- en lichtshows in Egypte is ook hier de tekst traag en theatraal, en het lichteffect niet zo geweldig. Maar ik denk dat het een goede introductie is tot het oude Egypte voor beginners.
In 2 nachten hebben we dit geluid en licht 4 keer gezien: 1 keer betalend, en de andere 3 keer gratis vanaf het terras van het pension of ons bed (2 keer in het Engels, 1 keer in het Duits, 1 keer in het Spaans ahhaha).

Uitzicht op de piramiden

De volgende dag, word ik wakker met dit ongelooflijke uitzicht vanuit mijn raam. Ik ben echt blij met mijn hotelkeuze, want ik wilde heel graag voor de Sfinx staan. Ik weet niet waarom, maar de Sfinx spreekt me erg aan. Maar vanuit Mena House zie je niet de Sfinx, maar de Grote Piramide, en die spreekt me minder aan.

Het gebied is nog vrij rustig, er rijden nog geen toeristenbussen. Er hangt ’s morgens een soort sluier over de wijk Gizeh. Ik denk niet dat het vervuiling is omdat het ’s middags rustiger wordt, en dat gebeurt elke dag, maar daardoor komen de groepen alleen ’s middags.
Als je je hoofd naar rechts draait, zie je dit. Pizza Hut kijkt recht op de sfinx. Ik denk dat het de Pizza Hut is met het beste uitzicht op de planeet. Je ziet de buurt, het is niets bijzonders, en ik zal je de stank besparen. Het ruikt er naar paardenpoep zodra je de straat op stapt, want veel paarden en dromedarissen “werken” in het gebied om toeristen mee te nemen voor een ritje door de duinen. Ik doorbreek de mythe dat de piramides in de woestijn liggen. Ja, ze waren in de woestijn, maar de stad kwam naar hen.

We worden opgehaald: onze gids van de vorige dag + een chauffeur. We moeten om de wijk heen, tussen verkeersopstoppingen en vervuiling door, een controlepost, om voor het Mena House langs te gaan en binnen te komen door de deur die gereserveerd is voor de toeristen (de ingang voor de Egyptenaren is vlak voor ons pension, maar die wordt stormenderhand ingenomen door de schoolgroepen). Schoolgroepen komen met honderden omdat de regering hen dwingt hierheen te komen (studenten betalen om op bezoek te komen, sommigen moeten zich in de schulden steken om de reis te betalen).
Bim bam boem, we staan voor de Grote Piramide. Het is zo groot als in mijn verbeelding. De mist verbergt de andere piramides een beetje, maar het geheel is nog steeds ongelooflijk.

Zie je de driehoek? Dat is niet waar we naar toe gaan. Maar we gaan naar binnen via het gat dat door de grafrovers is gegraven, iets verder naar beneden.
U kunt dus de 3 grote piramides (er zijn er 9 in totaal, 3 grote en 6 kleine) betreden voor een extra kaartje. Sommige kleintjes (ik weet niet welke) zijn open en zijn gratis. Voor de toegangen met supplementen moet men beslissen voordat men het complex binnengaat en niet voor elke piramide.
Voor het piramidencomplex, de sfinx + toegang tot de grote piramide + zonneboot, is er een pas die 500 pond kost. Het is niet per se aangegeven bij de ingang, maar vraag naar de pas.

Waren de piramides echt graven? Was de grote piramide echt die van Khufu? Velen denken dat het de Egyptologen te veel dwars zou hebben gezeten en een heleboel theorieën (o.a. Darwin) zou hebben ontkracht… als we de grote piramide zouden dateren tussen 10 000 jaar en 26 000 jaar v.C. en deze zouden toeschrijven aan een volk dat niets met de Egyptenaren te maken had… een volk uit een andere beschaving. Het zou misschien te pijnlijk zijn geweest om toe te geven dat een beschaving die zo geavanceerd was en kennis en technieken bezat die hoger waren dan wij, kon verdwijnen zonder een spoor na te laten.

Wat ons opvalt is de hoogte van de blokken, die elk 1-1,5m zijn. Als je ziet dat elk blok 1 tot 2 ton weegt, en dat er 3 miljoen blokken zijn. En bovendien zijn er gangen in alle richtingen, op en neer… en het is perfect uitgelijnd met de sterren, en ook in perfecte verhoudingen…. We weten niet meer hoe we dat moeten doen, zelfs niet met moderne machines.

Het is tijd om het binnenste van de grote piramide te ontdekken. Het is 7:45 uur en we zijn bijna alleen in de piramide.
Er wordt ons aangeraden het interieur van de Grote Piramide te bezoeken, en niet de andere twee piramiden, omdat het de enige piramide is waar zowel een gang naar boven als een gang naar beneden te zien is (de andere piramiden gaan allemaal naar beneden).
De gang naar beneden is afgesloten, en we mogen alleen naar boven, eerst via een smalle gang (je moet bukken), dan een bredere gang (je kunt staan) maar beide gaan droog naar boven. Aan het eind buigen we weer af om door een nauwe doorgang de kamer binnen te gaan die ze “Koningskamer” noemen en die van graniet is gemaakt. In tegenstelling tot andere piramiden heeft deze kamer een vlak plafond (in andere piramiden is het een driehoek, een opeenvolging van stenen die een soort gewelf vormen). Er is een “sarcofaag” op de bodem van de kamer, we zien een gat aan de rechterkant, op de muur, nog een gat waar nu een ventilator is. Ik weet niet of het door het gebrek aan zuurstof komt, maar ik voel het gewicht van de piramide om me heen, de zware lucht, een overloop van iets. Het is een raar gevoel, ik weet niet hoe ik het je moet beschrijven. Ik voel me noch goed noch slecht.
Er is een verslag van iemand van rond de eeuwwisseling die in deze kamer sliep, kennelijk was de ervaring nogal traumatisch (Paul Brunton, “Secret Egypt”). Napoleon bracht hier ook de nacht door en kwam met een lijkbleke teint uit de piramide.
Ik zet hier wat foto’s op die ik op het internet heb gevonden:

We verlaten de piramide, zeer gelukkig met deze unieke ervaring in de wereld, en gaan rond de Grote Piramide. Aan deze kant, is er niemand anders. Er zijn 3 kleine piramides, waarvan we er een zullen bezoeken.

Dit is de kleine, bijna ingestorte piramide die we gaan bezoeken. Dit is een echte tombe, hij is gemaakt van kleinere stenen, de techniek is duidelijk minder geavanceerd (hij staat niet meer overeind) en er is maar één gang die naar de bodem leidt, waar men een sarcofaag, een mummie en wat meubilair vond (te zien in het museum van Caïro). Er hangen nog wat tekeningen aan de muur.

We gaan rechtdoor om de zonneboot te bezoeken. Het is pas om 9 uur open, dus we nemen een rondleiding voordat we terugkomen. Zij vonden 5 boten in het gebied, gemaakt van hout, maar slechts één ervan is gereconstrueerd (het lijkt wel een reusachtige puzzel). Er zijn verschillende niveaus om deze boot van boven en onder te bekijken. Het doet me denken aan de Vikingschepen, in ieder geval is het erg mooi, een must-see (kaartje extra en je moet schoenbeschermers dragen). Er zit een kat te miauwen en erg hongerig naast de deur, als je een stukje ham hebt, denk dan aan hem!

We nemen de auto om naar de piramide van Khephren te gaan (we hadden ook kunnen lopen, maar dat is te vermoeiend voor onze luie benen). Rond de piramiden zijn er altijd zulke ruïnes, van tempels. Onze gids raadt ons af om rond deze piramide te gaan, vooral aan de kant van de woestijn, hij vertelt ons dat het gevaarlijk kan zijn. Ook hier kunnen we het interieur bezoeken, via een lange gang, maar dat hebben we niet gedaan.
Deze heeft een kap (bedekking) omdat hij nog niet gevallen is, maar de andere twee piramiden worden verondersteld ook een bedekking te hebben.

We moeten de auto weer nemen om naar een tempel vlak voor de Sfinx te gaan (mummificatietempel) voordat we bij de Sfinx aankomen.

Ik zag het vanuit mijn raam, maar van dichtbij is het nog mooier. Degenen die aan zijn voeten liggen hebben geluk, er is nu een ticket dat 10.000 pond (500 euro) kost om erheen te gaan. Dit ticket wordt afgegeven door het Ministerie van Oudheden. Wij arme mensen moeten zo wegblijven.
Zie tussen de voeten van de sfinx een stele geschreven door Thoutmôsis. De klank- en lichtshow vertelt ons dat hij een droom had, de Sfinx beval hem deze op te ruimen en in ruil daarvoor zal hij farao worden… Tussen de Sfinx en de grote Piramide vonden zij een enorme mysterieuze sarcofaag (symbolische graftombe van Osiris), omgeven door water, waarvan de binnenkant leeg is, maar die voor toeristen gesloten is. Rond de Sfinx zijn er honderden en honderden tombes.
De zon schijnt alleen ’s morgens op het gezicht van de Sfinx, dus dat is de beste tijd om hem te bezoeken. Ik vind deze plek erg leuk.

In de namiddag (ja, ik kwam terug om het nog eens te bewonderen), zitten we tegen het licht.

Ik weet waarom ik van de Sfinx hou. Hij slaat zijn staart om zijn lichaam, net als mijn kat Rosalie <3 <3 <3 choupinouuuu

En er zijn veel meer mensen in de middag, geconcentreerd op 30m²

maar bijna niemand aan de andere kant… Het grote mysterie van Egypte!

Saqqara

Onze gids stelt voor om een kameelrit te maken, maar de mist verbergt het uitzicht. We komen liever ’s middags terug (en betalen opnieuw de entreeprijs) dan dat we niets zien. Dus, om 10 uur, vertrekken we meteen naar Saqqara, 30-45 minuten verderop.
De site van Saqqara is enorm en we gaan er graag heen met een gids (en een chauffeur)
Onze gids op de boot (Bassem) had ons aangeraden om naar Saqqara te gaan omdat hier veel extra bezoeken mogelijk zijn.
Dus, in de eerste plaats, adviseerde hij ons om de piramide van Teti te bezoeken

Piramide van Teti

Het lijkt nergens meer op, maar je hebt nog steeds toegang tot de grafkamer via een smalle gang (die doet denken aan de kleine piramide die we vanochtend bezochten).

Hier hebben we een omgekeerd V-plafond, niet vlak zoals de grote piramide en overal hiërogliefen + sterren.

Mastabas

Daarna bezoeken we de Mastabas. De Mastaba’s zijn graftombes die eruit zien als een massa bakstenen, verdeeld in cellen/kamers. Het lijkt wel een koninklijk paleis. Het lichaam is begraven in een zeer diep graf. Binnen in de Mastaba’s, die gereserveerd zijn voor hoogwaardigheidsbekleders of zeer rijke mensen, bevinden zich vele kleurrijke en levendige tekeningen van de dagelijkse bezigheden van het oude Egypte.
We bezochten de Mastaba van Kagemni (inbegrepen in het ticket), Mereruka (100 pond extra) en Tî (extra ??)
Het bezoek is bijzonder aangenaam omdat er niemand is (de bewaker opende de deuren voor ons!) en de reliëfs buitengewoon goed bewaard zijn gebleven.

Serapeum

In de rots uitgegraven, is het een vreemde plaats waar we gigantische sarcofagen en mummies van heilige koeien aantreffen. Hoe kregen ze deze blokken van enkele tientallen tonnen graniet naar de bodem? Niemand weet het. Respect!

Mastaba van Ti

JB zegt “kijk, kijk” en ik kreeg bijna een hartaanval toen ik dit standbeeld achter het gat zag.

Trappenpiramide : Djoser

Het complex rond de trappiramide is echt interessant om te zien. We komen eerst langs een tempel met 40 zuilen die de 40 provincies van Egypte voorstellen.

De piramide wordt gerenoveerd, het is Imhotep die op het idee kwam om de mastaba’s over elkaar te plaatsen en er een grote en mooie piramide van te maken, met graden (6 niveaus). Vroeger kon men het interieur bezoeken. Er zijn verschillende ruïnes van tempels naast.

Museum van Imhotep

Er zijn gemummificeerde kevers.

De keramiek op de muren binnenin de trappiramide.

Veel beelden, gevonden niet ver van de piramide, in een greppel (met duizenden beelden, voorwerpen van allerlei aard). Hier is het museum klein, maar elk voorwerp wordt uitgelicht zoals het hoort. Het is zeer aangenaam om te bezoeken.

Uitzichtpunt op Gizeh

We lunchen vlak naast Saqqara en gaan dan terug naar Giza voor onze kamelentocht. Gelukkig voor ons, is de mist weg. Kijk naar de piramide, hoe goed we de top zien in vergelijking met vanmorgen.

Vanaf het uitkijkpunt kunnen we zelfs de stad in de verte zien, en natuurlijk de 6 piramides (de 3 overgebleven kleintjes zijn verborgen achter de Grote Piramide).
Opmerking: Dit uitzichtpunt is te voet bereikbaar, maar het is te ver (en te heet om erheen te gaan). Als je moedig bent, volg dan de auto’s naar de kleine piramide. U zult in de verte een heuvel zien met veel toeristen.

Je moet je vasthouden. Als de dromedaris opstaat, word je alle kanten opgeschud. Het is minder comfortabel dan we dachten.
Onze gids is Hussein, hij is een heel aardige oude man, ik mag hem erg graag. We betaalden 25€ elk voor een wandeling van 30 minuten. Overal op de site staat 100 pond voor 15 minuten (dus 5€/15 minuten), ik vind dat we veel geld betalen, maar onze gids Mohammed zegt dat de prijzen sinds november 2018 zijn verhoogd. Maakt niet uit! We zijn nu in de woestijn, ik betaal liever wat meer dan dat ik daar op een kameel achterblijf, of dat de man mijn camera in beslag neemt (er zijn zoveel horrorverhalen over kameelritten).

De piramides zijn uitgelijnd. Deze uitlijning is niet groot, omdat we niet beseffen hoe groot de piramiden werkelijk zijn. De kleinste (aan de voorkant) lijkt groter dan de Grote Piramide. Maar het is niet erg, 6 piramides op één foto zien is erg leuk, je ziet ze niet elke dag 😀

Als we zo doorgaan in de woestijn, zullen we een oase oversteken en dan is het Libië.

Bij het opnieuw betreden van het Piramide complex, had men moeten betalen voor een ticket. Maar in Egypte heeft een fooi de macht om vele deuren te openen. Dus kwamen we binnen met de ochtendkaart.
Opmerking: ik raad u aan de rit niet te paard te maken, want kamelen zijn zen en ervoor gemaakt, maar paarden niet. Ze lijden te veel tijdens de rit, vooral in de koets. Ik zag een paard vallen (van uitputting of had hij zijn been gebroken?) en zijn eigenaar schopte hem om hem overeind te krijgen, zonder succes. Een hartenbreker

Zonsondergang

We passeren nog een keer de Sfinx (foto’s boven) voordat we een heel uur naar de zonsondergang kijken vanaf het terras van ons guesthouse.

Het laatste reisdagboek in Egypte, het is hier

• Het interieur van de piramiden kan het best ’s ochtends bezocht worden => minder mensen (tussen 7 uur en 7.30 uur indien mogelijk). Georganiseerde rondleidingen beginnen te komen om 8 uur en massaal in de middag.
  • De Sfinx kan het best ’s morgens bezocht worden, omdat je ’s middags tegen het licht in zit.
  • Het Museum van Caïro kan ook het best in de namiddag worden bezocht.
  • Het binnenste van de piramiden is gesloten tussen 12 en 13 uur

Dus mijn advies aan jou is, in principe, om precies te doen wat wij doen:

• AANKOMST IN CAIRO. Bezoek aan het museum van Caïro in de namiddag(koop de pas die toutankhamon, mummies + toegang tot het museum omvat. foto’s 50 pond extra)
  • slapen in Gizeh en de klank- en lichtshow bijwonen om 19 uur
  • OORNJAAR: bezoek aan het interieur van de Grote Piramide (Khufu) + Sfinx + zonneboot. s Ochtends is er minder volk, maar de mist verbergt de piramiden een beetje. Koop de pas die al deze bezoeken omvat
  • NOON – BEGIN VAN DE AFTERNOON : bezoek aan Saqqara. Er is hier nooit iemand
  • Late namiddag (voor 16u): terugkeer naar het uitkijkpunt om de kameelrit te doen, de mist zal al weg zijn en in de woestijnduinen zal het al rustiger zijn

Daarmee is de transporttijd minimaal, want u bent al heel dicht bij de bezienswaardigheden. En het vervoer naar het Caïro museum is op de weg Luchthaven => Gizeh.

Begeleide tour Piramides + Saqqara

Als u een rondleiding wilt om de piramides en Saqqarah te bezoeken, is dat heel goed mogelijk met een Franssprekende gids via getyourguide : Rondleiding 8u : Vanuit Caïro : piramides van Gizeh, de Sfinx, Saqqarah, Dahshur, voor 60€/persoon