Amérique,  Carnets de voyage,  Mexique,  TDM

Road trip in Mexico #4 : Sian Ka’an, Droomstrand, Dolfijnen & Wilde Schildpadden

Vanaf vandaag verlaten we de ultra-toeristische plaatsen en ontdekken we de echte schatten van het schiereiland Yucatan. Het bezoek van vandaag aan het Sian Ka’an Biosfeer Reservaat was wekenlang uitgedacht en onderzocht. Ik heb lang getwijfeld tussen er zelf heen gaan of via een agentschap. Uiteindelijk besloten we een Franstalig agentschap te vertrouwen voor een droomdag in dit buitengewone reservaat.

Opmerking: dit artikel maakt deel uit van de reeks artikelen over onze 17-daagse roadtrip in Mexico. Lees de vorige artikelen hier : deel 1, deel 2, deel 3

Deel 1 : ReisdagboekDeel
2 : Praktische adviezen

Dag 6 (24 december): Excursie naar Sian Ka’an

In dit artikel heb ik uitgelegd dat er in het enorme reservaat van Sian Ka’an 2 gebieden te bezoeken waren: Muyil en Punta Allen. Aan de ene kant hebben we Muyil en de Mayakanalen, maar zonder dieren. Aan de andere kant hebben we Punta Allen, met veel dieren (dolfijnen, schildpadden, krokodillen) en snorkelen (maar zonder Mayakanalen)

Natuurlijk koos ik Punta Allen, want als je dolfijnen zegt, zeg je: ik stop (zie Florida, Nieuw-Zeeland, Portugal en Australië). Na de afgelasting van het snorkelen in Cozumel de dag ervoor vanwege de slechte weersomstandigheden, ben ik erg blij dat de zon vandaag terug is gekomen en dat onze excursie naar Sian Ka’an nog steeds doorgaat

We hebben een afspraak om 6:55 uur voor een grote supermarkt in Tulum. De vroege wake up call, het steekt. De twee busjes van het agentschap zijn er al. We hebben zelfs nog even tijd om een warme chocolademelk te kopen bij de OXXO ernaast, omdat de andere toeristen te laat zijn. Bravo ! De busjes passeren om andere toeristen terug te halen die in de hotelzone in Tulum zijn. Men komt eerlijk gezegd niet snel vooruit omdat er al een beetje verkeer is op dit uur ci en de weg maar 2 wegen heeft.

We komen aan bij de Maya Boog waar de gids naar beneden gaat om de toegangsprijs te betalen (50MXN/persoon, inbegrepen in de tour prijs). Het is een lange rit naar deze brug, waar we verondersteld worden een dozijn krokodillen te zien. Maar ze zijn vandaag niet thuis. Ze lijken het ook koud te hebben. Ons is verteld dat deze krokodillen, die in de lagune te midden van de mangroves leven, van tijd tot tijd rechtstreeks naar de oceaan kunnen gaan. Ahhh. Hoe dan ook, in Amerika, overal waar mangroves en zoet water zijn, is het mogelijk dat zich ergens een krokodil of alligator verbergt

We varen een stukje verder tot we een kleine boot zien die op ons wacht (maximaal 6 toeristen). Om op de boot te komen, moet je je voeten nat maken. Het water is ijskoud. OMG. Hoe ga ik me baden en daarna snorkelen? We passeren een paar eilandjes (of cayo) waar we de vogels kunnen observeren.

Dolfijnen en schildpadden

Het begint serieus te worden wanneer JB twee dolfijnen ziet en dit aan de kapitein vertelt. Alleen al aan de grootte van hun vinnen, kun je zien dat ze super groot zijn. De kapitein zoekt ze ongeveer 5 minuten en vervolgt zijn weg. Ik ben een beetje geïrriteerd, denkend dat de kapitein niet genoeg doet om op hen te wachten / naar hen te zoeken… Totdat we aan de andere kant van Punta Allen zijn. In feite jaagt hij ze niet na, omdat hij weet dat we er verderop nog genoeg zullen vinden. Het zeewater wordt warm en we zien in de verte 2 boten (van ons agentschap) die iets observeren.

Via de radio van de kapitein, hoor ik “tortuga”. En een toerist ziet inderdaad een schildpad. Teleurstelling. Ik ben hier niet voor de schildpadden, oké?😀

Eigenlijk niet, we volgen echt dolfijnen <3 <3 <3 OMG OMG

Ik lette er toen niet op, maar zelfs de gids pakte zijn telefoon om te filmen. Hij komt hier elke dag, maar vandaag is een uitzonderlijke dag. We zijn in de aanwezigheid vaneen tiental dolfijnen, wat zeer zeldzaam is. De onderwaterfoto’s die je hier ziet zijn van mijn sportcamera & de video die gestuurd is door de meneer in de boot aan de overkant. We mogen niet met ze zwemmen, maar ik heb mijn camera onder water kunnen houden. Wat ik echt zie… is alles wat uit het water komt

Ik denk dat het zien van de dolfijnen me al mijn waardigheid heeft doen verliezen. Ik blijf schreeuwen, bewegen… terwijl de andere toeristen erin slagen kalm te blijven en rustig naar de dolfijnen te kijken. Oeps. Als je in hetzelfde schuitje zat als ik en dit leest, spijt het me.

De dolfijnen zijn erg groot, het zijn allemaal volwassenen en sinds Australië heb ik niet meer zoveel grote volwassen dolfijnen tegelijk gezien. Het maakt dat je in het water wilt springen en met ze wilt zwemmen. Maar dat is hier niet toegestaan en ze zwemmen zo snel dat zelfs de boten soms moeite hebben om ze bij te houden. Dit is het mooiste moment van de dag, we hebben allemaal sterretjes in onze ogen daarna. Ik zou zeggen dat het minstens 20 minuten duurde. Het was geweldig, echt! Geweldig!!! Hartje hartje hartje <3

Wel, nu ik mijn geliefde dolfijnen heb gezien, kunnen we schildpadden gaan zoeken. De gids legt uit dat we alleen de schildpadden gaan volgen die niet weglopen en zich laten volgen. Maar ze zwemmen ook heel snel. Ze kunnen lange minuten in apneu blijven, en na een schildpad lange tijd gevolgd te hebben, zagen we hem twee keer uit het water komen om adem te halen. Hetzelfde, de foto’s zijn van mijn sport camera. Kleine verrassing bij het ontdekken van de video: op een bepaald moment waren er 2 schildpadden, maar we konden ze niet zien vanaf de boot omdat we alleen schaduwen konden zien – moeilijk om te onderscheiden of het schildpadden of koralen zijn.

Snorkelpauze

Nadat we de dolfijnen en schildpadden hebben gezien, mogen we het water in om te snorkelen. Intussen is de temperatuur gestegen, wat de oefening draaglijker maakt. De uitrusting is voorzien en we krijgen instructies om de koralen te respecteren. Dit is het op één na grootste koraalrif ter wereld (van Mexico tot Belize), maar de koralen zijn al behoorlijk beschadigd. Daarom zijn zonnecrèmes en chemicaliën niet toegestaan. We moeten met anti-UV-kleding komen als we ons tegen de zon willen beschermen, of met rifvriendelijke zonnecrèmes.

Dankzij een andere toerist kon ik een kreeft zien, verborgen onder het koraal. Het is de eerste keer dat ik een kreeft zie tijdens het snorkelen <3 De andere vissen zijn nogal klein. Door het gebrek aan zonlicht is het water niet zo doorzichtig, en kun je niet zo goed zien. Vergeleken met Key West, kunnen we veel minder goed zien. En nog minder goed dan op de Filippijnen. Kortom, ik was een beetje teleurgesteld over de kwaliteit van het snorkelen – maar het heeft de afgelopen dagen geregend, dus misschien was dat de reden dat we minder zicht hadden?

We hebben het allemaal koud als we weer in de boot stappen, vanwege deze zeer onaangename wind. Gelukkig is de zon er, anders zou het erg triest zijn geweest

Het natuurlijke zwembad

Tweede halte: het natuurlijke zwembad, waar het water slechts tot je heupen komt. Het water is zo doorzichtig dat je zelfs op 20 meter een enorme rog kunt zien. Aan de andere kant, er zijn hier geen koralen, dus snorkelen lukt niet. Het water is vrij warm, maar de wind is nog steeds onaangenaam. Gelukkig had ik een paar dikke handdoeken meegenomen om me af te drogen en me te beschermen tegen de wind.

Punta Allen

We nemen de boot terug naar Punta Allen. De gids vertelt ons dat we niet meer met de boot zullen gaan en dat we afscheid moeten nemen van onze kapitein. Op dat moment blokkeert de euforie van het zien van de dolfijnen mijn hersenen en realiseer ik me niet dat we volgens het programma eerst per boot en daarna met de auto zouden terugkeren. Raar.

We maken een kleine rondleiding door het kleine dorp. Ze hebben hier maar een paar uur per dag elektriciteit… en het stromende water komt uit een cenote.

Het restaurant, idem, is een standaard restaurant (ook al is de maaltijd erg goed). Maar het agentschap verkocht ons een maaltijd bij een plaatselijke bewoner , ver weg van andere toeristen.

Opmerking: het agentschap vertelt ons dat onze maaltijd inderdaad verser is omdat ze dezelfde dag is bereid (er werd ons inderdaad gevraagd om 1 uur voor de maaltijd te kiezen tussen vis en kip) maar we zaten in hetzelfde restaurant en niet “ver” van andere toeristen (we werden er zelfs uitgeschopt door een toeriste die haast had om haar bord leeg te eten) vandaar mijn onbegrip.

We zijn hier in een dorp van vis- en kreeftenvissers. Dus konden we een kreeft voor twee bestellen (550MXN). Het is een van de beste kreeften van mijn leven. Sorry dat ik er geen foto van heb gemaakt, want ik heb het te snel verorberd.

Na de lunch hebben we ongeveer 1 uur om te genieten van het dromerige strand van Punta Allen. Terwijl ik een foto nam, zag ik een groot zwart ding in het water… heel ver weg, ik kan niet bedenken wat ik zag – een rog? een dolfijn? Hoe dan ook, het water is perfect, het zand is perfect. Het is jammer dat de weg zo lang is en het openbaar vervoer zo zeldzaam (2 dagen openbaar vervoer voor de heen- en terugreis vanuit Tulum). Anders zou het de perfecte plek zijn geweest om van het strand te genieten. Zonder een fortuin uit te geven. Voor één keer heb je echt toegang tot een mooi strand, zonder te moeten betalen voor toegang of een drankje voor een of ander luxe hotel.

We doen er 3.30 uur over om terug te rijden naar Tulum vanwege de files bij het hotel. Vergeleken met de feedback van een jaar geleden lijkt de weg sterk verbeterd, er zijn nog steeds gaten en we zitten nog steeds op een eenbaansweg, maar ik zag hier normale auto’s (geen 4×4) komen. Er is echter helemaal geen ontvangst op de weg en er is zelfs geen benzinestation op deze hele weg. Als u zich hier met een privé-auto waagt, is dat op eigen risico. Persoonlijk zou ik aanraden om alleen met een eigen auto te komen als het niet geregend heeft/zal gaan regenen… en na bij de lokale bevolking te hebben gecontroleerd of de weg nog in goede staat is zoals op de foto.

Vanmorgen stoppen we bij de brug om te kijken of de krokodillen “thuis” zijn. We zien er twee, vrij ver weg… dus ik weet niet of het Amerikaanse of Mexicaanse krokodillen zijn. Maar ze zien er erg groot uit.

Dit is hoe onze dag in Sian Ka’an eindigt.

Op de terugweg realiseer ik me dat het zeewater dat op mijn camera is gespat, hem buiten werking heeft gesteld (ik was te opgewonden om de dolfijnen te zien en dacht er niet aan om de camera voldoende te beschermen). Van nu af aan heb je een wirwar van foto’s genomen door mijn verschrikkelijke iPhone, super contrastrijke foto’s van JB’s Huawei en wazige foto’s van mijn sportcamera. Sorry 🙁 Het is pas na de roadtrip dat mijn camera herstelde, nadat ik hem op mijn computer had aangesloten.

We dineren / brengen kerstavond door in het enige Franse restaurant in Tulum: de Bistro. Ik kies voor een heerlijke Tuna Tartare terwijl JB geniet van een goed geroosterde Camembert. Ik raad dit restaurant ten zeerste aan. Het was zo goed om zo’n goede maaltijd te hebben.

Ik moet toegeven dat we, behalve zeevruchten, niet erg goed eten in Mexico, het is helaas niet onze smaak. Afgezien van guacamole en taco’s hebben we in Mexico niet veel gegeten :'( J., mijn Mexicaanse vriendin stuurde me een lijst met gerechten die ik misschien lekker zou vinden. Ik heb ze geprobeerd, maar ik vond ze helemaal niet lekker

Wordt vervolgd… De rest van ons avontuur is hier

Mijn mening over het Franstalige agentschap Secretoo

Ik ben niet 100% tevreden over het agentschap Secretoo dat we gebruikten voor deze reis naar Sian Ka’an. Dit bureau is unaniem aanbevolen op een Facebook-groep dat is waarom ik het koos.

Uit gesprekken met andere toeristen die voor rondreizen met dit agentschap in Sian Ka’an en Bacalar hebben gekozen, blijkt dat de toegestuurde programma’s niet altijd worden nageleefd.

Na een uitwisseling met het agentschap vernamen we dat de gids de dag tevoren had besloten de boot voor de auto te ruilen voor de terugreis, uit vrees dat het zou gaan regenen, maar ze was vergeten ons op de hoogte te brengen van de wijziging in het programma. Diezelfde dag was het zonnig, maar inderdaad, het weer kan veranderlijk zijn.

Het onbetwistbare positieve punt van dit agentschap is dat we in Punta Allen aankwamen vóór de andere toeristen – dus de observatie van de dolfijnen werd gedaan in kleine groep – alleen met de boten van het agentschap. We waren dus met 4 boten (en bovendien moet het de uitzondering zijn omdat het 24 december is, maar in normale omstandigheden zouden het maximaal 2 boten moeten zijn).

Als u op zoek bent naar een tour in Sian Ka’an, kies dan de tours waarbij u de boot voor en na de lunch kunt nemen, zodat u niet Punta Allen – Tulum met de auto hoeft te doen, dat is erg lang en saai. Zo’n aanbieding bestaat: 130$US/persoon chez l’agence iTour Mexico (hier boeken) – let op ik heb deze niet getest maar hij staat goed genoteerd op Tripadvisor, onze gids werkt ook voor hen, inclusief snack, water, lunch . Je neemt de boot 3 keer: om de mangroves te zien, krokodillen van dichtbij – dan dolfijnen, schildpadden & snorkelen – dan is een deel van de terugweg ook per boot (mogelijkheid om iguanas te zien). Gids in het Frans, Engels, Duits, Italiaans of Spaans.

Bezoek Sian Ka’an zonder gids

Naar Sian Ka’an komen zonder gids, zonder rondleiding, daar heb ik hier al een lang artikel over geschreven

Ten tweede, zou het goedkoper zijn geweest om hier als onafhankelijke te komen?

Om hier met het openbaar vervoer te komen, moet u :

• neem een colectivo : 200MXN op de heenweg, 200MXN op de terugweg: het vervoer duurt 2 dagen omdat er maar één colectivo per dag vroeg vertrekt (meer info hier)
  • breng er minstens 2 nachten door (minstens 400MXN/persoon/nacht)
  • de boottocht betalen (minstens 900MXN/persoon)
  • TOTAAL : 2100MXN/persoon = 100€ voor 3 dagen, zonder eten

Anders moet u met een huurauto komen en voor de boottocht betalen (tussen 700MXN en 900MXN). In dit geval, doe je dit ook allemaal in één dag. Als u met z’n tweeën bent, kost het u ongeveer 1300MXN/persoon = 62€ per persoon, zonder eten

Met het agentschap betaalden we 86€ per persoon, dag heen en terug vanuit Tulum. De prijs varieert naargelang het aantal personen dat die dag aanwezig is (tussen 77€ en 97€)

Ik raad u dus aan, als u niet veel tijd hebt en u niet gemotoriseerd bent, om via een agentschap te gaan.